brynnar
door brynnar Sep 9, 2009 om 22:06
Geldzaken & recht

Wat gaat voor? CAO of BW7?

Waarde collegae,

Ik stel deze vraag namens mijn partner, omdat ikzelf, na wat puzzelwerk, ook het antwoord schuldig moet blijven.

Mijn partner wil heel graag vakantiedagen opsparen. Wettelijk gezien is dit mogelijk, volgens BW7, Artikel 642 verjaren vakantiedagen pas na 5 jaar. De werkgever wil hier echter niet aan meewerken en eist dat overgebleven vakantiedagen binnen 2 maanden in het nieuwe jaar moeten worden opgenomen. M.a.w., de werkgever wil een verjaringstermijn van 2 maanden hanteren. BW7, Artikel 645 zegt: "Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten." Artikel 642 laat geen afwijking toe, dus in mijn optiek handelt de werkgever dan ook in strijd met de wet.

Echter, mijn partner werkt in de gehandicaptenzorg en valt onder de bijbehorende "CAO Gehandicaptenzorg". In die CAO staat onder Artikel 8:9:
"Opname in kalenderjaar
De vakantie dient in de regel in het desbetreffende kalenderjaar te worden opgenomen. In uitzonderlijke situaties kunnen werkgever en werknemer in overleg besluiten hiervan af te wijken."

Hoe kan het, dat de CAO hierin afwijkt van het Burgerlijk Wetboek (dat stelt dat er van de regel niet mag worden afgeweken)?
Is de CAO hier in strijd met de wet en kan dit betreffende artikel nietig verklaard worden?
Of staat de CAO boven de wet? Wat gaat voor?

Ik hoop dat iemand mij van enige uitleg hieromtrent kan voorzien.

Mvgr - B

5624 11 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Sep 9, 2009 om 22:51
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Swat,

Dank voor de reactie.

Als ze niet binnen twee maanden worden opgenomen, komen ze te vervallen en kan er geen aanspraak meer op gemaakt worden. Dan is de eigenlijke verjaringstermijn toch slechts 2 maanden en niet de wettelijk bepaalde 5 jaar?

Mvgr - B

sw
door swat1500 - Sep 9, 2009 om 22:58
3792 Antwoorden / 0 Vragen

In nagenoeg elke CAO is een soortgelijke regeling opgenomen waarin hoogstens wat verschillen in termijnen worden gemaakt. Ook de ambtenaren COA kent dergelijke bepalingen.

Uw partner zal dus in overleg met de werkgever moeten treden om te zien of zij meer uren mag meenemen dan de CAO toestaat.

U kunt uiteraard ook bij uw bond te rade gaan zij het dat cao's juist in samenspraak met de bonden worden opgesteld.

Alleen daarom is al niet aannemelijk dat in strijd met de Wet wordt gehandeld.

ap
door apiejoepie - Sep 9, 2009 om 23:17
130 Antwoorden / 4 Vragen

brynnar

ik meen mij te herinneren dat het europese hof hier een aantal jaren geleden een uitspraak over gedaan heeft.

en als ik het mij goed herinner kan en mag de werkgever niet zomaar het verlof weg toveren

succes dick

holpen
door holpen - Sep 9, 2009 om 23:28
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De crux is hier de term "verjaren".

Met verjaren wordt niet bedoeld dat je niet opgenomen verlof altijd vijf jaar mag opsparen. Het betekent uitsluitend dat als er verlofuren al vijf jaar niet opgenomen zijn, de werkgever deze na deze vijf jaar mag laten vervallen en niet meer hoeft uit te betalen of toestaan dat deze uren alsnog worden opgenomen, tenzij de werkgever je niet in de gelegenheid heeft gesteld de uren op te nemen.

Hieruit volgt niet dat je automatisch het recht hebt tot opsparen. Er is wel de mogelijkheid, indien je werkgever daarmee akkoord gaat. Echter, de werkgever mag je verplichten om restant-verlofuren op een eerder moment op te nemen.

CAO en wetboek zijn hiermee niet in conflict met elkaar, al lijkt het misschien wel zo.

brynnar
door brynnar - Sep 10, 2009 om 09:54
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het verschil is me duidelijk. Niet-opgenomen vakantiedagen verjaren na 5 jaar. De werkgever kan wel verplichten om de dagen allemaal binnen een kalenderjaar plus twee maanden op te maken.

Het opnemen van vakantiedagen (de data waarop) wordt uiteraard overlegd met de werkgever. Opnemen van deze dagen in de eerste twee manden van het jaar heeft echter weinig zin, we zijn nl. ook gebonden aan de schoolvakanties. Zo gek veel vrije dagen heeft mijn partner niet en om nu te verplichten dat deze buiten de schoolvakanties moeten worden opgenomen is zonde van de dagen.

Indien ze niet worden opgenomen, komen ze te vervallen. Mijn partner krijgt dus ook de kans niet om de dagen op te nemen op een tijdstip dat het uitkomt.

Dit laatste lijkt me wel degelijk in strijd met de wet. Niet opgenomen vakantiedagen mogen toch niet te komen vervallen, als ze al dan niet per abuis wat langer dan die twee maanden blijven staan, ondanks dat de werkgever verplicht om ze op te nemen?

Ik heb de kwestie inmiddels overigens ook voorgelegd bij Het Juridisch Loket, die gaan dit ook uitzoeken en komen binnen drie dagen terug met een antwoord. Ben benieuwd.

Mvgr - B

holpen
door holpen - Sep 10, 2009 om 17:05
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt helemaal niets weggetoverd. De wet schrijft duidelijk voor dat niet opgenomen vakantie-uren vijf jaar geldig blijven. Binnen deze tijd moeten de uren opgenomen worden - en moet de werkgever dus gelegenheid geven tot opnemen.

holpen
door holpen - Sep 10, 2009 om 17:12
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor u bestaat er geen recht uw vakantie-uren op te nemen tijdens schoolvakanties.
Zelf ben ik onderwijsgevende en ben aldus ook gebonden aan schoolvakanties. Mijn partner werkt in de zorgsector en heeft geen enkel recht om tijdens mijn vakantie ook haar vakantie op te mogen nemen. Meestal lukt het in goed overleg met de werkgever wel, maar soms ook niet.
Persoonlijk word ik er zo langzamerhand helemaal gallisch van dat mensen "met kinderen" voortdurend denken voorrang te hebben bij het verdelen van de schoolvakanties. Sorry, maar ook ik ben gebonden aan deze vakanties. En hoe vaak mijn partner en ik al niet op ongelijke tijden vakantie hebben gehad omdat een collega met kinderen weer eens voor moest gaan... Maar dat is een persoonlijke frustratie...

poltol
door poltol - Sep 10, 2009 om 19:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Kijk eens even op bladzijde 47, hoofdstuk12, van de CAO. Daar kunnen de "overtollige" vacantiedagen omgezet worden naar geld. De dagen zijn namelijk onvervreembaar en vervallen, als je er niets meedoet wel na vijf jaar. Maar deze CAO kent een

Meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden

brynnar
door brynnar - Sep 21, 2009 om 11:52
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het volgende antwoord heb ik ontvangen van Postbus 51:

"Hieronder volgt een reactie op uw telefonische vraag over het sparen van vakantiedagen. Wij kunnen u als volgt informeren.

U moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar u minimaal recht op heeft. Uw werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'.

Niet opgenomen vakantiedagen verjaren na vijf jaar: vakantiedagen opgebouwd in januari 2006 vervallen dus op 31 december 2011.

Als er een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van toepassing is, dan kunnen hierin afwijkende regels staan met betrekking tot het sparen van vakantiedagen. U kunt dit bij uw werkgever navragen."

Het Juridisch Loket (met een aanzienlijk aantal spelfouten overigens):

"In de CAO Gehandicaptenzorg staat: Artikel 8:9 Opname in kalenderjaar
De vakantie dient in de regel in het desbetreffende kalenderjaar te worden opgenomen. In uitzonderlijke situaties kunnen werkgever en werknemer in overleg besluiten hiervan af te wijken.

In de wet staat in 7:642BW: een rechtsvorering tot toekenning van vakantie verjaart door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.
De bedoeling van de wetgever, dit blijkt ook uit jurispudentie, is dat werknemers in ieder geval hun minimumaanspraak op vakantie in hetzelfde jaar opmaken in verband met de recuperatiefuncite van vakantie. Dit betekend dat men minimaal 20 vakantiedagen op zou moeten nemen in een kalenderjaar als men fultime werkt tenzij er bijzondere omstandigheden zijn. De bovenwettelijke vakantiedagen kunnen dan meegenomen worden naar een volgend jaar. Vaak wordt dit in een personeelsgids vermeld.

Werkgvers streven ernaar dat er zo veel mogelijk vakantiedagen in hetzelfde jaar worden opgenomen door hun werknemers anders blijven werknemers met zeeën aan vakantiedagen zitten die bij uitdiensttreding vaak moeten worden uitbetaald."

Mvgr - B

sw
door swat1500 - Sep 21, 2009 om 11:53
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het BW bepaalt uitsluitend dat niet opgenomen vakantie verlof na 5 jaar verjaart. Het BW zegt daarmee NIET dat je dus 5 jaar lang je vakantieverlof kan laten staan. Binnen de CAO kan dus worden bepaalt binnen welke termijn men vakantieverlof moet opnemen en hoeveel uren er meegenomen mogen worden naar een volgend jaar. Sommige CAO's kennen de mogelijkheid om tijdelijk meer verlof mee te nemen naar een volgend jaar.

johanpc
door johanpc - Sep 21, 2009 om 12:12
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Daar heeft het europeschehof een bindende uitspraak over gedaan, volgens mij houd die uitspraak in dat niet opgenomen vakanrtite dagen NOOIT komen te vervallen, ongeacht wat er in de cao staat.

Wel kan om bedrijfstechnische reden het opnemen van verlof verplicht gesteld worden.

Deze uitspraak is nog niet zolang geleden gedaan helaas weet ik niet meer wanneer precies.

hans