ge
door george159 Jun 10, 2016 om 22:34
Geldzaken & recht

Wat als een bedrijf geen arbo heeft ingeschakeld

Medio mei 2014 heb ik een hartaanval gehad, met ambulance naar ziekenhuis, gedotterd en stent ingebracht. Meteen nadat ik uit het ziekenhuis ontslagen was werd er contact opgenomen door de arbodienst en zij zouden twee dagen later opnieuw contact opnemen om re-integratie procedure op gang te brengen. Helaas werdt er geen contact meer met mij opgenomen en daags daarop belde ik met mijn manager van het bedrijf waarvoor ik werkzaam was. Hij zou het uitzoeken. Het bleek dat de werkgever de arbodienst niet betaald had en ik heb zelf uit moeten dokteren hoe ik weer stapje voor stapje aan het werk moest gaan. Het gevolg dat ik medio augustus 2014 weer een kleine hartaanval gehad heb tijdens het werk en ik medio september 2014 weer onder het mes moest voor mijn hart. Pas daarna kwam er weer een arbo. dienst in beeld maar een arbo arts heb ik nooit gezien? Het bleek dus dat ik weer veel te snel aan het werk gegaan was. Wist ik veel, de huisarts en cardioloog konden mij ook niet adviseren en wezen mij dat een arbo arts mij moest begeleiden. Wist ik veel? Ik ben de afgelopen jaren problemen blijven houden met mijn hart/ gezondheid, met het gevolg dat ik mij een tweetal weken geleden naar zware hartklachten weer ziek heb moeten melden. Thevens zou deze maand, (juni2016) mijn contract voor onbepaalde tijd verleng worden maar vandaag 10 juni 2016 kreeg ik te horen dat men daar vanaf wilde zien en mijn contract niet wilde verlengen! Jammer dat ik ondanks mijn grote inzet en hart voor het bedrijf zo eruit gezet word. Kreeg zelfs vandaag nog grote complimenten van de manager en alle afdelingen! Ik snap het wel maar.... Nu is mijn vraag kan ik het bedrijf aan klagen voor een schade vergoeding omdat zij tijdens het eerste hartaanval verzuimd hebben mij onder deskundige leiding weer te,
her-integeren, waardoor ik nu met de schade zit en waarschijnlijk nooit meer een baan kan vinden? Hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven!!!

12876 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk kunt u het bedrijf daar niet voor aanklagen. Twee dagen na ontslag een re-integratie procedure starten? Wat is dat voor gekkigheid.

U hebt en had een huisarts en een specialist, lijkt mij genoeg begeleiding bij herstel. En u hebt toch ook uw eigen verstand nog!

rf
door rfrijhoff Jun 10, 2016 om 23:35
41 Antwoorden / Vragen

@tijger1: U zit er hier gigantisch naast. Een bedrijfsarts is namelijk wettelijk verplicht (Let wel: bedrijfsarts, geen arbo-arts). Op het moment dat een werknemer ziek wordt (uiteraard niet bij een griepje, maar zoals hier bij een hartaanval wel oftewel langdurig ziek), is een bedrijf wettelijk verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen. Het bedrijf heeft hier dan ook ernstig verzuimd en heeft zelfs de wet overtreden. Het bedrijf kan dus aansprakelijk gesteld worden. In hoeverre dat ook lukt is een ander verhaal. Het niet betalen van de arbo-dienst zou in theorie kunnen aangezien een arbodienst niet wettelijk verplicht is, maar komt,gezien de timing, toch op mij ongeloofwaardig over.

jonnes
door jonnes - Jun 10, 2016 om 23:21
32 Antwoorden / 0 Vragen

U moet bij het UWV informeren. Uw werkgever is nalatig geweest. De werkgever heeft namelijk de verplichting om een reïntegratie traject op te starten!

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rfrijhoff

Ern bedrijfsarts verplicht? Hoe komt u op het idee. En de Ts was helemaal niet langdurig ziek. Hij is weer vlug aan het werk gegaan. En blijkbaar dus te vlug, want in augustus 2014 heeft hij weer een kleine hartaanval gehad.

En die bedrijfsarts hoeft pas na zes weken ingeschakeld te worden, maar toen was de Ts al weer lang aan het werk.

rf
door rfrijhoff Jun 10, 2016 om 23:51
41 Antwoorden / Vragen

Dan kent u blijkbaar de arbowet niet, zou die dan toch maar eens gaan lezen en 3 maanden niet langdurig? Tja als je dat tegenover een aantal jaar zet misschien niet, maar 3 maanden is toch echt geen korte ziekte periode (mei - augustus) en 3 maanden is geen 6 weken, maar 13 weken, overigens ben ik het wel met u eens dat voor een hartaanval de rustperiode tekort is geweest.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij is na die eerste hartaanval zelf weer aan het werk gegaan.

uwjurist
door uwjurist - Jun 11, 2016 om 08:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Het valt niet aan te tonen dat er een causaal verband is tussen uw nieuwe hartaanvallen en het ontbreken van begeleiding door een bedrijfsarts (dat had uiteraard wel gemoeten, zie bijv. http://www.verminderverzuim.nl/arbodienst-verplicht/#.V1uxIjUXzIU).

Wat u wel kunt is extra loon claimen. Er wordt immers niet (tijdig) voldaan aan de – schriftelijke - aanzegplicht: voldoet een werkgever helemaal niet aan de aanzegplicht, is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag van het loon voor één maand. Indien de werkgever die verplichting wel, maar niet tijdig is nagekomen, is hij aan de werknemer een vergoeding naar rato verschuldigd. Begin hier pas over tegen de werkgever nadat u een brief hebt ontvangen dan wel na afloop van het dienstverband.

Een arbeidsrechtjurist kan u hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

me
door mein33 - Jun 11, 2016 om 18:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@george159,

Uw ervaring(en) zo lezend, kom ik tot de constatering dat niet de ARBO-dienst ingebreke is gebleven, maar uw werkgever.
Uw werkgever en namens hem uw direct leidinggevende, is verantwoordelijk voor uw reïntegratie en huurt ter ondersteuning een ARBO-dienst in om samen de zieke medewerker op deskundige wijze verantwoord te begeleiden naar terugkeer op de werkvloer.
Uw direct leidinggevende is, namens de werkgever, de persoon die uw begeleiding en reIntegratie programma tot uitvoering brengt.
Dit doet hij/zij middels regelmatig ( 2x p.mnd.) te houden reïntegratiegesprekken met u, waarbij ook uw mening over de voortgang van uw genezing van belang is.
Bij elk gesprek dienen de voortgang en vervolgafspraken schriftelijk te worden vastgelegd.
De ARBO-arts kan uw direct leidinggevende adviseren over uw mogelijkheden, maar zonder daarbij uw medische toestand te vermelden.
Uw directleidinggevende en de ARBO-arts hebben, als het goed gaat, ook regelmatig contact over de voortgang van uw reïntegratie.
Samengevat, uw werkgever en met name uw direct leidinggevende is blijkbaar in gebreke gebleven.
Ik denk dat u een sterke zaak heeft en zeker het advies van @uwjurist om een arbeidsrechtjurist in te schakelen zou moeten opvolgen.

Sterkte en succes,  mein33

ge
door george159 - Jun 12, 2016 om 19:35
41 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor jullie reacties,
kan er nu mee aan de slag, hou jullie op de hoogte!!!

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2016 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Mijns inziens is de Ts na dat dotteren meteen weer aan de slag gegaan. Weet uit mijn omgeving dat men zich dan ook vaak, in verhouding tot voordien, super voelt.

En @uwjurist heeft het over de onjuiste aanzegging. Niet over een claim bij de werkgever.

Ook tov de werkgever is er geen causaal verband met de volgende hartaanvallen.

Ik lees in het topic nergens hoe lang de Ts in de ziektewet heeft gelopen. Ik denk dat hij zichzelf flinker heeft voorgedaan, dan dat hij was.

pi
door pieterwolters Jun 12, 2016 om 21:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dat flinker voor doen heeft hoogstwaarschijnlijk weer te maken met jouw eerste opmerking. Ik heb het ook in mijn omgeving gezien: mensen gaan als wrak het ziekenhuis in en zijn in no-time fitter dan ooit tevoren. Maar nog lang niet echt hersteld natuurlijk. Wat ik vreemd vind in het verhaal van TS is dat de huisarts en cardioloog niet konden adviseren. Het lijkt me dat het juist die mensen zijn die moeten zeggen wat je moet doen en wat je aan kunt. Een arbo arts kan maar beperkt medisch beoordelen. Die gaat ook maar af op wat de experts zeggen.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2016 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

+1

ge
door george159 - Jun 12, 2016 om 22:03
41 Antwoorden / 11 Vragen

Nou tijger, TS. was meer dan 6 weken thuis geweest en had eigenlijk geen idee hoe lang niet niet moest gaan werken. De huisarts en cardioloog konden mij hierin niet adviseren en verwezen mij naar de bedrijfsarts die hieromtrent procedures hebben om te beoordelen en te adviseren. Maar omdat de arbodienst niet betaald was werd ik hierin niet gevolgt en geadviseerd door de arbo. Ik was in die periode medio augustus ook nog niet volledig aan het werk maar had met werkgever afgesproken een aantal uurtjes per nacht mee te lopen met een collega. Ik begon eerst met 1 uurtje per nacht, enz. Dit hadden wij zelf maar uitgedokterd. Toen ik eind augustus tijdens zo'n dienst, ( ik werkte op dat moment zo'n 3 uurtjes per nacht) kreeg ik weer hevige pijn op de borst en kaak, ik ben toen gaan zitten, wat koud water gedronken en toen trok het op een gegeven moment weer weg en ben ik naar huis gegaan. Onderzoek bij de huisarts de dag erna bleek dat uit de bloedtest, (heeft met enzymen te maken die vrijkomen tijdens oa. een hartaanval) dat ik waarschijnlijk weer een klein hartaanval gehad, dit werd de week erop door de cardioloog ook nogmaals bevestigd. Half september weer via de slagader naar het hart gekeken. Daarna werdt ik wel door de arbodienst en een arbo arts gevolgt en ben ik onder begeiding stap voor stap aan het werk gegaan. Maar helaas bleef ik problemen houden, Medio juni 2015 weer problomen, weer een kijk operatie en nog steeds onder behandeling van huisarts en cardioloog en ondertussen ook al internist erbij gekomen. Tijger u heeft in eerste instantie denk ik het verhaal niet goed begrepen of ik heb het niet duidelijk genoeg uit kunnen leggen. Maar hartaanval en het niet begeleid worden door arbo was in 2014. 29 mei jl. waren de klachten wel dermate erg dat ik mij opnieuw moest ziekmelden en afgelopen donderdag 09 mei, op controle moeten komen bij arbo arts. Voor het eerst in al die jaren een arbo arts gezien en die adviseerde mij ziek gemeld te blijven. Mijn contract verloopt 15 juni en zou in eerste instantie verlengt worden maar na deze uitval heeft mijn werkgever toch besloten om het contract niet voor onbepaalde tijd te verlengen. Dit kreeg ik afgelopen vrijdag 10 juni van mijn werkgever te horen. Men had geen klachten over mij, was zeer tevreden over mijn inzet en werkzaamheden de afgelopen jaren en mijn beoordelingen afgelopen jaren waren altijd goed en zeer goed! men vond het risico op uitval door mijn hart problemen te groot. Ik begrijp het wel dat ze het risico te hoog vinden, maar ik realizeer mij steeds meer dat als ik van meet af aan begeleid was geworden door een arbo arts dit (misschien) voorkomen had kunnen worden. Wil je er ook nog op wijzen tijger dat het weer aan het werk gaan niets te maken heeft met, flinker voordoen dan hij is, maar meer met passie, liefde voor zijn werk en bedrijf!!! Evengoed allemaal bedankt voor jullie reacties

ge
door george159 - Jun 25, 2016 om 15:17
41 Antwoorden / 11 Vragen

Beste panellden,
hierbij een opdate. Ik ben door Juridisch loket na het voorleggen van het euvel doorverwezen naar een advocaat, as. dinsdag mijn eerste afspraak staan met de advocaat. Ik ben benieuwd? Hou jullie op de hoogte!
Verder heb ik nog een vraag aan jullie. Op verzoek van mij advocaat heb ik de ARBO dienst verzocht om mij een overzicht te sturen van mijn ziekte verloop de afgelopen twee jaar. Ik ben door toegenomen hartproblemen op 29 mei jl. weer ziek gemeld. Ben op 8 juni weer gaan proberen te gaan werken, dat ging alles behalve goed, (pijn op borst,kaak etc.) Kreeg op 9 juni van mijn ARBO arts het dringende advies om opnieuw ziek te melden. Op 10 juni kreeg ik van mijn werkgever te horen dat men op het allerlaatste moment heeft besloten mijn contract niet te verlengen naar onbepaalde tijd, (contract verliep 14 juni). Ik ben 15 juni zoals je dat noemt ziek uit dienst gegaan en sindsdien zit ik ziek thuis in afwachting van, Kreeg afgelopen maandag 20 juni wel bevestiging UWV. dat ik ziek uit dienst gemeld was door mijn werkgever. Nu belde ik gisteren met de ARBO dienst van mijn ex werkgever om op verzoek van mijn advocaat een overzicht te ontvangen van mijn ziekte verloop vanaf 2014. Ik kreeg die ook toegestuurd. Toen ik  het overzicht bestudeerde zag ik dat de ARBO dienst van mijn werkgever mij op 14 juni weer 100% beter gemeld heeft, terwijl ik ziek thuis zat en de Arbo arts mij dringend adviseerde ziek thuis te blijven, Sowieso todat alle onderzoeken van Cardioloog en andere artsen klaar waren en er een uitslag/ advies zou zijn van deze artsen. (Dit heb ik ook schriftelijk van Arbo arts). Klopt dit, dat de Arbo dienst mij dan weer 100% goedkeurd terwijl ik nog ziek ben, en krijg ik hier geen gedonder mee? Graag jullie hulp en alvast bedankt daarvoor!!! Groet