Werk-/reisuren
Een reparatie laten uitvoeren door een bedrijf , wat gesprecialiseerd is in Hormann garagedeuren.
Bedrijf bevindt zich op 96 km afstand van mijn locatie.
Telefonisch een afspraak gemaakt en servicemonteur heeft de reparatie uitgevoerd.
Reparatie duurde ongeveer 45 min ( onderdeel vervangen en ondehoud)
Twee dagen later de factuur ontvangen :
werk-/reisuren 2 uur en 3 kwartier a €52,00 aantal kilometers : 96km a €0,50 excl BTW 21%
Bij het maken van de telefonische afspraak is mij niets verteld over kilometervergoeding ,eventuele voorrijkosten en ook niet over het betalen van de reistijd. De bedragen lijken mij ook wat aan de hoge kant .
Mijn vraag; is datgene wat in rekening gebracht wordt correct en zo niet hoe teken ik dan bezwaar aan?
vriendelijke groet,
Joyce
Heeft u wel gevraagd wat de kosten zouden worden? Als het bedrijf enkel de tijd zou factureren die gebruikt is bij u thuis, waar moet dan de bus van betaald worden? De medewerker moet voor de hele dag betaald worden en de bus rijdt ook niet gratis. U hebt nu €121 betaald voor het laten komen van iemand van ver weg. Daarvan is €48,- kosten voor de bus (afschrijving en brandstof) en een uurloon van nog geen €19,-. Geen idee wat u kost, maar dit is werkelijk een schijntje.
Ik gok dat die 52 euro per uur zijn. Dus 104 euro plus 39 euro voor 45min.
Dan nog is het geen hoog uurloon
Er bestaan geen vaste wettelijke tarieven, als u dat mocht menen. Een bedrijf mag rekenen wat het wil. Het is aan u of u dat (vooraf bekeken) wili betalen.
U heeft de opdracht gegeven en had natuurlijk eerst moeten vragen "Wat gaat dit mij kosten?' voordat u de opdracht gaf.
Als er geen afspraken zijn gemaakt over kilometervergoeding, voorrijkosten en/of betalen van de reistijd, dan mag dat niet in rekening worden gebracht. Als er helemaal niet is gesproken over een vergoeding dan moet een redelijke vergoeding worden betaald. Wat redelijk is bepaald het bedrijf niet.
Dit is een civiele kweste. U kunt het beste betalen wat u meent verschuldigd te zijn. Het bedrijf kan naar de rechter als ze het daarmee oneens zijn. Het oordeel van de rechter hangt af van wat er (aantoonbaar) tussen u overeengekomen is. Ik zou wel voor die tijd schriftelijk uw standpunt duidelijk maken aan her bedrijf.
Sorry hoor maar eenieder weet toch dat een bedrijf wat 100km verderop zit niet gratis langskomt. Volgens u heeft de consument rechten die wel heel ver gaan. Ik kocht een dure wasmachine maar de verkoper heeft me niet verteld dat ik kleur en witte was apart moet doen.
En het bedrijf wat mijn airco's onderhoud heeft me niet vtv gezegd dat bij het nalopen van het systeem koelvloeistof bijgevuld moest worden op 1 unit. Hoef ik nu ook dit koelmiddel en de tijd niet te betalen.
U zet ts op een hoopvol maar dood spoor. En u belast ons rechtssysteem buitensporig met uw hersenspinsels.
De rekening is dus heel redelijk.
Dit heeft niets met consumentenrecht te maken. Dit heeft met verbintenisrecht te maken. Het bedrijf heeft een grondslag nodig om een vordering te innen. Die grondslag is niet "omdat wij dat vinden". Als het bedrijf deze kosten in rekening had willen brengen dan had ze dat met de klant moeten afspreken.
Dus als de supermarkt het prijskaartje bij de bananen weggehaald heeft hoef ik als klant niet te vragen wat het kost? Want meer dan een redelijke prijs hoef ik niet te betalen.
Ik ken geen enkel bedrijf die geen voorrijkosten berekend. En dat een klant niet vraagt wat de kosten zijn wil niet zeggen dat de klant het zelf mag gaan bepalen. Met die reden hoef je nooit meer een offerte van iets aan te vragen, je kan immers als klant zelf een prijs betalen. Dus het goedkoopste artikel op internet zoeken en een uurloon verzinnen van 2 tientjes en dat gaan betalen. Jammer Alfatrion, zo werkt het niet.
U moet eens ophouden met de consument overal in gelijk te geven. De consument hoeft geen beschermde diersoort te zijn die zelf niet hoeft na te denken en niets zelf hoeft te doen.
In een overeenkomst zijn twee partijen. Vraag jezelf eens af waarom de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de consument neer legt en het bedrijf een blanco check geeft.
Vraagt uzelf eens af waarom de consument geen verantwoordelijk heeft en hoeft te nemen? Iedereen weet dat een dienst of product geld kost. De consument vraagt aan de ondernemer om een dienst te leveren of een product te leveren, in wiens voordeel is het om de prijs te weten? De consument kan een afweging maken of die het wel of niet wil afnemen. Als je blind de opdracht geeft, waarom zou de ondernemer de klant moeten waarschuwen voor de kosten?
Omdat het uitgangspunt bij overeenkomsten is partijen akkoord moet zijn met de inhoud van die overeenkomst. Als partijen niet overeengekomen zijn dat er betaald moet worden voor het vervoer van en naar de locatie dan hoeft daarvoor niet te worden betaald.
Voor de dienst zelf ligt dat iets anders. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. Hierbij geldt dat het aanbod voldoende bepaald moet zijn (art. 6:227 BW). Een aanbod is voldoende bepaald als het de essentialie bevat. De prijs is één van de essentialie. Als dat aspect niet aanwezig is dan is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Er is dan onverschuldigd geleverd en als teruggave niet mogelijk is dan moet je de waarde van de prestatie vergoeden (art. 6:210 BW). En nee, de waarde is niet gelijk aan wat de ondernemer daarvoor wilt hebben.
Zo'n standpunt is leuk voor de bühne op een forum en theoretisch heb je mischien zelfs een kans, als je het inderdaad voor zou laten komen, om te winnen maar is dit echt bedoelt als praktisch advies?
De klant doet een bestelling bij een bedrijf en het bedrijf bevestigd dit. Dan is de overeenkomst gesloten. Had de klant willen weten wat het zou kosten had die dat vooraf moeten vragen. Je kan je karretje wel volgooien bij de supermarkt, maar als je bij de kassa pas schrikt van de prijs heb je toch echt zelf steken laten vallen.
Ik hoor alleen de onderbuikgevoelens maar geen inhoudelijke argumenten waaruit volgt dat ik er naast zit.
Dat is dan geheel wederzijds. Een onderbouwing dat de klant niets hoeft te doen is ook niet gegeven.
Ik heb dat standpunt niet ingenomen. En ik heb wel een onderbouwing gegeven. Jij bent het er alleen niet mee eens.
Dus het "praktische" advies is; vecht de reiskosten van pakweg €150 aan en ga rechten als het bedrijf daar niet mee akkoord gaat? Nogmaals, ik geef TS een kans, geen idee hoe groot, het te winnen maar je kunt zo'n zaak ook verliezen.
Je kan iedere zaak verliezen. Je kan ook een factuur krijgen voor een dienst die nooit geleverd is. Zo'n zaak kun je theoretisch gezien ook verliezen. Betalen dan maar? Nee, natuurlijk niet. Angst is een slechte raadgever.
Als TS niet betaald dan is het aan het bedrijf om te bewegen. Bij de rechter zal het bedrijf moeten onderbouwen waarom ze recht heeft op deze reiskosten. Het argument, "omdat wij dat vinden", zal geen indruk maken. Het bedrijf zal daar een rechtsgrond voor moeten aandragen. De overeenkomst kan zo'n rechtsgrond opleveren, maar dan moet wel afgesproken zijn dat deze kosten betaald moeten worden.
Ik heb afgelopen jaar mijn CV laten schoonmaken. We hebben hier een bedrag voor afgesproken en er is niet gesproken over reiskosten. Ik had raar opgekeken als op de factuur reiskosten hadden gestaan. Ik had die dan zelf niet betaald.
Goeie vraag, Henkdezevende. Nog een vraag die daarbij past: wat zijn de risico's voor de consument om een rechtsgang te riskeren? Kan de rekening dan niet nog hoger uitvallen?
En alfatrion, gezien het feit dat dit natuurlijk schering en inslag is (gedetailleerde afspraak over prijs wordt wel vaker niet gemaakt, laat staan dat er gesproken wordt over de kosten van transport e.d.), er is dan vast wel jurisprudentie hierover die jouw lezing bevestigt. Is die jou bekend?
Ik acht het risico laag. De kans dat je verliest. Natuurlijk, als je veroordeeld wordt dan moet je ook de proceskosten betalen, maar de kans op verlies acht ik erg laag. Ik kan me niet voorstellen dat veel partijen hierover naar de rechter gaan. Ik baseert me gewoon op vast recht. Jurisprudentie ken ik niet, maar je kan hier natuurlijk altijd een discussie over starten op rechtenforum.nl dan hoor je hoe andere juristen hierover denken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar aangeeft dat een rechter een factuur met niet overeengekomen posten met niet overeengekomen bedragen toewijst. Ik ga er in deze casus uit dat er geen afspraak is gemaakt over de reiskosten, omdat TS dat heeft aangegeven.
Ook naar mijn mening lijkt mij hetgeen u is aangerekend niet aan de hoge kant. Daarbij komt dat u a.: niet vooraf een offerte heeft gevraagd, b.: u kennelijk niet naar de algemene voorwaarden heeft gekeken die ieder bedrijf moet hebben en.
Ook m.i. zeer logisch dat men voorrijkosyten in rekening heeft gebracht en ook de reisstijd omdat dat in wezen ook werktijd is (zeker als de afstand zo groot is als u noemt. Daarbij is het aanrekenen van ca. 2 uren gelet op de afstand m.i. ook zeer reeel.
Arbeidsloon van € 52.00 per uur is niet bijzonder extreem te noemen en de bedrijfswagen rijdt ook niet kosteloos.
Al met al vallen deze gerekende kosten wel mee.
Dat u niet verteld zou zijn dat er voorrijkosten in rekening worden gebracht, neem ik voetstoots aan, maar u heeft ook niet gevraagd of er extra kosten berekend worden bij het uitvoeren van een reparatie.
Er is (bijna) geen bedrijf te vinden, die zonder voorrijkosten, geheel 'gratis en voor nop' voor een reparatie komt voorrijden.
lijkt mij een normaal tarief eerlijk gezegd en voor wat betreft de reis uren, als u werk uitvoert voor een ander die 100Km verder zit en u moet daar heen doet u dit gratis?
0,50 ct p/km is ook niet idioot veel, kostprijs lijkt me....
Ik vind 2 uur reistijd doorberekenen voor deze afstand heel schappelijk. Ik denk dat de werkelijke reistijd langer was. En 50 ct/km is ook net kostendekkend. Kennelijk vindt TS dat een bedrijf onder de kostprijs moet werken.
Tip: vraag volgende keer gewoon een lokaal bedrijf.
U bedoeld MAAR €52.
Als ik hier een electra monteur laat komen die zo 1,5 km van mij af zit zou ik daar zelfs €25 voor moeten neer tellen.
Daar bij moet u zich wel bedenken dat als ze de 2 uur en 45 minuten aan arbeidsuren zouden gaan berekenen u misschien velemalen meer kwijt zijn geweest.
Er staat 2 uur en 45 minuten á € 52,00 (per uur)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer