Ky
door Kyra188 Sep 19, 2020 om 11:00
Geldzaken & recht

Swiss sense matras

Ik heb 4 weken geleden matrassen gekocht bij Swiss Sense.

Tijdens het advies gesprek aangegeven dat ik veel last van mijn gewrichten heb en niet kan slapen op harde matrassen wegens teveel tegendruk. De verkoopster was het eens dat ik een zacht matras nodig had en liet me wat proberen. Het matras wat zij mij aanbeval was er blijkbaar in twee versies. Tot 85kg en boven de 85kg. Ik weeg zeker minder dan 85kg en ze zei dat dit belangrijk was.

Na levering voelde ik dat het matras veel harder was dan ik in de winkel ervaren had. Ik ben na een week uit proberen terug te gaan want ik had toch het matras van boven de 85kg gekregen.

Hier kreeg ik van een andere verkoopster de reactie dat zij niet bij het gesprek was geweest en dus niet weet of ik daadwerkelijk aangegeven heb dat ik pijnklachten heb en onder de 85kg weeg. Ze stuurde me naar huis, dat ik het zeker drie weken aan moest kijken en dat het matras in de winkel al vaker gebruikt is dus daarom wat zachter voelt. Naar mijn mening heb ik niet ontvangen wat ik in de winkel uitgetest heb, en met de eerste verkoopster heb afgesproken. Verder vind ik het vrij belachelijk dat ze mijn verhaal daarna nog in twijfel trekt.

Ik ontvang graag advies over wat mijn rechten zijn. Ik heb enorme rug en nek klachten en ik slaap erg slecht. Het liefst wil ik alles terug sturen en matrassen ergens anders aanschaffen.

5646 6 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2020 om 11:47
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kyra,

De meeste matrassen hebben een naam of nummer: dit moet op de bon/factuur staan.

Heeft u dit gecontroleerd bij de levering?

Ky
door Kyra188 Sep 19, 2020 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

ja dit is gecontroleerd, ze had alleen niet uitgelegd dat er twee verschillende waren en heeft dus de verkeerde aangeklikt. Ik wist niet dat er naast firm ook nog medium was

Tr
door Trostomaat - Sep 19, 2020 om 12:40
239 Antwoorden / Vragen

Ik lees dat Swiss Sense een '90 dagen omruilgarantie' biedt.
Is die niet van toepassing op uw aankoop?

Swiss Sense vindt het kennelijk belangrijk dat matrassen ook écht uitgeprobeerd worden en dat niet binnen een paar dagen klanten aangeven dat ze het ding terug willen brengen.
Daarom zal dit in de voorwaarden staan: '3.2 Je dient jouw boxspring of matras minimaal 30 dagen uitgeprobeerd te hebben. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te ‘wennen’ aan een nieuw slaapsysteem.'
Dat verklaart ook de opmerking van de verkoopster om 'het zeker drie weken aan te kijken'.

Mijn advies:
- denk niet te veel na over wat in de winkel al dan niet gezegd is (bijv. m.b.t. die 85 kilo-grens),
- geef het matras een eerlijke kans, en
- maak gebruik van de omruilgarantie als over een paar weken blijkt dat het matras voor u niet voldoet.

Ky
door Kyra188 Sep 19, 2020 om 13:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ik mag inderdaad gebruik maken van de omruil garantie. Daar was ik van op de hoogte maar ik ben na het slechte advies en slechte behandeling wel klaar met Swiss sense.

Ik ben vandaag terug geweest en nu werd wel toegegeven dat ik verkeerd advies heb gekregen en dat ik de keer daarvoor inderdaad erg klantonvriendelijk ben behandelt. Ik heb die 30 dagen al uitgezeten maar iedere nacht wakker worden rond 2/3 uur snachts omdat je jezelf geen houding weet te geven vanwege de pijn, gaat uiteraard niet in de koude kleren zitten. Ik mag de matrassen nu ruilen of aanspraak maken op mijn herroepingsrecht. Ik vroeg me gewoon af of er mensen eventueel mij konden vertellen wat precies mijn rechten waren wanneer ik alles volledig wil retourneren..

Tr
door Trostomaat Sep 19, 2020 om 13:19
239 Antwoorden / Vragen

Als ik het goed begrijp, heeft u de toezegging dat uw geld terug krijgt, als u dat wilt. Meer kunt u toch niet wensen?
Dat lijkt mij een compliment voor Swiss Sense waard. Er mag dan mogelijk iets misgegaan zijn in het voortraject, uiteindelijk wordt het keurig netjes opgelost.

Uw vraag is bij deze beantwoord en niet meer relevant, toch?

Ky
door Kyra188 Sep 20, 2020 om 11:18
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is inderdaad beantwoord, ik was benieuwd of ik eventueel adviezen mee kon nemen voor tijdens mijn gesprek in de winkel. Het is niet meer relevant nu maar ik kan de vraag niet meer verwijderen. Alle reacties verder mogen inderdaad wel stoppen en ik heb mijn oplossing gedeeld zodat wellicht andere hier iets aan kunnen hebben. Swiss sense heeft het gisteren netjes afgehandeld. Dat benoem ik ook zeker meerdere keren.

mi
door miennaamishaaz - Sep 19, 2020 om 16:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

wat de verkoopster zegt klopt wel.
de matrassen in de winkel worden Veel gebruikt en zijn daarom ook zachter.
dit had ik ook met mijn nieuwe matras. na een maand of 2-3 i deze hardheid over.

Daarom geven ze u ook een 90-100 dagen om het matras te mogen retouneren.
Ik raad u aan om nog een aantal weken erop te blijven slapen, deze hardheid gaat vaneigens over.

ik raad u ook tevens af om een Topper te gebruiken. omdat deze niet genoeg support geven over uw nieuwe matras?

panter22
door panter22 - Sep 19, 2020 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt omruilgarantie, maar je moet wel €60 kosten betalen:

3.5 Wanneer je aanspraak maakt op de omruilgarantie brengen wij €60,00 servicekosten in rekening voor onder andere de uit te voeren administratieve handelingen en het transport.
3.4 Wij gaan samen met jou op zoek naar een geschikte vervanging van jouw matras (of kern) om het ligcomfort te verbeteren. Biedt dit geen oplossing, dan kunnen we overgaan tot het omruilen van de boxspring indien jouw type (model) boxspring in een andere uitvoering beschikbaar is. De omruilgarantie is enkel van toepassing op een omruiling binnen het assortiment van Swiss Sense. Er wordt geen geld teruggegeven.
https://www.swisssense.nl/90-dagen-omruilgarantie

En het herroepingsrecht? Herroepingsrecht heb je alleen bij online aankopen. Niet in de winkel.
Wat is je in de winkel beloofd? Geld terug en de matrassen worden gratis opgehaald?

Tr
door Trostomaat Sep 19, 2020 om 19:30
239 Antwoorden / Vragen

Herroepingsrecht (of hoe je dat dan ook noemen wilt) heb je ook in de winkel als de winkel jou dat toekent.
Afgaand op de woorden van Kyra188 is daar sprake van.

panter22
door panter22 Sep 20, 2020 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Kyra188, vraagt alleen naar haar rechten als ze alles wil retourneren.
Dat ze alles kan retourneren en haar geld terug krijgt, lees ik daar niet uit. Nogmaals, het is net wat ze in de winkel afgesproken heeft.  Daar kun je niet naar raden, Trostomaat.

marita5
door marita5 - Sep 19, 2020 om 19:02
11515 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kyra188 ,

Winkel aankoop : heb je een aankoop gedaan in èèn van onze Swiss Sense winkels in Nederland ? Dan zijn de Algemene verkoopvoorwaarden en Garantievoorwaarden van toepassing ..

Lees hier de voorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.swisssense.nl/media/wysiwyg/pdf/Algemene_Voorwaarden_NL_digitaal.pdf

1paul
door 1paul - Sep 20, 2020 om 09:23
3152 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft vast een koopovereenkomst afgesloten, kijk wat daar op staat....

maak vervolgens gebruik van de omruilgarantie....

panter22
door panter22 Sep 20, 2020 om 09:47
6599 Antwoorden / Vragen

Ts wil haar geld terug.  Maar ze heeft niet de matras gekregen die ze gekocht had. Echter niet goed op de bon gekeken, want ze had een stevige matras gekregen, Mogelijk kan ze om die reden toch haar geld terug krijgen. Het is mij niet duidelijk of ze haar geld intussen al teruggekregen heeft.

Ky
door Kyra188 Sep 20, 2020 om 11:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde inderdaad weten of ik helemaal van swiss sense af kon komen en of ik hier eventueel recht op had wegens herroepingsrecht. Alle adviezen wat betreft uit proberen en omruillgarantie was ik uiteraard zelf al van op de hoogte.

Wat betreft de bon, is in zekere zin waar, maar wanneer je niet verteld wordt dat er twee uitvoeringen zijn van een matras, ga je er uiteraard vanuit dat de verkoopster het matras wat je uitkiest op de bon zet.

Ik ben deze keer op een nette manier geholpen dus ik geef het nog een kans ga kijken of ik nog een nieuw matras naar wens kan vinden en anders kan ik inderdaad mijn geld terug krijgen.

panter22
door panter22 Sep 20, 2020 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig is het dus keurig opgelost.  Een vergissing kan gemaakt worden en nu is het rechtgezet. Zonder aangetekende brieven maar met een persoonlijk gesprek.
Hopenlijk vind je nu een goede zachte matras.