pe
door pewi39 Sep 21, 2008 om 12:41
Geldzaken & recht

Teruggave foutieve overboeking

Goedemiddag,
ik heb op 6 augustus naar mijn oudste broer EUR 1.000 overgemaakt via internet.
Ik had echter een verkeerd banknummer van hem gekregen. Desondanks heeft de bank het geld naar dit foute nummer overgemaakt. Ik heb het naar een 10-cijferig nummer overgeboekt en mijn broer heeft een 9-cijferig nummer. Ik heb dit op 11 augustus gemeld bij de bank en die heeft pas op 28 augustus een bevestiging van de melding gestuurd dat het in behandeling is genomen. Ik had op dat monent al diverse malen gebeld met de bank (ING). Ik kreeg afgelopen week via de mail de melding dat het nog twee maanden zal duren eer ze de naam vrij geven van de persoon die mijn EUR 1.000 op zijn rekening heeft gekregen en dat ik daarna naar de politie moet gaan om melding hiervan te doen en tevens mijn rechtsbijstandverzekering moet inschakelen om zo mijn EUR 1.000 terug te krijgen. De bank geeft aan dat ik de schuldige ben van de foutieve boeking en hun geen schuld treft.
Is het niet zo dat de bank moet reageren als naam en rekeningnummer niet met elkaar overeenkomen? Ik ben straks een halfjaar verder en heb nog steeds mijn geld niet terug waar ik wel heel hard voor gewerkt heb. Kunt u hier mij van advies dienen wat mijn rechten zijn?
Met vriendelijke groet,
Wil de Kort



982 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

birdies
door birdies - Sep 21, 2008 om 12:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

.......Is het niet zo dat de bank moet reageren als naam en rekeningnummer niet met elkaar overeenkomen?........

Nee. En zeker niet bij internetbankieren.

Wel is het zo dat als ik van een PB rek. naar PB rek. geld overmaak er een waarschuwing komt dat iets niet klopt. Maak ik een fout van PB naar bijv. Amro dan krijg ik geen melding.


holstein
door holstein - Sep 21, 2008 om 12:57
922 Antwoorden / 16 Vragen
0

Het is overgemaakt naar een bestaand nummer en de bank kan bij de ontvanger vragen om het terug te boeken, maar zelf kunnen ze niks zomaar terughalen van de andere rekening, je moet de medewerking van de ontvanger ook hebben.
vervelend dat het zo lang moet duren, maar de ontvanger heeft de sleutel in handen en de bank weet wie het is en jij niet, daarom zal je toch in gesprek met de bank moeten, maar dwingen kunnen ze niemand...

hp
door hpb - Sep 22, 2008 om 10:43
19 Antwoorden / 4 Vragen
0

ik dacht dat 10-cijferige banknummer niet bestonden, blijkbaar wel. Wat de bank controleert is mij ook niet duidelijk. Een 11-proef op het banknummer lijkt mij toch het minste. Wat gebeurt er tegenwoordig: klanten nemen werk over van de bank middels het internetbankieren, toch worden elk jaar de banktarieven opgeschroefd en blijkbaar worden controlemechanismen ook maar afgeschaft. En als de klant een foutje maakt is het eigen schuld dikke bult. Lekker bezig die banken.


Maar om terug te komen op je vraag: Helaas mag een bank dit geld niet zomaar terug boeken (maar soms doen ze dat wel, stond 2 weken geleden of zo iets over in de krant).


Er is hier sprake van een onverschuldigde betaling en dat zou het aanknopingspunt moeten zijn om je geld terug te krijgen. Een rechtsbijstand zou kunnen helpen bij het nemen van de juiste stappen of bv. de Consumentenbond. Politie lijkt mij vreemd op dit moment: er is immers niets strafbaars gebeurd. Dat wordt het wel als de ontvanger weigert terug te betalen. Heel vervelend allemaal, maar het gaat wel goed komen.

op
door oplossing - Sep 22, 2008 om 15:40
119 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als u geld overboekt krijgt u dan geen dagafschrift? of kan u die misschien opvragen? dan kunt u zien naar wie het geld is overgemaakt en naar welk rekeningnr. meestal staat er een naam en plaatsnaam van de ontvanger op vermeld. zodra u dat weet kan u in aktie komen door in het telefoonboek of google te zoeken waar deze persoon woont, Ik heb met bijna hetzelfde probleem te kampen gehad, Ik heb tel.contact gehad met die mevrouw waar mijn geld terecht was gekomen en zij is zo lief geweest om het terug te storten. Succes    

co
door colour1939 - Sep 22, 2008 om 17:12
21 Antwoorden / 4 Vragen
0

Goedemiddag,


Een relatie van me heeft hetzelfde aan de hand gehad. Wat heeft hij gedaan om in kontakt te komen met de ontvanger van zijn geld?


Hij heeft 1 euro naar hetzelfde rekeningnummer overgemaakt met de vermelding van zijn telefoonnummer en daarbij gemeld dat hij per abuis geld heeft overgemaakt. Er is helaas weinig plaats voor tekst. Maar hopen dat de ontvanger u zal bellen.


Succes

ni
door nicobart - Sep 23, 2008 om 09:05
5 Antwoorden / 0 Vragen
0

Probeer via de site www.wieowie.nl of anders gidssites, het tel.nr. of adres van de begunstigde te achterhalen en ga er zelf achteraan. Wacht niet op de bank: die doet niets voor jou. (Alleen hun zakken vullen).

na
door namliam - Sep 23, 2008 om 10:19
99 Antwoorden / 7 Vragen
0

Ja, alle bankrekening nummers zijn 10 cijferig (in Nederland) alleen beginnen onze rekeningnummers nu met een 0 en daar doen we als mensen niks mee.


De kans dat u van een geldig '9-cijferig' bankrekening nummer 'per ongeluk' een fout maakt en daar een geldig 10 cijferig nummer van krijgt dat ook nog eens in gebruik is... die kans is erg klein... heel erg klein... nihil zelfs...


Weet uw broer niet van wie dat rekening nummer is? Ik ben overigens benieuwd welk 10 cijferig nummer dit zou zijn.
Ik werk met HEEL veel gegevens van consumenten en zie HEEL veel bankrekening nummers. Ben al een tijdje aan het wachten op de eerste '10 cijferige', maar heb er tot nog toe geen gezien.

pe
door pewi39 - Sep 23, 2008 om 16:02
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goedemiddag,

IK heb inderdaad mijn dagafschrift gekregen maar staat gewoon de naam van mijn broer bij.
bedankt voor uw reactie.

Mvrgr, Wil



johanpc
door johanpc - Sep 23, 2008 om 16:17
1379 Antwoorden / 2 Vragen
0

Spaar en spaarloon rekeningen bij de sommig banken (niet bij de postbank)hebben  10 cijfers.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ni
nicmol - Jun 17, 2024 om 13:39
Vrije tijd & tuin

Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen

Ik  heb eenderde van in de  tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw 
Ze zeiden dit

Goedemiddag, Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag. Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta ... Lees meer

si
simon1969 - Jun 17, 2024 om 16:00
Winkels & webshops
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer

Mu
Mureuswausss - Jun 13, 2024 om 01:46
Computers & telefonie

Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode

Goedenavond Kassa,

Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.

Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon. 
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.

Vanzelfsprekend heb ik een repa ... Lees meer