Verkeerd rekeningnummer gegeven, bedrijf stort geld niet terug!
Beste,
Ik heb online een bril besteld bij brillen24.nl op 27 nov en via Ideal betaald. Bril na 3 weken ontvangen, bleek niet correct te zitten. Netjes binnen de termijn van 14 dagen opgestuurd op 21 december. Bedrijf beloofd binnen 30 dagen geld terug te storten. Via eigen initiatief op 9 jan gevraagd of mijn bril al was aangekomen. Dat klopte, of ik mijn rekeningnummer wilde geven, zodat zij het die week nog konden overmaken.
16 jan nog geen geld, en contact opgenomen. Brillen24 zegt dat ze het geld hebben overgemaakt. Nu blijkt dat het mijn eigen fout is geweest d.m.v. 1 typfout een verkeerd rekeningnummer op te geven, waar zij dus beweren het geld op te hebben gestort. Na geen reacties op mails en 3 belpogingen, wordt er eindelijk opgenomen. Mevrouw aan de telefoon beweert dat haar collega er mee bezig is en zij niets voor mij kan betekenen, maar beloofd mij dat zij de bank zullen bellen en dat het verder wel goed zal komen.
Nu krijg ik vandaag een mail terug met de volgende mededeling:
Beste Siri,
Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Ik heb het even overlegd met onze CEO, en wij kunnen het geld helaas geen tweede keer terugstorten. U heeft zich vergist en wij hebben het geld teruggestort. Wij hebben onze plicht gedaan, helaas heeft u het verkeerde rekeningnummer gestort.
We hopen hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,
Vanessa
Klantenservice Brillen24
Ik vind dit antwoord nogal kortzichtig en erg klantonvriendelijk. Gelijk met mijn bank de ING gebeld. Zij vertellen mij dat Brillen24 simpel hun eigen bank hoeven te bellen met de vraag voor een boekingsonderzoek. De bank vraagt dan aan de rekeninghouder van verkeerde rekening om het bedrag terug te storten en op die manier ik mijn geld terug kan krijgen. Tevens heb ik het Juridisch Loket gebeld voor advies. Ook zij geven aan dat ik in mijn recht sta op terugbetaling, omdat mijn rekeningnummer al bekend is bij Brillen24 (door de Ideal betaling). Daarbij heb ik nog geen bewijs van terugstorting gezien. Zij geven ook aan dat het erg raar is dat Brillen24 geen verdere acties onderneemt. Ook denkt mevrouw van Juridisch Loket (maar niet zeker wetend) dat het zou kunnen zijn dat overmaken naar rekening met verkeerde naam niet mogelijk zou kunnen zijn. En dat dit bedrag dus niet eens is teruggestort.
Dus ik heb bovenstaande gemaild naar Brillen24 en ook gevraagd naar een bewijs van afschrift. Ik krijg wederom een erg kort mailtje terug, met dezelfde tekst dat het mijn schuld is en zij hun plicht zijn nagekomen. Ook benoemen ze dat ze geen geld hebben teruggestort gekregen van de persoon met verkeerde rekening en daarom mij niets kunnen betalen. Oftewel, omzeilen van het bellen naar de bank.
Ik weet dat het mijn eigen stomme fout is om een typfout te maken. Het is ook geen enorm geld bedrag, maar het gaat mij om principe. Het is mijn geld, Brillen24 hoeft maar een kleine moeite te doen om te zorgen dat het geld wordt teruggestort. Daarbij ontwijken ze mijn vraag om bewijs van afschrift. De mogelijkheid zit er dus in dat ze mijn geld gewoon hebben gehouden? Wat kan ik doen, kan ik uberhaubt nog iets doen? Ik snap dat juridische stappen zetten geen zin heeft, dit meer geld kost dan het bedrag zelf. Maar ik kan er niet tegen hoe er met mij wordt omgegaan en dat mijn geld nu zomaar foetsie is door een klein typfoutje.
Hoop dat iemand me kan helpen of me duidelijkheid kan geven in eventuele stappen die ik nog kan ondernemen?
Groeten Siri
Brillen24.nl heeft de opdracht juist uitgevoerd: zij hebben het geld overgemaakt naar het door u zelf opgegeven (onjuiste) bankrek.nr.
Maak 1 eurocent over naar het door u verkeerde rekening nummer met vermelding van uw goede rekening nummer met het verzoek het geld over te maken naar het juiste rekening nummer. Mogelijk heeft u geluk en krijgt u uw geld weer terug.
[quote=respondent schreef op maandag 20 jan 2014, 18:14]Brillen24.nl heeft de opdracht juist uitgevoerd: zij hebben het geld overgemaakt naar het door u zelf opgegeven (onjuiste) bankrek.nr.Dat weet je helemaal niet, want ze willen het bewijs niet overleggen.
Als ze via de bank contact kunnen opnemen en die stort het geld terug, dan zouden ze u uiteraard alsnog moeten betalen. Wenst de ontvanger daar echter niet aan mee te werken, dan is het natuurlijk niet redelijk om hen veel werk te laten doen voor uw fout. Zeer klantonvriendelijke houding stellen ze ten toon, dat sowieso. Daarnaast hebben ze hun zaken duidelijk ook niet op orde, ze zouden het geld simpelweg alleen retour moeten sturen naar het rekeningnummer waarvan ze de betaling hebben ontvangen. Alleen al om dit soort situaties en fraude te voorkomen. De tip van jantje7 is een goede, valt in ieder geval te proberen. Het betreft een onverschuldigde betaling, ik vraag me alleen af wie nu in eerste instantie het geld zou kunnen terugvorderen, de winkel of u als klant.
In ieder geval lijkt brillen24 mij een winkel om geen zaken mee te doen.
Aanvulling:
Nog meer heen en weer gemail, waarin ik meerdere malen vraag om een bewijs van afschrift en vraag of ze hun bank willen bellen voor een boekingsonderzoek. Krijg ik het volgende bericht terug:
'Beste Siri,
Bedankt voor uw interesse in Brillen24. Ik heb zonet met de bank gebeld, en onze ING zegt dat dit niet meer mogelijk is, daar de annuleringsperiode al voorbij is. Het geld is al gedebiteerd en bij de klant gecrediteerd. Wij kunnen niets meer doen,
Wij vragen steeds het rekeningnummer via mail, net om deze fouten te vermijden.
We hopen hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,
Vanessa
Klantenservice Brillen24'
Wederom vermijdt ze mijn verzoek tot bewijs en de bank bellen voor een boekingsonderzoek. Ze weet het mooi te verkopen, maar ontwijkt mijn vragen hier en ontwijkt de manier waarop ik nog enigszins mijn geld kan terugkrijgen!
Betreft het overigens een oud postbankrekeningnummer of een 'normaal' bankrekeningnummer, want met de laatste is een foutje van één cijfer vrijwel onmogelijk. Dan zou het namelijk niet aan de 11-proef voldoen.
Bedankt voor jullie reacties!
De tip van jantje7 ga ik zeker uitproberen. Het is niet veel geld, maar het gaat me om principe.
@Diumenge, fijn om te horen dat je het met me eens bent. Ik begrijp volkomen dat er de mogelijkheid in zit dat diegene het geld niet wilt terugstorten en ik hierdoor pech heb. Dan is het mijn eigen schuld. Maar dat kan alleen gebeuren als Brillen24 uberhaubt hun bank belt en vraagt om een boekingsonderzoek (wat tevens gratis is voor hun?). En omdat ik dus geen bewijs van afschrift krijg, vind ik het enigszins verdacht. Ik vond het ook vreemd dat ik dus opnieuw mijn rekeningnummer moest opgeven via mail.
Is het enige wat ik nu kan doen: blijven mailen en een bewijs eisen en vraag tot boekingsonderzoek?
En daarnaast natuurlijk de optie van jantje7 om direct aan de persoon in kwestie te vragen?
Of zijn er eventueel nog meer mogelijkheden?
[quote=diumenge schreef op maandag 20 jan 2014, 18:27]Betreft het overigens een oud postbankrekeningnummer of een 'normaal' bankrekeningnummer, want met de laatste is een foutje van één cijfer vrijwel onmogelijk. Dan zou het namelijk niet aan de 11-proef voldoen.
Het gaat inderdaad om een oud postbanknummer met 7 cijfers.
Maakt het trouwens nog iets uit, nu ik erachter ben gekomen dat Brillen24 zelf ook met ING heeft betaald? Kan ik zelf dan niet aan de ING bank vragen om te bemiddelen of een brief te sturen naar de persoon met verkeerde rekeningnummer?
Ik denk niet dat brillen24 wat een goede zaak is iets niet wil teruggeven -dat zou kinderachtig zijn- maar dat men niet bij machte is om de zaak terug te draaien.
Vraag
Ik heb per ongeluk een overboeking naar een verkeerde rekening gedaan. Wat moet ik doen?
Antwoord: Heb je het verkeerde rekeningnummer ingevoerd? Vraag dan aan jouw bank of ze het geld kunnen terughalen.
Wat zijn mijn rechten?
Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.
Wat kan ik het beste doen?
•Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
•Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
•Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
TIP
Voorkomen is beter dan genezen dus controleer heel zorgvuldig of je het goede rekeningnummer invult bij elektronisch bankieren of betaling via een overschrijfkaart.
LET OP
Heeft de bank de fout gemaakt, dan is de bank verplicht de betaling ongedaan te maken en het geld terug te geven.
Zoals je ziet heb je weinig rechten, u heeft een fout nummer opgegeven, de verkopende partij heeft dat te goeder trouw geaccepteerd en zo ik het nu zie, jammer en helaas.
De tip van jantje7 is nog een optie. Maar rechten? Nee.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer