keessie1
door keessie1 Jul 12, 2008 om 23:41
Geldzaken & recht

Winkel geeft GEEN GELD TERUG maar tegoed bon.

Hallo,

Ik kocht vandaag een vijver beluchtings pomp bij een tuincentra van zo'n 250 euro.

Na thuis komst zet ik hem aan en hoorde gelijk dat het aparaat zeer hard rammelde en brom geluid produceerde. Ik weet van kennisen die een ander merk hebben dat dit niet hoort, dus ik gelijk terug naar het tuincentrum met de vraag of ze een andere hadden die minder herrie maakte. Volgens hun hoort dit bij dit merk en een ander merk hadden ze niet.

Ik wilde dan een toch maar liever een lucht pomp van een ander merk en besloot dan ook verder te kijken. Ik mocht het artikel terug geven, maar GELD TERUG geven deden ze daar niet, dit stond blijkbaar op de kassabon.

Dit zag ik, nu men mij er op wees, ook staan en ik kon dan ook alleen maar een te goed bon krijgen van 250 euro. Nu heb ik twee problemen ik heb geen pomp en geen 250 euro om een andere pomp te kopen en ik weet niet wat ik zou moeten kopen voor de te goedbon van 250 euro, viooltjes of geraniums voor 250 euro lijkt me ook wel er veel.

Mag een winkel weigeren je geld terug te geven en je verplichten met een te goedbon  genoegen te nemen. Ik heb met spoed 250 euro nodig voor een lucht pomp voor mijn vijver, maar door deze aktie ben ik mijn geld kwijt en heb dus een probleem.

Wie weet of dit mag??

Vast bedankt, Groetjes Keessie

8872 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Keessie,
Het is erg jammer voor je maar geen enkele winkelier heeft de plicht geld terug te geven. Dit is een gunst/service als hij dat wel doet. Zeker als op je bon staat "ruilen binnen 8 dagen" kan je er al van uitgaan dat je dus wel mag ruilen maar niet je € 250 terug krijgt. Koop=Koop.
Het is niet rottig bedoeld maar waarom zoeken mensen niet eerst goed uit wat ze willen hebben en kopen het dan pas, de gemiddelde winkelier moet iedere dag wel iets terug nemen wat in een impuls lijkt te zijn gekocht, en de klant,,,die vind het raar als de winkelier niet het aankoopbedrag retourneert. Ze willen de service van 25 jaar terug en de internetprijzen van nu. Vraag voortaan vtv of je iets af mag spreken mbt het retourneren.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo keessie

Kort maar krachtig, ja dat mag! Grote winkelketens willen je nog wel eens je geld terug geven, maar meestal in combinatie met dat wat je aangeschaft hebt, beschadigd is of niet werkt. In jouw situatie had je beter van te voren kunnen vragen of je je geld terug zou krijgen bij terug brengen. Maar in dit geval dan ook naar alle waarschijnlijkheid niet, pomp heeft al in het water gelegen. Dus: staat het op de kassabon, helaas.

Wat die pomp betreft: misschien te snel terug gebracht. Ook mijn vijverpomp heeft wel eens kuren. De "herrie", brommen e.d. kan je verminderen en/of weg krijgen door de water toevoer te verminderen. Op elke pomp zit wel een dopje, ventieltje of hoe die dingen ook mogen heten, om hem af te stellen.

Vreemd is wel dat jouw tuincentrum maar 1 soort pomp verkoopt.  Heeft dat tuincentrum niet meerdere filialen? Misschien hebben die een ruimere keuze.

Groet, kiran

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@keessie

Excuus!! Ik lees net terug en zie dat je het over een beluchtingspomp heb. Zuurstofballetje .... ???? Die brommen inderdaad. Maar geluid is afhankelijk van, hoe diep die in het water ligt.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor reacties, Even ter aan vulling, Het is geen inplus aankoop geweest en Tuincentra hanteren geen internet prijzen.

In de winkel staat doos openen is kopen, dus proberen wat je koopt is er niet bij.(Dit zag ik laatst ook bij b.v. Cranenbroek, doos open is kopen en GEEN geld terug).Dus koop een kat in de zak niet goed geld kwijt, of je koop maar ergens anders????

Het brommen van de pomp was al direct onbelast en ligt echt aan het merk.

En juist omdat je tegenwoordig in de winkels steeds minder kan testen of vooraf zien werken (denk aan bouwmarkten en b.v. een boor- of schuurmachine, wie probeert deze voor aankoop), ga ik er vanuit dat terug brengen en geld terug moet kunnen, maar ik begrijp dat het geen recht is.

Jammer zou een recht moeten worden......

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Keessie,
Ik zag dat je het laatste stukje toch iets te persoonlijk hebt genomen. Dat was niet zo bedoeld,Het is een algemeen iets dat klanten heel makkelijk (dus hoeft niet in jouw geval zo te zijn) spullen willen terugbrengen. Ik kom veel bij elekronikabedrijven en voorzie daar grote problemen als dit een recht van de klant zou worden. De kans dat je dan nog iets nieuw of origineel verpakt koopt wordt vele malen kleiner. Kijk maar eens bij de Media Markt, op grote stapels zijn vaak al een aantal dozen niet meer origineel verpakt. Dat zou m.i. geen goede ontwikkeling zijn.
Ik vind dat in jou geval het tuincentrum iets coulanter had mogen zijn maar het is aan hun. Je koopt daar vast nooit meer iets dus dat is hun keuze dan geweest.
Succes evengoed

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Keessie1, inderdaad is een  winkel niet verplicht je geld terug te geven, echter, als een winkel zich echt respecteerd, en een goed management voert, dan is dit bijna nooit een probleeem. Ik vind het heel erg triest dat er nog zoveel winkels zijn, die inderdaad zeer moeilijk doen, als je een aankoop hebt gedaan, en er deugd geen moer van. Probeer alsnog eens te gaan praten met de hoogste baas/manager van dit bedrijf, en ga eens rustig om de tafel zitten, en leg uit het hoe en waarom, misschien komen ze je alsnog tegemoet, en, las but not least: Ga niet alleen, neem altijd iemand mee!! Kortom, laat je niet afzeiken.