je
door jeemieneetje Mar 2, 2006 om 15:43
Huishouden & energie

Aankoop keuken

Hallo,


Afgelopen dinsdag, 28feb, heb ik een keuken gekocht. Hier heb ik echter spijt van. Ik heb  te haastig getekend om dat ik op tijd bij school wilde zijn om mijn kids. De verkoper zei, het wel in order te maken, en ik zou de volgende dag weer terug komen. Over de prijs waren we het eens. Hij zei,ook dat een aanbetaling niet nodig was. Ik vertrouwde hem, heb toen getekend en verliet de winkel zonder aankoopbewijs. De volgende dag kwam ik weer, en vertelde dat ik wilde betalen bij aflevering. Maar dat was niet mogelijk ik moest betalen 5 werkdagen voor aflevering, want dit stond ook op de aankoopbon. Dit wilde ik niet en zei dat ik van de koop afzag. De verkoper begon over, dat het normaal was, dat het roerend goed was, dat het bij de wet zo geregeld was, dat hun chauffeur al 3 keer zijn overvallen (alsof ik als klant daar voor verantwoordelijk ben)ect. Ik begon argwaan te krijgen, en er ontstond een meningsverschil. Ben daarna boos de winkel uitgelopen, omdat ik mij als klant slecht behandeld voel en er geen basis van vertrouwen meer is.


Mijn vraag wat kan ik nu het beste doen, er is nog geen keuken besteld om dat ik na mijn eerste bezoek, telefonisch heb aangeven, nog wat wil wijzigen.


Bij voor baat dank voor de reacties

1119 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

hutch
door hutch - Mar 2, 2006 om 15:59
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

Jemineetje,


zeg dat wel.....


U koopt toch niet even gauw tussendoor een keuken???? Dit lijkt mij toch wel een aankoop, waar erg goed over nagedacht moet worden en niet even onderweg van huis naar school...... Maar goed, dat is uw zaak.


Wettelijk gezien heeft u getekend en bent u dus verplicht om die keuken te kopen. Mocht u er vanaf willen, zult u dat in onderling overleg moeten doen, met zeer hoogst waarschijnlijk een x-bedrag aan "schadeloosstelling".


V.w.b. die betaling is heel simpel: die verkoper heeft het over de wet, maar leest dit alleen maar in zijn eigen voordeel.


Als die verkoper zegt, wat ik begrijp, dat het in de wet staat, dat u 5 werkdagen van te voren de gehele koopsom moet betalen, staat hij keihard te liegen.


Art. 26, lid 2 (Boek 7) Burgerlijk Wetboek zegt: "Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht."


Wettelijk gezien kan die verkoper u dus verplichten ten hoogste de helft vooruit te betalen en de rest bij aflevering. Al die andere redenen (terecht of niet) heeft u totaal niets mee te maken en zijn zijn problemen.


Vertrouw nooit meer een verkoper alleen op zijn mooie (blauwe) ogen. Het gaat om geld en in dit geval waarschijnlijk om erg veel geld.


Gr. Hutch

vladja
door vladja - Mar 2, 2006 om 16:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

Koop is koop. Ook al is er nog niets besteld bij de keukenleverancier kan de verkoper u annuleringskosten in rekening brengen. Die bedragen vaak 30% van het aankoopbedrag.


Is deze leverancier aangesloten bij de branchevereniging, dan kunt zich daar op baseren. Deze hanteren een aanbetalingsbedrag van 25% van de koopsom.


Vladja

am
door ampie - Mar 2, 2006 om 16:19
27 Antwoorden / 1 Vragen
0

Wat de verkoper beweert over dat het in de wet geregeld zou zijn dat u moet betalen vóór levering is niet waar. De verkoper mag dat wel eisen, maar u hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Als u echter een koopovereenkomst heeft getekend waarin is opgenomen dat u het hele bedrag 5 werkdagen voor aflevering moet betalen, dan zit u daaraan vast. Dat u teveel haast had om de koopovereenkomst eerst goed door te lezen voordat u uw handtekening zette, is nog geen reden om de overeenkomst te kunnen ontbinden.


U zou de verkoper een voorstel kunnen doen om een gedeelte aan te betalen en de rest te betalen na aflevering, maar het staat de verkoper vrij om al of niet op zo'n voorstel in te gaan.

am
door ampie - Mar 2, 2006 om 16:26
27 Antwoorden / 1 Vragen
0

de Centrale Branchevereniging Wonen hanteert inderdaad een aanbetalingspercentage van 25%, maar het staat een leverancier vrij om daarvan af te wijken!

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 3, 2006 om 00:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen
0

Lijkt me typisch een communicatiestoring uw aanvaring met de verkoper en daaruit volgende consequenties. Aan de koop zit u wel vast en annuleren kost u teveel geld. Als de betaling het enige punt van discussie is dan zou ik als ik u was een nieuw gesprek vragen in aanwezigheid van de chef of manager. Bij de aflevering van de keuken de rest (meestal 50%) betalen is volstrekt normaal en de afspraak kan zo worden vastgelegd dat u als de keuken compleet is geleverd en gemonteerd naar volle tevredenheid met uw pinpas het restant zal betalen. In het geval de keuken nog niet compleet is of nog enige nawerkzaamheden verricht moeten worden kunt u een bepaald percentage bijv. 5 - 10% inhouden en pas nadat ook die punten naar tevredenheid zijn opgelost op dezelfde wijze betalen.


Probeer in ieder geval de verhouding met de winkel goed te houden om te voorkomen dat u elkaar over 2 jaar nog in de haren vliegt voor de rechter. Oplossen is beter dan geld weggooien. Succes.

ha
door harold3 - Mar 3, 2006 om 10:59
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Volgens de nieuwe voorwaarden CBW mogen ze slechts een aanbetaling van ten hoogste 15% vragen. De rest bij aflevering. In de oude voorwaarden stond nog "tenzij anders overeengekomen" maar dit is verdwenen met de nieuwe voorwaarden per 1 december vorig jaar.


Mocht de keukenwinkel lid zijn van het CBW dan moeten ze aan de voorwaarden voldoen. Hiermee verplichten ze zich middels het lidmaatschap.


In Uw geval zou ik in een gesprek met de filiaalmanager het bovenstaande bespreken en tot een oplossing komen. Ze kunnen wel alles op papier zetten en je laten tekenen maar wettelijk zitten ze fout. Tijdens het gesprek komt er dan echt wel een oplossing. Ze willen U immers de keuken verkopen en als ze zich niet aan de wet houden heeft de winkel een probleem en niet de klant.

re
door rebo - Mar 10, 2006 om 11:28
66 Antwoorden / 47 Vragen
0

Waarschijnlijk dat komt vaak voor bij de nieuwe keuken bedrijven.Dat gebeurde ook bij mij vorig jaar oktober bij keuken "Grando" in Almelo. Ik heb inmiddels een voorstel van 25% aanbetaling, de rest na het montage. Na het bellen en spreken bij het bedrijf, beloofde de bedrijfsleider akkoord te gaan maar als ik vraag het op papier te zetten, blijkt het nog erger : eerst 25% aanbetaling dan 10 werkdagen voor het aflevering de rest moet betalen. Ik ben het zo moei van dat ik besluis die koop  niet te reageren.


Volgens de wet : Consument is verplicht max. 50% van de koopsom te aanbetalen. Als de winkelier dat overtreedt, kan de consument de koop afzien.


Veel success !

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer