Moet ik terugbetalen ?
Ik heb in oktober 2015 ten onrechte een aantal maandpremies van mijn zorgverzekeraar gestort gekregen. Ik heb meteen dezelfde dag gebeld en gevraagd hoe ik het terug kon betalen. Ze gaven daarbij aan dat zij een foutje hadden gemaakt. Na paar weken wachten, weer gebeld met het dringende verzoek me te laten weten hoe ik het geld terug moest storten. Ze hebben me belooft nog binnen twee dagen een brief te sturen. (Dec 2015) Tot op heden weer niks vernomen (april 2016).
Hoeveel actie moet ik zelf nog ondernemen? Blijkbaar willen ze het geld niet terug? Eigenlijk ben ik geneigd om er zolangzamerhand iets leuks mee te gaan doen!
Uw neiging om is uiteraard best te begrijpen: wat een laksheid. Ik zou zeggen, doet u nog 1 poging. En dan de neiging maar onderdrukken en niet er iets leuks mee gaan doen. ;-) succes.
U hebt er geen recht op en moe(s)t het gewoon overboeken naar de rekening waar het vandaan kwam met vermelding van hetzelfde kenmerk.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Als u er wat vaart achter wilt zetten, doe het dan niet per telefoon, maar via het klachtenformulier.
U moet wel terugbetalen, maar het is wel vervelend dat u geen duidelijke instructies krijgt. Wie is deze zorgverzekeraar?
@mloesm,
Uw vingers gaan jeuken om het geld, wat niet uw geld is, te gaan uitgeven.
Dat kunt u maar beter laten, want op een zeker moment zal het bedrag worden teruggeboekt of wordt u verzocht het bedrag terug te storten.
Zou het geld maar even terzijde parkeren en nog éénmaal middels het klachtenformulier uw verzekeraar verzoeken de ontstane situatie op te lossen, om vervolgens af te wachten wat er gaat gebeuren.
Geduld is in deze een schone zaak.
Ik begrijp de andere reacties niet. Allemaal overbodige handelingen. En alsof je als nog een keer klaagt en er niets gebeurt, je het geld zou mogen houden....
Nogmaals: vraagsteller heeft geen recht op het geld en kan en moet het gewoon terugboeken naar de rekening waar het vandaan kwam met vermelding van hetzelfde kenmerk. Simpeler kan het niet.
Terugbetaling had ook al lang moeten gebeuren.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ze hebben me dringend verzocht het juist niet zomaar terug te boeken! Het gaat om 12 verschillende boekingen namelijk! En op hun instructies te wachten, die ik dus maar niet krijg!
Wat me zo irriteert is dat ik meteen mijn plicht doe en ze informeer! En er vervolgens niks gebeurt.
Inderdaad, NIET zomaar terugboeken. Wat jij overmaakt, is niet te traceren voor ze, dus dat gaat 'zwerven'. Komen ze later waarschijnlijk nog een keer met de vraag om terug te boeken. Kost je dan weer een hoop energie het allemaal weer in orde te krijgen.
Tja, u geeft nu ineens aan dat het om 12 boekingen gaat. Had u iets eerder aan moeten geven. Maar wat dan nog, boek het allemaal terug met het juiste kenmerk en u hoeft nergens meer op te reageren.
Dat zelf terugboeken kan leiden tot het verdwalen van het geld. Ik heb zelf een keer 14.000 Euro onverschuldigd ontvangen van het UWV. Dit heb ik bij ze gemeld, hierbij werd gezegd, dat ik moest wachten op een correctie. Er werd wel bij vermeld, dat ik dit geld niet mocht uitgeven. Ik heb het geld op mijn spaarrekening gestald. Na vijf maanden kreeg ik een acceptgirokaart van het UWV om het geld terug te storten, wat ik onmiddellijk heb gedaan.
Ik heb weer wel een 200 Euro rente aan overgehouden :-D
@uwjurust
Ik vind u aanvallende toon in de reacties erg storend!
ik heb duidelijk geschreven dat het gaat om een aantal maandpremies!!! Alsof ik diegene ben die een fout maakt!
Ik erger me blauw aan de manier waarop ik een fout moet rechtzetten en er zoveel moeite voor moet doen, terwijl het niet mijn fout is!
Uw reacties druisen ook recht tegen het advies van de zorgverzekeraar in, ik kies er dan ook voor om uw advies niet te volgen in de geval!
@uwjurist.
We suggereren helemaal niet dat je het geld mag houden als er niets gebeurt nadat je klaagt. Niemand denkt hier dat TS het geld mag houden, beetje vreemde veronderstelling van u. Het is alleen wel zo prettig om precieze instrukties te krijgen. Voor hetzelfde geld krijg je een ander betalingskenmerk voor een terugbetaling.
Er wordt echt wel gereageerd door de zorgverzekeraar als je het klachtenformulier invult. Als het zo simpel was als u zegt, dan had dat toch ook aan de telefoon kunnen worden vermeld ipv aan te geven dat er nog een brief volgt? (die niet kwam)
Begrijpt u nu de reacties wel?
Nawoord. Ik zie nu de reacties op het antwoord van uwjurist. Inderdaad dus niet op eigen houtje aan de slag.
Wanneer U bij de terugstorting ook weet over welke maanden de terugstorting heeft plaatsgevonden met de bijbehorende kenmerken zou ik deze wederom overmaken. U kunt behalve telefonisch uiteraard ook per mail nogmaals contact opnemen. De meeste zorgverzekeraars maken ook gebruik van callcentra en dan heeft U achteraf geen bewijs. Zoals gezegd vermeld hierbij niet alleen uw verzekerdennummer maar ook de kenmerken van de rekeningen waar het om ging. Kijk ook via Digid naar uw overzicht ziet U meteen uw saldo. Mvrgr.
Vanaf het moment van de eerste keer bellen is de verjaringstermijn van vijf jaar gaan lopen, dus ze hebben nog vier en een half jaar om het terug te vorderen. Dus of apart zetten dat geld tot ze om terugbetaling verzoeken of het geld gewoon terugstorten. Het laatste lijkt mij risicovol, want goede kans dat ze veel moeite hebben die ontvangst goed te verwerken.
Even voor de goede orde! Ikben uiteraard niet zo dom om het uit te geven. Het staat veilig geparkeerd!
Maar ben er wel een beetje moe van dat ik zoveel werk moet doen, voor iets wat niet mijn fout is!
Ik wil graag van het geld af!
Het is een beetje de omgekeerde wereld heb ik het gevoel!
Je hebt volkomen gelijk! Jij meldt het netjes, je hangt meerdere keren aan de telefoon en de andere partij doet niks. Is het toevallig VGZ? Ik zou nog 1x een mailtje sturen (goed bewaren!) en daarin ook verwijzen naar de gedane telefoontjes. Schrijf er ook in dat jij verder geen actie meer onderneemt, dat je het geld reserveert en dat VGZ (??) nu aan zet is. Bewaar ook de ontvangstbevestiging van je mailtje goed!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer