Lu
door Luca010 Feb 27, 2019 om 16:39
Geldzaken & recht

Meebetalen vve balkon reperatie? (wat ik niet heb?

Hallo,

Mijn buren willen graag een balkonreparatie.
Dit komt ver boven het budget van de vve pot uit.
Ik heb zelf geen balkon.
Ben ik verplicht hier aan mee te betalen?

Mvg,

Luca

14563 12 Rapporteer

pe
door peentjes - Feb 27, 2019 om 16:41
421 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens in de algemene voorwaarden. De VVe gaat over het hele gebouw.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2019 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat behelst die reparatie dan, dat het boven het budget uitkomt? Lekkages of verrot hekwerk valt normaal gesproken onder de VvE.

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Feb 27, 2019 om 17:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als balkon rot is of dusdanig kapot dat hij vervangen moet worden gaat dit indd uit de pot. En zo betaald iedereen er aan mee. Ook u.
Zelfde als dak lek is en u onderste etage woont kunt u ook niet zeggen, ja maar ik heb geen last van dat dak.
Meestal staat in algemene voorwaardes geen uitzondering maar wellicht kunt u het even nalezen want dat kunnen wij niet vanaf hier.
Vve betaald alle grote onderhoudt aan het pand

Lu
door Luca010 Feb 27, 2019 om 17:57
Antwoorden / 1 Vragen

Hout is inderdaad rot. Maar ze willen het niet repareren maar hele nieuwe balkons plaatsen. Terwijl ook alleen het rottende hout vervangen kan worden.

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 23:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, als je tegenwoordig leest over rottende balkons en u schrijft "terwijl ook alleen het rottende hout vervangen kan worden", is/kan levensgevaarlijk zijn. Niet dat u er dan last van zou hebben maar wel de medebewoners. Maar de VvE pot is voor dit soort reparaties waar iedereen aan bijdraagt. Kijkt u maar in uw koopcontract. Net zoiets als er aan de buitenkant geschilderd moet worden. U kunt die beurt ook niet overslaan omdat u het nog niet nodig vind. Zo werkt het niet.

costnix
door costnix Mar 1, 2019 om 17:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf betonnen balkons kunnen rot worden. Het is diverse keren gebeurd, dat balkons naar beneden vielen. Je zal er dan op staan! Houten balkons en railingen moeten vervangen worden

diumenge
door diumenge - Feb 27, 2019 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien woon je wel onder dat balkon? Dan is het best prettig dat ze dat repareren.

wimmi20
door wimmi20 Mar 1, 2019 om 14:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TS heeft geen balkon.
Als dus bij de buren het balkon afbreekt ziet TS het door zijn raam voorbij vliegen.
Kan geen kwaad, in ieder geval niet voor TS.

diumenge
door diumenge Mar 1, 2019 om 16:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tenzij je net lekker in je tuin zit.

ro
door ron503 - Feb 27, 2019 om 17:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er meerdere balkons in of aan het gebouw zijn en enkel die van uw buren behoeft reparatie dan zal die buur de reparatie zelf dienen te betalen. De spaarpot van een Vve is ervoor bedoeld om de kosten voor collectief onderhoud uit te betalen zoals schilderwerk in het gebouw en dakvervanging als dat nodig is. Er dient eerst een vergadering belegd te worden en als het merendeel van de leden voor stemt dan kan de aanbesteding beginnen. Een Vve heeft ook een opstalverzekering en wellicht valt die reparatie onder de opstaldekking.

ma
door marnix1 Feb 27, 2019 om 18:05
256 Antwoorden / 22 Vragen

@ron, ik denk dat het balkon van de buren gewoon onder de vve valt,
en wat maakt het uit of er meer balkons zijn?

ro
door ron503 Feb 27, 2019 om 19:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Of er meer balkons zijn maakt wel degelijk uit want dan is er structueel iets mis met de constructie van die balkons. Als het enkel het balkon van die buur betreft dan kan die buur door verkeerd handelen zelf schade aan het balkon hebben gemaakt en de reparatie op het bordje van de Vve neerlegd.

koekeloer
door koekeloer Mar 1, 2019 om 13:10
562 Antwoorden / 18 Vragen

Zelfgemaakte schade moet altijd zelf betaald. Onderhoud door vve
(ool al is het maar bij 1 balkon)

Pi
door PimJoris Mar 2, 2019 om 18:46
78 Antwoorden / Vragen

@Ron503 dit is klinkklare onzin. Bij appartementen is men gezamenlijk verantwoordelijk voor onderhoud aan  het gebouw. Collectief betekent hier collectieve eigendom, níet collectief gebruik. Ook balkons vallen onder de constructie en daarmee onder de verantwoordelijkheid van de VVE. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar alleen als deze zijn opgenomen in de splitsingsakte die deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Daarin staat ook op welke wijze besluiten binnen de VVE tot stand komen. Waarschijnlijk is dat bij meerderheid van stemmen. Gaat de meerderheid akkoord met vervanging van het balkon, dan heeft luca010 het nakijken.

Pi
door PimJoris Mar 2, 2019 om 19:37
78 Antwoorden / Vragen

ro
door ron503 Mar 3, 2019 om 10:22
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De vraagstelling was 'mijn buren willen een balkon reparatie' en niet dat alle balkons in een dusdanige staat zijn dat reparatie van alle balkons noodzakelijk is. Als alle balkons aan reparatie of groot onderhoud toe zijn dan draait de Vve voor de kosten op maar dan zou er toch in een ledenvergadering over besloten moeten worden. Het kan niet zo zijn dat één bewoner gaat bepalen of reparatie voor alle balkons noodzakelijk is omdat die bewoner niet over de expertise beschikt maar wil dat zijn/haar balkon in goede staat wordt gebracht en de kosten daarvan op de mede eigenaren wil verhalen.

Iv
door Ivo W Mar 3, 2019 om 11:52
729 Antwoorden / Vragen

Ron: "Mijn buren" is een meervoud. Het kan dus prima zo zijn dat bewoners van meerdere appartementen en dus meerdere balkons hebben geconstateerd dat renovatie inmiddels wel écht noodzakelijk is geworden.

Maar zelfs al zou het maar om één buur gaan: de VvE is eigenaar van het gebouw en verantwoordelijk voor al het onderhoud aan het casco van dat gebouw. Als houtrot aan het balkon zodanig gevorderd is dat de veiligheid in het geding is, dan [B]MOET[/B] de VvE gewoon onderhoud laten uitvoeren. Dat is een wettelijke plicht, want de veiligheid moet gewaarborgd blijven. Zelfs als de meerderheid van de VvE leden tegen stemt (omdat ze er zelf niet direct last van hebben) dan zal het toch gedaan moeten worden.

En dan wordt het een dure grap: het VvE bestuur zal dan via de rechter gemachtigd moeten worden om ondanks dat er geen meerderheid van stemmen is, toch het noodzakelijk onderhoud uit te laten voeren op de meest kosteneffectieve wijze. Om dat voor elkaar te krijgen moeten deskundigen en juristen worden ingehuurd en de rekening daarvan komt dan ook ten laste van de VvE. Dus bij weigeren van noodzakelijk onderhoud dan zullen de VvE leden uiteindelijk niet alleen de kosten van het onderhoud moeten betalen, maar ook de kosten van de externe partijen die zijn ingehuurd en de kosten van de rechtszaak.

Meewerken lijkt me dan ook handiger. En stukken beter voor de onderlinge sfeer én de woningwaarde. Want wie wil er een appartement kopen in een complex waar zoveel ruzie is dat er voor noodzakelijk onderhoud eerst een gang naar de rechter nodig Is?

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2019 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rot hout valt niet onder een opstalverzekering.

Hele nieuwe balkons plaatsen? Dan zullen  die andere dus ook wel verrot zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 18:06
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie die u dient voor te leggen aan het bestuur van uw VvE en mogelijk aan de VvE vergadering.
Als het een incident reparatie, dwz. een specifieke wens van één bewoner betreft dan is het maar de vraag of u dient te betalen maar dat is vooral mede afhankelijk van hetgeen in de splitsingsakte staat vermeld. Normaliter is onderhoud ten laste van de VvE dus van alle VvE leden.
Voor alle zekerheid, stel uw vraag ook bij 'Eigen Woning'. https://www.eigenhuis.nl/

ja
door janenan - Mar 1, 2019 om 13:37
23 Antwoorden / 4 Vragen

Diverse soorten onderhoud zijn, als het goed is, opgenomen in een Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) van de VvE. Het betreft dan ook het onderhoud aan alle balkons.

Als een reparatie eerder nodig is dan in het jaar dat in de onderhoudsplanning is vermeld, dan zijn twee dingen mogelijk.
1e. Het bestuur heeft meestal de bevoegdheid om tot een bepaald bedrag te beslissen over een uit te voeren reparatie. 2e. Zijn de kosten hoger dan moet in de ledenvergadering van de VvE een besluit worden genomen.

In z'n algemeenheid geldt dat het onderhoud van de buitenkant van een appartementengebouw voor rekening komt van de VvE.

mo
door mof - Mar 1, 2019 om 14:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt ervan af of de schade ten laste van de vve komt. Als dit zo is, ja, dan ,oet u meebetalen

1paul
door 1paul - Mar 1, 2019 om 14:19
3147 Antwoorden / 0 Vragen

kort, JA mits, de mits is, wat is er bepaald in het splitsingsreglement???

Staat erin dat dit onder de VvE valt of staat er helemaal niets over in dan ja, staat erin dat deze erbuiten vallen dan nee maar in principe ja...

jo
door jorisw - Mar 1, 2019 om 22:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er in de splitsingsakte?

[edit] Gaan we weer... Toen ik de reactie plaatste (1 minuut geleden) stonden er nog geen reacties onder de vraag. Nu blijkt dat alle opties al gemeld zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om een forum te bouwen dat meteen alle reacties laat zien? Basiskennis dynamische websites bouwen. Dit leren ze al in het 1e jaar van MBO informatica.

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2019 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe moeilijk kan het zijn? Voor de Vara blijkbaar onmogelijk. Net zo min als dat ze kunnen voorkomen dat er dubbelposts geplaatst worden, of dat er gebruikersnamen zijn die ook een mailadres zijn.

En ook het systeem van reacties onder reacties, zoals de mijne, is waardeloos.

costnix
door costnix Mar 2, 2019 om 08:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel er mag geen apenstaartje @ in de gebruikersnaam staan. Probleem opgelost.

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, maar dat krijgen ze blijkbaar niet voor elkaar.

Pi
door PimJoris - Mar 2, 2019 om 19:35
78 Antwoorden / Vragen

 Bij appartementen is men gezamenlijk verantwoordelijk voor onderhoud aan  het gebouw. Collectief betekent hier collectieve eigendom, níet of het onderhoud delen van het gebouw betreft die bestemd zijn voor collectief gebruik. Dat geldt ook voor balkons: Ook balkons behoren tot de constructie en daarmee tot de verantwoordelijkheid van de VVE. Uitzonderingen zijn alleen mogelijk, als deze zijn opgenomen in de splitsingsakte die deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Daarin staat ook op welke wijze besluiten binnen de VVE tot stand komen.
Het voorstel zal sowieso in stemming moeten worden gebracht. Besluit de VVE akkoord te gaan met een nieuw balkon, dan heeft luca010 het nakijken. Haalt het vooirstel van de buren het niet, dan hebben zij het nakijken en wordt hersteld voor rekening van de VVE en betaalt luca010 een evenredig aandeel. Heeft de VVE niet voldoende middelen, dan worden VVE-leden geacht uit eigen zak het resterende bedrag op te hoesten, ieder voor een evenredig deel.

Natuurlijk kan de VVE overwegen een technisch bouwkundige in te schakelen (besluit vve nodig!)
Deze kan beoordelen wat wel en niet vervangen dient te worden ( en op welke termijn) en daarmee voor rekening van de VVE komt en dat wellicht ook begroten, of vraag voor het laatste offertes aan. In het VVE-besluit dat daarvoor nodig is, kunt u desgewenst meenemen wie de kosten van dat onderzoek betaalt.

Met dat bouwtechnisch rapport en evt. offertes kan de VVE opnieuw het gesprek aan met uw buren. Is bouwkundig gezien vervanging van het hele balkon niet nodig, maar blijven de buren bij hun wens en gaat de VVE daarin niet mee, dan kan de VVE overwegen voor het bedrag dat nodig is voor herstel bij te dragen in de kosten van een nieuw balkon. Áls de VVE tenminste wél akkoord wil gaan met een nieuw balkon door de buren op eigen kosten. Gaat de balkon bezitter daarmee niet akkoord, dan gaat het over. Dan blijft het oude balkon en moet het op kosten van de VVE hersteld worden.
Dus nogmaals: er is voor alles wat afwijkt van de standaardafspraken in de splitsingsakte een besluit de VVE nodig, overeenkomstig de regels mbt besluitvorming in de splitsingsakte. De buren mogen niet vervangen zonder een VVE- besluit dat daarmee instemt. Aan een door de VVE volgens de regels genomen besluit, betaalt u altijd mee.