atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 10:42
Geldzaken & recht

Scam waarscuwing

Eindelijk dan toch een keer gelukt, ik had wel twijfels maar omdat de onderneming geriegistreerd staat bij een grote bank in Afrika, dacht ik dat er weing fout kon gaan. En ja de wesite ziet er leuk uit maar op z'n Afrikaans dacht ik zo maar. Ik dacht eigenlijk ook, Afrika vlakbij Caboverde, dat is lekker dichtbij en de vrachtkosten zullen niet hoog zijn. Ook inklaringen zullen meevallen.
Echter, dan moeten ze het wel opsturen natuurlijk.

OK, mijn stomme pech het is jammer.

Maar mijn vraag,? hoe kan een bank nu een niet bestaand bedrijf een rekeningnummer geven, zelfs een bedrijfsrekening. Dus de bank wordt ook opgelicht en werkt eigenlijk mee met oplichting, ja toch? Banken zijn banken, over heel de wereld een uniform beleid toch, ik neem aan dat het niet anders is als bij een ABN of zo. Daar kom je niet binnen voordat je helemaal gescreend bent.

Iemand een idee hoe dat dan toch gelukt is?, en is de kans groot of klein, om deze oplichters te kunnen achter halen door de bank? Ik heb Ic3 erachter gezet, dat is zo`n beetje de top van oplichting bestrijding over heel de wereld, dus ook Nederland!

Atiku Global Trading (PTY) LTD

1937 13 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Dec 22, 2023 om 10:46
1329 Antwoorden / 2 Vragen

De kans is groot dat de rekening door een geldezel is aangemaakt. Deze persoon bestaat wel en leent zijn rekening uit aan deze oplichters. De bank zal dus bij deze zielige person aankloppen (want hij krijgt uiteindelijk de problemen) maar de oplichters blijven buiuten schot.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 22, 2023 om 11:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar dan is die geldezel Atiku....dat moet toch gechecked woorden, het is een bedrijfsaccount.

ju
door juliomariner Dec 22, 2023 om 11:20
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, we hebben het wel over Afrika.
Ik heb zelf een tijdje in Zuid Afrika gewoont (toch het meest westerse land van Afrika) maar daar werk het toch iets anders dan we in europa gewend zijn.

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 11:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar het blijft wel een bank natuurlijk! Ik begrijp dat het iets anders werkt, maar in Caboverde (Afrika) werkt het net zo als bij de Duitse bank of ABNA. Zou anders wat wezen zeg!
Maar ik denk dat het echte bedrijf wel bestaat, maar ze hebben het gebruikt om een valse website ervan maken. Dus dan zit onwillekeurig het bedrijf ook in het spel, de sales manager.

Maar dan, het geld staat dan op hun rekening en sluizen het weg. En iemand die gemachtigd is om geld te beheren, doet de rest. Het is een beetje Hitchcock achtig, maar een complot denk ik zomaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2023 om 11:27
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het is nog maar de vraag of de betrokken/genoemde bank het rekeningnummer dat u bedoelt wel heeft afgegevelijkt mij hier dus ook sprake van een geldezel.

Helaas dus afwachten of het inschalen van Ic3 iets voor u oplevert.
 Laat ik nu eergisteren weer eens een berichr krijgen van de Rabobank dat er een pas naar mij onderweg is met ook een tel.nummer dat gebeld zou kunnen  worden. En laat ik nu geen klant zijn van de Rabo. Afgezien daarvan, de melding kwam vanuit een 06 nummer en dat was ooik extra opvallend.

Helaas lijkt het mij dat u toch niet voorzichtig genoeg bent geweest.

Een andere vraag, waar baseerde u op dat de inklarungskosten wel mee zouden kunnen vallen, die zijn naar mijn weten redelijk uniform (douanekoste) en waaro het idee 'vlak dichtbij? Het Afrikaanse continent strekt zich toch echt wel iets verder naar het zuiden uit, t/m Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punte van ook de reubliek Zuid Afrika. Bovendien ligt Johannesburg ook nog iets verder weg op een afstand van ca. 12.900 kms. Toch wel een 'klein'eindje verder dan Cap Verde.

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 11:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik baseer nergens iets op, ik denk alleen dat de inklaringskosten wel mevallen. Bovendien heb ik een importvergunning, en mij zijn verschepingen bekend.

Ik heb betaald op het genoemde rekening, en die is van Atiku... en het heeft een registratie nummer. Dus daar is niets vreemds aan, en je mag dan toch geloven dat het klopt.

pe
door pebk - Dec 22, 2023 om 11:30
581 Antwoorden / 0 Vragen

Elk land heeft andere regels, ook voor banken. Je kunt er binnen de EU wel vanuit gaan dat het redelijk gelijk is. In andere landen is dat veel minder ingewikkeld.

Maar ook in Nederland is een BV zo oprgericht en kun je een zakelijke rekening openen, zeker als je dat nog niet eerder hebt gedaan. Volgens de site van de eerste de beste bank die ik vond, is het binnen vier uur geregeld en is er alleen een KVK en een identiteitsbewijs nodig en worden er mogelijk nog een aantal vragen gesteld over het doel van de rekening. Link naar ABN zakelijk

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 11:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben ook ondernemer geweest in Nederland, ik weet hoe het werkt gelukkig. Maar de denkwijze dat het in andere landen gemakkelijker gaat bij een bank, is niet waar. Als bedrijf moet je alles als eerste aantonen met officiele documenten, ik heb dat ook moeten doen. Paspoort en woonadres gegevens, vesting gegevens van bedrijf. Je zit daar wel een paar uurtjes bij zo`n bank voordat alles verwekt is.
Dus mij zegt iets dat er goed is over nagedacht door de scammers.

rj
door rjw - Dec 22, 2023 om 11:51
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die hiermee te maken krijgen.

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 11:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar dat is toch het mooie ervan, ervaringen delen over heel de wereld. En daar zitten heel veel Nederlanders hoor, ik ook. En scam, ik dacht ook dat het allemaal wel mee valt, maar als je op facebook leest, lijkt of de hele wereld er wel mee bezig is. Behalve kassa dan natuurlijk.
Maar goed, uw antwoord helpt mij in ieder geval niet erg veel verder.

Dag,

Mabelle
door Mabelle Dec 22, 2023 om 11:59
427 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik stond net op het punt daar een flesje Heineken bier te bestellen. Bedankt voor de waarschuwing, Willem.

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 12:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Geen moeite.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 22, 2023 om 12:52
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Vertaald door Google uit Trustpilot:

https://www.trustpilot.com/review/atikuglobaltradingptyltd.co.za

Deze oplichters registreren een bedrijf dat…
Deze oplichters registreren een bedrijf dat niet bestaat en publiceren dit op internet. En de Afrikaanse standaardbank geeft deze valse indruk ook een dollarrekening. Hoe dit allemaal mogelijk is, laat het aan de oplichters over en je bent gemakkelijk je geld kwijt als je daar koopt en betaalt.
Ervaringsdatum: 08 december 2023

atlas1302
door atlas1302 Dec 22, 2023 om 13:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 22, 2023 om 13:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk persoonlijk dat je uitkomt bij dat bedrijf, daar hebben ze een vals website van gemaakt met de bankgegevens van dat bedrijf. Dan zit er iemand in dat bedrijf die hieraan meewerkt en het geld overmaakt op een rekening van zijn teamgenoot. Op die manier kan teamgenoot "de sales manager" Frank Isaac, ook het geld niet meer terug sturen aan mij, omdat het eenvoudig weg is.

Dus de geldezel is de geldbeheerder van het bedrijf, en werkt het geld buiten de boeken om naar zijn vriend van het valse gelijknamige internet bedrijf.

Ik zei het al, je moet er maar opkomen en het lef hebben, om zoiets te doen. En ik denk ook, een bekende truc in Nederland en/of Europa.

Dit is dus de originele onderneming met meer dan 200 medewerkers, dus dat is een aardige hooiberg.

sw
door swat1500 - Dec 23, 2023 om 10:57
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft teveel gedacht en verondersteld en te weinig gecontroleerd.
Ik zie zo al diverse spellingsfouten en opmaak fouten op de website van de "ondeneming'". Als ze al sinds 2001 bestaan hadden die fouten er niet meer moeten zijn. Daarnaast is het wel een een hele aparte combinatie van export producten die ze aanbieden.
De veronderstelling dat banken in de hele wereld op dezelfde wijze hun klanten controleren is wel erg gedurfd. Corruptie is een wijd verspreid probleem in Afrika en banken aldaar zullen daar niet van gevrijwaard zijn . Handelen buiten Europa zal altijd een zeker risico inhouden.

atlas1302
door atlas1302 Dec 23, 2023 om 12:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt helemaal, die website klopt ook niet maar ik dacht, ach het is Afrika en daar gaat veel net even anders. Daarom denk ik ook dat de boefjes niet erg professioneel bezig zijn, ze zijn juist heel dom bezig. Om een bedrijfsaccount te gebruiken voor scam praktijken, is zeker erg gedurfd.

Ik woon zelf ook in zo`n land, en ik weet zeker dat banken toch erg consequent omgaan met algemene bankvoorwaarden, die over heel de wereld zo`n beetje conform is.

Handelen buiten Europa geeft zeker meer problemen, dat is ook mijn hoofdpijn want alles is hier gewoon niet te vinden, terwijl je het toch nodig hebt. Maar goed, het was de gok...maar als Ic3 er serieus mee aan de gang gaat, eveneens mijn eigen bank, maak ik toch kans dat het geld boven water komt.

Kijk, de registratie van het bedrijf klopt gewoon voor de bank. Of ze gebruiken de gegevens van een bestaand bedrijf, of ze hebben zelf een bedrijf opgericht wat lijkt op een bestaand bedrijf. Dat kan allemaal in Afrika, zolang als het geld rolt, zal het de bank een worst zijn.
Maar in beide gevallen lijkt mij, dat er namen achterhaald kunnen worden die gerelateerd aan het account van de bank. Dat zal door onderzoek boven water moeten komen, niet heel Afrika is corrupt natuurlijk, al hebben ze de schijn van wel.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 23, 2023 om 12:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zal eens een jpg sturen, een foto zegt meer dan een heel verhaal. Mijn opmerking hierover, het is te zien dat ze een factuur gebruiken van Atiku Global trading, en zelf wat geknipt en geplakt hebben. De opmaak is niet overal hetzelfde!

Dat geeft dus aan dat ze het niet met Atiku Global Trading (PTY) LTD gefactureerd hebben.

ro
door ronny530 - Dec 23, 2023 om 15:58
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Is het wel scam want aan de laatste foto te zien heeft u zelf een bestelling gedaan en dat maakt dat het iniatief van u zelf uitgegaan is.
Het betreft een invoice van het bestelde waarbij bij special notes te zien is dat u het totale bedrag via wire transfer heeft voldaan.
De invoice is op 8 december gedateert en u kunt dan niet een snelle levering verwachten want de bestelde artikelen worden per luchtvracht naar de verkoper verzonden en pas daarna bij uw adres afgeleverd.

atlas1302
door atlas1302 Dec 23, 2023 om 16:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, het is scam. Ze leveren niet..ze willen dat ik meer bestel en dus ook meer betaal. Dat is de oplichting wat er achter schuilt. B.T.W ik kon 5 minuten geleden niet meer de website bereiken, nu ik mijn proton heb ingeschakeld op Nld. weer wel.
Maar ik ben gelukkig niet de enige die denkt dat de factuur echt is, het klopt wel maar toch weer niet!

Let maar eens heel goed op, de website is andere en mail adres ook, dan het originele bedrijf dat is opgericht in 2001. Deze nep website slechts 2 jaar geleden. Ze doen dus laten lijken alsof ze een echt bedrijf zijn, maar dat is helemaal niet waar. Ze hebben niks,nakkes, nada. Daarom kunnen ze ook niks zenden, en daarom ook retourneren ze het geld niet.

ro
door ronny530 Dec 23, 2023 om 16:35
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Dat ze niet leveren is geen scam u heeft zelf een bestelling gedaan.

atlas1302
door atlas1302 Dec 23, 2023 om 17:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Geeft niet dat je het anders ziet, fijn weekend.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 23, 2023 om 18:09
2067 Antwoorden / Vragen

Dus je doe zaken in Afrika en bent verbaasd dat je getild wordt? Mochten mensen een leuke brug in de aanbieding hebben zou ik er biivoorbaat van afzien.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 23, 2023 om 19:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ze hadden eens een F16 in de aanbieding voor weinig, ik vroeg om eerst een proefrondje te vliegen. Dat was goed, maar ik moest eerst die kist volgooien met kerosine.
Ze vonden het flauw omdat toen de koop niet doorging, omdat PayPal een beetje dwars lag. Nou laat ook dan maar.

ro
door ronny530 Dec 24, 2023 om 10:11
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U was dus bekend met deze 'verkoper' en vraag ik me terecht af waarom u er toch vier remcilinders voor een Bedford heeft besteld.
De verkoper kon niet weten dat u die remcilinders nodig had dus moet het initiatief wel van u uitgegaan zijn en nu blijkbaar de remcilinders niet op tijd gelevert worden bekruipt u het gevoel dat u opgelicht wordt.
Scam is een heel andere tak van oplichting want de 'verkoper' benaderd u telefonisch of per mail in de hoop dat u er in trapt.
U uit vorige vragen kennende lost u ook dit probleem weer zelf op maar dat zal wel na de kerstdagen gebeuren.
Rest mij nog om u mooie kerstdagen toe te wensen in het verre land waarin u woonachtig bent.

atlas1302
door atlas1302 Dec 24, 2023 om 11:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

Je bent erg opdringerig, en wat mij betreft kunt u de boom (kerst) in, tussen de ballen.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 24, 2023 om 11:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als afsluiting wil ik iedereen een heel prettige kerstdagen toewensen, een gezond nieuw jaar 2024. Ik heb een mini kerstboom en daar valt weinig in te klimmen, maar de bollen en appelflappen ontbreken niet.

Cheers, vanuit CV.