wo
door wover Dec 3, 2014 om 12:08
Huishouden & energie

Besparen op energie

Ik heb in het kader van energiebesparing de neiging om 's ochtends (ik ga naar t werk) een stekker van een apparaat (bijv. upc-box) eruit te trekken als ik het pas weer avonds ga gebruiken.
Nu zijn er ook mensen zeggen dat het opstarten van dat apparaat 's avonds de energiebesparing ongedaan maakt.
Wat is jullie mening daarover?

18883 57 Rapporteer

user123
door user123 - Dec 3, 2014 om 12:34
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou zeggen : koop een energiemeter en koppel de resultaten terug !

who cares
door who cares - Dec 3, 2014 om 12:43
146 Antwoorden / 9 Vragen

Heb zelf ook een UPC box en die kan je standby laten staan ,maar er is ook een mogelijkheid om in het menu het energie verbruik te verminderen door de standby stand op laag te zetten , maar het duurt dan wel even als je hem aan zet voor dat hij weer in bedrijf is ,hoeveel hij dan verbruikt heb ik geen idee van.

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2014 om 13:54
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan m.i. meer besparen door als je thuis bent je ingeschakelde apparaten/lampen/cv enz in de gaten te houden. Anders gezegd: is die 100 watt lamp te vervangen voor een 60 als voorbeeld?Iets wat niet of nauwelijks energie vraagt uitzetten zet bijna geen of geen zoden aan de dijk.

ph
door philip36 - Dec 3, 2014 om 14:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ze maar kletsen.
Stekker eruit bespaart energie.

gompy2
door gompy2 - Dec 3, 2014 om 14:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wover schreef op woensdag 3 dec 2014, 12:08]Ik heb in het kader van energiebesparing de neiging om 's ochtends (ik ga naar t werk) een stekker van een apparaat (bijv. upc-box) eruit te trekken als ik het pas weer avonds ga gebruiken.
Nu zijn er ook mensen zeggen dat het opstarten van dat apparaat 's avonds de energiebesparing ongedaan maakt.
Wat is jullie mening daarover?
Als jij die neiging hebt dan moet je dat gewoon doen, het zal je over een heel jaar gezien niet erg veel Euro's besparen maar als je je er lekker bij voelt, gewoon doen!
Alleen als je je telefoon ook over die box hebt lopen kun je niet meer gebeld worden.

Het weer opstarten kost geen extra energie, ik zou niet weten waarom.
Je start die box weer op, na een aantal seconden maakt die verbinding met de server van UPC, er wordt data uitgewisseld, je wordt weer aangemeld, er wordt je een ip-adres toegewezen als het goed is als UPC dynamische adressen hanteert, en alles is weer als vanouds.

Als ik langer van huis ga trek ik ook de stekkers er uit, niet voor het besparen van energie maar om een eventuele kortsluiting in zo'n apparaat uit te sluiten.
Ik heb het dan zo bij mijn provider ingesteld dat als de telefoonserver van die provider geen verbinding kan maken met mijn adres, er een mobiele verbinding wordt gemaakt met mijn telefoon mits er gebeld zou worden.

edrick3
door edrick3 - Dec 3, 2014 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wover,

Gewoon doen!
Is veiliger en bespaart (een beetje) energie.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 3, 2014 om 15:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Opstarten kost heel wat minder dan hem de hele dag aan laten staan. Bij mij gaat elke avond als ik naar bed gaat volledig de stroom van all bijstand apparaten uit dat doek ik al minstens tig jaren.

ak
door ake kho - Dec 4, 2014 om 15:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

De goedkoopste stroom is nog altijd de stroom die je niet gebruikt. Dus uitzetten levert altijd voordeel op en is ook nog eens goed voor het milieu. Je kunt ook stroom/geld besparen door alle opladers (mobiel, computer) uit het stopcontact te halen als je ze niet gebruikt. Veel mensen weten dit niet.

Andere manieren om te besparen: isolatie, spaar- of ledlampen in huis. Zo kun je jouw energieverbruik beperken én een bijdrage aan een beter milieu leveren.

Waar je ook veel geld mee kunt besparen is het regelmatig overstappen naar een andere energieleverancier. Vergelijkingssites leveren de meestal het meeste voordeel op. Die hebben namelijk meerdere prijsafspraken met verschillende leveranciers en kunnen zo de meeste korting afdwingen. Een goede energie-vergelijker vind ik bijvoorbeeld: De Prijsvergelijkers

Succes!

komsja
door komsja - Dec 4, 2014 om 17:10
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@wover
Om de upc-box uit te zetten bespaard wel degelijk stroom,want het dag en nacht doordraaien van de koeler kost meer stroom dan de box opstarten want het opstarten gaat enorm snel,dus gewoon uitzetten dat ding.Plus word de box ook nogus effe elke keer gereset.

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2014 om 17:14
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ook kan besparen is een dag/nacht meter ipv één electrameter.

varabas
door varabas - Dec 4, 2014 om 17:14
450 Antwoorden / 35 Vragen

wover,

Ik denk dat het geen extra energie kost om je upc-box "op te starten", maar ik hoor en zie altijd heel veel vragen over energiebesparing en vaak gaan deze vragen over routers, opladers, stand-by enz. kortom het gaat over kleingebruikers.

Weinig hoor ik vragen over grootverbruikers zoals b.v. de wasautomaat en vaatwasser, daar valt echt heel veel energie mee te besparen.
Veel mensen hebben een wasmachine met een laadmogelijkheid van b.v. 6 kilo soms wel 8 kilo, deze wordt vaak maar voor de helft gevuld en de vaatwasser wordt ook halfvol aangezet.
Ook wordt er wasmiddel gebruikt, genoeg voor een volle vaatwasser/wasautomaat, dus ook weggespoeld geld!
Wat denk je wat met deze apparaten (ongeveer 2000 watt) bespaard kan worden,
Als je één was per maand minder draait, heb je volgens mij meer bespaard dan al je kleinverbruikers per jaar bij elkaar verbruiken!
Natuurlijk zijn de kleinverbruikers ook energiegebruikers, maar kijk eerst eens naar je gebruik en belading wat betreft deze grootverbruikers.

Bassie (watt nou weer !)

wo
door wover - Dec 4, 2014 om 18:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties! Ik dacht al dat ik het goed deed, maar twijfelde. Bij deze weggenomen.

edrick3
door edrick3 - Dec 4, 2014 om 18:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=wover schreef op donderdag 4 dec 2014, 18:42]Dank voor jullie reacties! Ik dacht al dat ik het goed deed, maar twijfelde. Bij deze weggenomen.

Graag gedaan.

Fijne avond.

alfatrion
door alfatrion - Dec 4, 2014 om 21:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het opstarten van apparaten kost wel wat energie. Immers, diverse condensatoren moeten worden opgeladen. Maar dit weeg niet op tegen de besparing die het uit staan van enkele uren oplevert.

ja
door janf43 - Dec 4, 2014 om 22:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=varabas schreef op donderdag 4 dec 2014, 17:14]wover,
Weinig hoor ik vragen over grootverbruikers zoals b.v. de wasautomaat en vaatwasser, daar valt echt heel veel energie mee te besparen.

De grootste verbruiker in een huishouden is toch de verlichting.. Dus oude gloeilampen vervangen door spaar- of LED-lampen.

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 13:29
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 4 dec 2014, 21:07]Het opstarten van apparaten kost wel wat energie. Immers, diverse condensatoren moeten worden opgeladen. Maar dit weeg niet op tegen de besparing die het uit staan van enkele uren oplevert.
Wat Alfatrion hierboven al zei: "Condensatoren moeten worden opgeladen".

Tevens slijten deze condensatoren extra snel als ze elke keer opnieuw worden opgeladen...
Als door defecte condensatoren een apparaat (veel) sneller stuk gaat, levert je besparing niets anders op dan verlies van geld en grondstoffen.

Wat Varabas al zei: "Grootverbruikers zoals b.v. de wasautomaat en vaatwasser, daar valt echt heel veel energie mee te besparen".

De wasdroger is helemaal een "energievreter"; zorg daarom altijd voor een super schoon pluizenfilter en condensor.

De meeste moderne consumentenelektronica verbruikt in de Stand-by modus weinig energie; meestal minder dan 1 Watt.

(1 Watt gedurende 24/7 per jaar kost ongeveer 2.5 euro).

donna53
door donna53 - Dec 5, 2014 om 13:39
98 Antwoorden / 10 Vragen

In plaats van de stekkers eruit te halen kun je ook aan/uit stekkers ertussen plaatsen. Deze gebruiken geen stroom, geven alleen de stroom door als ze aan staan. Zo'n stekker kost 0,99 bij Action. De Ledlampen zijn daar ook heel goedkoop trouwens en goed ...en nee, ik heb geen aandelen bij Action :)
Bij KPN raden ze zelfs aan om de tv ontvanger uit te zetten, als je hem niet gebruikt. En zou dat ding daardoor al eerder stuk gaan (wat ik niet geloof) dan krijg je gratis een nieuwe (bij UPC ook) dus daar hoef je het niet voor te laten.

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 13:55
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=donna53 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 13:39]In plaats van de stekkers eruit te halen kun je ook aan/uit stekkers ertussen plaatsen. Deze gebruiken geen stroom, geven alleen de stroom door als ze aan staan. Zo'n stekker kost 0,99 bij Action. De Ledlampen zijn daar ook heel goedkoop trouwens en goed ...en nee, ik heb geen aandelen bij Action :)
Bij KPN raden ze zelfs aan om de tv ontvanger uit te zetten, als je hem niet gebruikt. En zou dat ding daardoor al eerder stuk gaan (wat ik niet geloof) dan krijg je gratis een nieuwe (bij UPC ook) dus daar hoef je het niet voor te laten.
Hallo Donna,

Een afschakelbare stekker is inderdaad een beter idee dan elke dag de stekkers eruit trekken.

Als een apparaat eerder stuk gaat mag je dan "gratis" een nieuw exemplaar krijgen, toch betaal je altijd indirect mee aan de voortijdige vervanging van een kapot apparaat; als veel apparaten voortijdig kapot gaan, wordt meestal de (abonnements-)prijs verhoogd.

Tevens is het voortijdig vervangen van apparaten een aanslag op het milieu en in de toekomst zal er zeker een tekort ontstaan aan grondstoffen doordat wij als mensen nu al veel te veel grondstoffen gebruiken...

Zie o.a.: Geen energie maar grondstoffen tekort

er
door erky - Dec 5, 2014 om 14:08
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Wover,
Bedoel je met 'UPC box' jouw modem of Horizon, dan bespaar je zeker. Juist deze apparaten gebruiken stroom. De Horizon 30W en oudere types vaak meer!
Als je zo'n apparaat het hele jaar hebt aan staan kost je dat 30 x 24 uur x 365 dagen x 0,2 (prijs per KWh x 0,001 = 52 euro. Is bij jou thuis de modem slechts 8 uur aan, dan kost het je ongeveer 17 euro.
Heb je ook telefoon via deze provider, dan doet de telefoon het dus niet als de modem uit is.
Kan je hier iets mee?
Fijne Sinterklaasavond allemaal.
Erky

h19l49
door h19l49 - Dec 5, 2014 om 14:24
121 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma,

Een dubbele meter, dag/nachtstroom, levert weinig financiele besparing aangezien de meterhuur dan flink omhoog gaat en je wel veel moet gebruiken om dit er weer uit te halen.
Zelf gebruik ik 4000 KWh per jaar en met de dubbele meter had ik slechts enkele euro's besparing, goed elke euro is er één maar toch.

ja
door jannekeje - Dec 5, 2014 om 14:30
28 Antwoorden / 0 Vragen

Naast de vele goede tips die al gegeven zijn, wil ik er graag nog eentje aan toevoegen. Computer Idee heeft in haar nummer van 21 oktober j.l. m.b.v. een gebruiksmeter onderzocht hoeveel elektriciteit onze gadgets nu werkelijk gebruiken: http://www.computeridee.nl/downloads/uit-het-blad/download-bij-hoeveel-bent-u-kwijt-aan-lktricitit/

De onderzoekers zijn 'blij verrast' door de moderne laders die geen stiekeme stroomvreters meer blijken te zijn én door het lagere verbruik van moderne desktops. Ze adviseren wel stekkerblokken met schakelaars aan te schaffen, zodat je niet meer betaalt voor desktops die uit staan.

Verder (maar dat is eerder gesuggereerd) kan het natuurlijk geen kwaad je energienota onder de loep te nemen en op een vergelijkingssite als Gaslicht.com te checken of je voordeliger uit kunt zijn door over te stappen van energieleverancier. Als je dat elk jaar doet, profiteer je het meest! Hier vind je de namen van betrouwbare vergelijkingssites: https://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/energiebedrijven-vergelijken/prijsvergelijkingssites-energieleveranciers

gompy2
door gompy2 - Dec 5, 2014 om 14:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 13:29]
Wat Alfatrion hierboven al zei: "Condensatoren moeten worden opgeladen".

Tevens slijten deze condensatoren extra snel als ze elke keer opnieuw worden opgeladen...
Als door defecte condensatoren een apparaat (veel) sneller stuk gaat, levert je besparing niets anders op dan verlies van geld en grondstoffen.

***knip***

Graag een bron svp.
Wel eens gezien wat er in zo'n box of ander soort router of modem zit aan componenten/condensatoren? zit? Denk het niet
Wel eens gezien wat er op een moederbord/videokaart en meer zit aan componenten/condensatoren die minimaal 1 keer per dag aan en uit wordt gezet en bij de meeste wel veel meer, en waarbij het aantal condensatoren groter is als in zo',n box? Denk het niet.
Enig idee hoeveel oude en héél oude computers er nog in omloop zijn en nog worden gebruikt wereldwijd waarbij de oude moederborden veel meer componenten/condensatoren bevatten als de modernere en die ook sowieso dagelijks 1 keer aan en uit zijn gezet? Denk het niet.
Enig idee hoeveel heel oude apparatuur nog in leven is waarvan het barst van de condensatoren omdat in die tijd er enorm veel meer losse componenten/condensatoren werden gebruikt die nu allemaal en 1 enkele chip zitten? Denk het niet
Zeg eens waar je die wijsheid opgeduikeld hebt van het snelle slijten als een apparaat 2 keer per dag uit en aan wordt geschakeld, ik wil dat bijzonder graag lezen.

christin
door christin - Dec 5, 2014 om 15:57
105 Antwoorden / 4 Vragen

Dat deed ik eerst ook en zette de standby van de TV uit. Na een jaar begaf mijn TV het. De monteur zei dat als je steeds de stroom er af haalt het toestel een stroomstoot krijgt wat niet bevorderlijk was voor de printplaat.

pk49
door pk49 - Dec 5, 2014 om 16:10
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb onlangs een vermogen/energie/watt meter aangeschaft om eindelijk zelf te achterhalen wat veel stroom gebruikt en wat niet.Ledlampen gebruiken inderdaad een fractie van wat een gloeilamp gebruikt en dat is te merken aan je gebruik.Maar ik heb ook ontdekt dat als je je wasmachine op een kortere programma zet omdat de was niet zó vuil is en de afwasmachine eveneens op een kortere programma zet,je enorm veel vermogen uitspaart.Veel apparatuur zoals decoders of routers gebruiken stekkervoedingen en daar zijn veel verschillen in.Je hebt de gewone standaardvoedingen,gelijkstroom of wisselstroom en schakelende voedingen die geen transformator hebben en die in rust weinig stroom gebruiken terwijl de standaardvoedingen altijd stroom gebruiken, ook bij niet ingeschakelde apparatuur..Dus ook daar is wat te winnen.De schakelende voedingen zijn veel kleiner en lichter.

he
door henry1942 - Dec 5, 2014 om 16:35
100 Antwoorden / 28 Vragen

waar praten we hier over:: verbruik 1 watt per uur gedurende 8 uren en 365 dagen
is 2920 Watt = afgerond 3 Kw á 7,5 cent/Kw is 22.5 eurocent!!! .meterhuur, vastrecht, leidingnet etc. zijn kosten die toch doorgaan ook al gebruik je minder !!!
En TAR: reken even voor hoe je hier aankomt: of bedoel je geen € maar €.cent??
(1 Watt gedurende 24/7 per jaar kost ongeveer 2.5 euro).

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 16:35
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Gompy,

Tot mijn spijt kan ik helaas die betreffende wetenschappelijke link nu niet meer vinden...

Gezien 4 keer uw uitspraak: "Denk het niet".

Wilt u blijkbaar u gelijk halen en niet open discussiëren/gedachten uitwisselen...

Als u perse gelijk wilt hebben dan hebt u het hierbij gekregen!

P.S.

Er is trouwens wel een belangrijk verschil tussen hoogwaardige, nieuwe condensatoren/apparatuur en (sterk) verouderde condensatoren/apparatuur.

Zie b.v. deze tekst:

Many years ago, Compaq & the US Navy did a study on this & concluded that PC's did (at that time) last longer if left on. I think the quality of parts in electronics has improved significantly since then, but the vulnerable parts – power supply capacitors, still seem to be the most likely part to fail in a pc.

Bron: http://forums.whirlpool.net.au/archive/2036433

Alle elektrische apparatuur is onderhevig aan slijtage en als techneut weet u waarschijnlijk ook dat het starten van elektrische apparatuur het apparaat bij inschakelen het meestal "toevallig" begeeft...

Zie ook "toevallig" de reactie van:

Christin, vrijdag 5 dec 2014, 15:57

(Afhankelijk van het soort tv, heeft dit defect waarschijnlijk te maken met het inschakel-relais van de tv).

Algemeen:

Dan heb ik het nog niet eens over de mechanisch problemen van mechanische schakelaars op elektrische apparatuur, die volgens de fabrieksspecificaties vele jaren lang probleemloos mee gaan...

Zie een kleine opsomming:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=55&t=82913

http://www.klacht.nl/aan-uit-knop-kapot-van-me-lcd-tv/

Een nieuwe hoogwaardige tv verbruikt meestal minder dan 1 Watt in Stand-by toestand; is het dan logisch om de tv elke dag met de schakelaar op het tv-toestel uit te zetten en het risico lopen op een kapotte aan/uit schakelaar?

Het idee van Donna om een afschakelbare stekker tussen de tv en de wandcontactdoos te installeren, zodat de schakelaar van de tv niet wordt gebruikt, is dan een goed idee.
De vraag of hier het inschakel-relais van de tv wel voor is ontworpen is de vraag...

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 16:48
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=henry1942 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 16:35]waar praten we hier over:: verbruik 1 watt per uur gedurende 8 uren en 365 dagen
is 2920 Watt = afgerond 3 Kw á 7,5 cent/Kw is 22.5 eurocent!!! .meterhuur, vastrecht, leidingnet etc. zijn kosten die toch doorgaan ook al gebruik je minder !!!
En TAR: reken even voor hoe je hier aankomt: of bedoel je geen € maar €.cent??
(1 Watt gedurende 24/7 per jaar kost ongeveer 2.5 euro).
Hallo Henry,

Ik bedoelde dat als je 1 Watt aan elektriciteit verbruikt gedurende 1 jaar de kosten zijn:

(Dit was mijn (foutieve?) rekensom).

1 Watt verbruik gedurende 365 dagen X 24 uur = 8760 Watt, gedeeld door 1000 = 8.760 kWh.

8.760 kWh X (zeg ongeveer) 0.25 Eurocent aan elektriciteit = 2 Euro en 19 cent.
Exclusief; meterhuur, vastrecht, leidingnet etc

Door meterhuur, vastrecht, leidingnet etc heb ik 2 Euro en 19 cent afgerond naar 2 euro en 50 cent per jaar.

haarp
door haarp - Dec 5, 2014 om 16:50
514 Antwoorden / 62 Vragen

Wil je echt besparen zorg dan voor LED lampen door het hele huis, gebruik je vaatwasser en wasdroger niet meer. Even een rompslomp maar ook dat went.

gompy2
door gompy2 - Dec 5, 2014 om 17:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tar je sleept er weer van alles bij.
Ik reageerde op jouw onzin schrijfsel dat:

=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 13:29: Tevens slijten deze condensatoren extra snel als ze elke keer opnieuw worden opgeladen...

Er zijn rondom ons heen ontelbare apparaten waarin ontelbare schakelingen zitten met ontelbare condensatoren, die al jaren achter elkaar om de zoveel seconden, of minuten of uren, in en uitschakelen en waarbij die condensatoren hun lading verliezen bij het uitschakelen, en die weer opgeladen worden bij het inschakelen van die schakeling.
Die apparaten zijn er niet alleen om ons heen, we zitten er zelfs in, en zo zijn er ontelbare voorbeelden te noemen van apparaten, machinerieën, vervoermiddelen waar condensatoren in verwerkt zijn die ontzettend veel in en uit geschakeld worden.

Wat jij dus schrijft is dus simpelweg onzin, zoals zo vaak, en ik vraag je dus fatsoenlijk of je dat wat je beweerd kunt onderbouwen, en niet met linkjes naar forums waar een klacht staat dat een apparaat kapot gegaan is.

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 17:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:03]@tar je sleept er weer van alles bij.
Ik reageerde op jouw onzin schrijfsel dat:

[quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 13:29]Tevens slijten deze condensatoren extra snel als ze elke keer opnieuw worden opgeladen...
Er zijn rondom ons heen ontelbare apparaten waarin ontelbare schakelingen zitten met ontelbare condensatoren, die al jaren achter elkaar om de zoveel seconden, of minuten of uren, in en uitschakelen en waarbij die condensatoren hun lading verliezen bij het uitschakelen, en die weer opgeladen worden bij het inschakelen van die schakeling.
Die apparaten zijn er niet alleen om ons heen, we zitten er zelfs in, en zo zijn er ontelbare voorbeelden te noemen van apparaten, machinerieën, vervoermiddelen waar condensatoren in verwerkt zijn die ontzettend veel in en uit geschakeld worden.

Wat jij dus schrijft is dus simpelweg onzin, zoals zo vaak, en ik vraag je dus fatsoenlijk of je dat wat je beweerd kunt onderbouwen, en niet met linkjes naar forums waar een klacht staat dat een apparaat kapot gegaan is.
Pardon!

Ik gaf een uitleg en daarna kwam een link naar falende elco's in oude computer apparatuur; dat u dat onvoldoende vindt, is uw probleem!

U zei: "Wat jij dus schrijft is dus simpelweg onzin, zoals zo vaak".

Troll beschuldigingen uitten?!

WIE BESCHULDIGT LEVERT BEWIJZEN, C.Q. LINKS!!!

Geen links?: Zie deze link, speciaal voor u!

Troll

Alle elektrische apparatuur slijten en het is algemeen bekend dat een stroom-inschakeling voor een extra belasting zorgt voor de meeste elektrische componenten.

endemion
door endemion - Dec 5, 2014 om 17:50
237 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat de vraag eigenlijk niet beantwoord wordt. Startverbruik waarbij dus alle onderdeeltjes tegelijk actief zijn kan best veel hoger liggen dan verbruik als het apparaat idle of grotendeels idle is.

Ik had best willen weten waar bij dit soort apparaten het omslagpunt ligt. Voor zover dat niet per apparaat heel erg kan verschillen? Zo heb ik ooit eens wat zaken berekend voor een pc, idle vs load. En dan enkel al op het gebied van voeding efficiëntie of eerder onefficiëntie kwam eruit dat onder load makkelijk 5x zoveel energie wordt verspeeld als idle dus puur en alleen al in het proces van de juiste voltages enzo naar de onderdelen sturen en dus nog los van het daadwerkelijke verbruik van de onderdelen / het apparaat zelf.

Er kan dus heel wat verschil zitten tussen de manier waarop een apparaat actief is. Dus nogal voorbarig van al die gokkers om te beweren dat startpiekspanning niet opweegt tegen uren idle spanning.

opuntia
door opuntia - Dec 5, 2014 om 18:01
16 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag is of het energie bespaart.
Nu in de winter spaart het helemaal geen energie.
De meeste energie wordt in warmte omgezet en ik ga er van uit dat je de woning ook nog op een andere manier verwarmt.
Met die andere verwarmingsbron bespaar je dan.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Dec 5, 2014 om 18:24
86 Antwoorden / 6 Vragen

Standby is op zich een goede zaak,maar................

mbt. een TV met glazen buis , heeft deze bij start enige tijd nodig,
in het begin is de stroom dan ook zeer hoog,wat na een aantal jaren een kapotte beeldbuis veroorzaakt ! (NTC/PTC).

Om de levensduur v/d beeldbuis te verlengen wordt er een NTC tussen gezet wat de hoge inschakel stroom beperkt,met stemby wordt dan ook naar DIE mode geschakeld,als dan de tv wordt aan gezet is deze sneller gebruiksklaar.

De beeldbuis is dan (koud) een PTC (DWZ. gloeidraad is koud zeer laag ohmig, dus hoge stroom,na op temperatuur daalt die hoge stroom AANZIENLIJK.

De NTC geeft dus een aanzienlijk langere BEELDBUIS levensduur !

Er is ook andere apparatuur die dit enigermate ook hebben..

christin
door christin - Dec 5, 2014 om 18:34
105 Antwoorden / 4 Vragen

@ TAR

Ja kan zijn. Het steeds uit en aanzetten van de stand-by op de LCD TV is trouwens ook niet meer nodig omdat het amper stroom gebruikt. Vroeger met beeldbuizen moest dat wel vanwege brandgevaar.
Als ik mijn UPC box helemaal uitzet gaat ie niet meer aan en moet ik steeds de stekker aan de achterkant er uit halen en weer resetten. Dus ik laat 'm gewoon op stand-by staan nu.

gompy2
door gompy2 - Dec 5, 2014 om 18:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@endemion.
Als TS zijn apparaten daags gewoon aan laat staat, zijn ze idle te zijn.
Bij het inschakelen van hedendaagse elektronica die in onze apparatuur van vandaag zit en die uit in plaats van stand-by gezet worden, vragen de componenten die extra enige energie zou vragen bij het inschakelen (condensatoren o.a.) van een dusdanige lage capaciteit en grootte dat je het kunt stellen dat eventuele extra kosten v,w,b het vaker in of uitschakelen van die apparatuur daags zo goed als nihil is.
Het weegt niet op tegen de energiekosten van wat een apparaat in stand-by stand zal verbruiken, en die zijn al gering.
Mijn LED-tv bijvoorbeeld verbruikt minder als 0,3 Watt in stand-by.

ta
door tar - Dec 5, 2014 om 18:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=christin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 18:34]@ TAR

Ja kan zijn. Het steeds uit en aanzetten van de stand-by op de LCD TV is trouwens ook niet meer nodig omdat het amper stroom gebruikt. Vroeger met beeldbuizen moest dat wel vanwege brandgevaar.
Als ik mijn UPC box helemaal uitzet gaat ie niet meer aan en moet ik steeds de stekker aan de achterkant er uit halen en weer resetten. Dus ik laat 'm gewoon op stand-by staan nu.
Hallo Christin,

Heeft die monteur nog gezegd wat er mis was?

En was uw tv een beeldbuis-tv of een "platte" (LED/Plasma) tv?

Ja, vroeger kon met name door stofophoping brand ontstaan bij een beeldbuis-tv die (lang) Stand-by stond.

Mijn LED-tv gebruikt in Stand-by stand ongeveer 1.2 Watt; als ik de tv uitschakel met een afschakelbare stekker weigert de tv regelmatig om naar de Stand-by stand te gaan en moet ik de tv handmatig met de knop op de tv inschakelen.

Gezien het kleine energiegebruik en de weigering van de tv om naar de Stand-by stand te gaan, laat ik ook de tv op de Stand-by stand staan.

gompy2
door gompy2 - Dec 5, 2014 om 19:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:22]
Alle elektrische apparatuur slijten en het is algemeen bekend dat een stroom-inschakeling voor een extra belasting zorgt voor de meeste elektrische componenten.
Heb je ook enig benul dat wanneer je een hedendaags apparaat op stand-by zet, wat spanningsloos wordt, en op welk onderdeel nog enige spanning blijft staan, zodat als er bij een AB een druk op een knop plaats vind, het apparaat weer in schakelt?
Bijna het gehele apparaat wordt spanningsloos gezet op een paar componenten na, anders heeft een stand-by functie totaal geen zin.

christin
door christin - Dec 5, 2014 om 19:46
105 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 18:53][quote=christin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 18:34]@ TAR

Ja kan zijn. Het steeds uit en aanzetten van de stand-by op de LCD TV is trouwens ook niet meer nodig omdat het amper stroom gebruikt. Vroeger met beeldbuizen moest dat wel vanwege brandgevaar.
Als ik mijn UPC box helemaal uitzet gaat ie niet meer aan en moet ik steeds de stekker aan de achterkant er uit halen en weer resetten. Dus ik laat 'm gewoon op stand-by staan nu.
Hallo Christin,

Heeft die monteur nog gezegd wat er mis was?

En was uw tv een beeldbuis-tv of een "platte" (LED/Plasma) tv?

Ja, vroeger kon met name door stofophoping brand ontstaan bij een beeldbuis-tv die (lang) Stand-by stond.

Mijn LED-tv gebruikt in Stand-by stand ongeveer 1.2 Watt; als ik de tv uitschakel met een afschakelbare stekker weigert de tv regelmatig om naar de Stand-by stand te gaan en moet ik de tv handmatig met de knop op de tv inschakelen.

Gezien het kleine energiegebruik en de weigering van de tv om naar de Stand-by stand te gaan, laat ik ook de tv op de Stand-by stand staan.

christin
door christin - Dec 5, 2014 om 20:32
105 Antwoorden / 4 Vragen

Tar, ik heb een platte TV met LCD scherm. De monteur verving alleen de printplaat en wat ik begreep was de oorzaak omdat ik de TV altijd helemaal uitzette dus ook de stroom er af. Bij het aanzetten kreeg de TV dan opeens teveel stroom en dat zou niet goed zijn voor de stand-by functie. Of het waar was weet ik niet, in ieder geval was ik 199 euro kwijt terwijl ik het toestel 13 maanden had. Dus net buiten de garantie. Sindsdien laat ik de TV en UPC box op stand-by staan. Trouwens op geen enkele TV zit meer een aan- en uit knop. En de stroom er helemaal afhalen is eigenlijk ook veel te omslachtig want de stekker zit bij mij op het blok achter de TV. Dus dat doen we niet meer.

gompy2
door gompy2 - Dec 5, 2014 om 21:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=christin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 20:32]Trouwens op geen enkele TV zit meer een aan- en uit knop.Niet juist.
Op mijn Philips TV van 3 jaar oud zit buiten de stand-by kop op de AB, aan de zij/achterkant rechts een toets voor het totaal uitschakelen van de TV.
Krijg de TV dan niet eerder aan als weer op die toets drukken, met de AB toets werkt dan niet.

ma
door madelief - Dec 6, 2014 om 09:37
25 Antwoorden / 8 Vragen

Varabas, je hebt het over wasmachines maar tegenwoordig heb je wasmachines voor 8 kilo was heb ik zelf ook .Maar de wasmachine gebruikt water na de hoeveel was je er in stopt .Het is helemaal niet meer zo dat als je een klein beetje was hebt in een grote trommel dit energie verspilling is .Nu heb ik een wasmachine voor 8 kilo was duurt veel langer voor de was klaar is omdat het stroomverbruik veel minder is .JE HEBT OOK PRORAMMA'S VOOR KLEINE WASJES.
Verder ook spaarlampen .niet overal het licht aan laten .HET WATER NIET ONNODIG LATEN LOPEN.AFWASSEN MET DE HAND .En als je het een goed gevoel geeft de stekkers er uit halen helpt altijd wat.

frits
door frits - Dec 6, 2014 om 10:28
146 Antwoorden / 5 Vragen

In stand-by laten staan, door het steeds aan en uit zetten hebben de meeste apparaten onnodig veel te leiden waardoor de condensatoren sneller stuk gaan en dure reparaties of vervanging nodig is en dat weegt niet op tegen de besparing.

gompy2
door gompy2 - Dec 6, 2014 om 11:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frits schreef op zaterdag 6 dec 2014, 10:28]In stand-by laten staan, door het steeds aan en uit zetten hebben de meeste apparaten onnodig veel te leiden waardoor de condensatoren sneller stuk gaan en dure reparaties of vervanging nodig is en dat weegt niet op tegen de besparing.Hoe zou het dan zijn met al die miljoenen en miljoenen apparaten die gewoon een simpele aan/uit knop hebben.
En als die apparaten dmv de aan/uitknop uitgeschakeld worden, alles stroomloos is.
En als die apparaten weer ingeschakeld worden, al die condensatoren een geweldige opdoffer krijgen..
Al die apparaten zonder stand-by mogelijkheid zijn binnen de kortst mogelijke keren kapot natuurlijk...

En dat zelfde geldt voor het gegeven dat als een apparaat wél een stand-by mogelijkheid heeft, wat er spanningsloos wordt gezet binnen zo'n apparaat.
Binnen zo'n apparaat wordt het grootste deel van dat apparaat spanningsloos gezet, buiten de infrarood sensor en een aantal IC's en componenten daarom heen. Dus praktisch alle condensatoren binnen dat apparaat zijn dan spanningsloos.

Veel apparaten hebben geen aan/uitknop meer, alleen een stand-by mogelijkheid.
Miljoenen en miljoenen mensen wereldwijd gebruiken dan de zogenaamde stand-by-killers.
Dat houdt dus in dat al die apparaten daadwerkelijk stroomloos worden gezet.
En dat kunnen die arme condensatoren niet hebben natuurlijk, want bij het weer inschakelen van dat apparaat gaan al die apparaten binnen de kortst mogelijke keren kapot...

haarp
door haarp - Dec 6, 2014 om 14:25
514 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn LED TV staat altijd in stand-by en brand er een rood lampje. Deze TV heeft geen aan/uit schakelaar.

zw
door zwaardvis - Dec 6, 2014 om 14:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het blijft een kwestie van geloof, geloof ik.

gompy2
door gompy2 - Dec 6, 2014 om 15:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=haarp schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:25]Mijn LED TV staat altijd in stand-by en brand er een rood lampje. Deze TV heeft geen aan/uit schakelaar.
Toevallig een Samsung TV?
Niks mis mee hoor.
Je kunt die TV op een standby-killer aansluiten.
Quote:

Een standbykiller is een apparaat dat het sluipverbruik van een televisie of ander apparaat voorkomt, door het toestel helemaal uit te schakelen wanneer het in de stand-by-stand staat. Wanneer met de afstandsbediening de televisie wordt aangezet, pikt de standbykiller het infrarode signaal van de afstandsbediening op, en zet de televisie weer stand-by. Door nogmaals op de afstandsbediening te drukken wordt de televisie dan echt ingeschakeld.

De standbykiller wordt met een stekker in het stopcontact gestoken. Deze heeft zelf ook een stopcontact waar de stekker van het televisietoestel in gaat. Wanneer de televisie in de stand-by-stand staat, gebruikt hij heel weinig stroom. Dit wordt gedetecteerd, en de stroom wordt afgesloten. Wanneer met de afstandsbediening van de televisie of video een signaal wordt gegeven, wordt de standbykiller geactiveerd en gaat de televisie weer aan. De standbykiller dient dus altijd in het zicht van de afstandsbediening te staan, en bijvoorbeeld niet achter de televisiekast te liggen.

Een modern televisietoestel verbruikt in standby-stand minder dan 1 watt, na 2010 is dit zelfs verplicht. Na 2013 is dit zelfs gereduceerd tot 0,5 watt.
Een standbykiller is dus voor moderne toestellen onnodig, omdat hij zelf ook vermogen verbruikt, en hij zou zelfs erger dan de kwaal kunnen zijn.

Bron: Wiki
Met het laatste wordt bedoeld dat als het TV apparaat zo weinig stroom gaat gebruiken, en men gebruikt een stand-by killer alleen maar voor een enkele TV, dan kan het verbruik van die stand-by killer hoger zijn als van de TV waar die voor bedoeld zou zijn.
De stekker van die TV aansluiten op een simpel stekkerblokje met aan/uit-schakelaar zou dan beter zijn.

[quote=zwaardvis schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:33]Het blijft een kwestie van geloof, geloof ik.

Niet correct zwaardvis, sorry...
Het is een kwestie dat men zichzelf informeert en inleest, en vandaag de dag met ons geweldige internet en de diverse zoekmachines is dat heel eenvoudig.
Er is geen onderwerp of er is wel iets over geschreven, men moet alleen kritisch zijn welke bron men neemt.
Men kan zoeken in alle mogelijke talen, Google vertaalt alles voor ons.

Men kan dus wel denken dat wat men beweerd waar is, als met het niet echt zeker weet, en men het niet verifieert op waarheid en men plempt die bewering in een forum, dan kan het gebeuren dat zo'n bewering afgebrand wordt, door o.a. figuurtjes zoals ik.
En als ik het niet goed heb, wordt ik afgebrand, en dat mag, simpel..

ta
door tar - Dec 7, 2014 om 19:51
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=christin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 20:32]Tar, ik heb een platte TV met LCD scherm. De monteur verving alleen de printplaat en wat ik begreep was de oorzaak omdat ik de TV altijd helemaal uitzette dus ook de stroom er af. Bij het aanzetten kreeg de TV dan opeens teveel stroom en dat zou niet goed zijn voor de stand-by functie. Of het waar was weet ik niet, in ieder geval was ik 199 euro kwijt terwijl ik het toestel 13 maanden had. Dus net buiten de garantie. Sindsdien laat ik de TV en UPC box op stand-by staan. Trouwens op geen enkele TV zit meer een aan- en uit knop. En de stroom er helemaal afhalen is eigenlijk ook veel te omslachtig want de stekker zit bij mij op het blok achter de TV. Dus dat doen we niet meer.

Hallo Christin,

De ontwikkeling van elektronica gaat tegenwoordig razendsnel; wat een tv vroeger nog aankon (b.v. het inschakelmoment) kan vandaag de dag juist slecht zijn.

Als een (tv-)monteur zegt dat het helemaal uitzetten (stroomloos maken) van de tv slecht is voor de printplaat/elektronica, lijkt het er sterk op dat de monteur gelijk heeft.

Dat u de tv niet meer helemaal stroomloos "uitzet" lijkt mij dus een goede beslissing.

ta
door tar - Dec 7, 2014 om 20:09
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 19:00][quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:22]
Alle elektrische apparatuur slijten en het is algemeen bekend dat een stroom-inschakeling voor een extra belasting zorgt voor de meeste elektrische componenten.
Heb je ook enig benul dat wanneer je een hedendaags apparaat op stand-by zet, wat spanningsloos wordt, en op welk onderdeel nog enige spanning blijft staan, zodat als er bij een AB een druk op een knop plaats vind, het apparaat weer in schakelt?
Bijna het gehele apparaat wordt spanningsloos gezet op een paar componenten na, anders heeft een stand-by functie totaal geen zin.
Geachte heer Gompy2,

U zei op: vrijdag 5 dec 2014, 17:03:

"Wat jij dus schrijft is dus simpelweg onzin, zoals zo vaak".

Nogmaals!:

Wie beschuldigt levert bewijzen, c.q. links! Waar ik; zoals zo vaak onzin vertel.

Als u geen bewijzen levert en geen elementair menselijk fatsoen kan opbrengen op dit forum is een discussie met u zinloos en vervelend; ook al mocht u zelfs over de juiste elektronische kennis beschikken...

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 20:15
55 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 4 dec 2014, 17:10]@wover
Om de upc-box uit te zetten bespaard wel degelijk stroom,want het dag en nacht doordraaien van de koeler kost meer stroom dan de box opstarten want het opstarten gaat enorm snel,dus gewoon uitzetten dat ding.Plus word de box ook nogus effe elke keer gereset.

De koelfan draait niet als de decoder in stand-by staat. Alleen als deze nog warm is. De decoder wordt ook niet gereset, maar soms wordt de software op de smartcard bijgewerkt evenals de Guide. Haal je de spanning eraf is dat niet mogelijk en daarom raad ik het ook af. Doorgans is het verbruik in stand-by zeer laag, maar dat hangt sterk af van het merk/type decoder en diens instellingen. Sommige decoders gebruiken in stand-by bijna net zoveel als wanneer ze in gebruik zijn, terwijl anderen minder dan 1 Watt verbruiken in stand-by. Maar goed, alles wat je natuurlijk geheel uitschakelt is winst, maar doorgaans is dat echt niet veel. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat zo'n apparat in stand-by verbruikt en hoeveel apparaten je in huis hebt die in stand-by staan en dat zijn er vaak meer dan je denkt. Hier blijft eerlijk gezegd nagenoeg alles gewoon in de stand-by stand staan en heb ik mijn decoder (Humax 5400) van de energiespaarstand gehaald. Iets dat ik doorgaans ook aanraad daar er dan vaak wat minder issues ontstaan en de decoder veel vlotter opstart. Alles op de grote hoop stapelende, zal men daardoor dan ook vaak weinig verschil zien in de eindafrekeingen. Je kan dan beter eens goed kijken naar de echt grote verbruikers en de was ophangen i.p.v. de droger aan zetten.

Mvg. Willem.

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 20:43
55 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 19:00][quote=tar schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:22]
Alle elektrische apparatuur slijten en het is algemeen bekend dat een stroom-inschakeling voor een extra belasting zorgt voor de meeste elektrische componenten.
Heb je ook enig benul dat wanneer je een hedendaags apparaat op stand-by zet, wat spanningsloos wordt, en op welk onderdeel nog enige spanning blijft staan, zodat als er bij een AB een druk op een knop plaats vind, het apparaat weer in schakelt?
Bijna het gehele apparaat wordt spanningsloos gezet op een paar componenten na, anders heeft een stand-by functie totaal geen zin.

Alles slijt uiteindelijk. Elektronische componenten hebben, zeker tegenwoordig vaak, geen eeuwig leven. Het moet alemaal steeds goedkoper worden geproduceerd en sowieso is het voor bepaalde componenten niet echt goed als deze steeds opwarmen en afkoelen. Dat is ook de reden waarom sommige mensen b.v. hun versterker altijd echt ingeschakeld laten staan. Het stroomverbruik zakt dan als de versterker geen geluid weergeeft. Bij een klasse D versterker, ofwel Digitale versterker is dat verschil extreem hoog en kan een hoog vermogen worden geleverd door toch toch relatief weinig stroom op te nemen. Deze blijven vaak dan ook gewoon ingeschakeld staan, maar omdat ze geen signaal uitsturen wordt ook het verbruik enorm verlaagd. Maar vergis je niet, ook als je denkt dat een apparaat geheel is uitgeschakeld, is dat lang niet altijd zo. Ik heb hier een paar CD spelers gehad van Sony, met een 'echte' aan/uit schakelaar, maar deze bleek achter de voeding te zitten. De voeding bleef dus gewoon een groot deel van de elektronica voeden terwijl de eigenaar dacht dat het apparaat geheel was uitgeschakeld.

Ik ga verder niet in op de discussie, maar daar mensen doorgaans niet aan stand-by killers te gaan gebruiken en zoals al gezegd is, ook die gebruiken zelf weer wat stroom... Je kan dan beter eens kijken naar het verbruik van je droger, wasmachine, oven, koelkast etc. Dan bespaar je doorgaans veel meer.

Mvg. Willem.

lu
door luxenburg - Dec 10, 2014 om 17:04
45 Antwoorden / 0 Vragen

bij cd spelers blijft de transformator onder stroom staan als hij uit staat maar dat is om te voorkomen dat er een harde knal uit de luidsprekers komen als je hem uit zet.neem nou een oude stereo drie in een dan gaat de trafo ook uit dan hoor je een harde klap ook als het geluid zacht staat.en het voorkomt bovendien ook netvervuiling als de trafo aan blijft.

ga
door gast 1 - Dec 10, 2014 om 18:33
55 Antwoorden / 0 Vragen

Dag luxenburg,

Het is zeker niet altijd zo dat de schakelaar achter de voeding zit. Ik gebruik zelf een Marantz CD17KI en Marantz CD 17 MKIIm en die hebben gewoon de schakelaar voor de voeding zitten. Ik gebruik eveneens een Multispeler en een paar CD recorders en ook daar staan de schakelaars gewoon voor de voeding. De techniek is allang zo ver dat die 'knal' of 'plop' niet meer hoorbaar is, al komt het soms voor dat b.v. een subwoofer even van zich laat horen als b.v. een andere bron wordt geselecteerd, of er na een pauze in een film weer op de speeltoets wordt gedrukt, maar dat zijn doorgaans issues die verholpen kunnen worden.

Voorts zitten er tegenwoordig, maar ook vroeger al, mute schakelingen in en ook die vookomen eventuele bijgeluiden, dus een trafo behoeft helemaal niet altijd aan te blijven, maar als het betreffende apparaat b.v. met een geheugen werkt en dan ook nog eens wat ouder is, laat men vaak een deel van de elektronica ingeschakeld. Ook omdat veel apparaten tegenwoordig ook in- en stand-by geschakeld kunnen worden met de afstandsbediening wordt een deel van de componenten nog gevoed. Tegenwoordig kunnen geheugens trouwens bijzonder lang werken en hoeft daarvoor de spanning niet meer aanwezig te blijven.

Als je echter anno nu nog last hebt van 'knalllende' apparatuur is er doorgaans iets mis. Een sub wil zich vaak wel even uiten als deze na inschakeling weer uit en meteen weer in wordt geschakeld, maar een versterker, of eigenlijk de speakers, mogen niet 'knallen' of 'ploppen' bij inschakeling van een bron. Je kan wel eens een heel zacht tikje waarnemen, maar als dat erger wordt raad ik je aan daarnaar te laten kijken.

En een trafo ingeschakeld laten staan voorkomt natuurlijk geen netvervuiling, maar zorgt daar juist voor. Veel apparaten zorgen dan ook voor netvervuiling, en dan is het natuurlijk het best als je iets geheel kan uitschakelen. Overigens werken veel apparaten met een schakelende voeding, en is er dus geen 'grote' trafo meer aanwezig en worden duurdere versterkers b.v. voorzien van Toroidal trafo's Ook wel ringkerntrafo genoemd, die een veel kleiner strooiveld hebben. In mijn KI speler, versterker en receiver zijn deze trafo's ook toegepast.

Maar ook met een bloktrafo valt de netvervuiling best wel mee, al zijn daar tal van discussies over en ook evenzoveel netfilters etc. Maar of je daar alles mee uit het net haalt? Ik heb daar mijn twijfels bij, maar er zijn genoeg mensen die zeggen dat wel te horen. Tja, als ik 800 Euro heb neergelegd voor een dergelijk filter, zeg ik natuurlijk ook dat het werkt... ;-)

Nog even de oude stereo's, en dan praat je doorgaans over jaren geleden: deze hadden destijds nog geen relais in de de voeding en in de speaker schakeling zitten. Nu is dat bijna altijd wel het geval en zul je dus een paar keer een relais horen klikken na het inschakelen hetgeen bijgeluiden voorkomt. Maar schakel je zo'n versterker of receiver het eerst in, en dan pas een bron, die daadwerkelijk geheel uit staat, mag je geen knallen horen. We leven niet meer in de jaren 60... :-)

Mvg. Willem.

lu
door luxenburg - Dec 11, 2014 om 15:33
45 Antwoorden / 0 Vragen

dat bedoelde ik ook aparatuur uit de jarenestig en zeventig .het klopt wel dat een moderne stereo geen knal meer geeft omdat er storingsfilters in zitten.het uitzetten van een tl buis hoor je daar ook niet meer door .

nhalink
door nhalink - Dec 12, 2014 om 10:17
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ake kho schreef op donderdag 4 dec 2014, 15:13]...Je kunt ook stroom/geld besparen door alle opladers (mobiel, computer) uit het stopcontact te halen als je ze niet gebruikt. Veel mensen weten dit niet. ...

Bij moderne opladers is dat niet het geval, die verbruiken geen stroom als er geen apparaat aangesloten is.

ga
door gast 1 - Dec 12, 2014 om 13:15
55 Antwoorden / 0 Vragen

"Bij moderne opladers is dat niet het geval, die verbruiken geen stroom als er geen apparaat aangesloten is".

Meet het maar eens. Ze blijven altijd iets gebruiken, alleen wel veel minder als een adapter met trafo. Tegenwoordig gebruikt men vaak elektronische adapters en dan is het verbruik bijna verwaarloosbaar, maar als je ze toch niet gebruikt, kun je ze uiteraard beter gewoon even uit de contactdoos halen. Maar als je echt wilt besparen kun je jezelf beter even richten op de grote 'slurpers'.

Mvg. Willem.

labren
door labren - Jan 2, 2015 om 23:04
862 Antwoorden / 0 Vragen

een aparaat die standbij staat gebruik stroom al is het niet veel , als je de stekker uit het stopcontact haal verbruikt die helemaal niks

labren
door labren - Jan 2, 2015 om 23:08
862 Antwoorden / 0 Vragen

welk aparaat moet er dan nog opstarten in deze tijd hahahahahaha ???????