vj
door vjs Mar 9, 2018 om 08:35
Geldzaken & recht

Microsoft en rabobank weigeren ongeautoriseerde betalingen terug te geven.

Tijdje geleden met mijn creditkaart een spel gekocht voor mijn minderjarige zoon, voor zijn verjaardig. Betaald met mijn creditkaart.het o
Ongeveer paar maanden later kreeg ik een overzicht van (ongeautoriseerde)afschrijvingen van mijn creditkaart. Een totaalbedrag van rond 900 euro bleek afgeschreven te zijn.

Mijn zoontje heeft tijdens een spel geklikt op het "kopen van fiches" , niet wetende dat het om "betaalde" fiches zou gaan. Hij dacht het bij het spel hoorde. Iedere keer als hij hierop klikte, werd automatisch via mijn creditcard een bedrag afgeschreven. Dit over een looptijd van tweee maanden.

Na dit ontdekt te hebben, is mijn creditcard gelijk geblokkeerd. Contact opgenomen met Microsoft. Microsoft wil niet meewerken en geeft aan dat het
eigen keuzes zijn geweest, en dat het om een betaalde dienst gaat.

Ben het hier niet mee eens, heb nooit toestemming hiervoor verleend, en kan mijn (minderjarige) zoon dit ook niet aanrekenen. Hij dacht een spel te spelen, en had niet door dat door te klikken op "kopen" het ook daadwerkelijk ging op betaalde dienst.

Microsoft werkt dus niet meen en wil niets terugbetalen.
Echter, ook de RABO bank wil niet meewerken en geeft geen geld retour. De RABO zegt dat ik (als volwassene) zelf mijn creditcard heb laten koppelen aan Microsoft. En dat ik hier zelf voor gekozen heb.

Ik heb het hier natuurlijk mee oneens.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt, en is er iemand die weet hoe ik toch nog iets kan proberen terug te krijgen? Het gaat om veel geld.

7340 14 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 9, 2018 om 08:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volkomen terecht dat je geen geld terug krijgt, het is je eigen fout. En hoe jong is je zoon dat hij niet weet wat "kopen" betekent?

holstein
door holstein Mar 9, 2018 om 08:47
922 Antwoorden / 16 Vragen

En dan nog, minderjarig is de ouder verantwoordelijk voor......

Cookies
door Cookies Mar 9, 2018 om 08:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uiteraard.

hu
door hucky055 Mar 9, 2018 om 14:24
Antwoorden / Vragen

Wat zijn dit voor antwoorden de persoon vraagt gewoon iets dit kan iedereen overkomen

Cookies
door Cookies Mar 9, 2018 om 16:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hucky: nee hoor, zeker niet iedereen.

holstein
door holstein Mar 9, 2018 om 20:09
922 Antwoorden / 16 Vragen

HUCKY055, Volgens vraagt de schrijver in de laatste zin of er toch nog iets is terug te krijgen van het geld, dat verduidelijkt volgens mij de reeds gegeven antwoorden......

getty
door getty - Mar 9, 2018 om 08:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Eugen verantwoordelijkheid , niets aan te doen dus.

marita5
door marita5 - Mar 9, 2018 om 08:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vjs ,

Zijn ouders nog altijd verantwoordelijk voor de activiteiten en aankopen van hun kinderen?

Ja. In rubriek 4(a)(iii) van de Microsoft-servicesovereenkomst wordt bepaald dat ouders verantwoordelijk zijn voor het gebruik van Microsoft-accounts, Skype-accounts en services door hun minderjarige kinderen, met inbegrip van eventuele abonnementskosten en aankopen. Een aantal van onze services moet worden betaald, zoals apps en games die beschikbaar zijn via onze app stores van Windows, Xbox of Office, Outlook.com zonder advertenties, extra opslagruimte op OneDrive of een consumentenabonnement op Office 365. Microsoft-gezin biedt ouders oplossingen om inzicht te krijgen in het gebruik van apparaten door hun kinderen en om grenzen te stellen. Ga voor meer informatie over Microsoft-gezin naar het Gezinsdashboard

Rubriek 4a (iii)

  • iii. Kinderen en accounts. Door u aan te melden, verklaart u dat u meerderjarig bent volgens de normen van het land waar u woont, of geldige toestemming hebt van een ouder of voogd om te zijn gebonden aan deze Voorwaarden. Indien u niet weet of u meerderjarig bent volgens de normen van het land waar u woont, of dit artikel niet begrijpt, mag u geen Microsoft-account maken voordat u uw ouder of wettelijk vertegenwoordiger om hulp en toestemming hebt gevraagd. Indien u ouder of voogd bent van een minderjarige die een Microsoft-account maakt, aanvaarden u en de minderjarige deze Voorwaarden en stemmen hiermee in en bent u verantwoordelijk voor het toezicht op uw minderjarige tijdens het gebruik van het Microsoft-account of de Diensten, waaronder aankopen, ongeacht of het account van de minderjarige al is geopend of later wordt gecreëerd
Bron : microsoft.com

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U koppelt uw creditcard waardoor uw zoon kan kopen. En misschien is het uw zoon niet aan te rekenen, maar u in ieder geval wel.

Als u uw portemonnee geeft aan uw kind en die koopt snoep van de inhoud, hoeft u ook niet bij de snoepwinkel te komen huilen dat het om veel geld gaat.

De titel van uw topic is onjuist. U hebt die betalingen geautoriseerd.

ne
door neodutchio - Mar 9, 2018 om 09:29
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een minderjarige mag zelfstandig geen aankopen doen. Echter kan een minderjarige ook geen creditcard hebben. De verkoper mag er dus van uit gaan dat de aankopen of door een volwassene zijn gedaan, danwel met toestemming van een volwassene.
U hebt zelf de keuze gemaakt om uw creditcard gegevens te bewaren. Die keuze kan niemand aangerekend worden, alleen aan u. Gevalletje helaas en een dure les.

Een andere les is om uw rekeningafschriften na te kijken. Als er al 2 maanden geld afgeschreven wordt zonder dat u het merkt hebt u of geld te veel, of u let nergens op. Stel een alert in bij uw creditcard en kijk sowieso maandelijks de factuur na. Let ook op wat er afgeboekt word van uw rekening, dan hoeft het geen maanden te duren voordat iemand anders u moet wakker schudden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 9, 2018 om 09:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Typisch een gevalletje
( ) Geschikt (x) Ongeschikt

voor toegang op het WWW.

Gr
door Grunn1 - Mar 9, 2018 om 10:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Gewoon een simpele vraag? Hoe en door wie is er een creditcard gekoppeld aan een Microsoft account? Diegene die dat heeft gedaan is verantwoordelijk voor de aankopen. Heeft uw zoontje een creditcard? Of heeft u een creditcard?

lo
door lovewinnie - Mar 9, 2018 om 10:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En terecht. Laat u zoon als het kan een bijbaantje zoeken ( weet niet hoe oud hij is) en u (gedeeltelijk) terugbetalen. Door u creditcard te koppelen aan u account heeft u automatisch toestemming gegeven. Dit kunt u uitschakelen door u gegevens te verwijderen na aankoop maar dat heeft u nagelaten. Fout ligt bij u

pe
door peentjes - Mar 9, 2018 om 13:42
421 Antwoorden / 0 Vragen

U bent het oneens met de koppeling van uw ccard aan microsoft. Maar dat moet u toch zelf hebben gedaan. Daarmee autoriseerde u ook de betalingen. Ik ben het met u eens dat dit zuur leergeld is. Maar ik vrees dat u er niks van terugziet.

audb
door audb Mar 9, 2018 om 16:10
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Games en software worden steeds vaker online verkocht en daarbij kan het gebeuren dat er een tekst staat dat er ook aankopen gedaan kunnen worden.

Helaas gebeurt dat ook soms in het engels of wordt het ergens verborgen in de algemene voorwaarden in dat geval zijn deze dan ook niet rechtsgeldig en kan evt met tussenkomst van een rechter het geld worden terug gevorderd.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2018 om 00:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar dan nog niet je de aankoop bevestigen. In app of in game aankopen klik je bewust aan.

Ja
door Jack van Noorddijk - Mar 9, 2018 om 14:13
3 Antwoorden / Vragen

Vokomen terecht dat de ouders verantwoordelijk worden gesteld.
Hoog tijd dat ouders in de opvoeding van hun zoon gaan beseffen dat kopen altijd betalen is.

diumenge
door diumenge - Mar 9, 2018 om 14:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat Rabobank niet wil terugbetalen is natuurlijk niet meer dan logisch, maar dat begrijpt u zelf ook wel. T.a.v. het standpunt van MS inzake de gekochte fiches en gekoppelde creditcard kan je nog een leuke discussie voeren. Maar hoezo zag u dat pas een paar maanden later? Ik krijg maandelijks een afrekening en kan 24/7 mijn creditcarduitgaven zien, electronische betalingen zijn daarbij direct zichtbaar.

sa
door sariah - Mar 9, 2018 om 15:10
34 Antwoorden / 3 Vragen

Goedendag

Ondanks dat de overige forum leden gelijk hebben vind ik het niet aan een ander om u te veoordelen met botte reacties.

Ik heb het 1 keer meegemaakt, waarbij mijn moeder mijn neefje achter een spel liet die via mijn account liep en waarbij hij ook fiches had gekocht.

Nu moet ik wel eerlijk er bij zeggen, het ging om een veel lager bedrag en om een  bedrijf die veel eerlijker en beter klant gericht is, want laten we eerlijk zijn, Microsoft is een schoftig bedrijf,( ervaringen zijn er genoeg over te spreken , dus ik roep niet zomaar wat ).

Het bedrijf waar ik dit meemaakte was een Amerikaans bedrijf die super klantvriendelijk is.

De enige tip die ik u kan geven is probeer nogmaals in contact te komen met Microsoft en probeer coulance te vragen desnoods een tegemoetkoming in het bedrag.

Een bedrijf kan zich namelijk ook wel dondersgoed voorstellen dat u geen aankopen van 900 euro in een paar maanden doet.

Met die logica had ik namelijk ook het Amerikaanse bedrijf benaderd en gevraagd of er een oplossing mogelijk was en ze hebben het volledige bedrag retourgestort, omdat dit een foutje is geweest.

In mijn historie zagen ze namelijk ook dat ik dit soort aankopen niet deed en tevens was ik niet ingelogd in mijn account ten tijde dat dit gebeurde. De meeste games kun je namelijk offline spelen, maar toch aankopen doen in de game zelf ( blijkt ).

Veder kan ik u adviseren om van te voren goed na te gaan wat voor spellen u koopt en om automatische logins te vermijden. Ook kan ik u adviseren om bepaalde games niet via Microsoft te kopen. We weten allemaal hoe hackgevoelig Microsoft producten zijn. U kunt beter een account bij STEAM aanmaken, waar ze ook genoeg spellen hebben en een goede account beveiliging op zit of PC spellen via winkels halen waar geen account voor nodig is.

Onderstaande zou u ook nog kunnen uitvoeren,zodat uw account gegevens niet automatisch wordt onthouden. Ik hoop dat u er doorheen komt, anders zou ik toch proberen om via via een tegemoet koming te krijgen, want we kunnen allemaal wel zeggen eigen schuld , dikke bult. Feit blijft  dat ook zij in gebreke zijn en geen betere bescherming hier tegen aanbieden en zich zo opstellen.

Another thing I recommend is making sure that your computer's browser isn't set up to remember your sign in information. You can disable this feature in Chrome by following these steps:

  1. Open Chrome.
  2. Click on Settings.
  3. Select Show advanced settings.
  4. Scroll down to the Privacy heading and make sure the checkbox next to Enable phishing and malware protection is checked.
  5. Scroll down to Passwords and Forms.
  6. Uncheck the box next to Offer to save passwords I enter on the web.
  7. Close the Settings tab.

diumenge
door diumenge Mar 9, 2018 om 15:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vertel eens over die ervaringen dat MS een schofterig bedrijf is, ben benieuwd. En als je dan toch bezig bent vertel dan gelijk wat over de hackgevoeligheid van van MS-producten. Gelukkig is Steam niet hackgevoelig.

Cookies
door Cookies Mar 9, 2018 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat moet topicstarter met die Chrome settings?

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sarish.
Persoonlijk vind ik u nogal schofterig om een bedrijf zo te beschuldigen. Als men niet weet wat men doet met het koppelen van een creditcard aan een account, of als men te beduveltd is om zijn afrekeningen na te kijken, dan is het gewoon
“eigen schuld, dikke bult”.

Blijf dan van internet vandaan als u of uw moeder dat niet snapt. En dat geldt ook voor de Ts, die blijkbaar ook niet snapt hoe een crecitcard werkt.

aurora1
door aurora1 Mar 9, 2018 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +10

Le
door LeCorbeau Mar 9, 2018 om 20:34
38 Antwoorden / Vragen

@Tijger, MS is een schofterig bedrijf en als je dat niet weet of beseft hoor je geen pc te gebruiken. Stiekem meeneuzen op je pc, je privacy is bij MS een lachertje,teveel betalen voor een rotprodukt.Schaamteloos stelen van andere bedrijven, zich van niets en niemand aantrekken.Monopolist die de boel bedondert, zou MS een auto zijn, bracht je die gelijk naar de sloop

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lecorbeau.

Nog zo’n lading ongefundeerde vuiligheid.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2018 om 01:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@lecorbeau
U gebruikt dus geen Microsoft producten. Ben u dan iOS gebruiker? Over privacy gesproken......en kinder uitbuiting, daar heeft Apple een handje van .
U moet toegeven als er honderden miljoenen mensen en bedrijven Microsoft gebruiken dan doen ze toch iets goed. Geen enkel automerk komt in de buurt van deze aantallen dus uw vergelijk gaat mank.

audb
door audb - Mar 9, 2018 om 16:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

Wat er ook in een overeenkomst staat of niet staat we hebben een wetboek waar ook bedrijven zoals Microsoft zich aan moet houden.

Komt u er niet uit met M$ dan is alleen nog de gang naar de kanton rechter mogelijk.

Echter is wel de vraag hoe oud uw kind is een kind van 12 moet al in staat zijn om te weten waar hij of zij mee bezig is en dan kan het zo zijn dat u naar uw geld kan fluiten.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe bewijs je dat zoon dat gedaan heeft?

jo
door jorisw Mar 9, 2018 om 19:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je al kunt bewijzen dat zoon het gedaan heeft kan je een probleem met de creditcardmaatschappij krijgen: je bent dan immers niet zorgvuldig met de kaart omgegaan....

Le
door LeCorbeau Mar 9, 2018 om 20:36
38 Antwoorden / Vragen

Duur leergeld betaald, ben bang dat je kan fluiten naar je geld. Nog een reden om je kinderen buiten te laten spelen ipv binnenhangen en gamen.Dat wordt 2 jaar minstens geen zakgeld....

mo
door mof - Mar 10, 2018 om 07:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw zoon ouder is dan 12 jaar is hij in principe aansprakelijk voor zijn eigen handelen.U had beter moeten nagaan hoe en waarom u uw creditcard gegevens afgaf. Welke autorisatie zat daarbij, aalleen koop van het spel of ook betaling van fiches? Daar zullen leveringsvoorwaarden aan gekoppeld zijn. Helaas zijn er veel mensen die die voorwaarden niet lezen voordat ze bestellen.
MS gaat ook niet vrijuit die hadden duidelijk kunnen maken hoe de vork n de steel zit.
De bank heeft in zoverre de plicht uit te zoeken of de betaling ongeauthoriseerd was. Dan moeten ze u terugbetalen.
het risico bij credit card ligt in principe bij de c
kredietverstrekker, Microsoft, en daarna bij de bank.
helaas moet je vaak veel druk zetten om een betaling te laten storneren.

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2018 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als u iets per creditcard betaalt, voert de bank dat niet uit, maar gaat eerst contact met u opnemen om na te vragen of u dat wel echt wilde betalen?

Doe niet zo dwaas.

De verantwoordelijkheid ligt helemaal bij de Ts, die weet niet hoe hij met zijn creditcard moet omgaan.