Renée
door Renée Jun 28, 2019 om 14:34
Geldzaken & recht

Scanauto’s en invalidenparkeerplaatsen

In steeds meer steden rijden scanauto’s om foutparkeerders te signaleren. Zij scannen kentekens, mijn Gehandicaptenparkeerkaart hangt niet aan mijn kenteken. Zien de scanauto’s mijn GPK, die ik achter de voorruit heb liggen?

I
n Amsterdam moet je ruim van te voren je kenteken doorgeven wanneer je in de stad wilt parkeren. Nu ben ik bang dat andere steden dit gaan volgen. Het is nu al een hele uitzoekerij welke regels een gemeente hanteert. Zien jullie een mogelijkheid om de landelijke politiek te benaderen om hier voor eens en altijd een goede landelijke oplossing voor te bedenken.
(Hahaha ik bedenk me opeens dat ze het een “Europese” gehandicaptenkaart noemen. Compleet met die blauwe vlag en gele sterretjes..... )

9082 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2019 om 14:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

"Zien jullie een mogelijkheid om.. enz." Ik neem aan dat u dit schrijft aan BNNVARA. Dit is het forum en gaan dus niet over uitzendingen. Scroll naar beneden en druk op contact om daar uw vraag te stellen of mail naar kassa-online@bnnvara.nl

lo
door lovewinnie - Jun 28, 2019 om 14:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Niet bij nagedacht maar lijkt mijn indd we probleem. Wellicht dan ook voor invalide betaald parkeren (valt nu nog vaak buiten betalen) maar je hoeft nu niet meet persee naar de meter te lopen. Ze scannen alleen of er betaald is ja of nee.
Hij staat niet op kenteken. Mijn schoonmoeder heeft ook persoonlijke want leent regelmatig auto, heeft er zelf geen

costnix
door costnix Jun 28, 2019 om 15:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zag ik ook al en heb die vraag berwijerd.

wimmi20
door wimmi20 Jun 29, 2019 om 01:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Onzin,

in Amsterdam staat de kaart op kenteken.
Parkeren gratis.

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat gebeurt er dan als een invalide van buiten Ansterdam, daar komt?

ne
door neodutchio - Jun 28, 2019 om 15:32
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dit probleem heeft u niet alleen als mindervalide, ook valide personen moeten van te voren kijken waar ze kunnen parkeren en hoe er betaald kan worden. Waarom zou het voor minder valide dan anders moeten zijn?

Gr
door Grunn1 Jun 28, 2019 om 15:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Met een invalidkaart hoef je meestal niet te betalen en mensen met zo’n kaart hebben hem meestal niet voor hun lol. En ja dat probleem is wel alleen voor mensen met een invalidekaart want daar gaat nou net de vraag over.

tenormin
door tenormin Jun 28, 2019 om 16:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan nergens op Google een antwoord vinden hoe zo'n probleem wordt opgelost, want het is een probleem. En inderdaad hoeven invaliden op veel plaatsen niet te betalen @neodutchio. Die kaart heeft men niet voor de lol plus, die kaart kost ook geld.

aurora1
door aurora1 Jun 28, 2019 om 18:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, @neodutchio, zonder zo’n kaart kan men in veel gevallen niet eens zijn boodschappen - die o.a. om te eten - halen. En alle extra kosten om zelfs maar dat te doen heeft u kennelijk ook geen idee van.
Uw vergelijking slaat als een tang op een varken. U schijnt ook totaal geen idee te hebben wat invalide of mindervalide zijn betekent aan extra inspanningen en energie om alleen al de noodzakelijke dagelijkse dingen te doen. Treurig.

ne
door neodutchio Jun 28, 2019 om 18:26
5152 Antwoorden / 12 Vragen

"Het is nu al een hele uitzoekerij welke regels een gemeente hanteert."

Ook voor betalende mensen is het uitzoekerij waar men kan parkeren, of er een dagkaart geldt, kan je met pin betalen, of accepteren ze kleingeld, wellicht briefgeld. Waarom zou alleen parkeren voor invalide landelijk gelijk getrokken moeten worden? Dat is mijn punt. Dat heeft niets te maken met kosten of het wel of geen noodzaak is van het hebben van een kaart.

@Aurora1, ik weet heel goed waar ik over praat. Ik weet ook welke inspanningen het kan kosten voor vele. Ik heb helaas de pech dat ik met krukken verder kan lopen dan het criterium om in aanmerking te komen voor een invalidekaart. Echter is dit niet relevant voor dit topic.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2019 om 17:11
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Een aanvullende opmereking: het is niet zo dat in alle gemeenten altijd en overal zonder meer met een gehandicaptenkaart gratis kan worden geparkeerd.
In mijn gemeente geldt hoe dan ook dat bij de daarvoor aangewezen plekken er max. 3 uur geparkeerd mag worden. ER dient dan een blauwe kaart in de auto te liggen die dan ook niet gescand wordt door een scanauto.
Uw opmerking is m.i. zeer terecht. U ben als verwezen naar de Kassa redactie maar toch: kass@bnnvara.nl  om uw vraag te stellen/opmerking te plaatsen.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2019 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, misschien stapt die scanner bij de invalidenparkeerplaats wel evenuit om naar de vergunning te kijken.

Zal maar een enkele zijn in de straat.

r.kemperman
door r.kemperman Jun 28, 2019 om 23:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

Scanauto rijdt alleen langs. Chauffeur mag niet eens uitstappen
Fiscale parkeerplaats en niet betaald volgens computer? Boete
Auto verkeerd geparkeerd? BOA op kantoor kijkt naar 4 fotos en bekeurt dan.

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2019 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is een fiscale parkeerplaats? Ook al zou er betaald zijn, moet er toch gekeken worden of er een vergunning is om op een gehandicapten plaats te mogen staan.

ro
door ron503 - Jun 28, 2019 om 17:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als Amsterdam gebruikt maakt van het GPK register of de GPK staat op uw naam dan is het kenteken van uw auto ook opgenomen in dat register. Een scanauto zal het kenteken van uw auto wel scannen maar als zijnde 'geen actie ondernemen' afdoen. Het wordt anders als u bijvoorbeeld een leen auto gebruikt waar u de GPK in gebruikt omdat aan dat kenteken geen GPK is gekoppeld dan stapt de controleur met frisse tegenzin uit de scanauto en gaat kijken of de GPK zichtbaar in de auto aanwezig is. Als dat zo is dan stapt hij/zij een stuk vrolijker de scanauto weer in omdat er geen procesverbaal opgemaakt hoeft te worden voor het oneigenlijk gebruik van een gehandicapten parkeerplaats waar in mijn optiek terecht hoge sancties op staan.

tenormin
door tenormin Jun 28, 2019 om 20:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De invalide kaart is niet kenteken gebonden @ron503.

r.kemperman
door r.kemperman Jun 28, 2019 om 23:56
423 Antwoorden / 4 Vragen

Scanauto rijdt alleen langs. Chauffeur mag niet eens uitstappen
Fiscale parkeerplaats en niet betaald volgens computer? Boete
Auto verkeerd geparkeerd? BOA op kantoor kijkt naar 4 fotos en bekeurt dan.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2019 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom stelt u zo’n vraag hier en bijv. niet aan de politie? U zou er goed aan doen om niet zo te klagen en daarmee anderen met zo een kaart maar weer eens in een negatief daglicht van klagers en zeurders  stellen.
Verder bent u hier op een forum, dus wie u met
“jullie” bedoelt? Of is dat ook te veel werk om even te lezen?
En die “uitzoekerij” valt nogal mee en is maar een kleine moeite vooral als u buiten uw eigen woonplaats voor de leuk wilt komen:

https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeer4/europese-gehandicaptenkaart/753-gehandicaptenparkeerkaart-per-gemeente

costnix
door costnix Jun 28, 2019 om 18:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zei ik toch al? ;-)

ro
door ron503 - Jun 28, 2019 om 20:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gooi nu de knuppel in het hoederhok maar waarom zou iemand die vanwege een handicap dichtbij een faciliteit zoals een supermarkt gratis mogen parkeren op een veel ruimere parkeerplaats terwijl iemand die niet gehandicapt is dient te betalen voor een te kleine parkeerplaats waarbij met de huidige breedte van de auto geen rekening is gehouden en bijna de auto niet kan verlaten of als een andere auto later parkeert het instappen van de auto onmogelijk maakt. We roepen allemaal dat iedereen gelijk is maar als het puntje bij het paaltje komt degene die van menig is een voorkeurspositie te hebben van die gelijkheid uitgesloten dient te worden. Een GPK is er in mijn optiek voor bedoeld om dichbij een winkel te parkeren maar zeker niet als zijnde gratis parkeren. Het steekt me wel dat ik vaak zie dat er zeer kostbare automobielen met zo'n GPK zo'n parkeerplaats bezet houden en dan denk ik bij mezelf 'als iemand die auto kan rijden en onderhouden' ook wel aan de kosten voor het parkeren mag meebetalen.

Gr
door Grunn1 Jun 29, 2019 om 00:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik begrijp wat je bedoeld echter. Een invalide met parkeerkaart is veelal beperkter in zijn doen en laten dan iemand die niks mankeerd. Voor veel invalide personen is bijvoorbeeeld het reizen met het openbaar vervoer al een probleem net zoals lopen en fietsen. Daardoor zijn ze genoodzaakt om met de auto te gaan en onnodig extra veel kosten te maken die iemand niet heeft die het fietsend kan doen.
Als jij even een boodschap moet doen 2 km verderop pak je je fiets en het kost je niks. Een invalide moet zijn auto nemen en parkeren omdat vaak fietsen niet wil en ter compensatie hoeven ze dan niet te betalen voor het parkeren. Een invalide is vaak al veel heel veel meer extra kosten kwijt die een gezond persoon zonder probleem niet heeft.

wimmi20
door wimmi20 Jun 29, 2019 om 02:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De ruime parkeerplaats voor invaliden heeft een reden.
Vaak moet er gemanoevreerd worden met een rolstoel.

ne
door neodutchio Jun 29, 2019 om 07:19
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Niet om olie op het vuur te gooien, maar een parkeergarage in de stad waar ik woon heeft eerst invalideplaatsen (heb ik echt niets op tegen) en daarnaar speciale vakken voor vrouwen. Geen grap, extra brede plaatsen ook dichtbij de deur. Daar tegenover plekken voor electrische auto's en busjes. Als gewone automobilist wordt je dus de auto uitgejaagd. Aan de buitenkant is niet te zien of iemand iets mankeert, maar als je net te goed bent loop je tegen zat zaken aan.

ma
door marnix1 Jun 29, 2019 om 17:54
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ron, het is ook uit pracktische overwegingen,
een invalide heeft ook moeite bij een betaal apparaat te geraken,

als ik niet beter wist zou ik denken dat u een wat zure politie-agent bent.

panter22
door panter22 Jun 30, 2019 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

@Epcot,
Een gehandicapte zonder auto moet voor dat bezoekje aan de supermarkt de taxi betalen.
Tot voor kort kon je via de WMO een klein bedrag per maand krijgen voor dit soort zaken. Nam de buurvrouw je mee met de auto naar de supermarkt en gaf je haar een kleine bijdrage. Dat is afgeschaft omdat iedereen zijn vervoer moet betalen.
@Ron503, ik ben het wel met je eens. Dat je een parkeerplek nodig hebt die groter is en dichterbij de ingang van een gebouw, dat is logisch. Maar dat je dan niet net als iedere andere parkeerder hoeft te betalen niet.

ro
door ron503 Jun 30, 2019 om 09:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er parkeerplaatsen voor gehandicapten zijn ingericht is niet meer dan normaal en juich ik ook toe. De auto vlakbij de voordeur van de woning parkeren waar een vergunningstelsel wordt gehanteerd zou ook gratis moeten blijven. Op parkeerplaatsen waar iedereen de prijs voor het parkeren betaald zie ik geen uitzondering voor gehandicapten omdat die parkeerplaatsen op kortere afstand van een winkelcentrum zijn gesitueerd. Als de betaalautomaat te ver weg is geplaatst dan ben ik wel van mening dat het parkeren gratis moet zijn maar als de betaalautomaat dichtbij staat of er op een andere manier zoals met een app betaald kan worden dan zou de betaalplicht ook voor gebruikers van een gehandicapten moeten gelden.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 29, 2019 om 02:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik proef uit diverse antwoorden dat men geen idee heeft wat het is om invalide te zijn.
En voor die lieden die het raar vinden dat invaliden op veel plaatsen mogen parkeren : ga eens een dag op weg met alleen een auto en een rolstoel als  vervoermiddel.
En dat u zich vanuit de auto in de rolstoel moet hijsen.
Dan houdt u verder wel op met die domme praat.

In Amsterdam is een invalide voor de keuring en het plaatsen van het bord ongeveer 500 euro kwijt.
In Haarlem is dat gratis !

In Amsterdam is het gratis parkeren op kenteken.
Kom je van buiten de stad dan kan er gratis geparkeerd worden op algemene invaliden parkeeplaatsen.
Met de kaart zichtbaar achter de ruit.

Lang geleden kreeg een invalide in Amsterdam van het GAK een nieuwe Volvo 66.
Het onderhoud werd ook betaald.

Gelukkig had je toen nog geen internet.
Anders waren de zeurders in deze rubriek helemaal van de leg geraakt.

En koopt een invalide een bedrijfswagen met een tussenschot om zijn scootmobiel te vervoeren dan krijgt hij een flink bedrag terug.
Kijk maar op de site van de RDW.

Zo zeurders, kan je je daar ook aan ergeren.

costnix
door costnix Jun 29, 2019 om 19:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

+1000

panter22
door panter22 Jun 30, 2019 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Inderdaad zo'n 50 jaar geleden kreeg je niet alleen van het GAK een auto, maar je kon ook op kosten van het GAK je rijbewijs halen. Die tijden zijn voorbij. Nu moet iedereen maar voor zichzelf zorgen.

aurora1
door aurora1 Jun 30, 2019 om 12:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@wimmie20, ook van mij +1000....

pino123
door pino123 Jul 1, 2019 om 12:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie geen enkele opmerking dat men geen idee heeft hoe het is om invalide te zijn, het enige wat ik lees is dat er begrip voor is dat hiermee rekening gehouden wordt. Waar men zich over verbaast is dat mensen die invalide zijn, gratis mogen parkeren.

Ik zie niet direct waarom deze ophef nodig is.

ma
door malty - Jun 29, 2019 om 09:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt er maar vanaf hoe hoog de camera op de scanauto zit.

panter22
door panter22 - Jun 29, 2019 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Het blijft lastig parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart. Maar even een foto maken met de mobiel van de kaart met kenteken en datum en tijd, Bij een onterechte boete zul je bezwaar moeten maken en dan ben je zo klaar.
Maar je kunt voor vervoer binnen de gemeente taxivervoer krijgen van de WMO  en de thalys gehandicapten vervoer buiten de gemeente.Dan heb je geen problemen met parkeren.

costnix
door costnix Jun 29, 2019 om 20:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij WMO taxivervoer ben je veel langer onderweg. Er worden ritten gecombineerd.
De gewenste vertrektijd verschilt plus en min 15 minuten. Daar moet je goed rekening mee houden bij het plannen van afspraken.
Oh, de taxi buiten de woonplaats heet Valys

wimmi20
door wimmi20 Jun 29, 2019 om 21:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kletskoek !
 Ik kan in Amsterdam overal parkeren zonder kaart achter het raam.
Zelfs in drukke verkeers straten met een parkeerverbod tussen 16 en 19 uur, vanwege de drukke verkeersstroom.

panter22
door panter22 Jun 30, 2019 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

@winni20,
De wereld is groter dan Amsterdam . Of ben je familie van de geboren amsterdammer.

tenormin
door tenormin Jun 30, 2019 om 19:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @panter22, hoe kan je dat nu vragen? @wimmie20 is al veel jaren hier panellid. De verdwenen amsterdammer was er sinds kort.

panter22
door panter22 Jul 1, 2019 om 10:23
6599 Antwoorden / Vragen

@Tenormin,, had ik niet gezien. De geboren amsterdammer rijdt nu in een magnum

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2019 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

panter22
door panter22 - Jun 30, 2019 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt  als iedere andere automobilist op een normale parkeerplaats parkeren.
Wil je gebruik maken van je gahandicaptenparkeerkaart, dan moet je even uitzoeken waar je dan kunt parkeren.
Je moet er iets voor doen, maar je hebt internet en een telefoon
Je gaat toch niet elke dag naar een onbekende plaats of cross je met je auto heel Nederland rond.