jo
door johannes1 Oct 25, 2011 om 20:00
Geldzaken & recht

Pinnen of contant betalen

PINNEN OF CONTANT BETALEN ! ??

men wil het pinnen zo veel mogelijk bevorderen en heeft er zelfs een leuze bij bedacht.
ontegenzeggelijk heeft de techniek véél mogelijk gemaakt én het gebruik er van is heel erg makkelijk gemaakt [een voorwaarde voor massaal gebruik, immer ook nagenoeg iedereen moet er mee om kunnen springen] .
nadeel is : het is niet helemaal veilig én je hebt minder controle over je uitgave totaalbedrag én over je banksaldo, zodat je sneller het risico loop om rood te komen staan met alle nare gevolgen van dien.
Bovendien heeft de winkelier, of waar je ook pint, én de banken niet te vergeten zo inzage in jouw koopgedrag, iets waar ze eigenlijk NIETS mee te maken hebben. Er wordt nl. op grote schaal misbruik van gemaakt.
0plossing zou kunnen zijn : hou 't pinnen achter de hand voor 'noodgevallen'.
De koper hoeft zich niets aan te trekken van het argument van de verkoper, dat pinnen voor hem goedkoper is .
Contant betalen is een oude, beproefde methode, waarbij je direct kunt zien hoeveel er nog in jouw beurs zit. 0p=op in tegenstelling tot het pinnen.
Vooral voor mensen met een 'smalle' beurs is dit misschien toch aan te raden ? men gaat dan sneller de tering naar de nering zetten; in deze tijd wenselijk.
Goeie raad : blijf Uzelf en laat het U niet opdringen.
Doe wat U 't beste uitkomt; U kunt kiezen; doe dat ook !

6064 26 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 25, 2011 om 20:16
842 Antwoorden / 1 Vragen

Argument van de 'veiligheid' slaat nergens op: cash geld kun je ook kwijtraken, verliezen of afhandig gemaakt worden. De kans op een veiligheidsincident met het pinnen is kleiner dan met cash geld.

Wat betreft het voordeel voor de winkelier: dat is indirect natuurlijk ook een voordeel voor de consument (ik zal niet zeggen dat de prijzen erdoor zullen dalen, maar ze zullen wel minder snel stijgen).

En ten slotte het budget-beheer: rood staan kun je ook door cash geld te pinnen. Kun je simpel tegengaan door de bank opdracht te geven je limiet op te heffen zodat je geen rood meer kunt staan. Tegenwoordig heb je juist meer controle wanneer je pint, want iemand die op elke cent moet letten kan via internetbankieren z'n dagelijkse saldo goed in de gaten houden. Het helpt juist wanneer je nog wel die kleine boodschap kunt pinnen, maar niet meer 20 euro cash uit de muur kunt halen!

Over één ding zijn we het wel eens: het is natuurlijk de keuze van iedereen om cash te betalen of te pinnen, maar die keuze wordt rap minder groot. Ben al in meerdere winkels geweest waar je alleen nog maar kunt pinnen omdat er teveel overvallen zijn geweest.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 25, 2011 om 22:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vind het heerlijk om mijn betalingen met pinpas te doen altijd genoeg geld erop. Weet precies wat ik uit kan geven.
Vroeger kocht ik veel op rekening en dat hield ik ook bij op papier wat er betaalt moest worden. Heel simpel bewaar de bonnen en je weet precies wat er van je rekening wordt afgeschreve. Maar sommige mensen komen toch geld tekort en blijven geld uit geven tot ze niet meer kunnen pinnen, maar dat was vroeger ook al zo dat men meer uigaf dan er binnen kwam, datis dus niet alleen van deze pintijd.

ae
door aerox - Oct 26, 2011 om 02:07
49 Antwoorden / 1 Vragen

Alsof de gemiddelde winkelier gaat bijhouden wat iemand allemaal koopt. Pas als je kiest voor een klantenkaart kan de winkelier zien wat iemand koopt. Ik heb zelf winkels maar je denkt toch serieus niet dat ik namen ga opschrijven en turven hoevaak die persoon komt en voor welk bedrag ze koopt. Daarnaast staat op een pinbon het totaal bedrag en niet het artikel.

gi
door gijs_1 - Oct 26, 2011 om 04:08
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch niet zo moeilijk om een beetje bij te houden hoeveel je pint en hoeveel je nog per week zou kunnen pinnen? (Mocht je aan een budget gebonden zijn...)

Vandaag een bericht dat er 2,1 biljoen (dat is dus 1000 x meer dan een miljard) aan crimineel geld in de wereld rond gaat. In dat kader zou ik zeggen: contant geld afschaffen. Dan hebben we geen crisis meer.
We hebben dan ook geen zwartwerkers meer, die wel gebruik maken van allerlei voorzieningen en uitkeringen, maar er niet aan mee betalen.

rj
door rjw - Oct 26, 2011 om 09:27
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gijs schreef op woensdag 26 okt 2011, 04:08]Het is toch niet zo moeilijk om een beetje bij te houden hoeveel je pint en hoeveel je nog per week zou kunnen pinnen? (Mocht je aan een budget gebonden zijn...)

Vandaag een bericht dat er 2,1 biljoen (dat is dus 1000 x meer dan een miljard) aan crimineel geld in de wereld rond gaat. In dat kader zou ik zeggen: contant geld afschaffen. Dan hebben we geen crisis meer.
We hebben dan ook geen zwartwerkers meer, die wel gebruik maken van allerlei voorzieningen en uitkeringen, maar er niet aan mee betalen.

Je hebt een punt, al is jouw laatste opmerking een beetje kort door de bocht. Het meeste zwartwerk (in ieder geval in waarde) wordt gedaan door mensen die ook een baan hebben en belasting/premies betalen. De uurtjes die zwartwerkende schoonmaakster bijklussen vallen immers in het niet bij de tegelaars, stucadoors etc.

de
door denotto - Oct 27, 2011 om 12:03
66 Antwoorden / 17 Vragen

ik vind het nieuwe pinnen niks, zeker als je je pas aan de bovenkant moet invoeren en moet wachten tot "geslaagd" verschijnt. een of andere onverlaat kan dan je pas weggrissen. ik ben nogal klein dus moet moeite doen o0m alles in de gaten te houden, maar wellicht ben ik de enige???

bo
door borisz - Oct 27, 2011 om 12:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben groot fan van pinnen, kan ik met 1 klik alle transacties direct verwerken in mijn boekhouding. Maar goed ik ga dan ook wel goed met mijn geld om...

Tegenwoordig is pinnen goedkoper dan contant betalen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 12:07
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=denotto schreef op donderdag 27 okt 2011, 12:03]ik vind het nieuwe pinnen niks, zeker als je je pas aan de bovenkant moet invoeren en moet wachten tot "geslaagd" verschijnt. een of andere onverlaat kan dan je pas weggrissen. ik ben nogal klein dus moet moeite doen o0m alles in de gaten te houden, maar wellicht ben ik de enige???
Nieuwe pinnen moet ik ook nog erg aan wennen. Vooral bij de supermarkt was ik gewend om tijdens het scannen van de boodschappen alvast met pinnen te beginnen. Had ik alle pasjes weer opgeborgen op het moment dat ik op OK drukte, maar met dit nieuwe pinnen ga ik één dezer dagen nog eens m'n pas vergeten weer op te bergen nadat ik betaald heb.....

Ik probeer mezelf te dwingen om de pas vast te houden zolang ie in het apparaat zit, maar soms duurt dit vrij lang en bovendien voelt het een beetje knullig. Maar als je bang bent voor diefstal is dit misschien toch een optie.

wi
door wi1pa2 - Oct 27, 2011 om 12:07
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik betaal liever kontant. Met pinnen zij n er vaak storingen en dan kan je geen kant op.

jantom
door jantom - Oct 27, 2011 om 12:12
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb heel graag contact geld bij me (om te betalen) maar de chipknip kan ik ook waarderen; mijn supermarkt heeft dat chippen echter onlangs onmogelijk gemaakt.

Pinnen doe ik alleen als het niet anders kan. Ik ben er niet gelukkig mee dat ik een pincode moet invoeren en beperk dat tot het opnemen van geld en het internetbankieren.

anduril
door anduril - Oct 27, 2011 om 12:27
167 Antwoorden / 1 Vragen

@wi1pa2
Als er storingen zijn is dat het probleem van de winkelier. Meestal kan je dan een éénmalige machtiging tekenen. Als een winkelier geen 'oplossing' biedt, dan is hij je klandizie niet waard.

frits
door frits - Oct 27, 2011 om 13:16
146 Antwoorden / 5 Vragen

Nadat mijn beurs 1 maal gestolen is (zakkenroller) ben ik over gegaan op pinnen, ook omdat ik ooit een vals bankbiljet had, met pinnen heb je hier geen last van ook niet van het zo genaamde afronden, ik heb nooit contant geld bij me, je kunt bijna overal pinnen of chippen.
En de zogenaamde privacy interesseert mij totaal niet, ik heb niets te verbergen ! Alleen het nieuwe pinnen vindt ik slecht in het buitenland Duitsland bv moet je het pasje invoeren het vervolgens weer uithalen en dan de pincode in toetsen anders gaat het niet, een veel beter systeem, maar ja wij wonen in Nederland daar loopt men altijd wat achter.

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 27, 2011 om 13:20
59 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn mening is het enige argument tegen pinnen, is dat er inzage is in mijn koopgedrag.
Ik pin echter bijna alles en ik houd mijn uitgaven nauwkeurig bij. Ik vind het juist veel makkelijker om mijn gepinde uitgave bij te houden, daar ik op mijn dagafschrift precies kan zien hoeveel ik aan wie betaald heb. Met het internetbankieren zijn deze uitgaven zeer snel zichtbaar zodat mijn uitgaven makkelijk bij te houden zijn.

Ik voel me niet veilig met veel contant geld op zak. Het is diefstalgevoelig, en ook loop ik nog eens de kans dat iemand mij niet het juiste wisselgeld terug geeft.

Om het pinnen veilig te houden is het wel zaak uw pinbon na de koop mee te bewaren.

la
door lanzenk - Oct 27, 2011 om 13:37
21 Antwoorden / 7 Vragen

Ach ik pin bijna uit principe niet meer.

Toen pinnen jaren geleden grote opgang maakte wilde ik graag overal pinnen maar toen maaakte veel winkeliers daar misbruik van door 30 cent of zelfs 50 cent extra te vragen terwijl het toen ook al bijna niets kostte, omdat ik zelf bij de bank werkte en er inzicht in had kon ik dat precies weten en zien! (in ons bedrijfsrestaurantje hadden we zelfs pinnen omdat het veel werk scheelde en heel goedkoop was)
Het was ook toen al veiliger en makkelijker voor de winkelier om te laten pinnen. Ze wilden er toen naar goed Nederlands gebruik veel geld aan verdienen.

Nu ineens hebben ze het "licht" gezien en willen ze om wat voor reden dan ook wel iedereen laten pinnen nu er zoveel fraude mogelijkheden zijn, ja ook met het nieuwe pinnen. Nu bekijken ze het maar en pin ik slechts zelden en alleen als het mij uitkomt.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 27, 2011 om 13:47
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lanzenk schreef op donderdag 27 okt 2011, 13:37]
Toen pinnen jaren geleden grote opgang maakte wilde ik graag overal pinnen maar toen maaakte veel winkeliers daar misbruik van door 30 cent of zelfs 50 cent extra te vragen terwijl het toen ook al bijna niets kostte, omdat ik zelf bij de bank werkte en er inzicht in had kon ik dat precies weten

Leuk, dat je bij een bank werkte en dus weet de bank dus bijna geen kosten rekent voor pinnen. Je weet echter schijnbaar niet zo veel van pinnen als je vroegere functie doet vermoeden.

Voor elke pintransactie moet het pinapparaat van de winkelier verbinding leggen met de bank. Tegenwoordig is dit geen moeite meer, maar in the good old days ging dit (verbinding leggen) met een ouderwets telefoonmodem. Dit modem moest dus elke keer verbinding maken, de informatie naar de bank sturen over een tergend langzame verbinding, en ten slotte de verbinding weer verbreken. Vooral voor de kleinere winkeliers was dit vroeger een behoorlijke kostenpost (ISDN-abonnement, telefoontikken, apparatuur, etc.).

tienvliet
door tienvliet - Oct 27, 2011 om 15:09
72 Antwoorden / 3 Vragen

Vanaf het prille begin, ook met chippen ben ik een fervent aanhanger geweest en gebleven van elektronisch betalen. Geen inzicht in je uitgavenpatroon in een kul verhaal. Het wordt met internet zo eenvoudig om dit te controleren . Natuurlijk is er altijd een groep die hier niet in mee kan komen, doch dat is denkelijk relevant voor alle denkbare zaken. Jammer genoeg is Nederland er wederom in geslaagd om een diversiteit aan methoden te lanceren. Zie ook de O.V. chip. Winkel 1 heeft een bovenlader, winkel 2 heeft een voorlader. Soms eerst kiezen voor welke soort systeem of ook weer eens niet. Het houd niet op. Waarom niet zoals eerder hier gemeld “pas insteken, uithalen en dan de rest” zo veilig als wat en vergeten is er niet meer bij. Of ook prima “pas invoeren, je ding doen en afronden, daarna gaat de kassalade pas open” vergeten hier ook niet aan de orde. Privacy hoe dat zo, alles werkelijk alles gaat via internet relatief gezien, door een filter, zij die dit ontkennen zijn niet van deze tijd. Op steeds meer hoeken hangen camera’s, openbare gebouwen voorop. Vele autowegen dito, wat bedoeld men dan met privacy. Onzin dus. Bij gedrag naar regel, fatsoen en wet is er geen vuiltje aan de lucht.

inburger
door inburger - Oct 27, 2011 om 15:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat het pinnen bevorderd wordt om roofovervallen in de winkels tegen te gaan. Als er geen geld in de kassa zit, en dus ook 's avonds geen geld vervoerd hoeft te worden, valt er niets te roven.

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 27, 2011 om 19:28
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben taxichauffeur in Amsterdam en rij al een aantal jaren met een pinapparaat.
Men kon ook bij mij chippen, maar dat is bij de overgang van het nieuwe pinnen van mijn apparaat afgehaald.

Waarom het chippen verwijdert?
Omdat dit mij een hoop geld kostte:
Iedere week moest ik afstorten, ook als er niets af te storten viel.
Dit kostte mij abonnementsgeld bij de bank en telefoonkosten.
Tevens moest Ik voor iedere chipbetaling commissie betalen aan de bank
Bijna niemand gebruikte het: als ik er 5 per jaar had, dan was het veel

Waarom graag pinnen?
Minder contant geld in de auto.
Minder briefjes van € 50,00 (standaard wat mensen uit de geldautomaat halen)

Nee, Ik weet niets van mijn klanten. Op mijn recu staan alleen de laatste 4 cijfers van de rekening. Meer niet.

Waarom rekende winkeliers vroeger geld voor het pinnen van lage bedragen?
Dure apparatuur
Dure telefoonlijnen
Dure servicecontracten met pinapparaatbedrijven
Provisiekosten bij de bank

Binnenkort kan iedereen in elke TCA-taxi in Amsterdam pinnen (vermoedelijk 02-01-2012)
Dan gaat mijn huidige pinapparaat zo snel mogelijk de deur uit omdat mijn apparaat ook vrij duur is

valerius-2
door valerius-2 - Oct 27, 2011 om 21:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat er ook is en wat er ook veranderd wordt er blijven altijd voor en tegenstanders als het niet in hun straat uitkomt zoeken ze een rede om het niet te doen.

ge
door gertjes - Oct 28, 2011 om 00:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

De banken hebben inderdaad inzage in 'wat' je 'waar' koopt. Maar zij moeten zich houden aan strenge privacy regels ofwel ze kunnen dit soort data niet zomaar gebruiken. Ook al geloof ik niet dat zij deze data niet misbruiken. Er gebeuren wel vaker dingen waar wij simpele zielen geen weet van hebben :-)

j.a.de witte
door j.a.de witte - Oct 28, 2011 om 02:29
86 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb geconstateerd dat bij sommige winkels een bepaad bedrag Niet gepint mag worden,ook worden steeds minder (wettelijke betaal middelen) gewijgerd.

Het pinnen gaat soms bij winkels heel erg traag, bij anderen super snel, maar vook lukt het niet , met name als een pincombinatie er is tw; magneet strip of/en chip.

Een ECHT goede bescherming tijdens het intoetsen van de pincode is nog steeds niet optimaal bijv. klanten op een kluitje bij elkaar ed.

an
door annet11 - Oct 28, 2011 om 12:00
9 Antwoorden / 0 Vragen

Contant raakt inderdaad steeds meer uit de mode... Persoonlijk betaal ik alleen nog contant op de markt en in de kroeg...

ho
door hopla200 - Oct 28, 2011 om 22:42
7 Antwoorden / 2 Vragen

De voordelen van pinnen;
Een stuk veiliger voor winkelier(personeel) en de klant.
Minder kans op overvallen op telkantoren en geldtransporten.
De nadelen van contant;
Kans op verliezen,
Verkeerd wisselen
Vals geld
En denk eens na wat er met het geld gebeurt nadat je ermee hebt betaald ik ga even uit dat je dat in een supermarkt hebt gedaan.
Het geld wordt daar afgeroomd in de bekende pijp, vandaar uit gaat het met een buis systeem naar de kluis die kluis is niet door de supermarkt te openen die kan alleen door de geldophaler(gepantserde auto) die halen het op vervolgens brengen die het naar het telkantoor, die tellen het, vervolgens worden de biljetten weer vervoerd naar …… die het vervolgens het in koffers doet die het weer transporteert naar het geld automaten. Zodat U het weer eruit haalt bij de pinautomaat in de supermarkt en het vervolgens weer inlevert bij de supermarkt.
Bedenk dat je als winkelier je moet betalen voor wisselgeld(munten briefjes van 5€)
Je het geld voordurend moet vervangen (slijtage).
Mijn mening is dus pinnen beter dan contant

jo
door johannes1 - Oct 30, 2011 om 12:25
63 Antwoorden / 53 Vragen

zo zo hallo 200.

aan de hand van de argumenten, die jij opsomt komt 't me voor dat jij iemand bent die er een winkel voor eigen rekening op na houdt.
maar je zegt [ wijselijk] niets over 't gegeven dat de commerciant ALLE kosten die hij maakt [ zo leerden we dat vroeger op school al ] doorberekent in zijn verkoopprijs; in dit geval dus ook de 'geldkosten '.
dat betekent, dat de koper die omgeslagen kosten ALTIJD betaalt, ook als hij/zij pint !!
in jouw verweer lees ik nergens de belangen die een koper er bij k1an hebben om te betalen met contant geld en die zijn eer legio.
MAG de klant a u b nog een vrije keuze hebben en het idee dat er toch nog ergens iets is, dat aan zijn veiligheids-idee tegemoetkomt.
stel dat jouw opvatting stringent doorgevoerd zou worden, dan kon de portemonaie naar 't museum en was er geen terugweg meer naar de klinkende munt met al zijn charme en gemakken.
sta je dààr ook wel eens bij stil ?

in
door internetbk - Nov 7, 2011 om 14:19
12 Antwoorden / 8 Vragen

Met het nieuwe pinnen heb ik geen moeite.Echter met de invoering ervan werd in veel winkels de mogelijkheid om te chippen afgeschaft.Chippen gebruikte ik om kleine bedrage tot ca € 10 af te rekenen..Zo krijg ik geen waslijst aan kleine tot zeer kleine bedragen op mijn bankafschrift wat wel zo overzichtelijkk is.
Omdat mij die mogelijkheid is ontnomen ben ik voor de kleine aankopen maar weer overgestapt op contante betaling.
Tel uit je winst!
Ben

ae
door aerox - Nov 7, 2011 om 15:50
49 Antwoorden / 1 Vragen

Chippen was totaal overbodig en terecht dat de pinmaatschappijen ermee gestopt zijn. Als wij 2 chippers in een maand hadden was het veel.