Ic
door Icebunny1978 Jun 11, 2020 om 21:54
Geldzaken & recht

Traplift besteld door pa, maar sterft voordat hij geplaatst is.

Mijn vader heeft 3 weken geleden bij 123 trapliften een tweedehands traplift besteld voor 3200 euro. Deze behoorde in de week van 15 juni geplaatst te worden. 9 juni jl. overleed mijn vader. Ik heb dit bedrijf dezelfde dag gebeld om het af te zeggen. Vandaag kreeg ik een brief met het verzoek 975,00 te betalen. Omdat de lift al klaargemaakt/ gereviseerd was. Hoe werkt dit? Is het koopcontract niet automatisch ontbonden door de dood van mijn vader. Moeten ik en mijn broer dit betalen? Eventuele documenten heb ik nu niet paraat, maar die zijn er wel. Wat zijn onze rechten. Vind het in ieder geval al smakeloos om zo snel een rekening te ontvangen. 2 dagen na zijn overlijden.

4183 19 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 11, 2020 om 22:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Icebunny,

Wat een rotbedrijf is dat zeg.....:-((

Ik zou juridisch advies inwinnen.

rj
door rjw Jun 12, 2020 om 19:42
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Jij zou de kosten van je werk gewoon afschrijven in zo'n geval? Of ben je zo communistisch dat je denk dat ieder bedrijf beschikt over een geldpakhuis zoals Oom Dagobert heeft?

Magnum007
door Magnum007 Jun 12, 2020 om 20:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Als ik de eigenaar van het trapbedrijf was,zou ik persoonlijk langs Icebunny gaan met een bos bloemen om te condoleren.

123 Trapliften toont zich nu als een asociaal bedrijf.

De slechte reclame op dit forum is die 975 euro echt niet waard......

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2020 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Wat een schandelijke opmerking "asociaal bedrijf".

Het eerste wat de Ts deed nadat vader overleden was, was dat bedrijf bellen. Lijkt me "logisch" dat dat het belangrijkste is om te doen.

Magnum007
door Magnum007 Jun 12, 2020 om 20:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Een familielid van mij had een 2e handse auto gekocht.

Enkele dagen na de koop,kreeg hij te horen,dat hij terminaal ziek was.

Het autobedrijf heeft de auto teruggekocht.

Zo kan het dus ook.

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 11, 2020 om 22:39
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wat staat er in de Algeme voorwaarden?
in principe vermoed ik dat het bedrijf u gewoon aan het contract kan houden.
Ze hebben moeten meten en de lift op maat moeten maken.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2020 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dood breekt geen koop. Zo is het nu eenmaal geregeld. Ik neem aan dat er geld is om te betalen. Is dat er niet, dan kunt u en uw broer en eventuele kleinkinderen de erfenis verwerpen en dan kan dat bedrijf die nota slechts verhalen op het overschot van de nalatenschap.

U stelt hen in kennis van het overlijden van uw vader op dezelfde dag dat hij overleden is, maar u vindt het smakeloos dat zij tijdig reageren?

Lees de voorwaarden eens na over het annuleren van die order, zij hadden uiteraard ook kunnen staan op afname, tegen het afgesproken bedrag,

me
door mein33 Jun 12, 2020 om 09:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Ik neem aan dat er geld is om te betalen. Is dat er niet,

Het geld zal er wel zijn, want vader had wel tenminste € 3200,00 om de lift te kunnen kopen !

rj
door rjw Jun 12, 2020 om 19:40
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@mein33: je weet niet wat voor extra kosten er nog zijn. Misschien had vader geen of slechte begrafenisverzekering. Of had hij gewoon iets gekocht waarvoor hij eigenlijk het geld niet voor had. Zal de eerste keer niet zijn.

pe
door peentjes - Jun 11, 2020 om 23:15
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Een koopcontract is niet automatisch ontbonden door iemamds overlijden. De meevoelendheid van ee leverancier is helaas iets anders..

rj
door rjw Jun 12, 2020 om 19:41
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien de aard van de producten kan zo'n bedrijf niet al te meevoelend zijn. De kans dat klanten overlijden is groter dan gemiddeld als je dit soort producten verkoopt (gezien de leeftijd van de klanten).

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2020 om 23:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die 975 € is maar een deel van wat u als erfgenamen schuldig bent, nl 3200 €. Dus erg coulant van het bedrijf, als het niet al in de voorwaarden staat. Het geld zal er ook zijn daar uw vader dat gereserveerd zal hebben. Lees dus de voorwaarden, en ik zou vervolgens maar betalen als u niet wilt dat het bedrag hoger wordt.
Er is niets smakeloos aan dat een zelfs lagere rekening gestuurd wordt dan voor het oorspronkelijke bedrag, integendeel.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 11, 2020 om 23:33
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas zijn menselijkheid en overeenkomsten 2 verschillende dingen. Heel hard gezegd gaat een overeenkomst over op de erfgenamen. Dat heel veel bedrijven netjes zijn en een overeenkomst ontbinden bij een overlijden is iets wat wij normaal vinden, maar wel een uitzondering op de regel is.

Het bedrijf heeft kosten gemaakt en die zullen betaald moeten worden.

Wees maar blij dat niet meteen de overeenkomst automatisch ontbonden is. Dan zou ook de huur meteen opgezegd zijn en kunnen er geen bankzaken meer geregeld worden.

Veel sterkte bij dit verlies en probeer er samen uit te komen.

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2020 om 02:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader. Helaas is de wereld waarin we leven: wij allen moeten doorgaan, dus ook het bedrijf waar uw vader de lift besteld had. "Vroeger" werden dit soort zaken (sorry) nog afgehandeld met: het spijt ons te moeten vernemen dat.... maar dat is al heel lang zo niet meer. Dus wees maar "blij" dat ze u nog maar €975,00 berekenen.

Tr
door Trostomaat Jun 12, 2020 om 02:37
239 Antwoorden / Vragen

Bedrijf doet het gewoon netjes.
Ik geloof er niets van dat bedrijven vroeger kozen om verlies te lijden omdat er een overlijdensbericht biinnen kwam. Dat zou ook belachelijk zijn.
Er is verschil met vroeger, maar dit is het niet.

ti
door tilpend - Jun 12, 2020 om 07:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw vader en heel veel sterkte.
Wat betreft uw vraag: uw vader is een betalingsverplichting aangegaan en die zullen de erfgenamen (uw broer en u) moeten nakomen. Dat het bedrijf niet het volledige bedrag in rekening brengt is zelfs coulant te noemen (hoewel u dat op dit moment misschien anders ziet).

Let goed op want er zijn 3 mogelijkheden met betrekking tot de erfenis:
1) Als u de erfenis "zuiver" aanvaardt, hebben u en de andere erfgenamen recht op alle bezitten maar zijn ook aansprakelijk voor alle schulden in de nalatenschap. Zuiver aanvaarden gaat automatisch op het moment dat u, na het overlijden van uw vader, bezittingen van uw vader toeëigent of openstaande rekeningen betaald. Als u twijfels heeft of u de erfenis wel wilt aanvaarden, moet u heel voorzichtig handelen. Ook het meenemen van een fotolijst of andere klein ding kan al inhouden dat u de erfenis aanvaardt heeft inclusief alle aansprakelijkheden.

2) U kunt de erfenis verwerpen -> in dat geval heeft u nergens recht op, geen enkele bezitting maar u bent ook niet aansprakelijk voor de schulden. Na verwerping zijn de volgende erfgenamen eventuele (meerderjarige) kleinkinderen. Ook zij zullen de erfenis dan moeten verwerpen waarna de volgende lijn in beeld komt, dit gaat uiteindelijk tot de 6e graad (achter-neven/nichten, etc). Bij deze optie mag u dus helemaal niets meenemen, ook al is het voor u van emotionele waarde.

3) U kunt de erfenis "beneficiair aanvaarden" -> in dat geval erft u alleen de bezittingen nadat alle schulden zijn voldaan. Dit is een langdurig proces maar wel de beste keuze als er (grote) schulden zijn en u het vermoeden heeft dat de schulden groter zijn dan de bezittingen en u graag toch bepaalde dingen zoals foto-albums of andere persoonlijke spullen zonder geldelijke waarde wilt hebben. Let op: u kunt pas beschikken over de bezittingen nadat alle schulden zijn voldaan.

Er is op internet veel informatie te vinden maar ik adviseer u om, indien u neigt naar optie 2 of 3, contact op te nemen met een notaris.

ma
door malty Jun 12, 2020 om 09:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer men zuiver of beneficiair wil aanvaarden zal iemand van de nabestaanden de nalatenschap moeten beheren en zorg dragen voor het behoud van de nalatenschap.
Waarom naar een notaris (als er geen testament is), kost alleen maar geld.
Verwerpen en beneficiair aanvaarden kun je gewoon zelf doen.
Ook familiefoto's meenemen, geen waarde voor de schuldeisers, betekent niet het zuiver aanvaarden van de nalatenschap.
Ook het meenemen en bewaren van waardevolle spullen uit het leegstaande huis, als dat goed op schrift wordt gezet, is geoorloofd.

ti
door tilpend Jun 12, 2020 om 09:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt, je hebt inderdaad gelijk: tegenwoordig houdt het meenemen van familiefoto's e.d. niet gelijk in dat je de erfenis zuiver hebt aanvaard.

Maar als je de erfenis besluit te verwerpen, heb je recht op niets: ook niet op foto's, brieven, papieren of wat dan ook.

ma
door malty Jun 12, 2020 om 10:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je na een half jaar besluit om de erfenis te verwerpen heb je de familiefoto's al wel meegenomen.
Ik denk niet dat een schuldeiser daar van wakker ligt.
En welke schuldeiser weet wat er allemaal in de nalatenschap zit?

ti
door tilpend Jun 12, 2020 om 11:35
132 Antwoorden / 0 Vragen

Als je na een half jaar besluit om de erfenis te verwerpen, ben je al te laat want daar heb je 3 maanden de tijd voor.

Tja, en natuurlijk weet een schuldeiser niet wat er allemaal in de nalatenschap zit maar daar gaat het niet om. En als jij een lastige schuldeiser hebt en die kan bewijzen dat je wel dingen hebt meegenomen (ongeacht de waarde) bij een verwerping dan heb je een groot probleem. Eerlijkheid duurt het langst.

ma
door malty Jun 12, 2020 om 12:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tilpend Er staat geen tijdslimiet voor het aanvaarden of verwerpen.
Die 3 maanden is voor de schuldeisers, die moeten 3 maanden wachten voordat ze iets kunnen claimen.
Het is wel fijn als de nabestaanden in de eerste 3 maanden een beslissing nemen want na de 3 maanden kunnen schuldeisers een procedure starten.

maffy1948
door maffy1948 Jun 12, 2020 om 12:31
45 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd met UW vader. Als je het volle pond had moeten betalen had je wel een traplift gehad, nu heb je niets en €975,00 armer. Dus lig eraan hoe je het bekijkt. Die maatschappij heeft altijd voordeel zowerkt dat.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2020 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maffy

Welk voordeel heeft de maatschappij? Die traplift is aangepast dus dat bedrijf heeft werk verricht.

panter22
door panter22 - Jun 12, 2020 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Gecondoleerd met het verlies van je vader.
123 trapliften koopt de traplift weer terug na aftrek van de kosten die ze hebben moeten maken.
Dat scheelt een hoop gedoe want het wordt nu door 123 trapliften geregeld.
De rekening zullen de erfgenamen moeten betalen. Dat je snel een rekening krijgt, dan weet je direct waar je aan toe bent.

newmikey
door newmikey - Jun 12, 2020 om 08:36
830 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd nog. Wat een topbedrijf - u mag in de handjes knijpen dat u niet het hele bedrag verschuldigd bent!

va
door vanlotjegetikt - Jun 12, 2020 om 08:48
809 Antwoorden / Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader. Het bedrijf heeft kosten gemaakt om de traplift passend en gereviseerd aan te leveren. Wat betreft de erfenis is het wijs om deze of af te wijzen of anders beneficair accepteren.
Wat betreft de rekening an sich. Klinkt niet leuk maar bedrijf is snel met melden wat de kosten zijn. En dat is minder pijnlijk  dan het hele bedrag, want dat ook gekund. Beter nu dan over een half jaar.

Iv
door Ivo W - Jun 12, 2020 om 09:02
729 Antwoorden / Vragen

Hoewel het wat snel is om nu al de rekening te sturen, is het zeker normaal dat u een rekening ontvangt voor de kosten die het bedrijf reeds gemaakt heeft. Zij hebben de nodige uren gestoken in de voorbereidingen om volgende week de traplift te kunnen plaatsen. Dat werk moet gewoon betaald worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2020 om 09:51
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader. Dat daar nu ook deze situatie bijkomt is helemaal niet leuk maar als al door anderen gezegd, overlijden betekent niet dat een koopovereenkomst vervalt (tenzij dat wel in de voorwaarden was opgenomen) en verder verwijs is naar de uiutgebreide uitleg die @TILPEND al gaf waar niets aan toe te voegen is.

Men had in beginsel dus toch ook de traplift nog kunnen plaatsen maar in plaats daarvan brengt men u kennelijk enkele al gemaakte kosten in rekening.

Ka
door Kassagebruiker - Jun 12, 2020 om 10:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Gecondoleerd met het verlies.

Sec gesteld is de lift opgemeten en bedrijfsklaar gemaakt = kosten
Ergo, de plaatsingskosten vervallen en de lift is (kennelijk) terug gekocht, ze snappen dat uw vader er niets meer aan heeft.

Er blijft u niets anders over als de nota van € 975 te betalen en deze nota in de erfenis te verwerken.
U zult wel meer zaken moeten gaan stopzetten, huur, abo's, verzekeringen enz. Ook het leeghalen van de woning zal geld kunnen kosten. Uitgaande dat er een uitvaartverzekering is zijn die kosten gedekt, anders zou u die kosten ook nog krijgen.
Dit is niet te vermijden bij een overlijden.
Sterkte de komende periode.

Ic
door Icebunny1978 - Jun 12, 2020 om 10:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor julie reacties.
Ik ga volgende week naar de notaris, dan nemen wij dit vraagstuk ook mee. Als we het moeten betalen, dan is dat niet anders. Er zullen inderdaad wat meer kosten komen, die ook betaald moeten worden. dat is ook niet erg, maar vond dit echt een vraagstuk, omdat er niets is geleverd, en al een tweedehands traplift is, die dus niet speciaal gemakat is voor hem. Maar goed.. we zullen zien. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

panter22
door panter22 Jun 12, 2020 om 10:56
6599 Antwoorden / Vragen

De traplift kan geleverd worden en geinstalleerd, echter dat kost €3200. Wat dant is gekocht en zou betaald  moeten worden, Daar kan 123 trapliften je aan houden. Want er is een contract opgemaakt voor het kopen, aanpassen en plaatsen van de traplift,
Dat is onzin in dit geval, want dan moeten jullie weer kosten maken om de traplift er uit te halen,
Dit is een prima oplossing,
Het is niet zo dat je de traplift gratis terug kunt geven. Er zijn kosten gemaakt. Die moeten betaald worden,

Ka
door Kassagebruiker Jun 12, 2020 om 12:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

omdat er niets is geleverd schrijft u, u vergeet dat het apparaat OP MAAT voor uw vader gemaakt is. En u betaalt slechts voor die "op maat maken" van de trap. U zult deze sterk gereduceerde kosten tov 3200 euro zeker moeten betalen.

Off topic: Het had echt erger geweest als de trap geplaatst was, er 3.200 euro was betaald en uw vader er korte tijd gebruik van had kunnen maken. Dan had u het apparaat weer moeten laten verwijderen, en dat doen ze ook niet gratis. Dit stukje is beslist niet boosaardig bedoeld.

Magnum007
door Magnum007 Jun 12, 2020 om 19:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Icebunny,

Ik ben benieuwd wat de rechter over deze kwestie zegt.

Misschien helpt een dreigende brief van een advocaat......

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2020 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Vast een advocaat die ook gratis werkt. Of misschien heeft die advocaat ook wel een uitkering, net als u, kan hij alles gratis doen.

Ka
door Kassagebruiker Jun 12, 2020 om 20:42
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bedenk als vergelijk: u besteld een bril, maatwerk, de bril wordt gemaakt maar u kunt de bril niet afnemen door iets heel ernstigs, u zult dan de bril toch moeten betalen.

Magnum007
door Magnum007 Jun 14, 2020 om 23:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kassagebruiker,

Zijn de kinderen van de persoon,die de bril heeft besteld en overleden is,verplicht om die bril te betalen.

Ben benieuwd of de rechter hierin meegaat.......

Ka
door Kassagebruiker Jun 15, 2020 om 01:10
683 Antwoorden / 5 Vragen

Magnum, volgens mij is "maatwerk" geen afzeggen mogelijk, zowel die traplift als de voorbeeld bril is zeker maatwerk. Een traplift kost geld, maar een bril kan ook zomaar 500 of meer kosten ....... en daar heeft de opticien ook niets aan.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2020 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is helemaal geen "vraagstuk". Uiteraard moet u betalen. Het bedrijf kan zelfs eisen dat de lift afgenomen wordt. Dat hij tweedehands is, is helemaal niet van belang.

Vergeet niet dat de notaris ook niet gratis is.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2020 om 13:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niks "vraagstuk", want het is erg eenvoudig: contract, werkzaamheden, rekening betalen. Het bedrijf kan ook eisen dat het contract wordt nageleefd, dus levering en betaling van de traplift, dus 3200 euro betalen. Om dit voor te leggen aan de notaris is geldverspilling want gratis is die notaris natuurlijk niet. Bovendien stelt u daarmee een verplichte betaling van een rekening uit die dan hoger zal worden. U kunt beter met fatsoen en uit respect voor uw vader deze zaak per omgaande afhandelen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

justmeagain
door justmeagain - Jun 13, 2020 om 00:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ben geen jurist of notaris naar beneficiair aanvaarden lijkt mij niet logisch. Ts weet vast zelf al dat er gelden zijn anders had vader nooit 3200 euro uit kunnen geven.
Dus de kans dat er schuld is lijkt me heel klein.

ma
door malty - Jun 13, 2020 om 07:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat u voor de annulering moet betalen staat vast, alleen moet dat €975 zijn.
U zou eens kunnen vragen waar die kosten uit bestaan.
30% van de totaal prijs al aan kosten lijkt me overdreven.
Ze maken ook voor de rail gebruik van gebruikte onderdelen.
Maar als u de hoogte van deze kosten wilt aanvechten zult u naar de rechter moeten.