sj
door sjoiz Jul 12, 2020 om 21:54
Geldzaken & recht

Werk-/reisuren

Een reparatie laten uitvoeren door een bedrijf , wat gesprecialiseerd is in Hormann garagedeuren.
Bedrijf bevindt zich op 96 km afstand van mijn locatie.
Telefonisch een afspraak gemaakt en servicemonteur heeft de reparatie uitgevoerd.
Reparatie duurde ongeveer 45 min ( onderdeel vervangen en ondehoud)
Twee dagen later de factuur ontvangen :
werk-/reisuren 2 uur en 3 kwartier a €52,00     aantal kilometers : 96km a €0,50      excl BTW 21%
Bij het maken van de telefonische afspraak is mij niets verteld over kilometervergoeding ,eventuele voorrijkosten en ook niet over het betalen van de reistijd. De bedragen lijken mij ook wat aan de hoge kant .
Mijn vraag; is datgene wat in rekening gebracht wordt correct en zo niet hoe teken ik dan bezwaar aan?
vriendelijke groet,
Joyce

5740 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 12, 2020 om 22:22
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u wel gevraagd wat de kosten zouden worden? Als het bedrijf enkel de tijd zou factureren die gebruikt is bij u thuis, waar moet dan de bus van betaald worden? De medewerker moet voor de hele dag betaald worden en de bus rijdt ook niet gratis. U hebt nu €121 betaald voor het laten komen van iemand van ver weg. Daarvan is €48,- kosten voor de bus (afschrijving en brandstof) en een uurloon van nog geen €19,-. Geen idee wat u kost, maar dit is werkelijk een schijntje.

justmeagain
door justmeagain Jul 12, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik gok dat die 52 euro per uur zijn. Dus 104 euro plus 39 euro voor 45min.

ne
door neodutchio Jul 13, 2020 om 07:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dan nog is het geen hoog uurloon

sw
door swat1500 - Jul 12, 2020 om 22:48
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan geen vaste wettelijke tarieven, als u dat mocht menen. Een bedrijf mag rekenen wat het wil. Het is aan u of u dat (vooraf bekeken) wili betalen.
U heeft de opdracht gegeven en had natuurlijk eerst moeten vragen "Wat gaat dit mij kosten?' voordat u de opdracht gaf.

alfatrion
door alfatrion - Jul 12, 2020 om 23:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als er geen afspraken zijn gemaakt over kilometervergoeding, voorrijkosten en/of betalen van de reistijd, dan mag dat niet in rekening worden gebracht. Als er helemaal niet is gesproken over een vergoeding dan moet een redelijke vergoeding worden betaald. Wat redelijk is bepaald het bedrijf niet.

Dit is een civiele kweste. U kunt het beste betalen wat u meent verschuldigd te zijn. Het bedrijf kan naar de rechter als ze het daarmee oneens zijn. Het oordeel van de rechter hangt af van wat er (aantoonbaar) tussen u overeengekomen is. Ik zou wel voor die tijd schriftelijk uw standpunt duidelijk maken aan her bedrijf.

justmeagain
door justmeagain Jul 12, 2020 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Sorry hoor maar eenieder weet toch dat een bedrijf wat 100km verderop zit niet gratis langskomt. Volgens u heeft de consument rechten die wel heel ver gaan. Ik kocht een dure wasmachine maar de verkoper heeft me niet verteld dat ik kleur en witte was apart moet doen.
En het bedrijf wat mijn airco's onderhoud heeft me niet vtv gezegd dat  bij het nalopen van het systeem koelvloeistof bijgevuld moest worden op 1 unit. Hoef ik nu ook dit koelmiddel en de tijd niet te betalen.

U zet ts op een hoopvol maar dood spoor. En u belast ons rechtssysteem buitensporig met uw hersenspinsels.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2020 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De rekening is dus heel redelijk.

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 06:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft niets met consumentenrecht te maken. Dit heeft met verbintenisrecht te maken. Het bedrijf heeft een grondslag nodig om een vordering te innen. Die grondslag is niet "omdat wij dat vinden". Als het bedrijf deze kosten in rekening had willen brengen dan had ze dat met de klant moeten afspreken.

ne
door neodutchio Jul 13, 2020 om 07:16
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dus als de supermarkt het prijskaartje bij de bananen weggehaald heeft hoef ik als klant niet te vragen wat het kost? Want meer dan een redelijke prijs hoef ik niet te betalen.
Ik ken geen enkel bedrijf die geen voorrijkosten berekend. En dat een klant niet vraagt wat de kosten zijn wil niet zeggen dat de klant het zelf mag gaan bepalen. Met die reden hoef je nooit meer een offerte van iets aan te vragen, je kan immers als klant zelf een prijs betalen. Dus het goedkoopste artikel op internet zoeken en een uurloon verzinnen van 2 tientjes en dat gaan betalen. Jammer Alfatrion, zo werkt het niet.

U moet eens ophouden met de consument overal in gelijk te geven. De consument hoeft geen beschermde diersoort te zijn die zelf niet hoeft na te denken en niets zelf hoeft te doen.

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 07:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In een overeenkomst zijn twee partijen. Vraag jezelf eens af waarom de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de consument neer legt en het bedrijf een blanco check geeft.

ne
door neodutchio Jul 13, 2020 om 08:22
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Vraagt uzelf eens af waarom de consument geen verantwoordelijk heeft en hoeft te nemen? Iedereen weet dat een dienst of product geld kost. De consument vraagt aan de ondernemer om een dienst te leveren of een product te leveren, in wiens voordeel is het om de prijs te weten? De consument kan een afweging maken of die het wel of niet wil afnemen. Als je blind de opdracht geeft, waarom zou de ondernemer de klant moeten waarschuwen voor de kosten?

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 09:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat het uitgangspunt bij overeenkomsten is partijen akkoord moet zijn met de inhoud van die overeenkomst. Als partijen niet overeengekomen zijn dat er betaald moet worden voor het vervoer van en naar de locatie dan hoeft daarvoor niet te worden betaald.

Voor de dienst zelf ligt dat iets anders. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. Hierbij geldt dat het aanbod voldoende bepaald moet zijn (art. 6:227 BW). Een aanbod is voldoende bepaald als het de essentialie bevat. De prijs is één van de essentialie. Als dat aspect niet aanwezig is dan is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Er is dan onverschuldigd geleverd en als teruggave niet mogelijk is dan moet je de waarde van de prestatie vergoeden (art. 6:210 BW). En nee, de waarde is niet gelijk aan wat de ondernemer daarvoor wilt hebben.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 13, 2020 om 11:28
2055 Antwoorden / Vragen

Zo'n standpunt is leuk voor de bühne op een forum en theoretisch heb je mischien zelfs een kans, als je het inderdaad voor zou laten komen, om te winnen maar is dit echt bedoelt als praktisch advies?

ne
door neodutchio Jul 13, 2020 om 11:34
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De klant doet een bestelling bij een bedrijf en het bedrijf bevestigd dit. Dan is de overeenkomst gesloten. Had de klant willen weten wat het zou kosten had die dat vooraf moeten vragen. Je kan je karretje wel volgooien bij de supermarkt, maar als je bij de kassa pas schrikt van de prijs heb je toch echt zelf steken laten vallen.

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 12:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoor alleen de onderbuikgevoelens maar geen inhoudelijke argumenten waaruit volgt dat ik er naast zit.

ne
door neodutchio Jul 13, 2020 om 13:25
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is dan geheel wederzijds. Een onderbouwing dat de klant niets hoeft te doen is ook niet gegeven.

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 13:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat standpunt niet ingenomen. En ik heb wel een onderbouwing gegeven. Jij bent het er alleen niet mee eens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 13, 2020 om 14:26
2055 Antwoorden / Vragen

Dus het "praktische" advies is; vecht de reiskosten van pakweg €150 aan en ga rechten als het bedrijf daar niet mee akkoord gaat? Nogmaals, ik geef TS een kans, geen idee hoe groot, het te winnen maar je kunt zo'n zaak ook verliezen.

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 14:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan iedere zaak verliezen. Je kan ook een factuur krijgen voor een dienst die nooit geleverd is. Zo'n zaak kun je theoretisch gezien ook verliezen. Betalen dan maar? Nee, natuurlijk niet. Angst is een slechte raadgever.

Als TS niet betaald dan is het aan het bedrijf om te bewegen. Bij de rechter zal het bedrijf moeten onderbouwen waarom ze recht heeft op deze reiskosten. Het argument, "omdat wij dat vinden", zal geen indruk maken. Het bedrijf zal daar een rechtsgrond voor moeten aandragen. De overeenkomst kan zo'n rechtsgrond opleveren, maar dan moet wel afgesproken zijn dat deze kosten betaald moeten worden.

Ik heb afgelopen jaar mijn CV laten schoonmaken. We hebben hier een bedrag voor afgesproken en er is niet gesproken over reiskosten. Ik had raar opgekeken als op de factuur reiskosten hadden gestaan. Ik had die dan zelf niet betaald.

Tr
door Trostomaat Jul 13, 2020 om 15:55
239 Antwoorden / Vragen

Goeie vraag, Henkdezevende. Nog een vraag die daarbij past: wat zijn de risico's voor de consument om een rechtsgang te riskeren? Kan de rekening dan niet nog hoger uitvallen?
En alfatrion, gezien het feit dat dit natuurlijk schering en inslag is (gedetailleerde afspraak over prijs wordt wel vaker niet gemaakt, laat staan dat er gesproken wordt over de kosten van transport e.d.), er is dan vast wel jurisprudentie hierover die jouw lezing bevestigt. Is die jou bekend?

alfatrion
door alfatrion Jul 13, 2020 om 16:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik acht het risico laag. De kans dat je verliest. Natuurlijk, als je veroordeeld wordt dan moet je ook de proceskosten betalen, maar de kans op verlies acht ik erg laag. Ik kan me niet voorstellen dat veel partijen hierover naar de rechter gaan. Ik baseert me gewoon op vast recht. Jurisprudentie ken ik niet, maar je kan hier natuurlijk altijd een discussie over starten op rechtenforum.nl dan hoor je hoe andere juristen hierover denken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar aangeeft dat een rechter een factuur met niet overeengekomen posten met niet overeengekomen bedragen toewijst. Ik ga er in deze casus uit dat er geen afspraak is gemaakt over de reiskosten, omdat TS dat heeft aangegeven.

pe
door peentjes - Jul 12, 2020 om 23:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Voorrijkosten van deze kosten zijn normaal. [Edit redactie: gedeeltelijke reactie verwijderd]

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 13, 2020 om 08:31
423 Antwoorden / 4 Vragen

En welk bedrijf was dat?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2020 om 09:28
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening lijkt mij hetgeen u is aangerekend niet aan de hoge kant. Daarbij komt dat u a.: niet vooraf een offerte heeft gevraagd, b.: u kennelijk niet naar de algemene voorwaarden heeft gekeken die ieder bedrijf moet hebben en.
Ook m.i. zeer logisch dat men voorrijkosyten in rekening heeft gebracht en ook de reisstijd omdat dat in wezen ook werktijd is (zeker als de afstand zo groot is als u noemt.  Daarbij is het aanrekenen van ca. 2 uren gelet op de afstand m.i. ook zeer reeel.

me
door mein33 - Jul 13, 2020 om 11:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Arbeidsloon van € 52.00 per uur is niet bijzonder extreem te noemen en de bedrijfswagen rijdt ook niet kosteloos.

Al met al vallen deze gerekende kosten wel mee.
Dat u niet verteld zou zijn dat er voorrijkosten in rekening worden gebracht, neem ik voetstoots aan, maar u heeft ook niet gevraagd of er extra kosten berekend worden bij het uitvoeren van een reparatie.
Er is (bijna) geen bedrijf te vinden, die zonder voorrijkosten, geheel 'gratis en voor nop' voor een reparatie komt voorrijden.

1paul
door 1paul - Jul 13, 2020 om 11:52
3147 Antwoorden / 0 Vragen

lijkt mij een normaal tarief eerlijk gezegd en voor wat betreft de reis uren, als u werk uitvoert voor een ander die 100Km verder zit en u moet daar heen doet u dit gratis?

0,50 ct p/km is ook niet idioot veel, kostprijs lijkt me....

rj
door rjw - Jul 13, 2020 om 11:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind 2 uur reistijd doorberekenen voor deze afstand heel schappelijk. Ik denk dat de werkelijke reistijd langer was. En 50 ct/km is ook net kostendekkend. Kennelijk vindt TS dat een bedrijf onder de kostprijs moet werken.

Tip: vraag volgende keer gewoon een lokaal bedrijf.

audb
door audb - Jul 13, 2020 om 11:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U bedoeld MAAR €52.

Als ik hier een electra monteur laat komen die zo 1,5 km van mij af zit zou ik daar zelfs €25 voor moeten neer tellen.

Daar bij moet u zich wel bedenken dat als ze de 2 uur en 45 minuten aan arbeidsuren zouden gaan berekenen u misschien velemalen meer kwijt zijn geweest.

me
door mein33 Jul 13, 2020 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er staat 2 uur en 45 minuten  á € 52,00 (per uur)

Ka
door Kassagebruiker - Jul 13, 2020 om 14:02
683 Antwoorden / 5 Vragen

Joyce,

Een reparatie laten uitvoeren door een bedrijf, wat gesprecialiseerd is in Hormann garagedeuren. (Dus een bedrijf wat ècht naar U toe zal moeten komen, u kan toch moeilijk met de garagdeur op uw nek of aanhanger naar het bedrijf gaan)

Twee dagen later de factuur ontvangen :
werk-/reisuren 2 uur en 3 kwartier a €52,00     aantal kilometers : 96km a €0,50      excl BTW 21% (bij bedrijven hoort u altijd een prijs ex btw)

Bij het maken van de telefonische afspraak is mij niets verteld over kilometervergoeding ,eventuele voorrijkosten en ook niet over het betalen van de reistijd. (heeft u daar wel naar gevraagd?) De bedragen lijken mij ook wat aan de hoge kant . (Ga eens met uw auto naar de garage en kijk wat dat daar kost)

Mijn vraag; is datgene wat in rekening gebracht wordt correct ( Ja, dat is correct) en zo niet hoe teken ik dan bezwaar aan?(U kunt bezwaar aantekenen maar dat is volstrekt zinloos)

Iv
door Ivan007 - Jul 13, 2020 om 14:25
47 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf vraag ik altijd of de monteurs van ver moesten komen.
Zeker bij regulier onderhoud kan het zomaar zijn dat ze op een paar kilometer afstand de vorige klus gedaan hebben.
Moest men echt bijna 200 km rijden op en neer, dat vind ik de prijs nog wel meevallen.
Zo n bedrijfswagen in stand houden kost nu eenmaal geld.

ro
door ron503 - Jul 13, 2020 om 14:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom een som van 39 euro arbeid, 2 reisuren te samen 104 euro en 48 euro kilometervergoeding dat maakt 191 euro exlusief btw, inclusief btw kom ik op  231,11 euro tel daar nog het bedrag van het vervangen van het onderdeel bij op dan kan het eindbedrag nog hoger zijn. Een monteur die door de reistijd 2 uur lang onderweg is kan in die tijd geen reparaties uitvoeren maar van vaste voorrijkosten kan ook geen sprake zijn want de monteur wordt naar een adres buiten de regio gestuurd. Bij het maken van een telefonische afspraak is het wel zaak om de kosten te bespreken want als u dat niet doet gaat degene die u aan de lijn heeft dat ook niet vertellen. Ik ben wel van mening dat de werk-/reisuren en de vergoeding per gereden kilometer te verdedigen zijn omdat het uw keuze is geweest om voor dit bedrijf te kiezen en daarbij heeft u niet voor de terugreis hoeven te betalen.

mo
door mof - Jul 13, 2020 om 18:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is zeker niet een onredelijk bedrag gezien het uurloon van een medewerkeren de kosten van een auto.
het had netter geweest om te melden dat er voorrijkosten zouden ontstaan, maar als u geen projsopgave vooraf heeft gevraagd en er zijn geen bedragen genoemd dan heeft u zelf ook uw onderzoeksplicht nagelaten.

heeft u al contact met het bedrijf gehad? Misschien dat ze uit foulance nog wat willen inschikken