ha
door hansyvonne Oct 3, 2011 om 16:38
Geldzaken & recht

Storneren

Onlangs heb ik een opdracht gegeven aan mijn bank (ING) om een bedrag over te maken aan het CJIB. Bij het nakijken van mijn bankpost ontdekte ik dat er de volgende dag nogmaals hetzelfde bedrag was afgeschreven! Op mijn tel. vraag aan de bank om dit te storneren, kreeg ik het antwoord, dat dit ruim 2 weken in beslag zou nemen en als ik zelf contact zou opnemen, dan was het sneller opgelost.
Het CJIB vertelde mij dat ik een verzoek tot seponering had ingediend waardoor zij NIET het teveel betaalde bedrag konden restitueren. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?? Het is niet mijn fout, maar die van de bank, zij weten het, de CJIB weet het en ik weet het, dat het teveel betaalde niets, maar dan ook niets te maken heeft met de eerste betaling, of incasso, maar een foute opdracht betreft. Het enige dat het CJIB kan doen is het bedrag terug storten en zouden zij in gebreke blijven, dan is dat PURE DIEFSTAL!! Mocht mijn verzoek positief of negatief worden beoordeeld, dan pas zullen zij overgaan tot het terug betalen van het geld. Kan ik aangifte doen van het toeeigenen van onterecht verkregen geld?

2447 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maak je er nou niet een veel groter probleem van dan het eigenlijk is? Er is ergens iets mis gegaan; geef het even de tijd om terug te draaien voordat je begint over aangifte doen...

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou zeggen storneren die handel, dan maar 2 weken wachten, laat de bank het maar oplossen!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kan directe betalingen niet storneren, u bent afhankelijk van de welwillendheid van de ontvanger.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jwes,

Er valt niets te storneren!
Storneren kan alleen wanneer er een onterechte automatische incasso heeft plaatsgevonden. Daarvan is hier geen sprake.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat storneren officieel niet kan. Soms wil het helpen als je niet geheel op de hoogte bent van alle regels en aanspraak maakt op de welwillendheid van de medewerker. Als de bankmedewerker aangeeft dit wel te willen doen zoals hansyvonne aangeeft, dan zou ik daar zeker in meegaan en niet direct mededelingen over het CJIB doen naar de bank.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u ZEKER weet dat u de bank maar 1 overboekingsopdracht hebt gegeven, dan moet de ING dit geld bij de begunstigde terughalen.
Heeft u per ongeluk toch TWEE opdrachten gegeven (komt vaak voor hoor bij een en/of rekening) dan heeft de begunstigde een onverschuldigde betaling ontvangen en deze is dan verplicht dat geld op schriftelijk verzoek binnen 14 dagen terug te storten op DEZELFDE rekening.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe krijg ik een dubbel betaald bedrag terug?
Hebt u een boete dubbel betaald, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort.
Als er nog andere boetes op uw naam open staan, dan kan het teveel betaalde bedrag worden verrekend met die andere boetes.

Bron: klik

Als er dus geen andere boetes openstaan, verwacht ik dat uiteindelijk het bedrag terug gestort wordt.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is de dubbele betaling dan precies gebeurd? Had je een acceptgiro opgestuurd naar de ING, of heb je via internet betaald?

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er een fout gemaakt is door de bank, is duidelijk, je kunt de bank aansprakelijk stellen voor de wettelijke rente, vanaf de eerste dag dat het fout is gegaan. Dit is geregeld in het Nieuwe Burgerlijke wetboek.

Groet
Will

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@willewil
Laat het nu eens een hele flinke boete zijn van 250 euro, rente4% (wel heel gunstig) en laat het 5 weken duren om dit te regelen.
Je praat dan over een bedrag van nog geen €1 aan rente.
De postzegel naar de bank kost al bijna de helft......

Mastag

ve
door verwijderd - Oct 8, 2011 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom staat het vast dat de ING een fout heeft gemaakt, misschien heeft TS zitten klooien met internetbankieren en het bedrag twee keer overgemaakt?

Als TS het bericht van tdehond nu eens naleest blijkt het allemaal ook niet zo problematisch te zijn, het CJIB zal de onverschuldigde betaling vast wel terugstorten. Waarom toch altijd weer gelijk DIEFSTAL gaan lopen roeptoeteren?