jubereva
door jubereva Dec 11, 2007 om 10:43
Geldzaken & recht

Nieuwe bereikbaarheidsdienst

Onze werkgever in de thuiszorg (landelijk) wil per 1 januari 2008 de
bereikbaarheidsdienst centraal regelen. Tot nu toe deden de
teammanagers dit door de week en medewerkers uit het team verpleging in
het weekend. De werkgever wil dat alle medewerkers in de regio's om de
beurt beschikbaar zijn vanaf 7 uur tot ongeveer 8.30 uur om eventuele
ziekmeldingen te gaan regelen. Uit ervaring weet ik dat dit soms
moeilijk is. De vergoeding die hier tegenover staat is betaling van een
kwartier + eventueel extra bestede tijd. Ik wil hier niet aan mee doen
omdat ik op mijn vrije dag ook vrij wil zijn en op dagen dat ik werk,
het niet mogelijk is om ziektemeldingen op te lossen. Daarbij zijn er
een aantal medewerkers die graag de bereikbaarheid willen doen en dat
nu in de weekenden ook doen, maar omdat ze verz. D zijn, mogen ze dat
niet meer, maar dan mogen we wel de ziektemeldingen oplossen. Kan de
werkgever ons verplichten om hierin mee te doen? De OR heeft geen recht
gehad.

12213 8 Rapporteer

door 4711 - Dec 11, 2007 om 10:59
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als je niet berijkbaar bent thuis omdat je op de WC zit of onder douche duurde het iets langer voor je opneemt en mobiel heeft nummer weergave, dus op vrije dag iets langer laten bellen, wedden dat ze dan jou naam voor deze tijden achteraan zetten!

Als je zorgt dat het nieuwe systeem een puinhoop word zullen ze eerder terug gaan, en sabotage in Januarie mag dus...

In gesprek of uitzetten kan ook nog, dus onberijkbaar zijn en dan moeten ze toch terug!

Verder kun je zeggen dat je niet thuis bent op vrije dag, als ik nog 120 kilometer moet rijden, dus niet snel kan komen, met mobiel en geen vaste telefoon is dat lastig controleerbaar!

Zorg dat je niet kan zorgen en na enige keren bij meerdere van jou collega's die niet berijkbaar waren zullen ze wel snel terug gaan, naar het wel werkende systeem!

jo
door jojanda - Dec 11, 2007 om 11:11
146 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een stukje wetgeving met betrekking tot bereikbaarheidsdiensten.

Ook als u niet op de werkplek aanwezig bent kan uw werkgever u oproepen om aan het werk te gaan. In de zorg heet dit een bereikbaarheidsdienst. Daarnaast kunnen aanwezigheidsdiensten worden toegepast. In geval van een aanwezigheidsdienst moet u wel op de werkplek blijven.

De regels voor een bereikbaarheidsdienst komen in belangrijke mate overeen met de regels voor consignatie, maar er zijn belangrijke verschillen.

  • Een bereikbaarheidsdienst kan alleen worden opgelegd als u werkzaam bent in de zorg.
  • Een bereikbaarheidsdienst wordt opgelegd in situaties dat een oproep redelijkerwijs te verwachten is. Bij consignatie wordt u alleen voor onvoorziene omstandigheden opgeroepen.
  • Een bereikbaarheidsdienst is een dienst en is dus beperkt in de tijd. Hebt u eerst een normale, ingeroosterde dienst gedraaid en volgt daarop een periode van uitsluitend bereikbaarheid, dan vormen beide perioden samen een bereikbaarheidsdienst. Een bereikbaarheidsdienst mag maximaal 24 uur duren. (Wel kan daarna eventueel aansluitend een volgende bereikbaarheidsdienst volgen).

Let op!
De tijd waarin u kunt worden opgeroepen geldt niet als arbeidstijd. Als u echter wordt opgeroepen en aan het werk moet, telt dat wel als arbeidstijd.
Twee opeenvolgende bereikbaarheidsdiensten zijn mogelijk, als er tussen de perioden van de ingeroosterde arbeid maar een periode van ten minste 11 uur zit (1 x per week in te korten tot 10 uur en 1 keer tot 8 uur: naar Arbeidstijdenwet: informatie voor werknemers.

Voor meer informatie :

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=123&link_id=115782#8836200

JOjanda

jubereva
door jubereva - Dec 11, 2007 om 11:16
42 Antwoorden / 17 Vragen

Ha, ha, heel creatief, maar ik verwacht dat we van te voren worden ingeroosterd en dan ook verplicht bereikbaar moeten zijn. Dus als je weg gaat, doe je niet die dienst.

jubereva
door jubereva - Dec 11, 2007 om 11:19
42 Antwoorden / 17 Vragen

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij kun je verschillen van mening over wat bereikbaarheidsdienst is. Wat wij moeten gaan doen, is alleen maar planmatig een ziektemelding oplossen. Daarvoor moeten we dan volgens rooster ongeveer anderhalf uur 's ochtends beschikbaar zijn. Echt een K-klus. Ik wil dit niet en mijn vraag is daarom: kan de werkgever mij verplichten?

door 4711 - Dec 11, 2007 om 11:27
885 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat toch  nergens hoe snel je jou telefoon moet opnemen?

Als ze je voice mail kregen of na lange tijd indien deze uitstaat, onder de Douche of op WC ga ik niet naakt door huis rennen voor dit soort dingen!

Dus als je ziet dat je baas belt (alleen honden hebben bazen!) ga je effe flink ******** en dan belde deze vermoedelijk een oude die het wel graag doet, en rooster, je hebt kans op maar er staat nergens een tijd waarin je moet opnemen, en in gesprek kan ook nog, hoorn er elke ochtend naast, en mobiel zie je...

Vraag collega's wat ze er van vinden en laat je baas in de S.H.I.T. zitten tijdens toilet bezoek...

Veel moeders moeten kids naar school brengen dus kunnen het niet eens doen!

jo
door jojanda - Dec 11, 2007 om 11:42
146 Antwoorden / 0 Vragen

Je schreef : Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij kun je verschillen van mening over wat bereikbaarheidsdienst is. Wat wij moeten gaan doen, is alleen maar planmatig een ziektemelding oplossen. Daarvoor moeten we dan volgens rooster ongeveer anderhalf uur 's ochtends beschikbaar zijn. Echt een K-klus. Ik wil dit niet en mijn vraag is daarom: kan de werkgever mij verplichten?

Kort door de bocht : Ik denk het wel. Nu kun je natuurlijk weigeren, maar als bereikbaarheidsdiensten normaal zijn in de zorg, en er wordt gewoon rekening gehouden met de arbeidstijden wet, dan zie ik geen redenen waarom jij die diensten niet zou moeten draaien, en  collega's van jou wel.

Maar goed, ik denk ook dat e.e.a van je contract afhangt, en hoe e.e.a geregeld is via de cao waar je eventueel ondervalt.

En natuurlijk kun je e.e.a gaan lopen saboteren door de telefoon niet op te nemen of wat dan ook. Maar of dat de manier is waarop je je gelijk wilt halen, dat is een andere vraag.

JOjanda

poltol
door poltol - Dec 11, 2007 om 14:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U moet bij een vakbond zijn. En wel heel snel. Dit is een wijziging van uw arbeidsvoorwaarden en dat kan niet zonder meer ingevoerd worden. In dit land denken sommige van wel. Vooral de thuiszorg denkt alles te mogen onder dreiging dat de clienten anders zonder zorg zitten. Dat is gelul. Ze moeten gewoon genoeg mensen in dienst nemen en reserve plannen met daar in ook de afwezigheid door verlof en ziekte plannen. Als ze op deze manier doorgaan wil er straks niemand meer in de thuiszorg werken. Dwang is altijd fout. Dus schakel de bond en de OR in. Het gaat over art. 27 in de WOR. De OR moet instemmen met deze wijziging. Mobiliseer ook anderen.

Succes, poltol

poltol
door poltol - Dec 11, 2007 om 14:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Artikel 27. Het instemmingsrecht van de OR

1.     De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van:

a.     een regeling met betrekking tot een pensioenverzekering, een winstdelingsregeling of een spaarregeling;

b.     een arbeid - en rusttijdenregeling of een vakantieregeling;