Teveel korting gegeven
Goedemiddag,
Ik werk in een winkel.
Vandaag kwam een klant een product retour brengen en een ander product weer meenemen. (Het zelfde product maar in een andere maat.)
Nu zag ik op de bon dat het product dat retour moest per ongeluk met teveel korting is verkocht.
Ik heb het product dus voor de betaalde prijs (de helft van oorspronkelijk prijs) retour genomen en dit bedrag afgetrokken van het nieuwe artikel. De klant moest dus bijbetalen.
De klant was het niet eens met deze wijze omdat het een ruil was.
Heeft de klant hierin gelijk?
Als het hetzelfde product was en het alleen om ruilen ging, lijkt het me dat dezelfde prijs moet worden gehandhaafd anders dan als het een ander artikel zou betreffen. M.i. heeft de klant gelijk. Als er tenminste geen speciale datum was voor de korting die al verstreken was. Moeilijk gevalletje. Neem aan dat u nu zelf het verlies moet bijleggen?
Het was niet hetzelfde product, maar een andere maat. Dus helaas voor de klant.
@ivow, de TS schrijft zelf: hetzelfde product maar in een andere maat.
Een andere maat, dus niet 'hetzelfde'. Maatvoering is immers een belangrijk kenmerk. Is die anders, dan is het een ander product met andere kenmerken en ook een andere EAN-code
Hoewel het gevoelsmatig voor de klant niet 'eerlijk' zal zijn, heeft de klant hierin geen gelijk.
Een 'zelfde product in een andere maat' is niet hetzelfde product. Het is een ander product met andere kenmerken (namelijk andere maten!) en ook een andere productcode als het eerder gekochte product. Door te 'ruilen' ontstaat een volledig nieuw transactie, die feitelijk geheel los staat van de eerdere transactie. Bij de nieuwe transactie neem je product 1 terug voor de prijs die de klant er eerder voor betaald heeft, en lever je product 2 voor de prijs die op dat moment voor het product geldt.
De klant zou alleen gelijk hebben, wanneer deze het product kwam ruilen voor [b] exact hetzelfde product, dus ook dezelfde maat en kleur[/b], bijvoorbeeld omdat het gekochte product bij thuiskomst defect of beschadigd bleek te zijn en de klant logischerwijze een werkend en onbeschadigd exemplaar verlangt.
Ik ben het niet met u eens dat een andere maat een ander product zou zijn. De streepjescode voor verschillende maten van hetzelfde product is precies hetzelfde. Bovendien: als de klant meteen de juiste maat had meegenomen, had hij / zij de korting ook gekregen.
Dat de winkelier oorspronkelijk teveel korting heeft gegeven is zijn / haar fout en verantwoordelijkheid, niet die van de klant. Misschien was de lagere prijs juist het argument om tot aankoop over te gaan.
Ben ook niet eens met @ivo. Maar gelukkig: dat mag. En is deze rubriek ook voor.
Hajon, elke maat heeft zijn eigen streepjescode. Anders is niet te achterhalen welke maten in welk filiaal op voorraad zijn. Ook bestellen bij de fabrikant is dan een gok welke maat je gaat krijgen.
De koop is al gesloten voordat men afrekent bij de kassa. Nu is er bij de kassa een fout gebeurt, maar die fout is hersteld bij het terug brengen van het artikel. De teller staat voor beide partijen weer op 0 en zoals aangegeven ontstaat er een nieuwe overeenkomst.
@Hajon: een andere maat heeft echt altijd een andere streepjescode. Het verschil zit hem in de laatste zes cijfers.
Nee hoor, de klant heeft geen gelijk.
Waarom niet? Graag uitleg!
@fairman
Verzin zelf eens een reactie.
Wanneer die andere maat dezelfde prijs heeft als het gekochte exemplaar, waarom dan niet gewoon omruilen zonder bijbetalen?
Er was teveel korting gegeven op het gekochte exemplaar en dat gaat u nu corrigeren door het betaalde bedrag af te trekken van het nieuwe aankoopbedrag.
Ik heb geen idee om welk bedrag het gaat maar waarom niet het verlies door die kortingfout zelf nemen en een tevreden klant houden?
Als nu weer de gewone hogere prijs geldt heeft de klant door het betaalde bedrag van de huidige prijs af te trekken helemaal geen korting op zijn aankoop gehad.
Klant heeft ongelijk. Oude gaat terug . Ze krijgt geld terug. Nieuwe wordt gekocht . Nu geld er geen korting dus volle prijs. Zo simpel is het.
Terug nemen en ruilen is een gunst in een stenen winkel en geen plicht. Dus ze heeft niks te willen of te eisen. Helaas voor de klant verliest ze
Als er op de kassabon vermeldt staat dat ruilen mogelijk is dan blijft de aankoopprijs die op de bon staat van toepassing tenzij op de kassabon expliciet vermeldt staat dat artikelen die in een aanbieding gekocht worden niet omgeruild kunnen worden. De klant heeft gelijk als het product omgeruild mag worden omdat er dan geen nieuwe aankoop wordt gedaan maar het aangekochte niet passende product wordt geruild tegen een passend product.
Behalve dan dat er per ongeluk teveel korting is gegeven. Als er op het prijskaartje bijvoorbeeld staat van 20 voor 10 euro en klant rekent uiteindelijk (ten onrechte) maar 5 euro af, dan kan klant bij het ruilen daar uiteraard geen rechten aan ontlenen. Klant was immers akkoord met de prijs van 10 euro, dat staat nog los van het feit dat klant er kennelijk niets van heeft gezegd toen er een fout in haar/zijn voordeel werd gemaakt.
Ook 'ruilen' is een nieuwe transactie. En aangezien niet voor hetzelfde product geruild wordt (namelijk een andere maat) kan het heel goed zijn dat er een andere prijs geldt voor dit nieuwe product.
Als ik het goed begrijp is er in uw winkel een product verkocht met teveel korting. U heeft de klant laten betalen voor een fout gemaakt door degene in de winkel die het heeft verkocht en ik kan mij voorstellen dat de klant daar vanuit moreel oogpunt ontevreden over is. Dat dat kan anders zijn als de klant redelijkerwijze kon weten dat er een fout is gemaakt. Wie er mogelijk formeel gelijk heeft is een andere kwestie en ook een lastige. Als al eerder opgemerkt: een tevreden klant die graag terugkomt is zakelijk gezien ook van belang naar mijn mening. Ik ben wel heel erg benieuwd wat een rechter hierover zou zeggen als het tot een procedure zou komen.
Dat is afhankelijk van de regels die de winkel normaal gesproken hanteert voor ruilen en /of retourneren. Als het gebruikelijk is dat een gekocht artikel geruild mag worden tegen hetzelfde artikel in een andere maat, dan heeft de klant m.i. gelijk. Je kunt het de klant immers niet aanrekenen dat er teveel korting is gegeven op het gekochte artikel.
Geldt een dergelijke regel m.b.t. tot ruilen niet, maar kan er alleen geretourneerd worden, waarbij de klant het aankoopbedrag terugkrijgt, dan heeft de klant ongelijk.
Dank voor de antwoorden.
de handelswijze bij een retour is als volgt:
geretourneerde product retour slaan en geld uit de kassa.
Daarna het nieuwe product scannen en verrekenen met het geld van de retour. Dit zijn twee verschillende kassahandelingen omdat het systeem niet anders toelaat.
We hebben het uiteindelijk opgelost door het verschil te delen, de klant de helft en wij de helft. Dus een tevreden klant uiteindelijk, maar was even benieuwd hoe het nou precies zat.
>joym
Netjes opgelost!
Keurig geregeld.
Was het geen black fryday koopje met 50 % korting net zoals bij de Zara?
Nu zijn de kleren weer de volle prijs, Dus ruilen is 50% bijbetalen voor een andere maat.
De korting gold alleen op die dag of in die week.
De klant had dezelfde dag het product moeten ruilen, dan was er niets aan de hand geweest.
Je koopt een product, brengt het terug en je krijgt je aankoopsprijs terug.
Dat geldt zeker als er een vergissing is gemaakt en teveel korting is gerekend.
Dan koop je weer een nieuw product in een andere maat en betaal je de prijs die dan geldt,
Als het product nu goedkoper was geweest, dan hoefde de klant geen geld terug? Ik dacht het wel.
Kijk maar eens bij de Zara en Zalando ruilen betekent het product terugsturen en weer een nieuwe product in een andere maat terugkopen.
Bij Zara mag je gratis ruilen, alleen wanneer je een heel ander artikel wilt gaat het anders, wat logisch is.
Bij gratis ruilen mag je de kleur en maat van het artikel veranderen.
Je hebt 30 dagen vanaf de verzenddatum om je aankoop van zara.com GRATIS te ruilen.
Je kunt de grootte of kleur van je artikelen wijzigen. Als je het kledingstuk liever ruilt voor een ander, moet je een retour aanvragen, het artikel terugsturen en het andere artikel kopen.
bron Zara.com
> panter 22
Sommige winkels hanteren andere regels. Bij Scapino b.v. mag je een met actiekorting in de winkel gekocht artikel zonder bijbetaling ook na de actieperiode omruilen tegen hetzelfde artikel in een andere maat. Zolang je het maar binnen de daarvoor geldende termijn doet. Het ligt er dus maar net aan welke regels een winkel hanteert.
@Malty, dat wist ik niet.
Er zitten wel wat voorwaarden aan vast. Als je betaald hebt met Ideal of paypal, dan weer niet.
@Ampie, zo zie je maar weer. Je moet eigenlijk eerst lezen hoe je het terug kunt sturen, voordat je wat koopt.
Het gaat hier om een 'foute' korting die toegepast was, niet om een gewone korting.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer