ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 13:27
Geldzaken & recht

Salaris vriendin op mijn rekening

Hallo iedereen,

Al tijden lees ik op dit forum mee puur omdat ik allerlei kwesties interessant vind om te lezen. Echter nu heb ik ook eens een vraag. :)

Mijn roemeense vriendin heeft een internationale baan en wilt haar salaris om mijn rekening gaan storten.
Wij zijn nog niet samenwonend en de overheid/gemeente is niet op de hoogte van onze relatie, tevens is ze geen inkomensbelasting verschuldigd aan Roemenie i.v.m internationale baan.
De reden dat wij haar salaris op mijn rekening willen is omdat ze afhankelijk in dollars betaald wordt, dit moet ze vervolgens in roemenie omwisselen naar `lei` om het daarna pas weer om te kunnen wisselen naar euro`s. Zeer omslachtig en zeer duur als we een deel van ons tijd in Nederland door brengen natuurlijk.
Ze kan voor een zeer goede wisselkoers ook betaald worden in euro`s, het makelijkste ligt zoals de titel al zegt voor de hand: dat de werkgever haar salaris om mijn rekening stort.
Kan dit voor problemen zorgen? Zal dit door de belasting automatisch als inkomen gezien worden?
Naar mijn idee is het puur een transactie van 1 rekening naar de andere...

Alvast bedankt, en dit is waarschijnlijk niet de laatste vraag betreft onze situatie.

14754 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp, woont uw vriendin in Roemenië en zij hoeft daar geen belasting te betalen?

Maar zij zal daar toch ook haar kosten van levensonderhoud hebben, dus dan moeten die euro's weer omgezet worden in lei's.

Of woont ze eigenlijk stiekem in Nederland?

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 16:12
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ze woont in Roemenie en werkt internationaal en heeft omdat ze meer dan 8 a 9 maanden in het buitenland werkt geen inkomensbelasting, net zoals bijvoorbeeld in Engeland.
Naast die 8 a 9 maanden zijn we afgelopen jaar ongeveer nog een maand op vakantie geweest, en wisselend 50/50 NL en Roemenie. Van `stiekem in Nederland wonen` is geen sprake, ik dacht alleen dat het wellicht zou helpen in de beantwoording...
Kosten in Roemenie zijn meer dan genoeg gedekt, maar doet er ook niet zoveel toe lijkt me.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2017 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe betaalt zij dan haar kosten in het buitenland waar zij werkt? Zou het dan niet logischer zijn dat zij een rekening opent in dat buitenland?

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 18:05
5 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een schip, je kan geld opnemen wat dan van je salarisaf getrokken wordt. Kosten op het schip zijn niehiel, maar ook dit lijkt mij toch geen belangerijke info...

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2017 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar simpel alles opnemen in dollars toch?

dokun
door dokun Aug 23, 2017 om 13:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1,

Roemenen wonen niet stiekem in Nederland, die kunnen gewoon legaal in Nederland gaan wonen als ze willen.

@TS,

Op zich kan dat voor de NL belastingen geen kwaad, zolang het maar duidelijk is dat het geldbedrag bestemd is voor uw vriendin (betaling op haar naam ontvangen, moet duidelijk in de betalingsomschrijving vermeld worden) dan is er niets aan de hand. Ik heb ook jaren voor iemand iets dergelijks gedaan en geen problemen ondervonden.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2017 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts hier woont, maar zich niet ingeschreven heeft, woont ze hier stiekem.

ge
door george321 - Aug 22, 2017 om 13:38
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem met een en/of rekening, informeer bij uw bank.
Heeft één ding: u kunt haar geld opnemen en vica versa. Maar met een relatie zou dit geen probleem kunnen zijn.
Wat haar woonadres betreft en de belastingen qua inkomsten wordt het wat anders, ze moet ergens belasting betalen.

Topantwoord

reflecs
door reflecs - Aug 22, 2017 om 13:48
1859 Antwoorden / 4 Vragen
ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 16:29
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedanky voor de reactie, dit willen we wel maar we zijn nu ver van huis leterlijk, dat wel. Het is voor een korte periode van een paar maanden.

ro
door ron503 - Aug 22, 2017 om 13:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Refexs was me net voor.
Roemenië is een EU land dus uw vriendin kan in elk EU land een rekening openen. Zie link.
.http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/bank-accounts-eu/index_nl.htmhttp://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/bank-accounts-eu/index_nl.htm

Het is voor haar ook gemakkelijker want ze krijgt een eigen betaalpas en hoeft u uw rekening niet in een en/of rekening te veranderen. De belastingdienst controleert op 31 december het spaar/rekeningsaldo maar als dat saldo binnen de marges valt doet de belastingdienst er niets mee.

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 16:16
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt, heel duidelijk!
Het gaat voor nu voor het inkomen voor slechts 3 a 4 maanden dit jaar, daarna willen we inderdaad wellicht kijken naar een ander type rekening.
Afhankelijk of zij nog wilt gaan werken of dat we aan gezinsuitbreiding gaan werken..

ro
door ron503 Aug 22, 2017 om 16:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan en een mooie toekomst samen.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2017 om 15:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou daar niet aan beginnen. Is dit een poging om het betalen van belasting te ontduiken? Ze kan, zoals gezegd, zelf een rekening openen. Dat had ze ook kunnen weten.
Een en/of rekening zou ik ook niet aan beginnen.
Wat bedoelt u met "onze situatie"?

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 16:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

Nou nou, de beschuldiging van belasting fraude en `had je zelf kunnen weten` vliegen me hier om de oren. Doel op dit forum is toch om te adviseren/helpen..
Situatie spreekt voor zich: het is allemaal wat complex omdat ze zeevarend is en uit een ander land komt dan ik. We kunnen nou eenmaal niet alles weten..

aurora1
door aurora1 Aug 22, 2017 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik beschuldig niemand, maar stel domweg een vraag. Bovendien weet je als zeevarende doorgaans dergelijke zaken en hebben zeevarenden net als iedereen een bankrekening. Die moeten ze opgeven bij indiensttreding. Ik weet ook niet of ik zeevarende een internationale baan zou noemen. Men is in principe in dienst van het bedrijf waarvan het schip/de boot is.

Pi
door PimJoris Aug 23, 2017 om 12:26
78 Antwoorden / Vragen

Waarschuwen is ook een advies.... U bent vast niet de enige in deze situatie. Trek de stoute schoenen aan en ga rondbellen.  rederijen, ministerie van financiën, banken etcetc. Liever 10 keer bot vangen dan één misser zou ik zeggen...

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2017 om 15:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Uw vriendin kan haar salaris gewoon op uw rekening storten. Punt is echter dat zij er verder niets mee kan tenzij u haar een machtiging verleent. Houdt er wel rekening mee dat op het einde jaar het totaal van uw rekening voor de belasting geldt. Dus zit u boven de grens betaald u daar extra belasting over. Voor het openen van een en/of rekening moet uw vriendin, bij de meeste banken, minimaal over een BSN nummer beschikken.

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 18:08
5 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel, heel duidelijk.

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2017 om 15:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vindt het een vreemde en ook niet zo'n slimme zaak, van uw vriendin dan. Zoals al meerdere keren is geschreven: ze kan een eigen rekening openen, zou ik altijd doen. Staat straks haar salaris op uw rekening en... "de liefde" gaat over. Helemaal niet denkbeeldig. Als ik haar was, dat ben ik uiteraard niet, adviseer ik uw vriendin deze constructie uit haar (en uw hoofd) te zetten.

hansje klein
door hansje klein - Aug 22, 2017 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zou het tenminste uw vriendin wèl afraden ... geld op een voor haar vreemde rekening te laten storten!

fr
door frans56 - Aug 22, 2017 om 17:13
230 Antwoorden / 9 Vragen

Google eens op een zogenaamde "En/of  betaalrekening"   Als U samen met haar een em/of betaal rekening opent is er 1 gezamelijke
betaal rekening, terwijl voor de belasting iedereen apart is,
Google maar eens op:  En of betaalrekening en dan de naam van uw bank.    Hier staat alles wat u wilt weten.

ze
door zeevaarenden Aug 22, 2017 om 18:12
5 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel, zal ik zeker doen.

Pi
door PimJoris Aug 23, 2017 om 12:18
78 Antwoorden / Vragen

Een dergelijke rekening is zinvol als de rekening een gezamenlijk doel dient. Realiseer u zich dat u dan mede- aansprakelijk bent voor alles wat er op met die rekening gebeurt! Niet doen!

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2017 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij is zeevarend met een "internationele baan", waardoor zij geen belasting is verschuldigd. Dan wordt zij zeker betaald via de Cyprus constructie?

Ik zou dan maar niet meewerken aan het storten van haar salaris op uw rekening.

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 22, 2017 om 18:18
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik zie een enorme bui met problemen hangen.

Ik vrees dat op termijn alles misloopt, o.a. met belastingdienst hier in en Roemenie, toeslagen, banken enz. enz.

Zoek een manier om de Dollars meteen om te kunnen zetten naar Euro's, eventueel via andere bank of bankrekening.

Misschien kan ze in NL een bankrekening openen.

Jeannetims
door Jeannetims - Aug 23, 2017 om 11:06
51 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer je haar jouw pas geeft om geld van je rekening af te halen ben je ook in overtreding volgens de regels van de bank. Dan zou je haar op z'n minst moeten machtiging voor jouw rekening. Een pas, inloggegevens, e.d. zijn nl. persoonsgebonden.

adriaan2
door adriaan2 - Aug 23, 2017 om 11:08
104 Antwoorden / 0 Vragen

NIET DOEN. Uw bankrekening zal tzt gepluderd worden vanuit roemenië. Het dollarverhaal is een sprookje.

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2017 om 11:15
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt steeds gesproken over "salaris" maar dat kan net zo goed "gewoon" geld zijn wat zij op uw rekening wilt storten. Dat dit uit salaris voorkomt is dan niet van belang. Lees ook hier even hoe het zit met een en/of rekening, zo deze geopend zou kunnen worden.
https://kennisbank.sparen.nl/en-of-rekening-belasting

Johkwe
door Johkwe - Aug 23, 2017 om 11:41
44 Antwoorden / Vragen

Het probleem kan zijn dat uw vriendin de bankrekening van u leeg trekt.
U zal niet de eerste zijn met een Roemeense vriendin die dat overkomt.

Pi
door PimJoris - Aug 23, 2017 om 12:16
78 Antwoorden / Vragen

Liefde maakt blind en goedgelovig.... Ik hoop voor u dat haar liefde voor u oprecht is, maar mijn advies: trap er niet in!!!
Leest u weleens de krant? Bij het lezen van Roemenië gaan mijn ' onruststekels' direct recht overeind staan.... Hou me te goede, ik ken u en uw vriendin niet en ik hoop voor u dat ik het mis heb, maar Roemenië heeft wat 'bankzaken'' betreft niet de meest geloofwaardige en zuivere naam. U noemt een en al vaagheden en een ongeloofwaardig verhaal. Het zou mij niet verbazen als u vriendin u voor haar karretje spant en u straks met de brokken zit. Los van belastingtechnische zaken: begin niet aan een en/of rekening . U bent dan mede verantwoordelijk voor alles wat er met die rekening gebeurt. Ook voor de schulden, leegtrekken etc.
Uw relatie heeft geen officieel karakter. Woont ze bij u, maar de gemeente weet van niets? Heeft ze een eigen adres? U geeft geen inzicht. Als uw vriendin legaal in Nederland verblijft en bij een gemeente is ingeschreven op een Nederlands adres, dan kan ze overal een bankrekening openen. Is dat niet het geval en kan of wil ze dat niet regelen, dan moeten alle bellen bij u gaan rinkelen! Mocht u nu overwegen haar maar op uw adres in te schrijven, bedenk dan dat dit ook voor u financiële consequenties kan hebben: u wordt voordeurdelers, u kunt eventuele toeslagen kwijtraken omdat naar uw gezamenlijk inkomen wordt gekeken, u gaat meer betalen aan gemeentelijke heffingen etcetc. Kortom, ik hoop dat u tot inzicht komt. Besluit u anders,  laat u dan adviseren door een deskundige die alle ins en outs op een rijtje zet. Maar mijn advies is: hou zaken gescheiden zolang uw relatie geen juridische basis heeft.Begin er niet aan!!!

Ta
door TasjaFleur - Aug 23, 2017 om 12:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

Mij lijkt dat een maandelijkse storting van uw vriendin op uw rekening ook nog kan vallen onder het schenkingsrecht omdat ze geen fiscaal partner is. Als dat zo is dan betaal je 30% belasting.
Het ontvangen bedrag wordt niet als inkomen gezien omdat er geen tegenprestatie tegenover staat.

me
door mein33 - Aug 23, 2017 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vrienden blijven het langst elkaars vrienden zolang de financiën strikt gescheiden blijven, want meestentijds is het samenvoegen van de financién het begin van een (vijandelijke) scheiding van de vriendschap.

sira
door sira Aug 23, 2017 om 20:17
2336 Antwoorden / 24 Vragen

@Mein33
Zo gaat dat ook vaak bij een VOF

1paul
door 1paul - Aug 23, 2017 om 14:27
3147 Antwoorden / 0 Vragen

zij kan zelf een rekening openen zoals al gemeld en dat zou ik als ik u was ook maar laten doen door haar, vermoed zomaar dat hier meer achter zit, trap er niet in...

audb
door audb - Aug 23, 2017 om 15:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het jou bank rekening is dan geld dat ook als inkomsten.

Geef echter nooit maar dan ook nooit een machtiging af en deel nooit je rekening mocht haar iets overkomen dan kan haar familie jou rekening leeg plukken.

En ik wil niet de boeman zijn maar zorg er voor dat je alles goed in de gaten houd.

Iemand die ik personelijk kan had ook een vriendin uit Roemenie met een hele goede baan tot hij ging onderzoekken waar ze werkte en er achter kwam dat ze lid was van een groep criminelen die mannen oplichten.

Als ze naar haar "werk" ging bleek dat ze naar een andere oudere man ging en zogenaamd avonds werkte.

mo
door mof - Aug 23, 2017 om 17:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Erger nog, het kan zijn dat de belasting dit als gift gaat zien. Uw vriendin geeft u haar inkomen. Dan bent u schenkingsbelasting verschuldigd.

pe
door pebk - Aug 23, 2017 om 17:19
581 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps. Was al gemeld. Pagina werd niet geupdate...

fl
door flyingfrance - Aug 24, 2017 om 10:57
62 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan belasting problemen geven
beter is dat je vriendin een rekening opend bij https://revolut.com
krijgt zij nog een bank kaart bij ook
binnenkort heeft dit bedrijf ook een vestiging in Amsterdam  nu in London.
Geen risico voor het geld het is geen credit bedrijf dus je geld staat op een derde rekening vast

Be
door Belangrijke informatie - Aug 24, 2017 om 11:22
2 Antwoorden / Vragen

De Belastingdienst geeft een eenduidig antwoord. Als zeevaarder dien je belasting te betalen in het land waar het bedrijf is gevestigd en waar je voor werkt.

Dat ze dus geen inkomstenbelasting is verschuldigd aan Roemenië klopt dan niet, tenzij haar werkgever in een ander land is gevestigd. In dat geval dient ze daar belasting te betalen.

Het getuigd niet van een logische route om het salaris op jouw rekening te laten storten. Bovendien ben jij dan verplicht om deze bron van inkomsten en het daardoor opgebouwde eigen vermogen aan de Belastingdienst op te geven.

Waarschijnlijk is het handiger als zij in Nederland komt te werken voor een Nederlandse rederij. Waarschijnlijk verdient ze dan meer en woon je dichter bij elkaar.

Volgens de huidige EU wetgeving mag je tegenwoordig als Roemeen legaal in Nederland werken. Er zijn in ieder geval genoeg openstaande vacatures bij een rederij in Nederland.