17 weken wachten op aansluitingen nieuwbouwhuis elektra en water
Ons nieuwbouwhuis is bijna af en omdat ik graag half september wil kunnen intrekken heb ik op 15 juni netjes een aanvraag gedaan voor het verplaatsen van de bouwaansluitingen voor water en elektra naar de meterkast (3 maanden voor de gewenste uitvoerdatum). Alleen op de website van Enexis kon ik iets vinden over de geschatte wachttijd (12 weken ivm drukte, dus normaal gesproken korter!!), dus ik zou nog mooi op tijd zijn. Ook bij de aanvraag kon ik als gewenste planning week 36 kiezen.
Nu blijkt dat de aannemer pas in week 41 komt (17 weken na de aanvraag). Dit betekent voor mij een maand vertraging van de verhuizing, een maand dubbele lasten en 2 verhuizingen binnen een maand. Ik vind het onbehoorlijk dat deze wachttijden zo lang zijn. De hele bouw van het huis is in 52 weken afgerond, maar een paar leidingen doortrekken duurt 17 weken... De aannemer (Heijmans) die de werkzaamheden uit moet voeren is niet geneigd om de planning aan te passen of te zoeken naar een alternatief. De netwerkbeheerders (Enexis en Brabant Water) zijn afhankelijk van de aannemer voor de planning en het is niet mogelijk om een andere aannemer te zoeken, want dan gaat het nog langer duren (volgens klantenservice Enexis).Ik vind het onbehoorlijk dat deze bedrijven niet zorgen voor een snellere afhandeling en de klanten met het probleem laten zitten en ook geen oplossing aandragen of tenminste samen zoeken naar een oplossing. Ik ben bang dat meer mensen hier tegenaan lopen, en weet niet of er mogelijke oplossingen zijn. Het zou in ieder geval helpen om een duidelijke waarschuwing op de sites van netwerkbeheerders te plaatsen dat je dus kennelijk dit minimaal een half jaar van te voren moet regelen om op tijd te zijn.
U kunt het wel onbehoorlijk vinden maar ze hebben gewoon niet genoeg personeel. Dat kan niet zo 1,2,3 veranderd worden want er is gewoon geen personeel te vinden.
U kunt dus vanalles vinden maar dat zal de wachttijd niet verkorten.
quote
Ook bij de aanvraag kon ik als gewenste planning week 36 kiezen.
unquote
Een gewenste aanvraag wil natuurlijk niet zeggen dat het dan ook in die week uitgevoerd wordt. Je hebt geen bevestiging ontvangen dat het ook in die week gebeurd
Dat Heijmans hun planning niet aan gaat passen omdat het niet in jouw straatje past vind ik niet meer dan normaal. Heb je enig idee wat een aanpassing van een dergelijk project aan kosten met zich meebrengt? Het is namelijk niet zomaar een paar leidingen doortrekken...
Zelf ben ik een aantal keren naar een nieuwbouwwoning verhuisd en op het moment van de sleuteloverdracht (in het huis zelf) zaten alle meters er in en werd samen met de opzichter van de bouwer keurig netjes genoteerd wat de meterstanden waren.
Zou me verbazen als het in jouw geval anders zou zijn.
Dat je waarschijnlijk dubbele kosten hebt, is wellicht te wijten aan je eigen strakke planning.
Ga, als dat mogelijk is, eens langs op de bouw en kijk in je toekomstige huis of er al een meter hangt.
Dat is verdomd vervelend, ik kan mij uw frustratie voorstellen, maar het is helaas niet anders. We leven nu eenmaal momenteel in die tijd, met personeelstekorten, en het is te hopen dat dat een keer beter gaat worden. Het is wensdenken, maar ik vrees dat het alleen maar slechter zal gaan in Nederland.
Overal zijn planning/leverings en personeelsproblemen, hier dus ook
Dit had u kunnen verwachten, ook in deze sector is dit al een tijd gaande en brkend
Het is niet anders.
Wegens een tekort aan werknemers worden de wachttijden om iets geregeld en of gedaan te krijgen alleen maar langer en langer.
Ook u zult moeten aansluiten achteraan in de wachtrij om aangesloten te worden.
Begrijpelijk dat de aannemer de planning van uw aanvraag niet naar voren wil halen, hij zou dan anderen in de wachtrij, ter uwer eer en glorie, moeten duperen door hun aanvraag nog langer uit te stellen.
Niets"onbehoorlijks" aan, maar alleen een gevalletje van overmacht.
Lees je nooit een krant, kijk je nooit naar het journaal of een actualiteitenrubriek? Dan had je kunnen weten van de problemen bij aansluitingen van nieuwe huizen en verzwaarde aansluitingen. Je hebt nog geluk, bij Liander wordt aangeraden een half jaar van te voren aan te vragen.
Als al hiervoor gesteld: helaas en inzake het fenomeen van personeelsschaarste in ook deze sector en de 'vertragings'gevolgfen daarvan wordt al geregeld aandacht besteed in alle media! Vanuit juridisch oogpunt gezien: (ook) hier heeft men te maken met overmacht - gebrek aan vakkundig personeel! Vervelen, lastig maar waar.
Terzijde: week 41 is 5 weken later dan week 36. Afhankelijk van uw koopovereenkomst kunt u de aannemer mogelijk wel aanspreken op niet kunnen nakomen van afgespoken oplevering maar ook die zal zich dan beroepen op overmacht.
In deze context lijkt het mij uitermate zinvol dat u contact opneemt met https://www.eigenhuis.nl/contact/ voor juridische hulp (men zal dan wel vragen of u lid bent) of anders: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
De netwerkbeheerder kan uiteraard niet in de planning van de aannemer kijken. Die geeft slechts aan wat gebruikelijk is. Het zou ook zomaar kunnen dat een andere aannemer in een andere gemeente sneller kan leveren. Wat moet de netbeheerder dan aangeven?
De wettelijke maximale termijn voor het aansluiten van nutsvoorzieningen is vanaf het moment van definitieve aanvraag 18 weken. U had dus vooraf rekening moeten houden met ongeveer vier maanden wachttijd. En in uw geval houden de netbeheerders zich dus netjes aan die termijn. Dat is héél behoorlijk en netjes.
Als u het allemaal te lang vind duren dan had u de aanvraag eerder moeten indienen. Of als u die verantwoordelijkheid bij de aannemer heeft neergelegd: dan moet u uw beklag doen bij de aannemer. Ook wanneer de aannemer door het te laat aanvragen van de nutsvoorzieningen niet optijd uw woning kan opleveren. Dat kan u nog flinke financiële meevaller opleveren, indien de aanvraag de verantwoordelijkheid is van de aannemer conform uw overeenkomst.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer