ml
door mloesm Apr 12, 2016 om 21:41
Geldzaken & recht

Moet ik terugbetalen ?

Ik heb in oktober 2015 ten onrechte een aantal maandpremies van mijn zorgverzekeraar gestort gekregen. Ik heb meteen dezelfde dag gebeld en gevraagd hoe ik het terug kon betalen. Ze gaven daarbij aan dat zij een foutje hadden gemaakt. Na paar weken wachten, weer gebeld met het dringende verzoek me te laten weten hoe ik het geld terug moest storten. Ze hebben me belooft nog binnen twee dagen een brief te sturen. (Dec 2015) Tot op heden weer niks vernomen (april 2016).
Hoeveel actie moet ik zelf nog ondernemen? Blijkbaar willen ze het geld niet terug? Eigenlijk ben ik geneigd om er zolangzamerhand iets leuks mee te gaan doen!

3809 22 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2016 om 21:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Uw neiging om is uiteraard best te begrijpen: wat een laksheid. Ik zou zeggen, doet u nog 1 poging. En dan de neiging maar onderdrukken en niet er iets leuks mee gaan doen. ;-) succes.

uwjurist
door uwjurist - Apr 12, 2016 om 21:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt er geen recht op en moe(s)t het gewoon overboeken naar de rekening waar het vandaan kwam met vermelding van hetzelfde kenmerk.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

zoekster1
door zoekster1 - Apr 12, 2016 om 22:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u er wat vaart achter wilt zetten, doe het dan niet per telefoon, maar via het klachtenformulier.

U moet wel terugbetalen, maar het is wel vervelend dat u geen duidelijke instructies krijgt. Wie is deze zorgverzekeraar?

me
door mein33 - Apr 13, 2016 om 11:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mloesm,

Uw vingers gaan jeuken om het geld, wat niet uw geld is, te gaan uitgeven.
Dat kunt u maar beter laten, want op een zeker moment zal het bedrag worden teruggeboekt of wordt u verzocht het bedrag terug te storten.
Zou het geld maar even terzijde parkeren en nog éénmaal middels het klachtenformulier uw verzekeraar verzoeken de ontstane situatie op te lossen, om vervolgens af te wachten wat er gaat gebeuren.
Geduld is in deze een schone zaak.

uwjurist
door uwjurist - Apr 13, 2016 om 14:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp de andere reacties niet. Allemaal overbodige handelingen. En alsof je als nog een keer klaagt en er niets gebeurt, je het geld zou mogen houden....

Nogmaals: vraagsteller heeft geen recht op het geld en kan en moet het gewoon terugboeken naar de rekening waar het vandaan kwam met vermelding van hetzelfde kenmerk. Simpeler kan het niet.
Terugbetaling had ook al lang moeten gebeuren.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ml
door mloesm Apr 13, 2016 om 18:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben me dringend verzocht het juist niet zomaar terug te boeken! Het gaat om 12 verschillende boekingen namelijk! En op hun instructies te wachten, die ik dus maar niet krijg!
Wat me zo irriteert is dat ik meteen mijn plicht doe en ze informeer! En er vervolgens niks gebeurt.

Cookies
door Cookies Apr 13, 2016 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad, NIET zomaar terugboeken. Wat jij overmaakt, is niet te traceren voor ze, dus dat gaat 'zwerven'. Komen ze later waarschijnlijk nog een keer met de vraag om terug te boeken. Kost je dan weer een hoop energie het allemaal weer in orde te krijgen.

uwjurist
door uwjurist Apr 13, 2016 om 18:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, u geeft nu ineens aan dat het om 12 boekingen gaat. Had u iets eerder aan moeten geven. Maar wat dan nog, boek het allemaal terug met het juiste kenmerk en u hoeft nergens meer op te reageren.

costnix
door costnix Apr 13, 2016 om 18:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zelf terugboeken kan leiden tot het verdwalen van het geld. Ik heb zelf een keer 14.000 Euro onverschuldigd ontvangen van het UWV. Dit heb ik bij ze gemeld, hierbij werd gezegd, dat ik moest wachten op een correctie. Er werd wel bij vermeld, dat ik dit geld niet mocht uitgeven. Ik heb het geld op mijn spaarrekening gestald. Na vijf maanden kreeg ik een acceptgirokaart van het UWV om het geld terug te storten, wat ik onmiddellijk heb gedaan.
Ik heb weer wel een 200 Euro rente aan overgehouden :-D

ml
door mloesm Apr 13, 2016 om 20:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

@uwjurust
Ik vind u aanvallende toon in de reacties erg storend!
ik heb duidelijk geschreven dat het gaat om een aantal maandpremies!!! Alsof ik diegene ben die een fout maakt!
Ik erger me blauw aan de manier waarop ik een fout moet rechtzetten en er zoveel moeite voor moet doen, terwijl het niet mijn fout is!
Uw reacties druisen ook recht tegen het advies van de zorgverzekeraar in, ik kies er dan ook voor om uw advies niet te volgen in de geval!

zoekster1
door zoekster1 - Apr 13, 2016 om 18:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@uwjurist.

We suggereren helemaal niet dat je het geld mag houden als er niets gebeurt nadat je klaagt. Niemand denkt hier dat TS het geld mag houden, beetje vreemde veronderstelling van u. Het is alleen wel zo prettig om precieze instrukties te krijgen. Voor hetzelfde geld krijg je een ander betalingskenmerk voor een terugbetaling.
Er wordt echt wel gereageerd door de zorgverzekeraar als je het klachtenformulier invult. Als het zo simpel was als u zegt, dan had dat toch ook aan de telefoon kunnen worden vermeld ipv aan te geven dat er nog een brief volgt? (die niet kwam)

Begrijpt u nu de reacties wel?

Nawoord. Ik zie nu de reacties op het antwoord van uwjurist. Inderdaad dus niet op eigen houtje aan de slag.

Ma
door Mat Matheij - Apr 13, 2016 om 18:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer U bij de terugstorting ook weet over welke maanden de terugstorting heeft plaatsgevonden met de bijbehorende kenmerken zou ik deze wederom overmaken. U kunt behalve telefonisch uiteraard ook per mail nogmaals contact opnemen. De meeste zorgverzekeraars maken ook gebruik van callcentra en dan heeft U achteraf geen bewijs. Zoals gezegd vermeld hierbij niet alleen uw verzekerdennummer maar ook de kenmerken van de rekeningen waar het om ging. Kijk ook via Digid naar uw overzicht ziet U meteen uw saldo. Mvrgr.

diumenge
door diumenge - Apr 13, 2016 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vanaf het moment van de eerste keer bellen is de verjaringstermijn van vijf jaar gaan lopen, dus ze hebben nog vier en een half jaar om het terug te vorderen. Dus of apart zetten dat geld tot ze om terugbetaling verzoeken of het geld gewoon terugstorten. Het laatste lijkt mij risicovol, want goede kans dat ze veel moeite hebben die ontvangst goed te verwerken.

costnix
door costnix - Apr 13, 2016 om 18:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ze willen het geld wel terug, maar de molens van grote "organisaties" malen langzaam.

ml
door mloesm - Apr 13, 2016 om 20:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de goede orde! Ikben uiteraard niet zo dom om het uit te geven. Het staat veilig geparkeerd!
Maar ben er wel een beetje moe van dat ik zoveel werk moet doen, voor iets wat niet mijn fout is!
Ik wil graag van het geld af!

Het is een beetje de omgekeerde wereld heb ik het gevoel!

Cookies
door Cookies Apr 13, 2016 om 20:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt volkomen gelijk! Jij meldt het netjes, je hangt meerdere keren aan de telefoon en de andere partij doet niks. Is het toevallig VGZ? Ik zou nog 1x een mailtje sturen (goed bewaren!) en daarin ook verwijzen naar de gedane telefoontjes. Schrijf er ook in dat jij verder geen actie meer onderneemt, dat je het geld reserveert en dat VGZ (??) nu aan zet is. Bewaar ook de ontvangstbevestiging van je mailtje goed!

uwjurist
door uwjurist - Apr 14, 2016 om 08:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - redactie]

@Mloesm: Een aantal maandpremies is niet per se hetzelfde als een aantal betalingen. Dat kan ook in één betaling plaats vinden. En als u het volledig eens bent met het advies en handelen van de zorgverzekeraar, had u hier geen vraag gesteld, niet?
Maar goed, blijft u vooral dimdammen met de verzekeraar i.p.v. mijn advies (en een paar anderen hier) op te volgen :-). Dat terwijl u herhaaldelijk aangeeft: ik wil van het geld af.

[edit-red.]

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

me
door mein33 Apr 14, 2016 om 14:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@uwjurist,

Wat is de betekenis van het door u gebruikte woord "dimdammen".
Ik ken het woord niet en kan het ook nergens terugvinden.
Ik heb het idee dat het om "spreektaal" gaat of heb ik het mis.

vr.gr.  mein33

Cookies
door Cookies Apr 15, 2016 om 16:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dimdammen is vlg mij een dialect. http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26020/jolande-withuis.html

uwjurist
door uwjurist Apr 15, 2016 om 20:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33. De oorsprong ken ik niet, de betekenis van dit mooie woord wel: o.a. mekkeren, zeuren, oeverloos over aan de gang blijven e.d..
@carola83. Dialect? Mark Rutte bijvoorbeeld is een Hagenaar en ik ben een Bosschenaar, maar hij kent het ook: http://nos.nl/video/2040783-rutte-niet-dimdammen-over-asielzoekers.html http://nos.nl/video/2040783-rutte-niet-dimdammen-over-asielzoekers.html.
En in Rotterdam kennen ze het ook: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26020/jolande-withuis.html .
Zie bijv. ook http://www.volkskrant.nl/archief/dimdammen-heeft-geen-zin~a731493/

me
door mein33 Apr 16, 2016 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@uwjurist, @Carola.83,

Beiden dank voor uw uitleg en verwijzing.

vr.gr.  mein33

me
door mein33 - Apr 14, 2016 om 14:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mloesm,

Leest u nogmaals een mijn reactie die ik heb gegeven op 13 april jl. om 11.21h.

Een dergelijke grote organisatie kan een dergelijke systeemfout in hun systeem maar niet even makkelijk traceren en corrigeren.
U zult, zoals ik eerder aangaf, geduld moeten oefenen en hen de tijd moeten geven om het probleem te onderkennen en op te lossen. Het zou mij niets verbazen als hier nog maanden overheen gaan alvorens de fout is gevonden.
U hoeft er ook niet vreemd van op te kijken als er binnenkort wederom een foutieve betaling aan u wordt gedaan.
Geduld is, en ik meen het serieus, in deze een zeer schone zaak in dit soort, vaak complexe, situaties.
Zet het geld even apart op de e.o.a. rekening en wacht geduldig af tot het verzoek tot terugbetalen bij u binnenkomt.
Het geld staat dan in iedergeval ter beschikking.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2016 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had jaren geleden ook een probleempje met mijn verzekeraar. Zij hadden iets ten onrechte in rekening gebracht. Ik gemaild en gestorneerd. Toen werd het ook nog een keer teruggestort. Dus ik dat weer betaald, kwam het weer terug. Toen ik daar over mailde, verzocht men mij om het alstublieft niet terug te storten, want dat kon het systeem niet aan. Ging maar over een futiel bedrag en het heb het toen verder ook zo maar gelaten.

Dus het is echt verstandiger te wachten op hun verzoek met de juiste referenties om het terug te storten.

Redacteur
door Redacteur - Apr 15, 2016 om 09:57
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Graag vanaf nu weer gewoon ingaan op het aan de orde gestelde!

De redactie

fa
door fairman - Apr 15, 2016 om 13:03
22 Antwoorden / 3 Vragen

Kulverhaal; het is UW geld niet,  dus: stort het  gewoon terug. Ik denk dat u het betreffende banknummer best kent.

uwjurist
door uwjurist - Apr 15, 2016 om 19:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

fairman schreef 15 Apr 2016 om 13:03:

Kulverhaal; het is UW geld niet,  dus: stort het  gewoon terug. Ik denk dat u het betreffende banknummer best kent.

Uitstekend advies fairman.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Apr 15, 2016 om 20:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Duidelijk het advies van iemand die geen enkele kennis heeft van administratieve processen. Jouw advies werkt bij de groentenman om de hoek, niet bij grote instanties.

tijger1
door tijger1 Apr 15, 2016 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die jurist blijft dus zelf maar dimdammen met haar verkeerde advies.:-))

uwjurist
door uwjurist Apr 15, 2016 om 20:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ach ja, niet iedereen heeft ervoor gestudeerd.

Cookies
door Cookies Apr 15, 2016 om 20:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jurist: klopt helemaal, dus niet blijven doorgaan met die verkeerde adviezen.

marita5
door marita5 Apr 15, 2016 om 20:54
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@uwjurist , als je daar een studie voor gevolgd moet hebben om tegen een advies van een verzekeringsmaatschappij in te gaan , dan ben ik blij dat ik deze studie niet gevolgd heb , kan ik missen als kiespijn .
De zorgverzekeraar kent zijn eigen regels , daar veranderd uw advies en dan ook nog verkeerd niks aan .

uwjurist
door uwjurist Apr 16, 2016 om 09:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Regels? De zorgverzekeraar bepaalt in deze kwestie niet wat vraagsteller kan en mag doen. Vraagsteller is volledig gerechtigd te doen wat ik al meteen adviseerde. En de verzekeraar heeft dan geen poot om op te staan.

Vraagsteller schreeuwt bovendien moord en brand dat ze van het geld af wil (met uitroeptekens).
Dus heb ik (en enkele anderen) haar daarvoor het juiste advies gegeven.

Hoe hard jullie ook blijven ageren, er valt geen speld tussen te krijgen.

Overigens, bij de groenteman zal dit probleem je niet overkomen ...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Apr 15, 2016 om 20:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33. De oorsprong ken ik niet, de betekenis van dit mooie woord wel: o.a. mekkeren, zeuren, oeverloos over aan de gang blijven e.d..

@carola83. Dialect? Mark Rutte bijvoorbeeld is een Hagenaar en ik ben een Bosschenaar, maar hij kent het ook: http://nos.nl/video/2040783-rutte-niet-dimdammen-over-asielzoekers.html http://nos.nl/video/2040783-rutte-niet-dimdammen-over-asielzoekers.html.En in Rotterdam kennen ze het ook: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26020/jolande-withuis.html .Zie bijv. ook http://www.volkskrant.nl/archief/dimdammen-heeft-geen-zin~a731493/

Cookies
door Cookies Apr 15, 2016 om 20:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, die artikelen had ik ook gezien. Je geeft zelfs eenzelfde link als ik had neer gezet. En als je dat artikel had gelezen, had je ook kunnen lezen dat dimdammen waarschijnlijk zijn oorsprong vindt in het Betuws dialect. En dat Rutte bij mij om de hoek woont, weet ik ook. Feit is en blijft dat het in de Van Dale niet voor komt.

uwjurist
door uwjurist Apr 16, 2016 om 09:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Woorden komen altijd ergens vandaan ... En er zijn heel veel bestaande Nederlandse woorden die niet in de Dikke van Dale voorkomen ....

me
door mein33 Apr 16, 2016 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb reeds geantwoord waar ik mijn vraag had gesteld.

vr.gr.  mein33

uwjurist
door uwjurist - Apr 16, 2016 om 09:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger en anderen

De zorgverzekeraar bepaalt in deze kwestie niet wat vraagsteller kan en mag doen. Vraagsteller is volledig gerechtigd te doen wat ik al meteen adviseerde. En de verzekeraar heeft dan geen poot om op te staan.

Vraagsteller schreeuwt bovendien moord en brand dat ze van het geld af wil (met uitroeptekens). En dat ze zoveel moeite moet doen ("Maar ben er wel een beetje moe van dat ik zoveel werk moet doen, voor iets wat niet mijn fout is!
Ik wil graag van het geld af! ").

Nou, het had veel minder moeite gekost het geld gewoon terug terug te storten met de juiste kenmerken dan steeds weer de verzekeraar contacteren en hier een discussie te voeren.

Dus heb ik (en enkele anderen waaronder fairman) haar daarvoor het juiste advies gegeven.

Hoe hard jij en anderen ook stijfkoppig (!) blijven ageren, er valt geen speld tussen te krijgen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Apr 16, 2016 om 10:03
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@uwjurist ,

De reactie van Ts niet gelezen ? Ts heeft genoeg adviezen gekregen , bepaalt zelf wel wat ze doet .
Gelieve te stoppen met proberen u gelijk te halen zeer opdringerig en dwingend, daar is niemand mee geholpen .
Of uw advies het juiste is , laten we dan maar in het midden .

Reactie Ts :

ml
DOOR MLOESM 13 APR 2016 OM 20:17
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@uwjurust Ik vind u aanvallende toon in de reacties erg storend! ik heb duidelijk geschreven dat het gaat om een aantal maandpremies!!! Alsof ik diegene ben die een fout maakt! Ik erger me blauw aan de manier waarop ik een fout moet rechtzetten en er zoveel moeite voor moet doen, terwijl het niet mijn fout is! Uw reacties druisen ook recht tegen het advies van de zorgverzekeraar in, ik kies er dan ook voor om uw advies niet te volgen in de geval!

uwjurist
door uwjurist - Apr 16, 2016 om 10:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard moet vraagsteller zelf weten wat ze doet. Dat was het punt niet. Maar ja, dat moet je wel willen en kunnen begrijpen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

me
door mein33 - Apr 16, 2016 om 13:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou het graag UIT WILLEN SCHREEUWEN , maar dat is niet gepast en vandaar dat ik het dan ook maar niet doe ;-((
Toch kan ik het niet laten om, door gelijksoortige ervaring wijzer geworden, @mloesm te adviseren om momenteel zelf geen actie te ondernemen en de zorgverzekeraar de gelegenheid te bieden de systeemfout te achterhalen en te herstellen.
Het geld op eigenhoutje terugstorten maakt het allemaal alleen nog maar gecompliceerder.
Als dat is gelukt, daar kan best enkele maanden over heen gaan, zal de zorgverzekeraar het e.e.a. vanzelf corrigeren en zal @mloesm de onterecht ontvangen bedragen kunnen terugstorten.
Het enige dat zij kan doen is om eens per 14 dgn. een telefoontje te plegen om te informeren naar de stand van zaken.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 16, 2016 om 15:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@mein33

Ook uw advies vind ik erg matig. Geduld hebben en wachten. Het is veel beter nu een klacht via de mail in te dienen over de gang van zaken, dan komt er echt wel een schriftelijke reactie van de zorgverzekeraar. En dan weet TS precies waar ze aan toe is en wat en wat de procedure wordt.

Iedere 14 dagen aan de telefoon hangen lijkt me eerlijk gezegd, als je het al helemaal spuugzat bent, helemaal geen goed idee. De telefonische klantenservice is vaak alleen maar handig als je een vraag hebt die in lijn staat met de basisscripten die ze hanteren.

Excuus aan mein33, in uw allereerste reactie had u het ook al over het klachtenformulier, daar hebik overheen gelezen. Mijn fout.

me
door mein33 Apr 16, 2016 om 15:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zoekster1,

Uiteraard mag u mijn advies erg matig vinden, maar eigenlijk is dat van geen enkel belang, het enige belang van mijn advies is om @mloesm te behoeden om een nog groter probleem te krijgen dan welke er nu reeds is.
IJzer kun je niet met handen breken en het oplossen van een systeemfout in een computerprogramma zal ook niet sneller worden opgelost omdat men een situatie misschien spuugzat is.
Als u mijn eerdere reactie ook had gelezen dan zou u daar hebben gezien dat ik @mloesm o.a. het advies geef om een klachtenformulier in te zenden.
Om een herhaling van zetten te voorkomen leek het mij niet gewenst om telkenmale het hele verhaal weer opnieuw op te tekenen. Naar ik mag aannemen is @mloesm verstandig genoeg om het ene met het andere te koppelen en daar haar voordeel mee te doen.
Zij zal echter geduld moeten oefenen en rustig moeten afwachten hoe deze zaak zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Eigenlijk is er helemaal niet zoveel aan de hand. @mloesm heeft alleen maar geld op haar rekening staan wat haar niet toekomt en daar heeft zij melding van gemaakt. Meer wordt er momenteel ook niet van haar verwacht.
@mloesm hoeft het geld alleen maar tijdelijk in bewaring te nemen en het is aan haar zorgverzekeraar om het probleem op te lossen en als het probleem t.z.t. is opgelost @mloesm te verzoeken tot terugbetaling, dat is alles.

Goed weekend en vr.gr.  mein33

zoekster1
door zoekster1 Apr 16, 2016 om 15:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Excuses, ik had uw eerste reactie over het hoofd gezien.

me
door mein33 Apr 17, 2016 om 14:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zoekster1,

Het over het hoofd zien van reeds eerder geplaatste menigen en adviezen kan een ieder gebeuren.
Bij een vraag waarvan de antwoorden welke worden gegeven uitlopen op een ondelinge discussie over wie het wel en niet bij het rechte end heeft wordt wel eens het e.o.a. over het hoofd gezien.
Uwerzijds excuses aanbieden is dan ook helemaal niet nodig.

Vr.gr.  mein33