bl
door blackblossom Jul 26, 2008 om 20:14
Geldzaken & recht

Woningbouw wil bewoners van een pand laten betalen voor object in GR

Ik woon in een monument waarin tien jongerenwoningen zitten. Beneden is er een gemeenschappelijke ruimte waarin van de woningbouw absoluut geen "objecten" neergezet mogen worden. Niemand mag daar dus vervoersmiddelen of vuil neerzetten.

Nu heeft iemand een bank daar neergezet (grofvuil dus). Deze heeft een aantal dagen gestaan, vervolgens is de woningbouw daar achter gekomen en heeft de bank weggehaald. Omdat ze de eigenaar van de bank niet hebben kunnen achterhalen willen ze alle bewoners in het pand hiervoor een boete laten betalen.

De boete is een paar honder euro en zal verdeeld worden over de tien bewoners in het pand.

Kan de woningbouw dit maken?

Degene die de bank daar neer heeft gezet is waarschijnlijk verhuisd, dus die komt mooi onder de boete uit. En de mensen die niets met die bank te maken hebben moeten er mooi voor betalen.

Dit kan toch niet?

Weet iemand misschien een aantal wetsartikelen die ik aan de woningbouw kan laten zien waaruit blijkt dat wij er als bewoners niet voor aansprakelijk gesteld kunnen worden?

Bedankt!

311 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 26, 2008 om 20:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Kijk even wat er hierover in je contract/voorwaarden van de woningbouw staat, ik verwacht dat ze dit `gewoon`mogen doen .

Veelal betaal je allemaal een X bedrag voor onderhoud van een gemeenschappelijke ruimte, als de woningbouw in dit geval extra kosten moet maken zullen ze dit gaan terugvorderen, in dit geval dus onder jullie verdelen, omdat ze helaas hebben niet kunnen constateren wie de `dader`was (anders zou hij wellicht de volledige rekening gepresenteerd hebben gekregen.)

Maar de woningbouw gaat niet zelf voor deze kosten opdraaien, het is feitelijk jullie verantwoording je aan de regelementen te houden en te zorgen dat deze ruimte niet vervuild ed (en er op letten dat iedereen dat doet in vervolg misschien).

Wellicht was het slimmer geweest als jullie er alsnog direct zelf voor gezorgd hadden dat de bank verwijderd werd nadat iemand hem er had neergezet, wetende dat er niets mag staan.

Succes,

jo
door joep873 - Jul 26, 2008 om 20:43
103 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder mag je geen boete opleggen, maar vermoedelijk (afhankelijk van huurcontract) mag hij wel de schoonmaakkosten doorberekenen.
Kijk ook eens naar de aflevering van de Rijdende Rechter van 16/10/2007 (http://www.ncrv.nl/?nav=qwwceDsHtGAubCjcCKFiB) voor iets soortgelijks.

bl
door blackblossom - Jul 29, 2008 om 20:49
59 Antwoorden / 14 Vragen

Nou het blijkr nog erger te zijn dan verwacht.

Vannochtend vertelde een buurmeisje dat de buurtmeester bij haar aan de deur was geweest en dat hij vertelde dat hij in de centrale hal een brief met mijn adres had gevonden achter de bank in een doos oud papier. Ze vertelde me dat hij haar vroeg of ze wist of ik het gedaan heb en toen dat ze had gezegd dat het haar stug leek omdat ik juist degene ben die briefjes stuurt naar de buren met de vraag om de boel een beetje netjes te houden.

Ik schrok ervan dat ze dat vertelde en ik snap(te) niet hoe die brief daar terecht kan zijn gekomen want ik zet altijd braaf mijn oud papier buiten. Ik was haar dus wel dankbaar dat ze gezegd had dat ik het niet kon zijn.

Maar tot mijn grote schrik vond ik bij thuiskomst een brief van de woningbouw in de brievenbus waarin stond dat ze een bankstel, vuilniszakken en oud papier hadden aangetroffen en dat na controle bleek dat het van mij was en dat ze mij de verwijderingskosten in rekening gaan brengen!

Ik was dus gelijk overstuur en woest (al de tweede in een week die mij onterecht aansprakelijk stelt voor iets en mijn geld af wilt nemen) en het was al na 18 uur dus ik konde woningbouw niet bellen. Ik heb zelfs naar het noodnummer gebeld maar daar konden ze mij niet helpen.

Vervolgens ben ik anderhalf uur bezig geweest met het typen van een brief voor alle bewoners waarin ik heb uitgelegd dat ik het onmogelijk gedaan kon hebben omdat ik juist heel netjes ben met vuil en oud papier en dat ik juist zelf adressen heb gegeven aan alle bewoners van de grofvuilophaaldienst en kringloopwinkels om te zorgen dat het pand netjes blijft. Ik heb gevraagd of zij willen bevestigen dat de gevonden spullen niet van mij afkomstig zijn.

Dat leek mij de beste oplossing: bewijzen verzamelen.

Hebben jullie verder nog tips/adviezen wat ik kan doen?

Ik denk dat iemand die mij een hak wilt zetten een envelop aan mij gericht uit het oud papier heeft gevist en bij het vuil heeft gegooit zodat ik de schuld krijg.

Of iemand anders heeft mijn post gekregen en dat vervolgens bij het oud papier gesmeten.

stacey
door stacey - Jul 30, 2008 om 12:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ik denk dat iemand die mij een hak wilt zetten een envelop aan mij gericht uit het oud papier heeft gevist en bij het vuil heeft gegooit zodat ik de schuld krijg.-- Of iemand anders heeft mijn post gekregen en dat vervolgens bij het oud papier gesmeten.---

Tja dat is lastig, persoonlijke post zou enkel in handen van de persoon in kwestie kunnen zijn in normale gevallen en dus alleen door/via jouw ergens anders kunnen belanden.......

Ik zou een (persoonlijk) gesprek aanvragen en daar bezwaar maken en zien te achterhalen hoe/wat/waar/wanneer en uitleggen waarom jij dit geweest kunt zijn en dan hopen dat je ze kunt overtuigen.

Wel heel erg vreemd is het feit dat er nu ineens ? bewijs is opgedoken, eerder konden ze de `dader`niet achterhalen en nu Nadat iedereen bericht heeft gehad dat er gezamelijk betaald moet gaan worden duikt er een envelope met adresgegevens op die de `dader` zou aanwijzen.............en daarmee Achteraf ?! de claim voor allen wijzigd in een claim voor 1 persoon.

Succes,

bl
door blackblossom - Jul 30, 2008 om 19:39
59 Antwoorden / 14 Vragen

Het is gelukkig al opgelost,

Ik heb de woningbouw een hele lange mail gestuurd met 1001 redenen waarom ik het onmogelijk gedaan kon hebben en ik heb de buurtmeester gelukkig kunnen overtuigen van mijn onschuld.

Ik vind het ook wel heel typisch dat ineens op het moment van controle een envelop van mij tussen het oud papier ligt.

Dat de rekening gedeeld zou worden had ik van een buurvrouw gehoord (zij had dat weer van de buurtmeester gehoort) dus we hadden daar nog geen bericht van de  woningbouw zelf gehad.

Dus het is niet zo dat de woningbouw eerst al een gedeelde rekening had gestuurd.

In ieder geval hoef ik die rekening niet te betalen, maar het blijft nog altijd een raadsel wie het gedaan heeft. De helft van de bewoners heeft al een alibi dus er zijn maar 5 mensen die het gedaan kunnen hebben. Op mijn brief naar alle bewoners is nog geen enkele reactie gekomen dus ook geen tips.

Mocht de dader niet gevonden worden dan gaan ze waarschijnlijk de rekening alsnog verdelen.