EG
door EG1509 Nov 16, 2016 om 14:16
Geldzaken & recht

Youfone eerste factuur naar "rato"

Besten,

Ik heb onlangs een sim-only aangevraagd bij Youfone. Ik heb voor een riante bundel van 2000 mb gekozen, zodat ik nooit te weinig zou hebben. In een mailtje wordt mij verteld dat mijn abonnement ingaat zodra mijn nummer vrij kwam van KPN (24-10).

Vanaf dat moment ben ik dus gebruik gaan maken van mijn abonnement. Na een week of twee dacht ik mijn dataplafond voor de zekerheid maar in te stellen. Wat blijkt - te laat. Want, zonder duidelijke vermelding, is mijn eerste maand helemaal geen eerste maand, maar maar een gedeelte hiervan. Daardoor hebben ze berekend wat ik zou mogen gebruiken en daar ben ik overheen gegaan. Resultaat 32 euro betalen voor internet buiten mijn bundel. Bijna het dubbele van mijn nieuwe maandkosten (wat ik ook schappelijker had gevonden, gewoon mijn abonnement rekenen).

Ik heb even nagezocht en ik had dit alleen kunnen weten als ik actief op zoek was gegaan naar deze regeling (via klantenservice) of als ik de eerste 6 dagen mijn tegoed had bekeken in de app of op de site. Zoals gezegd, had ik een bundel waar ik zeker niet in 6 dagen overheen zou gaan, dus heb me nooit genoodzaakt gevoelt om te kijken.

Nu vraag ik me af; mag dit? Mag je als bedrijf zo onduidelijk (zelfs dubieus, als mijn abonnement ingaat op de dag dat mijn nummer vrij komt) aangegeven dat je eerste maand geen volledige bundel is om vervolgens zoveel extra kosten in rekening te brengen? Ik lees dit namelijk op meerdere plaatsen en vind het volledig belachelijk, maar ik weet niet in hoeverre je als bedrijf daar transparant over hoeft te zijn (ik neem namelijk aan dat dit hun manier is om de abonnementskosten zo laag te houden voor de rest).

2199 3 Rapporteer

eclipse
door eclipse - Nov 16, 2016 om 14:28
1561 Antwoorden / 370 Vragen

met zo `n verbruik, ? zou ik een wifi abbo nemen https://www.ziggo.nl/mobiel/mobiel-abonnement/    evenals kpn enandere providers. Ik had  Uw  probleem juist andersom, mijn abbo was al ingegaan maar het toestel kwam 4 dagen + weekend  dus  6  dagen later , maar werd  er wel de week zonder mobiel meegeteld.. p.s  , krijgt  u ook geen sms dat u bijna uw  einde van de bundel heeft bereikt?

jo
door jorisw Nov 16, 2016 om 14:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

2GB is niet zo extreem veel hoor.

eclipse
door eclipse Nov 16, 2016 om 15:00
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Joris W , nee ? ik zie het wel aan mn updates op de mobiel, zitten erbij van 160 mb...maar 2  gig, zag is zo`n tabel daarin werd  aangegeven mp 3  zoveel mb, half  uur  you tube  video zoveel, film hd  1 uur 30 +/_zoveel mb, ik heb 1  gig  aan data, maar doe alles over wifi, zelfs de sim gaat uit, komt toch wel door ...alleen bij geen bereik zet ik de sim even aan, en heb voor d zekerheid  de software van de edge s7 op 800 mb gezet.En nu zeker op wifi met die ocules gear, dat vreet echt mb `s dus voor de zekerheid  heb ik mijn sim uit ...voorkomen is beter dan achteraf je een  bult  betalen ..  toch ?  :-)

EG
door EG1509 Nov 16, 2016 om 17:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg volgende maand bericht als ik het einde van mijn bundel nader.

En ook lekker, dat lees ik ook veel van youfone ja, maar goed geluk bij een ongeluk, heel misschien heeft het je gered van ineens compleet buiten je bundel "internetten". Hebben ze nog wat met je klacht gedaan? Ik vond de klantenservice erg onvriendelijk.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2016 om 15:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent dus al gebruik van het abonnement gaan maken terwijl het nog nummer nog niet overgezet was? Gebruikelijk is dat pas te gaan doen als het abonnement is ingegaan en niet erop gokken, dan komen er ook geen extra kosten. Die 32 euro vallen me eigenlijk wel mee.
U heeft zichzelf niet goed geïnformeerd (zoals men behoort de doen) en wilt nu de schuld aan Youfone geven?
https://www.youfone.nl/klantenservice/vraag/hoe-werkt-nummerbehoud

EG
door EG1509 Nov 16, 2016 om 17:43
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurora,

Sorry dat ik mezelf kennelijk niet duideiljk heb gemaakt. Ik heb mijn abonnement niet gaan gebruiken voor dat mijn nummer is overgezet. Ik ben het ingebruik gaan nemen op de dag dat deze is overgezet, een maand na het bestellen van mijn abonnement.

32 euro valt ook engszins mee als ik lees wat andere ervaringen zijn, neemt niet weg dat het kosten zijn die worden gemaakt door onduidelijk aan te geven dat je eerste maand niet begint op het moment ingaat, maar je bundel wordt ingekort, waar je alleen achter komt als je actief op zoek gaat naar informatie daarover. En ik kijk de eerste zes dagen van mijn abonnement niet of ik er al overheen zit, want dat zou nooit lukken.

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Nov 16, 2016 om 18:02
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw volledige (data)bundel gaat in vanaf het moment dat de overzetting van uw bestaande nummer heeft plaatsgevonden. Minder bekend is dat de meeste providers starten met de nieuwe (maandelijkse) bundel op het moment dat zij de factuur opstellen. Dat is niet de datum waarop u die faktuur ontvangt. Het is dus zaak die datum op te vragen. Alsdan kunt u ook uw bundel eenvoudig instellen MET signalering op uw telefoon en bent u van dit soort problemen verlost. Anderszins kunt u vanwege het klaarblijkelijke misverstand proberen het op een akkoord te gooien met Youfone. Ook helpt het om dit te melden bij de Consumentenbond (Klachtenkompas) of stekeligheden temeer daar zij voor deze provider een voorkeur tonen. Ook de Webcare van Youfone zou hier een duit in het zakje kunnen doen.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 16, 2016 om 19:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een aantal providers waaronder Youfone begint de 1e van iedere maand met de nieuwe bundel.
Verder is er geen misverstand ts heeft gewoon niey voldoende tijd genomen om inzicht in de voorwaarden te krijgen.

EG
door EG1509 Nov 16, 2016 om 19:45
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Matt Matheij, ik zal er eens naar kijken.

Diewilik, ik ga niet ontkennen dat ik inderdaad niet actief opzoek ben gegaan naar dergelijke informatie. Ik verwacht van een provider transparantie wat zoiets betreft. Echter, youfone geeft het alleen aan als je er per ongeluk over struikelt. Dat stuit bij mij. Zal ongetwijfeld hun strategie zijn en wat dat betreft volledig binnen de regels, ik vraag me alleen hardop af of ze niet transparanter moeten zijn en de klant dit van te voren aangeven.