re
door rewico Dec 15, 2022 om 09:08
Geldzaken & recht

Wanneer ben je juridisch nabestaande

Mijn buurvrouw van paar huizen verderop is na een CVA opgenomen in verpleeghuis.
Ik ondersteun haar met boodschappen doen e.d.
Zij krijgt van de kredietbank Amsterdam een saneringskrediet.
In de voorwaarden staat dat artikel 8 (kwijtschelding na overlijden) niet van toepassing is en nabestaanden geen kwijtschelding kunnen aan vragen.

Mijn concrete vraag is of ik als persoon als nabestaande gezien kan worden en voor het verdere aflossen op moet draaien.
Ik heb verder geen enkele familieband met haar en zij heeft alleen nog een oudere zus

7604 15 Rapporteer

Franske1958
door Franske1958 - Dec 15, 2022 om 09:26
426 Antwoorden / 2 Vragen

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloop spreekuur, of uw dichtsbijzijnde notaris dat ook heeft kijk op zijn of haar website.
Een paar jaar geleden ben ik daar ook een keer geweest en daar kreeg ik toen een duidelijk en gratis antwoord op mijn vraag.

getty
door getty - Dec 15, 2022 om 09:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In uw situatie ; alleen als u bent opgenomen in haar testament als erfgenaam.

Anders is haar zus de juridisch nabestaande en kunt u hier nooit voor aangesproken worden.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 15, 2022 om 10:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Neen, u wordt niet gezien als nabestaande. Ik weet niet hoe de kredietbank tegen over uw ondersteuning staat, in hoeverre dat als inkomsten gezien wordt van uw buurvrouw. Dat zou ik zeker even navragen of de voorwaarden eerst eens goed napluizen!.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2022 om 10:15
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, datr bent u niet indien u geen familie bent. Eenen ander is beschreven in het Burgerlijk Wetboek, boek 4. Haar oudere zus kan er op worden aangesproken of eventueel nog verdere minder directe familie maar die kunnen allemaal de nalatenschgap verwerpen.

Zie voor het begrip: https://www.encyclo.nl/begrip/nabestaande

Iets dat wel mogelijk zou kunnen zijn  hoewel ik dat niet in uw vraag lees: u zou in haar tesrament kunnen zijn genoemd als (mede) rechthebbend op de nalatenschap, in dat geval kunt u ook verwerpen.

me
door mein33 - Dec 15, 2022 om 10:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Omdat u af en toe een boodschapje (die zij zelf betaald) voor uw buurvrouw doet maakt u dat geen erfgenaam.
Er bestaat tussen u en uw buurvrouw geen enkele familiale of juridische verbintenis.

marita5
door marita5 - Dec 15, 2022 om 12:23
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rewico ,

Mijn concrete vraag is of ik als persoon als nabestaande gezien kan worden en voor het verdere aflossen op moet draaien.

Nee .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/erfgenamen/

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/erfbelasting_wie_erft_er

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wat-kun-je-allemaal-regelen-voordat-je-komt-te-overlijden

1paul
door 1paul - Dec 15, 2022 om 16:03
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nee, in principe niet behalve natuurlijk als u in haar testament staat als zodanig!

ro
door ronny530 - Dec 15, 2022 om 18:25
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Ik waardeer uw hulp aan uw buurvrouw en blijf dat voor haar ook doen. U kunt geen nabestaande zijn omdat u geen familie bent en gezien het saneringskrediet zal er ook geen verborgen testament zijn. Zodra uw buurvrouw onverhoopt komt te overlijden zit uw taak als zijnde ondersteuner er op en wordt de oudere zus met het nog openstaande bedrag geconfronteert.

Iv
door Ivo W - Dec 15, 2022 om 19:18
729 Antwoorden / Vragen

De term "nabestaanden" wordt hier verkeerd gebruikt. De schulden zijn niét op alle nabestaanden te verhalen, maar uitsluitend op de erfgenamen die de erfenis aanvaarden. Alle mensen die een (nauwe) band hebben/hadden met een overledene kun je immers zien als nabestaande. Maar een nabestaande is lang niet altijd erfgenaam.

In uw geval geldt dat u géén wettelijke erfgenaam bent. Uitsluitend de geregistreerd partner, de huwelijkspartner en mensen met een bloedband (ouders, (klein)kinderen, broers/zussen en diens kinderen etc) kunnen wettelijke erfgenamen zijn.

Het kan mogelijk wel zijn dat u in het testament benoemd wordt als erfgenaam, indien er überhaupt een testament is opgesteld. Als dat het geval is, dan nog bent u niet automatisch aansprakelijk voor de schulden van de buurvrouw. U bent immers niet verplicht om de erfenis te aanvaarden. Het is van groot belang dat u, mocht mevrouw overlijden en u als één van de erfgenamen benoemd zijn, dat u aangeeft dat u de erfenis verwerpt (= niet aanneemt) of dat u de erfenis uitsluitend "beneficiar aanvaardt". Dat laatste houdt in dat u pas definitief besluit of u de erfenis aanvaardt, nadat alle schulden en baten verrekend zijn. Als er dan onderaan de streep schulden overblijven, dan kunt u de erfenis alsnog verwerpen. Het is hierbij dan wél van belang dat u na het overlijden niets wegneemt uit de woning van uw buurvrouw, ook niet iets zonder waarde waarvan ze plechtig beloofd heeft dat jij het mag hebben. Mocht je een waardeloos object als aandenken mee willen nemen, overleg dit dan altijd eerst met de notaris, zodat deze kan vaststellen dat je écht geen waarde uit de erfenis wegneemt ten koste van de schuldeisers.

Kortom: u hoeft zich géén zorgen te maken over het eventueel erven van schulden van uw buurvrouw, of welke andere persoon dan ook. Zolang u de erfenis niet zomaar aanvaardt bent u veilig.

mo
door mof - Dec 16, 2022 om 10:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als u geen enkele familieband heeft bent u geen nabestaande. U bent verder ook niet verantwoordelijk voor dat krediet voor zover de informatie in uw bericht. Haar oudere zus is dit waarschijnlijk wel. Echter, wanneer u wel als erfgenaam bent aangemerkt bent u wel verantwoordelijk voor de schuld als u de erfenis zou accepteren. De schuld wordt namelijk wel eerst verrekend met de erfenis. Maar daarover heeft u het niet gehad. Een erfgenaam is nog niet meteen een nabestaande.

br
door broeder andaris - Dec 16, 2022 om 14:53
5 Antwoorden / 5 Vragen

Als u in haar testament staat,bent u per defenitie erfgenaam.
Het is dan zeer verstandig de erfenis benificiair te aanvaarden.
U bent voor dan schulden niet aansprakeljk!

br
door broeder andaris - Dec 16, 2022 om 14:58
5 Antwoorden / 5 Vragen

Als u in haar testament staat bent u per definitie erfgenaam.
Het is dan zeer verstandig de erfenis beneficiar te aanvaarden.
U bent dan niet aanspreekbaar voor de schulden!

le
door leenders-3 - Dec 16, 2022 om 15:00
1 Antwoorden / 4 Vragen

haar zus is aansprakelijk ! of zij moet verwerpen maar dat kost geld

atlas1302
door atlas1302 Dec 16, 2022 om 21:52
341 Antwoorden / 13 Vragen

Deze snap ik even niet, sinds wanneer kost verwerpen geld?

He
door Helen 66 - Dec 16, 2022 om 15:10
119 Antwoorden / Vragen

Heeft u al contact opgenomen met het Juridisch Loket? Anders voor de zekerheid afspraak maken met een notaris bij u in de buurt, het 1e gesprek is gratis.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 16, 2022 om 19:58
171 Antwoorden / Vragen

Als U aangewezen bent door haar als belange behartiger mag dat wettelijk gezien doen.
Op het moment van overlijden bent U niet de aangewezen persoon om de financiele of andere zaken af te handelen.
ook de begravenis is aan de familieleden in opvolgende gradaties van ouders, kinderen, nichten, neven etc.
Als zij U een amchtiging geven via de notaris alleen dan mag U belangen behartigen (als zaakwaarnemer)  tegen een vergoeding van 1%.