be
door bertusvang Sep 14, 2010 om 15:47
Geldzaken & recht

Terug betalen zorg/huurtoeslag wanneer partner is overleden

Graag reacties van mensen van wie de partner, ouder dan 65 en een pensioen ontving, in 2009 is overleden.
Het gaat over het vaststellen van het inkomen voor zorg/huur toeslag over de periode dat partner nog leefde.

Is het belastbaarinkomen vastgesteld door de belastingdienst aanzienlijk hoger dan het inkomen van 2008.

Is er vastgesteld dat u daardoor te veel toeslagen heeft ontvangen.

Maak dan bezwaar want de gehanteerde berekeningen kloppen niet.
Er wordt namelijk twee keer pensioen berekent en een te hoge A.O.W inkomen.

6419 37 Rapporteer

kr
door krieties - Sep 15, 2010 om 15:49
442 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben niet iemand die voldoet aan het gestelde in uw eerste zin, toch reageer ik hierbij.
De 2e, 3e en 4e alenia zijn nogal onduidelijk. De term belastbaar inkomen bestaat al jaren niet meer.
Antwoord:
Het inkomen van de overledene moet worden herleid tot jaarinkomen.
Voorbeeld:
Stel de overlijdensdatum is 1 augustus en het verzamelinkomen van de overledene tot 1 augustus is 9.500 en stel uw eigen jaarinkomen op 15.000.
Het toetsingsinkomen is dan: 9.500 x 7 / 12 is 16.285 + 15.000 is € 31.285.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 16, 2010 om 00:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ krieties:

Je bedoelt zeker : Het toetsingsinkomen is dan: 9.500 x 12 / 7 is 16.285. Dat is het inkomen dat bij leven verdiend zou zijn in dat jaar en daar wordt op getoetst voor de toeslagberekening.

Hardware ERror MAN.

be
door bertusvang - Sep 16, 2010 om 19:34
18 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=bertusvang schreef op dinsdag 14 sep 2010, 15:47]Graag reacties van mensen van wie de partner, ouder dan 65 en een pensioen ontving, in 2009 is overleden.
Het gaat over het vaststellen van het inkomen voor zorg/huur toeslag over de periode dat partner nog leefde.

Maak dan bezwaar want de gehanteerde berekeningen kloppen niet.
Er wordt namelijk twee keer pensioen berekent en een te hoge A.O.W inkomen.

Stel inkomen van gezin bestaat tot datum overlijden 1 jul uit:
a 50% AOW € 5.000
b pensioen € 6.000
partner tot 1 Jul c 50% aow € 5.000
" Jul t/m Dec d 70% alleenstaande aow € 7.000
" " " " e 70% nabestaandepensioen over b € 4.200

Het jaar inkomen partner is som c.d.e. € 16.200
Het jaarinkomen overleden is som a.b gedeeld door 6 (maanden) maal 12 (mnd)
€ 5.000 + € 6.000= € 11.000 /6 x 12 = € 22.000
Het toetsingsinkomen zou volgens de belastingdienst dan € 16.200 + € 22.000= € 38.200.

De fout die gemaakt wordt is dat bij het jaarinkomen van de overledene het pensioen meeberekent wordt.
Er wordt bij de partner namelijk na het overlijden nabestaandepensioen uitgekeerd. Hierdoor wordt er ten onrechte twee maal pensioen uitkering meegerekent over de periode (aug t/m Dec) na het overlijden
Voor de AOW geldt in principe het zelfde. Er wordt na overlijden aug t/m dec bij overleden 50% aow berekent. Hierdoor heeft de partner geen recht meer op 70 % alleenstaande aow. Anders zou er in deze periode 120% aow ontvangen worden.

Naar mijn berekening wordt het toetsingsinkomen vastgesteld door de belastingdiest te hoog nl. e € 4.200 + € 2000 ( d-c) = € 6.200

Gaarne reacties

kr
door krieties - Sep 16, 2010 om 20:00
442 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman:
Inkomen in 7 maanden is 9.500.
Herleid tot jaarinkomen is dat 7/12 x 9.500 is 16.285. Met dit inkomen houdt de fiscus rekenng. Dus wel 7/12.

bertusvang:
werkelijk inkomen overledene tot overlijden: 11.000.
te herleiden naar jaarinkomen is dat 22.000.
werkelijk inkomen partner 16.200.
samen dus inderdaad 38.200.
De regels zijn juist toegepast.
Deze regel is eenvoudig in de uitvoering. Of de wetgever hier redelijk is kun je lang over twisten, maar dat heeft geen zin. M.i. is de regel ook wel redelijk. Het gaat om een (fictieve) berekening van de inkomens.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 16, 2010 om 21:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ krieties:

Dat ik jou dat nog uit moet leggen. Het resultaat van je klopt wel en in deze tijd van: "alleen het resultaat telt" kan je dat wel juist voor komen. Doch je schrijft de berekening verkeerd op.
Rekenen kan ik wel en houd ook rekening met de "Van Dalen Wacht Op Antwoord" regel. In die volgorde: Vermenigvuldigen en dan delen. de schuine streep is de deelstreep. 7/12e wil zeggen: eerst met 7 vermenigvuldigen en dan door 12 delen.
Dat resultaat vermenigvuldig je met 9500 en de uitkomst is dan altijd minder dan 9500 omdat de breuk 7/12e minder is dan 1.

Om 16285 te verkrijgen moet je 9500 vermenigvuldigen met 12 en delen door 7.
Want 12/7e is groter dan 1.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 16, 2010 om 21:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bertus:

Om het inkomen voor de inkomensheffing te berekenen is jouw berekening juist. Doch voor de TOETSING ZVW is krieties juist, omdat dit van een schatting uit gaat.

H.

kr
door krieties - Sep 16, 2010 om 21:33
442 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman:
Uiteraard moet het 12/7 zijn, anders klopt de uitkomst niet. 1000 x sorry voor deze schrijffout en nog wel 2 x.

be
door bertusvang - Sep 17, 2010 om 11:52
18 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=krieties schreef op donderdag 16 sep 2010, 20:00]hrdwerrorman:
Inkomen in 7 maanden is 9.500.
Herleid tot jaarinkomen is dat 7/12 x 9.500 is 16.285. Met dit inkomen houdt de fiscus rekenng. Dus wel 7/12.

bertusvang:
werkelijk inkomen overledene tot overlijden: 11.000.
te herleiden naar jaarinkomen is dat 22.000.
werkelijk inkomen partner 16.200.
samen dus inderdaad 38.200.
De regels zijn juist toegepast.
Deze regel is eenvoudig in de uitvoering. Of de wetgever hier redelijk is kun je lang over twisten, maar dat heeft geen zin. M.i. is de regel ook wel redelijk. Het gaat om een (fictieve) berekening van de inkomens.
]hrdwerrorman

Het werkelijke inkomen van overledene en partner tot overlijden:11.000 + 5.000= 16.000.
Bij de gehanteerde berekening tot herleiden jaarloon wordt er net gedaan of overledene nog leeft. Dit zou en naar jaarinkomen leiden van 2x16000=32.000
Na het overlijden valt het inkomen van de overleden weg.
De parter ontvangt nabestaande pensioen wat 70% van het pensioen van overledene is. Dit is een achteruitgang in inkomsten van 30 %. wat neer komt op 6.000/100x30= 1800
Echter ontvangt hij/zij wel meer aow 70% ipv 50%. wat neer komt op 5000/100x20= 1000
zij gaat er dus 1800-1000=800 in inkomen op achteruit.
Het herleide jaar inkomen van 32.000-800=31.200.
Dit is geen 38.200.
Mijn ouder moet door deze "redelijke"toepassing nu 151 zorgtoeslag en 821 terugbetalen overeen inkomensberekening die van kanten deugt.

be
door bertusvang - Sep 17, 2010 om 11:55
18 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 16 sep 2010, 21:19]@ Bertus:

Om het inkomen voor de inkomensheffing te berekenen is jouw berekening juist. Doch voor de TOETSING ZVW is krieties juist, omdat dit van een schatting uit gaat.

H.
Een verschil van +/_ € 8.000 is een nogal grove schatting.
Resultaat is dat er een Kleine € 1.000 onterecht terug betaalt moet worden.

be
door bertusvang - Sep 20, 2010 om 09:39
18 Antwoorden / 7 Vragen

Graag toch nog even van u tijd ik ben me nu bewust dat ik dingen dubbel in stuur. sorry hiervoor.

Volgens de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen art 8 lid 5 staat:
Bij overlijden wordt toetsinginkomen van overleden herleid bij het definitief naar het jaar inkomen, het toetsinkomen van partner/medebewoner wordt herleid naar jaarinkomen.
En nieuwe aanvragen in een deel van het toeslag jaar wordt het toetsinkomen herleid naar jaarinkomen.

Het gaat er nu om hoe moet je bovenstaande opvatten.
a.De praktijk.
Iemand overlijd toeslag wordt gestopt. Inkomen van overleden wordt herleid naar jaar inkomen.
Het jaarinkomen partner wordt hierbij opgeteld.

b.Wat volgens de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen art 8 lid 5 ,
Dat bij overlijden het inkomen van zowel de overledene als de partner herleid moet worden naar een jaar.
M.I. zijn dat de inkomens die voor het toetsinkomen voor het bepalen van het voorschot gebruikt zijn. En de uitkering wordt op dat moment gestopt.
In eerder genoemde berekening wordt inkomen partner in het geheel niet herleid.
Omdat er vanaf het moment van overlijden sprake is van een inkomsten verandering bij partner moet deze een nieuwe aanvraag doen om in aan merking te komen voor de toeslagen.

Toepassing van wetten en regels.
De AOW wet bepaald dat een echtpaar (mits voldaan aan alle eisen) recht heeft op ieder ten hoogste 50% uitkering.
Een alleenstaande ten hoogste 70%.

Pensioenen.
Of iemand ontvangt bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd pensioen wat hij heeft opgebouwd,
Of bij overlijden ontvangt partner nabestaande pensioen.

Bij de berekening van het voorbeeld dus wat in de praktijk gebeurt is.
Na het overlijden aug t/m dec wordt in de berekening de aow wet overtreden.
De partner ontvangt alleenstaande pensioen 70% en bij de overleden wordt 50% doorberekent. totaal 120%
Voor het pensioen geldt het zelfde.
De vrouw ontvangt nabestaande pensioen en bij partner wordt pensioen doorberekent dus en/en ipv of/of.

Het bevreemd mij ook dat deze zaken niet door iedereen die zich met belastingwetgeving bezig houd zijn opgevallen. Of gaat iedereen er maar van uit dat wat de belastingdienst uit voert ook wel goed zal zijn.
Stel dat het juist is en dat er fouten worden gemaakt hoe lang is dit dan bezig. Wat wordt er dan geblunderd

=krieties schreef op donderdag 16 sep 2010, 20:00: hrdwerrorman:
Inkomen in 7 maanden is 9.500.
Herleid tot jaarinkomen is dat 7/12 x 9.500 is 16.285. Met dit inkomen houdt de fiscus rekenng. Dus wel 7/12.

bertusvang:
werkelijk inkomen overledene tot overlijden: 11.000.
te herleiden naar jaarinkomen is dat 22.000.
werkelijk inkomen partner 16.200.
samen dus inderdaad 38.200.
De regels zijn juist toegepast.
Deze regel is eenvoudig in de uitvoering. Of de wetgever hier redelijk is kun je lang over twisten, maar dat heeft geen zin. M.i. is de regel ook wel redelijk. Het gaat om een (fictieve) berekening van de inkomens.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 20, 2010 om 11:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bertus:

Neem me niet kwalijk, maar ik begrijp niets van je (hypothetische) verhaal en de bijlagen.

H.

kr
door krieties - Sep 20, 2010 om 14:49
442 Antwoorden / 0 Vragen

Voor overlijdensgevallen is een eenvoudige regeling in het leven geroepen. Iedereen wil tenslotte dat het allemaal eenvoudiger wordt. Maar ook iedereen wil dat voor zijn situatie een bijzondere regeling wordt getroffen. En dan wordt het dus weer ingewikkeld. Je zult erin moeten berusten.
Bij de vraagstellers is een antwoord vaak goed als het voordelig is, maar dat kan helaas niet altijd.

be
door bertusvang - Sep 20, 2010 om 19:26
18 Antwoorden / 7 Vragen

Het volgens u hypothetisch verhaal zijn gewoon feiten.
Er wordt over periode na overlijden 120% aow berekend.
Er wordt over periode na overlijden 2 x pensioen inkomen gerekend.
Deze feiten zijn in strijd met de wet en pensioenregels
Maar de boodschap is duidelijk . Houdt u er wel rekening mee dat ook u eens gaat.
En hoe vervelend het is, voor uw achtergebleven partner, om achteraf met een onterechte teruggave te moeten doen. Dit terwijl u toch alles goed berekent had.
Maar bedankt voor uw tijd en reacties.

=hrdwerrorman schreef op maandag 20 sep 2010, 11:33: @ Bertus:

Neem me niet kwalijk, maar ik begrijp niets van je (hypothetische) verhaal en de bijlagen.

H.

be
door bertusvang - Sep 20, 2010 om 19:31
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik dank u voor u inzet en reacties.
Er in berusten kan ik helaas niet. Het feit is dat in de berekening 1x de wet wordt overtreden. en de pensioenregels niet nageleeft worden.
Dat dit voor alle nabestaanden negatieve gevolgen heeft hierbij kan ik mij niet zo maar neerleggen.

=krieties schreef op maandag 20 sep 2010, 14:49: Voor overlijdensgevallen is een eenvoudige regeling in het leven geroepen. Iedereen wil tenslotte dat het allemaal eenvoudiger wordt. Maar ook iedereen wil dat voor zijn situatie een bijzondere regeling wordt getroffen. En dan wordt het dus weer ingewikkeld. Je zult erin moeten berusten.
Bij de vraagstellers is een antwoord vaak goed als het voordelig is, maar dat kan helaas niet altijd.

jscholtes
door jscholtes - Sep 20, 2010 om 19:34
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik voldoen niet aan de criteria zoals bovengenoemd. Herken het fenomeen uit eerdere jaren.

Het inkomen van de overledene wordt tot een jaarinkomen herleidt. Degene die achterblijft ontvangt inkomen. Deze inkomens worden opgeteld voor jaarinkomen t.b.v. zorgtoeslag.
Ik heb met succes bezwaar tegen deze methodiek aangetekend op grond van het feit dat het partnerpensioen nooit zou zijn ontvangen als de ander niet overleden zou zijn. In deze leidt deze herleiding tot een niet reeel jaarinkomen.
Of je telt beiden inkomens op, of je laat het partnerpensioen buiten beschouwing.
Procedure heeft ongeveer ruim twee-en-een-half-jaar geduurd. Kwestie van volhouden denk ik.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 20, 2010 om 23:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bertus:

Sorry, achter (hypothetische had een vraagteken moeten staan. Dus (hypothetische?)...

Dat we ooit eens gaan, is evident. Doch ik vertrouw er op dat tegen de tijd dat mijn echtgenote en/of ik ga, de wetgeving op dit gebied correct is. Ik wordt 85. Ze zullen nog lang last met me hebben....;-)

Wanneer er geen inflatie op de Euro komt zoals in de 30-er jaren op de Duitse Mark, dan is het verschil éénmalig peanuts. Dat kan ook nog weer rechtgetrokken worden, indien nodig.

H.

be
door bertusvang - Sep 21, 2010 om 09:44
18 Antwoorden / 7 Vragen

Blij dit te vernemen. Het geeft mij een hoop vertrouwen om door te zetten.
Wat mij bevreemd is dat deze feiten niet overgenomen wordt door vara kassa.
De, neem ik aan deskundigen, hopen n.l als zij of hun partner overlijden de wet wel correct wordt uitgevoerd. Dit had ik niet verwacht.
Zeg dan gelijk bij het eerste beste schrijven u hebt gelijk maar wij doen er niets mee.

be
door bertusvang - Sep 21, 2010 om 10:35
18 Antwoorden / 7 Vragen

Nog eenmaal een voorbeeld dat berekening toetsinkomen verkeerd is.

Waarbij we nemen de gegevens van eerder voorbeeld overnemen.
de man overlijdt 31 dec.inkomsten worden dan:
overledene:
a. 50 % aow. 5000/7x12= 8.571
b. pensioen 6000/7x12=10.285
partner.
c. 50% aow. 5000/7x12= 8.571
jaarinkomen (a+b+c) = 27.427.
Het toetsinkomen is gelijk aan het jaarinkomen er zal dan ook geen verrekening plaats hoeven te vinden.

Overlijdt de man eerder dan kan het werkelijke jaar inkomen niet hoger worden dan het jaarinkomen (a+b+c)= 27.427
Dit is p.m. 27.427/12= 2.285
de vrouw ontvangt na overlijden p.m.:
aow 70% aow ipv 50% is (5000/50X70)/7= 1.000
pensioen is 70% van 6000/7=1.224
P.m. is dit totaal 2.224
het bedrag is lager dan het maand inkomen van voor het overlijden.

Hierdoor kan je stellen dat elke berekenig die hoger uitkomt dan het jaar inkomen wanneer de man 31 dec overlijdt verkeerd is.
De conclusie is dan ook in dit geval van terugbetalen geen sprake kan zijn.

hu
door huurdam - Sep 21, 2010 om 22:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk gezien is de herleiding naar jaarinkomen juist evenals de "dubbeltellingen" Het is echter erg onrechtvaardig en buitengewoon krom. En erger: de belastingdienst weet kort na overlijden allerlei brieven te versturen maar je wijzen op deze situatie? Ho maar. Een jaar na overlijden komt er dan én voor huur én voor zorg een fors terug te betalen bedrag uit/in de bus.
Kennelijk vond de wetgever het ook erg onrechtvaardig want de wet wordt op 1/1/2011 aangepast (zie verslagen oktober 2009 van de 2e kamer op internet, zoekterm herleiden inkomen overlijden huurtoeslag): geen herleiding meer van inkomen naar een jaar.
Ik ga zelf bezwaar maken wetende dat e.e.a conform de huidige wet is berekend. Het meetellen van nooit genoten inkomen én het ook nog eens meetellen van inkomen dat ter vervanging van dit nooit genoten inkomen (een ouderdomspensioen wordt vervangen voor een nabestaandenpensioen) is me echt te gortig. Eenmalig inkomenseffect of niet, ongeveer 4000 euro wordt in het toetsingsinkomen begrepen terwijl dit inkomen nooit is ontvangen. Wordt het bezwaar afgewezen dan rest naast een gang naar de rechter nog een beroep op de zgn hardheidsclausule (wet pakt in het individuele geval onrechtvaardig uit) bij het Min. van Financiën. Ben wel benieuwd of in het geval van jscholtes in bezwaar al tegemoet gekomen is, is of dat hier een beroepsprocedure voor nodig is geweest.

jscholtes
door jscholtes - Sep 21, 2010 om 22:41
777 Antwoorden / 31 Vragen

@huurdam; op het bezwaar is men tegemoet gekomen. Dus geen langduringe beroepsprocedures. Ik heb eerst telefonisch overleg gehad met inspecteur en vervolgens e.e.a. op schrift gesteld. Door gebrek aan voldoende arbeidskrachten bij de belastingdienst heeft de uiteindelijke afhandeling tot ruim twee-en-een-half-jaar na overlijden geduurd.

be
door bertusvang - Sep 22, 2010 om 09:01
18 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft u voor mij het nr waarin deze zaak behandeld is. ivm jurispudentie.
Dit scheelt dan inderdaad een hoop werk en tijd

=jscholtes schreef op dinsdag 21 sep 2010, 22:41: @huurdam; op het bezwaar is men tegemoet gekomen. Dus geen langduringe beroepsprocedures. Ik heb eerst telefonisch overleg gehad met inspecteur en vervolgens e.e.a. op schrift gesteld. Door gebrek aan voldoende arbeidskrachten bij de belastingdienst heeft de uiteindelijke afhandeling tot ruim twee-en-een-half-jaar na overlijden geduurd.

be
door bertusvang - Sep 22, 2010 om 09:10
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik weet niet of het wettelijk gezien juist is. Dat is hoe je de wet leest.
volgens AWIR art 8 lid 5 staat.
"bij overlijden wordt het toetsinkomen van overledene herleid bij het definitief naar het jaar inkomen het toetsinkomen van partner en / of medebewoner wordt herleud naar jaar inkomen."
De uitkering wordt gestopt dus mag je aannemen dat de uitkering van partner en /of medebewoner tot datum overlijden herleid wordt naar jaarinkomen.
Hierbij zou volgens mij de wet goed toegepast worden. Er zullen ook geen dubbele inkomsten berekeningen plaats vinden.
ER staat nergens dat het jaarinkomen van partner en/of medebewoner gehanteerd moet worden.

=huurdam schreef op dinsdag 21 sep 2010, 22:31: Wettelijk gezien is de herleiding naar jaarinkomen juist evenals de "dubbeltellingen" Het is echter erg onrechtvaardig en buitengewoon krom. En erger: de belastingdienst weet kort na overlijden allerlei brieven te versturen maar je wijzen op deze situatie? Ho maar. Een jaar na overlijden komt er dan én voor huur én voor zorg een fors terug te betalen bedrag uit/in de bus.
Kennelijk vond de wetgever het ook erg onrechtvaardig want de wet wordt op 1/1/2011 aangepast (zie verslagen oktober 2009 van de 2e kamer op internet, zoekterm herleiden inkomen overlijden huurtoeslag): geen herleiding meer van inkomen naar een jaar.
Ik ga zelf bezwaar maken wetende dat e.e.a conform de huidige wet is berekend. Het meetellen van nooit genoten inkomen én het ook nog eens meetellen van inkomen dat ter vervanging van dit nooit genoten inkomen (een ouderdomspensioen wordt vervangen voor een nabestaandenpensioen) is me echt te gortig. Eenmalig inkomenseffect of niet, ongeveer 4000 euro wordt in het toetsingsinkomen begrepen terwijl dit inkomen nooit is ontvangen. Wordt het bezwaar afgewezen dan rest naast een gang naar de rechter nog een beroep op de zgn hardheidsclausule (wet pakt in het individuele geval onrechtvaardig uit) bij het Min. van Financiën. Ben wel benieuwd of in het geval van jscholtes in bezwaar al tegemoet gekomen is, is of dat hier een beroepsprocedure voor nodig is geweest.

jscholtes
door jscholtes - Sep 22, 2010 om 09:26
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=bertusvang schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:01]Heeft u voor mij het nr waarin deze zaak behandeld is. ivm jurispudentie.
Dit scheelt dan inderdaad een hoop werk en tijd.[quote]

Men heeft op het verzoekschrift afgehandeld! Ik heb GEEN langdurige juridische procedure hoeven voeren.

Onderstaand de geanonimiseerde gebruikte tekst richting belastingdienst:

Allereerst verzoek ik om uitstel van betaling van bovengenoemde aanslag (€ y,-) en beschikkingsnummer xxx (€ z,-). De motivatie is onderstaand verzoekschrift.

In de berekening van de zorgtoeslag 2007 wordt het inkomen van de heer N. over de eerste vijf maanden (€ 7.685,-) herleid tot een jaarinkomen (€ 18.444,-). Dit wordt opgeteld bij het jaarinkomen van de weduwe (BSN: xx) Mw. M.. Dit jaarinkomen bevat het weduwenpensioen van circa 70% van het inkomen van de overledene (€ 15.243,-) gedurende 7 maanden (na overlijden van N). Er vindt dan dus een verschuiving van inkomen plaats! Het herleiden tot een jaarinkomen zorgt hierbij tot een dubbeltelling van inkomens.

Men telt dan een berekent jaarinkomen, bij een werkelijk jaarinkomen en komt daardoor mijns inziens tot een onrechtvaardig hoog jaarinkomen. (Zoals u uit de aangifte 2008 kunt zien ligt het inkomen van M onder het toetsingsinkomen en ontvangt ze een maximale zorgtoeslag).

Deze aanslag is een onrechtvaardige zware aanslag op datgene wat al een minimum inkomen is.

Ik verzoek u dan ook de aanslag (wederom) te herzien.

jscholtes
door jscholtes - Sep 22, 2010 om 09:30
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=bertusvang schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:10]Ik weet niet of het wettelijk gezien juist is. Dat is hoe je de wet leest.
ER staat nergens dat het jaarinkomen van partner en/of medebewoner gehanteerd moet worden.

Voor de bepaling van de zorgtoeslag worden deze inkomens (partner jaarinkomen) wel bij elkaar opgeteld. Zie bovenstaande tekst uit door mij verzonden en door fiscus gehonoreerde brief.

be
door bertusvang - Sep 24, 2010 om 13:09
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb op internet gezocht en kom bij Tweede kamer vergaderjaar 2009-2010, 32123 IXB, nr. 2 blz.115 punt 42 de tekst tegen.
Toegezegd te bezien of de steile afloop van de huurtoeslag kan worden aan gepast, zodat burgers niet geconfronteerd worden met een terugvordering van 500 euro of hoger als gevolg van een kleine inschattingsfout van het inkomen en vermogen.
Waar kan ik de tekst "geen herleiding meer van inkomen naar jaar" vermeld in uw reactie terug vinden.

=huurdam schreef op dinsdag 21 sep 2010, 22:31: Wettelijk gezien is de herleiding naar jaarinkomen juist evenals de "dubbeltellingen" Het is echter erg onrechtvaardig en buitengewoon krom. En erger: de belastingdienst weet kort na overlijden allerlei brieven te versturen maar je wijzen op deze situatie? Ho maar. Een jaar na overlijden komt er dan én voor huur én voor zorg een fors terug te betalen bedrag uit/in de bus.
Kennelijk vond de wetgever het ook erg onrechtvaardig want de wet wordt op 1/1/2011 aangepast (zie verslagen oktober 2009 van de 2e kamer op internet, zoekterm herleiden inkomen overlijden huurtoeslag): geen herleiding meer van inkomen naar een jaar.
Ik ga zelf bezwaar maken wetende dat e.e.a conform de huidige wet is berekend. Het meetellen van nooit genoten inkomen én het ook nog eens meetellen van inkomen dat ter vervanging van dit nooit genoten inkomen (een ouderdomspensioen wordt vervangen voor een nabestaandenpensioen) is me echt te gortig. Eenmalig inkomenseffect of niet, ongeveer 4000 euro wordt in het toetsingsinkomen begrepen terwijl dit inkomen nooit is ontvangen. Wordt het bezwaar afgewezen dan rest naast een gang naar de rechter nog een beroep op de zgn hardheidsclausule (wet pakt in het individuele geval onrechtvaardig uit) bij het Min. van Financiën. Ben wel benieuwd of in het geval van jscholtes in bezwaar al tegemoet gekomen is, is of dat hier een beroepsprocedure voor nodig is geweest.

be
door bertusvang - Sep 24, 2010 om 13:31
18 Antwoorden / 7 Vragen

Kan iemand mij uitleggen b.v. tijdens een haarknipbeurt waarom:
a. deze wet niet werkt.
b. Waarom, dat wanneer dit op div. ministeries bekent is nog steeds verkeert
wordt uitgevoerd. zie verslag tweede kamer, 32123 hoofdstuk IBX punt 42
blz.115
c. De uitkerende instanties (belastingdiest) je hierover niet of verkeerd voorlichten.
In het telefonisch contact erkennen ze dat er sprake is van dubbele inkomens.
En zijn het er mee eens dat daardoor een verkeerd jaarinkomen ontstaat.
Vervolgs ontvang je een brief waarin verwezen wordt naar art. 8 lid 5 van de
awir. En wordt er gesteld dat de wet goed wordt toegepast.
d. Waar voor bij huizenbezitters welke hun tweede huis niet verkocht raken door
credietcrisis uit oog punt van het stimuleren van de economie 2 maal belasting
mogen aftrekken. Dat deze wet toch heelsnel is opgezet.
En in boven genoemd geval bij mensen onterecht geld wordt teruggevorderd.
Welke evengoed de economie stimuleren.

hu
door huurdam - Sep 25, 2010 om 11:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben pas naar de kapper geweest, maar wil toch wel reageren.
Leuk of niet: naar de letter van de wet wordt de wet goed toegepast. Daar is niets tussen te krijgen. Dat het naar de geest van de wet niet juist is een andere discussie. Daar moet de 2e kamer (die wij kiezen) wat mee.

Blijft natuurlijk dat hier iets echt mis zit. Dat ziet de 'politiek' ook wel. Zie het rapport vereenvoudiging toeslagen van 16 oktober 2009:
Opheffen herleiden inkomen bij overlijden. Bij overlijden is het jaarinkomen van een overledene meestal lager dan op voorhand kon worden verwacht. Doordat de draagkracht wordt afgemeten aan het jaarinkomen, wordt daarmee impliciet verondersteld dat iemand het in een korte periode verdiende inkomen ook nodig heeft om de rest van het jaar rond te komen. Net als bij de 10% regeling is de jaarinkomensystematiek van de Awir in dergelijke gevallen niet maatgevend voor iemand zijn draagkracht in een bepaalde periode. Belastingdienst/Toeslagen past op dit moment een handmatige bewerking toe waarbij het genoten maandinkomen wordt omgerekend naar een jaarinkomen. Het opheffen van deze regeling bespaart deze handmatige bewerking voor 20 000 tot 30 000 gevallen per jaar. Doordat het inkomen van de overledene niet wordt herleid tot jaarinkomen, neemt de toeslag - die de erven ontvangen – toe en wordt het aantal terugvorderingen beperkt. Gezien de beperkte budgettaire effecten van deze maatregel neemt het kabinet dit voorstel over per 1 januari 2011.

Vanaf 1/1/2011 gat het dus anders lopen. Tot die tijd heeft een UITVOERENDE instantie als de belastingdienst de wet maar toe te passen. Via bezwaar, hardheidsclausule moet je proberen daar wat aan te doen. Met de nieuwe wetgeving in de hand sta je uiteraard een stuk sterker. En natuurlijk er ook op wijzen dat in de brij aan brieven kort na het overlijden over deze 'misser' niets wordt gezegd.

be
door bertusvang - Sep 25, 2010 om 14:44
18 Antwoorden / 7 Vragen

Ja dat heb ik nu ook begrepen. Alleen ik heb een schrijven gehad van de belastingdienst waarin art.8 lid 5 wordt beschreven. Hierin wordt er ten onrechte melding gemaakt dat het inkomen van partner herleid wordt.
Het vreemde is wel wanneer dit toegepast zou worden de wet wel goed toegepast wordt.n.l.
Je vraagt toeslagen aan welke gebaseerd is op twee inkomens, aanvrager met partner. Wanneer de aanvrager overlijdt, wordt de toeslag gestopt. Wanneer er nu over beide inkomens een herleiding plaats vindt naar het jaarinkomen blijft het jaarinkomen altijd gelijk aan toetsinkomen (mits goed ingeschat). Er hoeft geen verrekening van toeslagen plaats te vinden.
De partner moet na het overlijden opnieuw toeslagen aanvragen indienen voor de rest van het jaar.
Wat zal het de overheid kunnen besparen wanneer.
a. betere voorlichting en een uitgebreider overzicht van berekeningen op de definitieve en voorlopige toeslagenoverzicht.
b. Zet eens op de toeslagen.nl hoe alles berekent wordt b.v. bij overlijden.
c. Zet bij het aanvragen van zorg/huurtoeslag dat een eventueel vermogen van belang is bij het toekennen van de toeslagen en verwijs hiernaaar.
Verder keert de overheid ten onrechte te hoge toeslagen toe door verkeerd toepassen van de wet.
=jscholtes schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:30

=bertusvang schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:10: Ik weet niet of het wettelijk gezien juist is. Dat is hoe je de wet leest.
ER staat nergens dat het jaarinkomen van partner en/of medebewoner gehanteerd moet worden.

Voor de bepaling van de zorgtoeslag worden deze inkomens (partner jaarinkomen) wel bij elkaar opgeteld. Zie bovenstaande tekst uit door mij verzonden en door fiscus gehonoreerde brief.

be
door bertusvang - Sep 26, 2010 om 18:59
18 Antwoorden / 7 Vragen

Je hebt gelijk dat het door de fiscus is gehonoreerd.
Wat ik bedoel is en waar het bij de toepassing van de toeslageen wet verkeerd gaat is dat een aanvraag gebaseerd op 2 inkomens bij overlijden gestopt wordt.
Dan moet het inkomen van beide gelijktijdig herleid worden naar het jaarinkomen. (a+b+c) welke maand de overlijding plaats vindt bij herleiden kom je altijd op het zelfde bedrag uit.
Als we voorbeeld de bedragen a.b.c zijn herleide bedragen per maand van eerder genoemde bedragen.
Inkomen overleden tot aan maand overlijden.
a. p.m. 5000/7 = € 714
b. p.m. 6000/7 = € 857
partner
c. p.m. 5000/7 = € 714
Het toetsinkomen voor de aanvraag is 12x ( a+b+c)= € 27.420
b.v. overlijdings maand mei. 5x ( a+b+c)= € 11.425
wanneer dit weer herleid wordt naar jaar is (€ 11.425 /5 ) x 12 = € 27.420

De verandering van inkomen van de partner vinden plaats na overlijden en zijn dus alleen van belang voor de nieuwe aanvraag voor de toeslagen voor het restant van het jaar.
quote=jscholtes schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:30

=bertusvang schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:10: Ik weet niet of het wettelijk gezien juist is. Dat is hoe je de wet leest.
ER staat nergens dat het jaarinkomen van partner en/of medebewoner gehanteerd moet worden.

Voor de bepaling van de zorgtoeslag worden deze inkomens (partner jaarinkomen) wel bij elkaar opgeteld. Zie bovenstaande tekst uit door mij verzonden en door fiscus gehonoreerde brief.

jscholtes
door jscholtes - Sep 26, 2010 om 19:09
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=bertusvang schreef op zondag 26 sep 2010, 18:59]Je hebt gelijk dat het door de fiscus is gehonoreerd.
Wat ik bedoel is en waar het bij de toepassing van de toeslageen wet verkeerd gaat is dat een aanvraag gebaseerd op 2 inkomens bij overlijden gestopt wordt.
Dan moet het inkomen van beide gelijktijdig herleid worden naar het jaarinkomen. (a+b+c) welke maand de overlijding plaats vindt bij herleiden kom je altijd op het zelfde bedrag uit.
Als we voorbeeld de bedragen a.b.c zijn herleide bedragen per maand van eerder genoemde bedragen.
Inkomen overleden tot aan maand overlijden.
a. p.m. 5000/7 = € 714
b. p.m. 6000/7 = € 857
partner
c. p.m. 5000/7 = € 714
Het toetsinkomen voor de aanvraag is 12x ( a+b+c)= € 27.420
b.v. overlijdings maand mei. 5x ( a+b+c)= € 11.425
wanneer dit weer herleid wordt naar jaar is (€ 11.425 /5 ) x 12 = € 27.420

De verandering van inkomen van de partner vinden plaats na overlijden en zijn dus alleen van belang voor de nieuwe aanvraag voor de toeslagen voor het restant van het jaar.
quote=jscholtes schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:30][quote=bertusvang schreef op woensdag 22 sep 2010, 09:10]Ik weet niet of het wettelijk gezien juist is. Dat is hoe je de wet leest.
ER staat nergens dat het jaarinkomen van partner en/of medebewoner gehanteerd moet worden.

Voor de bepaling van de zorgtoeslag worden deze inkomens (partner jaarinkomen) wel bij elkaar opgeteld. Zie bovenstaande tekst uit door mij verzonden en door fiscus gehonoreerde brief.

Ik hoop dat je zelf begrijpt dat je uitleg alleen maar meer vraagtekens oproept.
Het herleiden van jaarinkomens voor welke toeslag of belastingaanslag is in basis fout. De fiscus dient alleen maar te heffen over werkelijk genoten inkomen.
Het weduwenpensioen wordt uitsluitend uitgekeerd nadat de partner overleden is. Als je het partnerinkomen tot een jaarinkomen herleidt en daarnaast ook nog het weduwenpensioen dan is dat de reden om bezwaar aan te tekenen!!

va
door vat123 - Aug 30, 2011 om 19:05
4 Antwoorden / 7 Vragen

Geachte heer Bertus Vang,

Daar ik al via discussies terugbetalen zorgtoeslag meerdere vragen had gesteld over hoe ik goed beslagen ten ijs kan komen op de rechtbank, heb ik van niemand een goed inhoudelijk bezwaar cq. pleitnota kunnen vinden. De rechtbank heeft de casus al bestudeerd en de zitting is eind september 2011. Het gaat over herleid inkomen van mijn ouders. Mijn moeder is september 2009 overleden en nu moet mijn vader zorgtoeslag 2009 terugbetalen. Het inkomen van mijn vader is vanaf overlijden gestegen door alleenstaande AOW. Pensioen is hetzelfde gebleven.
Inkomen van mijn moeder wordt herleid naar jaarinkomen, terwijl zij maar t/m september AOW had ontvangen. Het is erg verwarrend hoe het in dit forum geschreven staat en zie ik door de hoeveelheid de clou niet van hetgeen ik moet aangeven bij de Rechtbank. Ben in beroep gegaan en moet dus op de zitting verschijnen. Graag zsm bericht. Hartelijk dank alvast. VAT123

jscholtes
door jscholtes - Aug 30, 2011 om 19:26
777 Antwoorden / 31 Vragen

Zie mijn reactie op eerdere vraagstelling. Ik heb u een kopie van het bezwaar/verzoekschrift doen toekomen op het aldaar gegeven emailadres.
Nogmaals succes en ik zie graag de afloop.
Aangezien op ons verzoekschrift positief is beslist kan ik mij niet voorstellen dat onze fiscus hierin met twee maten zou meten. Ik ben dus vol vertrouwen.

va
door vat123 - Aug 30, 2011 om 19:56
4 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 30 aug 2011, 19:26]Zie mijn reactie op eerdere vraagstelling. Ik heb u een kopie van het bezwaar/verzoekschrift doen toekomen op het aldaar gegeven emailadres.
Nogmaals succes en ik zie graag de afloop.
Aangezien op ons verzoekschrift positief is beslist kan ik mij niet voorstellen dat onze fiscus hierin met twee maten zou meten. Ik ben dus vol vertrouwen.

Goedenavond Heer Scholtes,

Helaas heeft de mail mij niet bereikt, kunt u mij de mail nogmaals sturen?
Ik ben U daarvoor zeer erkentelijk.
Mw. Vat

jscholtes
door jscholtes - Aug 30, 2011 om 20:06
777 Antwoorden / 31 Vragen

uitgestuurd naar jadine.......@hotmail.com. Mocht dit foutief zijn dan verwijs ik graag naar mijn eerdere reactie waarin ik een verkorte versie / maar wel de kern omvattende reactie richting fiscus (Roermond) heb gestuurd. Andermaal ik kan me niet voorstellen dat de fiscus met twee verschillende maten zou meten.

jscholtes
door jscholtes - Aug 30, 2011 om 20:07
777 Antwoorden / 31 Vragen

op de plek van de puntjes staat uiteraard iets anders, maar wil dit adres niet andermaal publiceren op dit forum

jscholtes
door jscholtes - Aug 30, 2011 om 20:08
777 Antwoorden / 31 Vragen

Onderstaand de geanonimiseerde gebruikte tekst richting belastingdienst Roermond:

Allereerst verzoek ik om uitstel van betaling van bovengenoemde aanslag (€ y,-) en beschikkingsnummer xxx (€ z,-). De motivatie is onderstaand verzoekschrift.

In de berekening van de zorgtoeslag 2007 wordt het inkomen van de heer N. over de eerste vijf maanden (€ 7.685,-) herleid tot een jaarinkomen (€ 18.444,-). Dit wordt opgeteld bij het jaarinkomen van de weduwe (BSN: xx) Mw. M.. Dit jaarinkomen bevat het weduwenpensioen van circa 70% van het inkomen van de overledene (€ 15.243,-) gedurende 7 maanden (na overlijden van N). Er vindt dan dus een verschuiving van inkomen plaats! Het herleiden tot een jaarinkomen zorgt hierbij tot een dubbeltelling van inkomens.

Men telt dan een berekent jaarinkomen, bij een werkelijk jaarinkomen en komt daardoor mijns inziens tot een onrechtvaardig hoog jaarinkomen. (Zoals u uit de aangifte 2008 kunt zien ligt het inkomen van M onder het toetsingsinkomen en ontvangt ze een maximale zorgtoeslag).

Deze aanslag is een onrechtvaardige zware aanslag op datgene wat al een minimum inkomen is.

Ik verzoek u dan ook de aanslag (wederom) te herzien.

va
door vat123 - Aug 30, 2011 om 20:39
4 Antwoorden / 7 Vragen

Geachte heer Scholtes,

inderdaad ontvangen, hartelijk dank. U hoort nog wel hoe het verlopen is.
M vr gr
Mw. Vat