Pa
door Paul45167 Jul 29, 2020 om 21:53
Geldzaken & recht

Oneens met vordering van Incassobureau

Onterechte vordering incassobureau Infoscore

Een week geleden heb ik een email van infoscore gekregen over een openstaande incasso van Paypal.

Ik heb via Paypal een product verkocht aan iemand, de koper heeft het product ontvangen en was er blij mee. Helaas heeft de koper het bedrag terug gevraagd aan Paypal, ik ben hier tegenin gegaan d.m.v een Paypal geschil, maar helaas heeft Paypal de koper toch onterecht in bescherming genomen.
Dit hele verhaal heb ik ook aan Incassobureau Infoscore verteld, en gezegd dat ik het er niet mee eens ben.

Ik heb dit geschil ook geprobeerd op te lossen maar de koper heeft mij op zijn e-mail geblokkeerd, ik kan als koper nu en niet bij Paypal om hulp vragen, want die kiest blijkbaar zomaar voor de koper, en ook kan ik het niet zelf met de koper oplossen want die heeft mij dus geblokkeerd op de mail. Dus ik ben het hier zeer mee oneens.
Ik ben nu inmiddels ook geblokkeerd op Paypal, is niet erg, ben ook echt niet meer van plan gebruik te maken van hun diensten.

Maar dan nu mijn vraag: Kan Infoscore dit verder nemen door bijvoorbeeld een deurwaarder naar mij te sturen, of kan dit nog verdere andere juridische gevolgen hebben?

(Of is dit gedoe nu gelukkig voorbij zoals ik begrijp uit de tekst hieronder, omdat ik nu duidelijk heb aangegeven met uitleg dan ik het niet eens ben met deze vordering?)
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassobureau#no2
Stel je vragen over de vordering, ofwel betwist je deze 'gemotiveerd', dan mag het incassobureau niet doorgaan met aanmanen. De incassoprocedure moet dan worden opgeschort.

5245 13 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 29, 2020 om 22:10
2055 Antwoorden / Vragen

Wat ze er voor moeten doen maakt ze niet uit. Als ze een gegronde vordering hebben zullen ze je blijven achtervolgen, de kosten komen immers toch voor jouw rekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2020 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom laat u niet gewoon op uw bankrekening betalen als u iets verkoopt? Of contant, boter bij de vis. Lees meer en meer klachten over Paypal.

Pa
door Paul45167 - Jul 29, 2020 om 22:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

@HENKDEZEVENDE
Ook als Infoscore en Paypal maar gelimiteerde persoonlijke informatie van mij hebben?

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 22:38
239 Antwoorden / Vragen

U dient onderscheid te maken tussen de vraag of de vordering terecht is enerzijds en hoe u de kansen inschat om uit handen van uw schuldeiser te blijven anderszijds.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 30, 2020 om 16:57
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT: geheel mee eens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 29, 2020 om 22:29
2055 Antwoorden / Vragen

Infoscore heeft je toch gevonden, dat lijkt mij informatie genoeg. Ik kan niet voorspellen hoever ze zullen gaan maar worst case gaan ze naar de rechter en dan komt de deurwaarder wel.

marita5
door marita5 - Jul 29, 2020 om 22:43
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Paul45167,

Lees deze informatie eens door ,

https://onterechtevordering.nl/infoscore/

Neem ook eens contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Pa
door Paul45167 - Jul 29, 2020 om 23:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

@HENKDEZEVENDE

"Infoscore heeft je toch gevonden"
Mijn email adres hebben ze inderdaad ja, maar daarmee kan je verder ook niks.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 29, 2020 om 23:56
2055 Antwoorden / Vragen

Als dat echt het enige is dat ze hebben kunnen ze je niet vinden. Maar moest je dan geen bankrekening of creditcard aan je PayPal koppelen? Die leiden wel rechtstreeks naar jou.

ja
door janf43 - Jul 29, 2020 om 23:53
733 Antwoorden / 0 Vragen

Het terugvragen van het bedrag van Paypal zal toch een reden gehad hebben. De koper was er blij mee, zegt u. Maar dat is waarschijnlijk maar een deel van het verhaal.  Blokkeren van email is een ding maar er zijn natuurlijk andere manieren om de koper te bereiken Als u het tot een rechtzaak wil laten komen, adviseer ik u een aangetekende brief te sturen naar de koper, in afschrift aan Paypal waarin u met redenen omkleed de terugbetaling aanvecht.
Weet u zeker dat er aan uw kant van de deal niet iets fout zat. Dat Paypal zomaar ten onrechte de koper beschermd maakt u niet hard.

ne
door neodutchio - Jul 30, 2020 om 07:34
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de reden van het geschil? Als u kunt aantonen dat het geschil verzonnen is, dan hebt u niets te vrezen. Maar buiten oplichting zal een claim niet zomaar uit de lucht vallen.

1paul
door 1paul - Jul 30, 2020 om 09:00
3147 Antwoorden / 0 Vragen

als paypal in het voordeel van de koper heeft geoordeeld en u wilt geen "gedoe" met oplopende rekeningen zou ik in eerste instantie betalen en daarna dit gaan aanvechten via de rechter, dan moet u wel uw vordering kunnen bewijzen en daar ligt waarschijnlijk uw "zwakte" om dit te kunnen doen moet u alles goed gedocumenteerd hebben, o.a. foto's van het object en dan nog kan het zo zijn dat dit onderweg beschadigd is en dan is het nog steeds uw verantwoordelijkheid als verzender....

zuur, ja, maar u bent niet de eerste die op deze manier bejegend word....

alfatrion
door alfatrion Jul 30, 2020 om 13:02
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je wilt dat de bewijslast bij de ander ligt. Je graaft je eigen graf op het moment dat je betaald, want nu eis jij in plaats van de tegenpartij.

Wat betreft het risico van beschadiging, dat hangt af van waar er afgeleverd wordt en de afspraken die er gemaakt zijn. Je kan afspreken dat je thuis afleverd (en later toch nog opstuurt) of dat het risico voor de koper is.

1paul
door 1paul Jul 31, 2020 om 07:45
3147 Antwoorden / 0 Vragen

bij dit alles is bewijs de key alfa en vaak zit daar net het probleem zoals hierboven al aangegeven, ben je zeker van je bewijs, heb je alles op papier zou je dit aan kunnen vechten maar ben je van dit alles niet zeker wel dan kan het een lange strijd worden en het is dan maar de vraag of het je dit allemaal waard is, ook financieel....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2020 om 09:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/klacht-incassobureau  m.b.t. het indienen van een klacht.

Let op dat het indien het tot een vordering via een deurwaarder zou komen u die niet negeert en de rechtbank informeert resp. naar de zitting gaat om u bezwaar/vedrediging toe te lichten.

Het lijkt mij echter dat het meer van belang is om, aangezien u kennelijk een conflicct heeft met de koper om de koper in gebreke te stellen. Zie daarvoor
http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
  en voor een voorbeeldbrief https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling

Dat de koper u heeft geblokkeerd op zijn e-mail is dan ook hoe dan ook m.i. in zijn/haar nadeel.

Ik vraag mij in rede af of men bij PayPal in deze wel rechtmatig handelt en daarom kan het ook nog zinvol zijn om daarvoor advies te vragen bij www.juridischloket.nl en bij www.consuwijzer.nl en zelfs kan mogelijk de Ombudsman van www.kifid.nl hier een mening over hebben aangezien PayPal financiële diensten verleent.

alfatrion
door alfatrion Jul 30, 2020 om 13:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In gebreke waarvan? Er is betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 30, 2020 om 16:56
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@ALFATRION: De koper heeft kennelijk van PAYPal geld terug ontvangen en dat teruggeven geld wordt kennelijk nu door PayPal gevorderd. Per saldo is dat m.i. onrechtmatig. Ik leid uit de vraag ook niet af dat de koper het gekochte heeft teruggeleverd en daarmee nog wel eigenaar is van het gekochte. Hoe dan ook is dat ook onrechtmatig en mogelijk zelfs eventueel als strafrechtelijk feit te zien.

Hoe dan ook kan m.i. de koper wel degelijk in gebreke worden gesteld omdat die de koopovereenkomst niet is nagekomen door via PayPal terugkrijgen van het betaalde bedrag.

Juridisch best een lastige zaak en kan m.i. PayPal ook worden angesproken aangezien men zich daar kennelijk als rechter heeft gedragen.

Zo het tot een vorderingsprocedure zou komen is en blijft het zaak om verweer in te dienen en het komt mij voor dat op basis van hetgeen Ts stelt de rechter de vordering zal afwijzen. Indien Ts de oproep negeert riskeert hij een verstekvonnis. (Ik ben geen rechter, wel jurist)

sw
door swat1500 Jul 31, 2020 om 10:59
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Door PayPal te gebruiken ga je akkoord met de algemene voorwaarden van PayPal. In die voorwaarden is vastgelegd dat PayPal mag beslissen in geschillen tussen kopers en verkopers die gebruik maken van PayPal. Is men het niet eens met de uitkomst van dit geschil dan kan men naar de rechter.stappen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 31, 2020 om 13:45
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is nu exact wat ik ook bedoel omdat ook PayPal niet voor eigen rechter mag spelen, ook als staat dat in hun voorwaarden.

Dat nog afgezien van het feit dat de koper via PAYPAL heeft betaald en de vraagsteller daar geen overeenkomst mee heeft (behoudens het acepteren van die wijze van betaling). Het blijft m.i. toch ook een in die zin boeiende zaak om dat tenminste ook voor te leggen aan de ACM. (consuwijzer)

rj
door rjw - Jul 30, 2020 om 10:29
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is het mooie van Paypal. Als je als koper niet tevreden bent zorgt Paypal ervoor dat je je geld terug krijgt. De keerzijde is dat de verkoper problemen kunt krijgen. Dit is hetzelfde als veel consumentenbeschermingsregels waar we normaal gesproken als consument blij mee zijn. Als we als consument niet tevreden zijn, heeft de leverancier een probleem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 30, 2020 om 12:51
2055 Antwoorden / Vragen

Je kunt het ook "poetic justice" noemen waarbij mensen eens een keer voelen hoe het voelt voor een leverancier als de klant gelijk krijgt. Maar dat is inderdaad waar Paypal om bekend staat. Meestal gaan dat soort conflicten over het al dan niet afgeleverd zijn van de goederen en als de koper zegt dat hij het niet ontvangen heeft en de verkoper niet zwart op wit kan aantonen dat hij ervoor getekend heeft gaat het voordeel van de twijfel naar de koper.

Tr
door Trostomaat Jul 30, 2020 om 13:00
239 Antwoorden / Vragen

En dat weet je dus voordat je ermee in zee gaat.
Als je dan ook nog gebruik maakt van mogelijkheden die je binnen de afspraken met Paypal hebt om bezwaar aan te tekenen en dat bezwaar wordt afgewezen, dan sta je, eufemistisch gesproken, niet erg sterk als je weigert te betalen en het incassobureau zit achter je aan.

alfatrion
door alfatrion Jul 30, 2020 om 13:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Of je sterk staat hangt af van de omstandigheden rond de koop. Paypal kan ook (te) makkelijk zijn. De bewijslast ligt hier bij de koper en in het verlengde daarvan bij Paypal.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 30, 2020 om 13:32
2055 Antwoorden / Vragen

Dat moet je dan toelichten @ALFATRION  want dit was een discussie tussen koper en verkoper waarbij beiden hebben getekend dat PayPal de arbitrage doet. Nu is er een vordering van Paypal op TS en de vraag is of Paypal zich aan de regels gehouden heeft, niet meer of koper danwel verkoper gelijk hebben.

Iv
door Ivo W Jul 31, 2020 om 07:49
729 Antwoorden / Vragen

PayPal kan nog zo veel arbitreren, maar wanneer daarbij geen of onvoldoende rekening gehouden wordt met de Nederlandse wetgeving, is die arbitrage niets waard.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 31, 2020 om 10:31
2055 Antwoorden / Vragen

Je tekent ervoor, en wat heeft de Nederlandse wet ermee te maken? De koper zit ongetwijfeld in het buitenland want daarom gebruiken mensen PayPal. Dus jij verkoopt iets aan iemand in Polen. Leg uit hoe je de Nederlandse rechter in gaat zetten?

Iv
door Ivo W - Jul 30, 2020 om 15:42
729 Antwoorden / Vragen

Iedereen kan willekeurig 'stappen ondernemen'. De vraag is alleen hoe succesvol die stappen (mogelijk) zijn.

Wanneer het hier gaat om een transactie van een tweedehands product tussen twee partijen die beiden als particulier handelen, dan heeft koper weinig rechtsbescherming. Als het product voldoet aan de omschrijving die de verkoper geeft en daadwerkelijk aan koper geleverd wordt, dan valt er voor koper niets te verhalen. Ook niet nu koper dat verhalen uitbesteed heeft aan PayPal en PayPal het weer uitbesteed heeft een incassobureau.
Het recht van koper is simpelweg levering van het product en garantie 'tot aan de deur'.

Wanneer het product niet voldoet aan de beschrijving die verkoper gegeven heeft, dan heeft de koper recht op het ontbinden van de overeenkomst. Maar dat houdt dan wél in dat koper er voor moet zorgen dat het product aan de verkoper geretourneerd wordt. Als koper dat niet van plan is, kan ontbinding met recht op geld teruggave niet plaatsvinden.

Wanneer het product nooit bij koper is aangekomen, dan heeft koper recht op ofwel naleving van de overeenkomst, of indien dat niet mogelijk is recht op geld teruggave.

Wanneer verkoper is aan te merken als (semi-)professionele handelaar, dan gelden alle rechten die de consument heeft bij koop op afstand.

Om te kunnen bepalen hoe succesvol een incassoprocedure is, zult u allereerst een nauwkeurige specificatie en onderbouwing van de vordering moeten opvragen, inclusief alle bijbehorende documenten

ro
door ron503 - Jul 30, 2020 om 18:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een product verkocht die de koper middels paypal betaald heeft en het product is ontvangen en geeft ook nog eens aan er blij mee te zijn. Achteraf doet de koper een beroep op kopersbescherming maar dan zal die toch eerst het product dienen te retourneren voordat teruggave plaats gaat vinden. Het zou van de gekke zijn als de koper zonder het product te retourneren het aankoopbedrag terug krijgt want als dat zo zou zijn bent u als verkoper vogelvrij. In mijn optiek is er meer gebeurd dan u schrijft.