ho
door hoihoihoi781 Apr 26, 2022 om 10:28
Geldzaken & recht

Particuliere en sociale huurwoning tegelijkertijd

Hoi! Mijn vriendin wilde heel graag verhuizen naar Eindhoven. Nu hebben we daar een huurhuis gevonden en een contract ondertekend. Maar de laatste tijd gaat het iets minder lekker tussen ons en ik twijfel of ik mee moet verhuizen. Ik heb nog een sociale huurwoning en ik zou deze het liefst nog een half jaar aan willen houden met een medehuurder erbij. Mag ik op twee huurcontracten tegelijkertijd staan? Ik zou in dit geval gewoon in Rotterdam ingeschreven willen blijven als hoofdadres en me dan niet in Eindhoven willen inschrijven. Maar ik vraag me af of het noodzakelijk is dat ik me dan ook in Eindhoven inschrijf. Wat denken jullie?

1418 6 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Apr 26, 2022 om 10:37
854 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik me niet vergis, mag dat niet. Maar in onderstaande link wordt het beter uitgelegd dan dat ik dat kan doen.

meerdere adressen.

ho
door hoihoihoi781 Apr 26, 2022 om 11:42
Antwoorden / 2 Vragen

Yess. Alleen dat gaat over jezelf inschrijven op twee adressen. Ik zou me gewoon op 1 adres ingeschreven willen houden en ook af en toe op het andere adres willen slapen.

Thecla58
door Thecla58 Apr 26, 2022 om 13:03
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat laatste mag...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2022 om 10:39
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als reactie kan ik mij voorstellen dat het op zich wel zou kunnen maar er dan wel sprake moet zijn van toestemming van de verhuurder(s) en ook gemeentelijke reglingen m.b.t. woonadres. Vooiral m.b.t. een Socialke huurwoning zal het m.i. lastig zijn of zelfds onmogelijk. De vraag is bovendien ook of volgens de huurovereenkomst er sprake kan zijn van een medehuurder in de context van twee huurders. Onderverhuur mag meetal niet.

Zie o.a. deze waar sprake is van een boete maar de casus mogelijk iets anders is (verhuur door één eigenaar van twee woningen aan één huurder)  : http://www.werkgeverscentrum.nl/httpsrechtennieuws-nl62904boete-voor-verhuur-van-twee-woningen-aan-een-huurder/

  Op twee adressen ingescheven staan kan en mag niet, ingeschreven staan op het adres van een sociale huurwoning en er niet wonen, volgens mij mag dat ook niet.

Een woning huren in de vrije sector naast het ook hebben van een sociale huurwoning kan mogelijk wel als tijdelijke voorziening en indien de Gemeente waar sprake van is dat toelaat.  Voor alle zekerheid: doe navraag bij https://www.woonbond.nl/huurderslijn (wel is dan een lidmaatschap nodig)

ho
door hoihoihoi781 Apr 26, 2022 om 11:41
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel voor de informatie Heremietkreeft. Wilde ze net bellen maar moet daar inderdaad meteen een jaar lid van worden om dat te mogen..
Ben jij zelf misschien wel lid? En zou je deze vraag daar kunnen stellen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 11:48
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, niet individueel, wel via mijn huurdsbelangenorganisatie maar kan dan allen vragen stellen m.b.t. mijn vehuurder en via de HBO.

redfloor
door redfloor - Apr 26, 2022 om 10:46
166 Antwoorden / 21 Vragen

Zoek eens op 'huisbewaarderschap'. Dat is precies hiervoor bedoeld!

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 10:50
16848 Antwoorden / 202 Vragen

En in ieder geval deze regio is dan toestemming nodig: https://www.heuvelrugwonen.nl/ik-huur/huisbewaarderschap en waarschijnlijk dan ook in meer regio's

ho
door hoihoihoi781 Apr 26, 2022 om 10:54
Antwoorden / 2 Vragen

Yess. Dat was ook mijn eerste plan. Maar mijn woningbouwvereniging doet niet aan huisbewaring voor proefsamenwonen. Mag alleen als ik op reis zou gaan.

ro
door ronny530 - Apr 26, 2022 om 12:33
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Als u in Rotterdam ingeschreven blijft staan geldt die inschrijving als uw hoofdadres en lijkt het mij niet dat de wbv gaat controleren of u ook daadwerkelijk in de woning verblijft. De wbv zal een medehuurder waarmee u geen relatie heeft niet toestaan omdat die bij uw vertrek aanspraak op uw huurwoning zou kunnen maken en zo de krapte op de huurmarkt kan omzeilen. Iemand zonder toestemming van de wbv in laten wonen wordt gezien als illegaal en als dan ook nog eens blijkt dat u bijna tot nooit in de woning aanwezig bent dan is dat reden om het huurcontract te beëindigen. De woning in Eindhoven is van een particuliere verhuurder en maakt niet dat u in Eindhoven ingeschreven hoeft te staan omdat u bij particuliere huur geen binding met Eindhoven hoeft te hebben. Het nadeel is wel dat als u uw woning aanhoudt en in Eindhoven gaat wonen dubbele lasten gaat krijgen want u dient de huur van zowel uw huidige woning en een deel van de huur van nieuwe woning te voldoen omdat u daar als mede ondertekenaar verantwoordelijk voor bent. Het komt wel vaker voor dat mensen in uw situatie anderen tegen betaling van de huur en andere vaste lasten in te laten wonen maar de wbv komt er geheid achter met alle gevolgen die er bij horen.

panter22
door panter22 - Apr 26, 2022 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je zult een beslissing moeten nemen of je wel of niet verder wilt met je vriendin.
Wat zegt je vriendin er van? Of heeft zij niets in te brengen?
Je bedenkt een plannetje dat als het misloopt, dan heb jij een huis achter de hand. En je vriendin blijft met de brokken zitten.
Want als jullie samen het huurcontract hebben ondertekend, dan zit het er in dat zij, als jij vertrekt, de huur niet alleen kan betalen.
Zij moet dan het nieuwe huurhuis verlaten en staat op straat.
Blijft ze daar wel  wonen en bouwt ze een huurschuld op, dan kan de verhuurder biij jou aankloppen,
Praat dus met je vriendin over je twijfels en neem een beslissing.