Li
door Lindavp Nov 19, 2022 om 13:29
Huishouden & energie

Cv ketel constant aan

Hoi,
Ik heb een huurhuis en een AWB Thermomaster CV ketel sinds dec 21. Nooit problemen gehad. Maar mijn gasverbruik was hoog, dus heb ik wat instellingen laten veranderen. Van comfortstand naar eco stand oa. In plaats van af en toe een paar minuten aan en dat de verwarming warm wordt, ga ik naar constant aan en een koude verwarming! Overdag op 17 en dan is hij wel warm, maar snachts op 15. Wanneer het dan 15 graden is slaat hij weer aan, maar dan continu zonder dat de verwarming warm wordt! Ik stook voor de buren zo. De monteur wil niet meer langs komen, tenzij ik de kosten betaal. Ik moest mijn meter laten ijken van hun? Wat een gedoe! Ik kan aantonen dat mijn gas per dag nu ipv 1,5 m3 nu 4 m3 is.

4893 9 Rapporteer

borg queen
door borg queen - Nov 19, 2022 om 13:52
127 Antwoorden / 2 Vragen

Met een huurhuis is ook de ketel gehuurd en moet de verhuurrder  zorgen dat hij goed werkt. Ze hebben veelal een contract met een specifieke firma, die door hen betaald wordt. Daar betaal jij servicekosten voor, dus mogen ze geen betaling van jou vragen, al moeten ze 10 keer langs komen.

Zit er een gebruiksaanwijzing bij de ketel? Even goed doorlezen. Bij ons  was er met het nakijken van de ketel blijkbaar iets dat een : "schoorsteen stand " heet aangezet en vergeten weer uit te zetten. Dan blijft de  ketel  loeien. Bij ons werd het super heet. Ook kan het met de radiator water temperatuur te maken hebben, die kan ook veranderd worden, evenals de water temperatuur in de ketel. Wij zijn niet de experts. Als we er zelf niet uitkomen, dan is men verplicht te helpen.Zoek anders voor één keer een andere onderhoud monteur, die je dan wel zelf betalen moet, maar het dan wel kan oplossen.

Li
door Lindavp Nov 19, 2022 om 18:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat vind ik ook dat ze langs moeten komen. Ik neem contact op met de verhuurder maandag hierover. Goed idee van die andere monteur!
Bedankt voor het antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 19, 2022 om 14:29
2055 Antwoorden / Vragen

Je laat een monteur komen terwijl er met het systeem niets mis is en dat was gratis. Nu is er iets mis en willen ze niet gratis komen? Waarom betaal je niet en als blijkt dat er inderdaad iets mis was kun je dat aanvechten.

panter22
door panter22 - Nov 19, 2022 om 15:55
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eerst eens in de gebruiksaanwijzing online naar de plaatjes voor uitleg waar de cv nu op staat.

Overdag doet de verwarming  het dus wel goed bij 17 graden. Met 15 graden niet?

Heb je nog andere radiatoren in huis aanstaan die wel warm worden 's nachts?
Een gasverbruik van 1,5m3 per dag is erg laag. Of je moet een zeer goed geisoleerd huis hebben.
Welke monteur komt voor het onderhoud. Feenstra?

Li
door Lindavp Nov 19, 2022 om 18:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt, met 17 graden is het ok, maar bij 15 is alles koud. Maar slaat wel steeds aan snachts. Alle radiatoren zijn snachts koud.
Nee ik zit niet bij Feenstra!

panter22
door panter22 Nov 20, 2022 om 09:49
6599 Antwoorden / Vragen
gerbera
door gerbera - Nov 19, 2022 om 16:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij sterk dat de ketel bij 15 graden aanslaat en niet warm wordt. Dat zou alleen maar kunnen als het verwarmingswater veel te laag is ingesteld. Advies is min. temp. verwarmingswater rond de 60 graden in te stellen en zou de ruimte waar de thermostaat hangt onder de 15 graden komen pas dan mag de ketel aanslaan. Dat deze continu blijft branden zou kunnen omdat u of de radiatoren dicht of te veel afgeknepen heeft staan of zgn thermostaatknoppen heeft die staan afgesteld op 15 graden of lager en hiermee de (schakel)thermostaat tegen werkt. Als een ketel aanslaat gaat ook de circulatiepomp draaien die het warme water door de leidingen pompt dus het niet warm worden van de leiding is onmogelijk. Zou de pomp niet werken zal de beveiliging in werking treden om te voorkomen dat de ketel oververhit raakt. Als enige verklaring voor het continu branden zou kunnen zijn dat er iets mis is met de instelling van de vorstbeveiliging van de ketel.

Iv
door Ivo W - Nov 19, 2022 om 17:12
729 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk heeft u bij het 'spelen' met de instellingen de cv-ketel nu op het zuinigere 'modulerend' ingesteld, in plaats van het 'aan/uit' wat u voorheen had.

In aan/uit modus, dan gaat de cv-ketel telkens op volle bak aan het cv-water verwarmen en dan weer een tijdje uit.

Modulerend dan brandt de ketel continu een klein beetje (of een beetje harder als het buiten erg koud wordt). Het cv-water en de radiatoren worden dan de hele dag een beetje lauwwarm als het buiten nog niet vriest. Bij lagere temperaturen in de radiatoren stookt de ketel zo'n 10-20% zuiniger dan in de aan-uit stand. Bovendien is de temperatuur in huis veel constanter.

Dat onlangs het dagelijks gasverbruik flink omhoog is gegaan, is natuurlijk makkelijk te verklaren. Tot begin november was de temperatuur overdag bijna elke dag hoger dan de door u ingestelde 17 graden en was er dus geen warmte van de cv-ketel nodig om uw huis te verwarmen. De laatste weken ligt de temperatuur onder de 17 graden en moet er dus gestookt worden om het huis op die ingesteld temperatuur te houden.
En dit weekend zal het gasverbruik waarschijnlijk nog een stuk hoger zijn, omdat de buitentemperatuur nog lager is.

Als voorbeeld: wij hebben een warmtepomp. 9 november had onze warmtepomp 6kWh nodig om het huis op de gewenste temperatuur te houden. Vandaag heeft de warmtepomp tot 17.00 uur al 14 kWh gebruikt, en hij zal nog tot 22.00 u vanavond door pruttelen. Dan zitten we tegen de 20kWh, ongeveer drie keer zo hoog als slechts tien dagen geleden. Met exact dezelfde temperatuur instellingen.
Dit om aan te geven dat het vergelijken van losse dagen niet veel duidelijk maakt en dat een beetje meer kou voor heel veel meer energieverbruik kan zorgen.

Li
door Lindavp Nov 19, 2022 om 18:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, ja dat klopt! Het leek idd een aan uit stand waar hij op stond. Nu meer constant. Wel irritant want ik hoor hem snachts loeien de hele tijd. Dat had ik niet. Ik hoop idd dat het zuiniger is zo! Effe de maandoverzichten vergelijken met vorig jaar. Bedankt voor je antwoord!

mi
door miennaamishaaz - Nov 19, 2022 om 22:16
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een klok thermostaat, of zo'n draaischijf aan de muur hangen voor de temperatuur regeling??

Li
door Lindavp Nov 21, 2022 om 15:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een draaischijf!

mi
door miennaamishaaz Nov 27, 2022 om 22:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Linda, Wat ik u aanraad is om te kijken of u een modulerende thermsotaat heeft of een aan/uit.

indien het een aan/uit thermostaat is, kunt u mogelijk een oude honeywell chronoterm III gebruiken.

Dit doe ik zelf ook, werkt geweldig, vooral om alleen te stoken wanneer je wilt, en niet, als er niet gestookt hoeft te worden.

dan bespaart u ruim 0.3 kuub per uur. [op basis van mijn historisch verbruik dat 4kuub per dag in de huidige periode is, als ik op gas zou stoken]
[gebruik nu namelijk mijn airco om dit te doen. zelfs met de hele dag stoken, op maximaal vermogen, ben ik alsnog goedkoper [met de huidige prijzen. [ruwe berekening met prijsplafond, zegt dat ik 1-3 euro goedkoper uit ben] ] uit dan stoken op gas wanneer ik thuis ben, en niet stoken wanneer ik niet thuis ben]

ro
door ronny530 - Nov 20, 2022 om 08:04
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan met de eco stand van doen hebben omdat de radiatoren niet direct warm aanvoelen maar een tijdlang lauw warm aanvoelen waardoor het rendement van de cv ketel optimaal gebruikt wordt. Zodra de temperatuur in de woning onder de ingestelde temperatuur dreigt te dalen gaat de cv ketel verwarmen maar dat is niet direct voelbaar. Wat u zou kunnen doen is de thermostaat op 5 graden instellen om te voorkomen dat de cv ketel in de nacht gaat verwarmen. In de stookmaanden die nu begonnen zijn is 4 m3 verbruik op dagbasis niet bijster veel te noemen en maakt dat er met de cv ketel niets aan de hand is. Dat de monteur niet nogmaals wil komen is te begrijpen omdat u zelf een temperatuur in kunt stellen die lager is dan 15 graden en daarbij is de themostaat instellen een advies en geen verplichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2022 om 10:29
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In een huurhuis is de installatie als gezegd eigendom van de verrhuurder en dient u m.b.t. dit soort problemen bij uw verhuurder te zijn.

Ik heb de indruk (op basis van de summiere info en van afstand) dat er mogelijk iste niet in orde is met de afsrtelling of ketelthermostaat.

Er is echter iets dat ik bij nader inxzien helemaal niet begrijp, hoe kunt u voor uw buren verwarmen met de CV in uw woning zonder dat de (uw) verwarming warm wordt. Uw buren hebbenntoch zelf naar ik aanneem een eigen CV en is er geen verbinding met die in ue woning?

Ergo: benader uw verhuurder. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder  waarin o.a. dit staat (Reparaties, controle en vernieuwing in de kolom kosten voor verhuurder.

Technische installaties binnen de woning

  • Ontluchten en bijvullen van cv-installatie
  • Opnieuw starten van de cv-installatie na uitval
  • Vernieuwen van filters
  • Schoonhouden van roosters

Reparaties, controle, vernieuwing

hereistom
door hereistom - Dec 4, 2022 om 17:23
733 Antwoorden / 1 Vragen

Zowel de comfortstand als de Eco stand moet u uit zetten, die houden beiden het water continue warm, waardoor er dus onnodig veel gas wordt verbruikt. Ook de temperatuur van zowel CV als warm water moet u op 60° zetten, dan is de ketel een stuk zuiniger en verbruikt dan ook veel minder gas.