ba
door barrybarrus Oct 8, 2019 om 13:39
Huishouden & energie

Één kachelaansluiting in 4 kamerwoning

Goedendag allen die de tijd nemen om deze vraag te lezen. Wij huren een 4 kamerwoning, jaren dertig woning en deze woning heeft maar één mogelijkheid om een kachel aan te sluiten. In de rest van de kamers (2 slaapkamers waarvan één kinderkamer en de eetkamer) hebben geen mogelijkheid om een gaskachel aan te sluiten. Ik ben aardig bekend met de rechten en pichten als huurder zijnde, maar ik kan nergens uitsluitsel vinden over het aantal aansluitingen. Het gebreken handboek van de huurcommissie, spreekt van het volgende [ een verwarmingsinstallatie die onvoldoende warmteafgifte in een of meer verwarmde vertrekken van de woonruimte levert zodat adequate verwarming voor het gebruik waartoe dat vertrek of die vertrekken bestemd is of zijn, niet mogelijk is;

Uitgangspunt is de feitelijk gehuurde situatie of de bij ingang van de verhuring bedoelde bestemming van de diverse ruimten. In elk geval behoort de temperatuur te worden gehaald die is berekend ten tijde van de aanleg van de installatie. ]

Hierna volgt een uitleg over de 1960 norm en worden temperaturen genoemd diw bij lange na niet gehaald worden. Als het buiten 0C is is het in de slaapkamers 5C.
Nou ben ik mij ervan bewust dat je een elektrisch kacheltje kan aanschaffen, maar dit is verre van voldoende en ik ben ook niet zeker of dat als een norm mag gelden (ondanks dat we langzaamaan toch naar elektriciteit moeten overstappen).
Ook heb ik gehoord van een andere huurer dat je in elke kamer een mogelijkheid moet hebben om een warmte aansluiting te maken, maar ik kan hier niet direct wat over vinden.

Ben benieuwd naar ervarignen van andere mensen die hier mee te maken hebben gehad.

Bij voorbaat dank

4935 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb jarenlang gewoond in huizen waar maar in één kamer een schoorsteen was.

En ‘s winters krabde je het ijs van de ramen in de slaapkamer.

Dus helemaal niets bijzonders.

Maar wellicht kunt u de huisbaas verzoeken centrale verwarming aan te leggen, uiteraard met een huurverhoging.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2019 om 14:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is heel normaal (en de huurprijs zal daar ook naar zijn) en komt ook in bijv. 6-kamerwoningen voor. Ik sluit mij aan bij de reactie van @tijger1, ik heb dezelfde ervaringen (en je klaagde daar niet over).
Als u die schoorsteen maar laat vegen en eventuele electrische kacheltjes verstandig gebruikt is er niets aan de hand. Bovendien zijn er weinig echt koude winters, dus dat valt ook weer mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 8, 2019 om 14:22
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is geen regelgeving over en al jaren geleden hebben mijn ouders in hun toenmalige huurwoning zelf geregeld dat er op de bovenverdieping een gas aansluiting kwam.

Het enige dat aan de orde kan zijn is dat op basis van de puntentelling die de huurcommissie hanteert voor het vaststellen of een huurprijs conform is voor u van betekenis kan zijn en uw huur mogelijk te hoog is..

In beginsel heeft u ook in iedere kamer mits daar een stopcontact voor electra aanwezig is de mogelijkheid om daar een warmtebron  aan te sluiten, zij hat dan op electra.
Er zijn kleine ventilatorkacheltjes (s'zomers om niet verwarmde lucht rond te blazen) die op zich zonder veel kosten een slaapkamer snel op temperatuur brengen en door de thermostaat die ingebouwd is dat ook houden. Als u huurt van een woningbouwcoörperatie kunt u ook via de huurdersvereniging vragen of er via de verhuurder een collectieve aanpak kan plaatsvinden.

me
door mein33 - Oct 8, 2019 om 14:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze situatie bestond toch al toen u de woning als huurder accepteerde !!
En één van de kamers kan voldoende verwarmd worden en daarmee voldoet het huis aan die voorwaarde.
Toen het huis in de jaren '30 van de vorige eeuw gebouwd is, waren de winters vele graden strenger dan heden ten dage en ook daarmee voldoet de woning aan de eisen, want het bouwjaar is daarin mede bepalend !!

Het bovenstaande komt uiteraard als nogal kort door de bocht over en dat is ook de bedoeling ! ;-))
Verwarmen met een gaskacheltje kost u een klein vermogen, want een Kw/h is met zo'n kacheltje al snel verbruikt.
Het enige dat uw stookprobleem kan oplossen is de woning te voorzien van een gasloze verwarmingsinstallatie en daarvoor zult u in contact moeten treden met de verhuurder.
Maar of een dergelijke investering door de verhuurder bij een jaren '30 (huur)woning nog wel rendabel zal zijn, dat valt naar mijn inzien zeer te betwijfelen.
Maar niet geschoten ............ !

me
door mein33 Oct 8, 2019 om 18:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het door mij genoemde gaskacheltje moet uiteraard een kacheltje op het elektriek zijn.  :-)

marita5
door marita5 - Oct 8, 2019 om 14:47
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BarryBarrus ,

1 slaapkamer elektrische deken gebruiken , bij andere activiteiten geen verwarming nodig ;-))

Bij de Lidl / of Aldi kunt u een ventilatorkachel kopen , die u in de zomer ook kunt gebruiken ( warm en koude lucht ) .

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 9, 2019 om 19:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Bij Big Bazar, Action en ook nog andere zoals bouwmarkten ook :-) Ik noemde bewust geen namen.

ro
door ron503 - Oct 8, 2019 om 14:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Onder een verwarmingsinstallatie wordt een cv installatie bedoeld waarmee meerdere vertrekken verwarmd kunnen worden. Uw jaren 30 woning voldoet aan de eisen die er toen aan gesteld werden en stamt nog uit de tijd dat er kolen en oliekachels gebruikt werden en in veel woningen niet eens een gasaansluiting aanwezig was. De 1960 norm is voor uw woning niet van toepassing maar voor woningen die na 1960 gebouwd zijn. Als er in de andere ruimtes elektra aanwezig is dan kunt u elektrische kachels gebruiken om de ruimtes bij te verwarmen. Afdwingen dat de verhuurder een cv installatie aan gaat leggen kunt u echter niet omdat het uw keuze is geweest om de woning met deze voorzieningen te gaan huren.

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2019 om 15:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Voor die tijd was dit heel normaal en werdt er nog met kolen gestookt. Ik heb in mijn jeugdjaren wat kolenkitten, want zo heete die dingen destijds,  gesjouwd om de kachel flink op te stoken. Overdag stonden alle kamerdeuren open om het daar een beetje warm te krijgen. S'nachts ging de slaapkamedeur dicht en sliep je met ijspegels aan je neus want toen had je nog echte winters. En zoals al geschreven tegenwoordig heb je behoorlijk zuinige electrische (infrarood)wandplaten die een goed alternatief zijn.

getty
door getty - Oct 8, 2019 om 16:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stel uw vraag eens bij de woonbond.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2019 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop desnoods een paar kruiken om de bedden voor te kunnen warmen.

panter22
door panter22 - Oct 8, 2019 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn nog genoeg huurders in die een huis wonen met alleen een gaskachel in de kamer.
Heel veel mensen met cv hebben de radiatoren in de slaapkamers niet open. Dit liggen ook in de kou.
Als je van een woningstichting huurt, dan is er soms de mogelijkheid cv te krijgen. Omdat de oude gaskachels vaak niet worden onderhouden en daardoor  niet veilig meer zijn. Maar daar staat eenhuurverhoging tegenover.
Huur je particulier, dan zul je moeten overleggen met de verhuurder en ook dan krijg je een huurverhoging.
Reken op zo'n €35 ot €40 per maand.
Een gasleiding aanleggen in de kamers zal het grootste probleem niet zijn.
Hoe wil je trouwens aan gevelkachels komen? Of wil je die zoveelste hands op marktplaats vinden?

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn nog genoeg gevelkachels te koop. Maar het is maar de vraag of de huisbaas toestaat dat je een gat in de gevel maakt.

panter22
door panter22 Oct 8, 2019 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Ja inderdaad de verhuurder moet toestemming geven.
Nieuw kosten ze ca. €1000 per stuk en dan moeten de leidingen aangelegd worden, En ts heeft er 3 nodig en vindt een elektrische kacheltje al te duur.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie een Dru van onder de zeshonderd euro. Maar ze zijn er dus nog wel:-))

aurora1
door aurora1 Oct 8, 2019 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op Marktplaats al voor 50 euro te koop. En elektrische kacheltjes bij de kringloper voor 5-8 euro.

panter22
door panter22 Oct 9, 2019 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

@aurora, wat koop je dan voor een kachel. Een die recent is nagekeken en voldoet aan alle eisen?
Je weet toch zelf wel dat een gaskachel in de praktijk niet gecontroleerd wordt door een vakman. Elk jaar even uitzuigen en dat is het.

Iv
door Ivo W - Oct 8, 2019 om 19:47
729 Antwoorden / Vragen

De door u aangehaalde artikelen gaan over het niet of onvoldoende functioneren van een aanwezige verwarmingsinstallatie. In woningen waar een verwarmingsinstallatie in meerdere kamers aanwezig is, zal daarmee rekening gehouden zijn bij het bepalen van de huurprijs. Het is dan logisch dat wanneer het niet werkt, je (tijdelijk) minder huur mag betalen.

In uw woning is, behalve in de woonkamer, geen verwarmingsinstallatie aanwezig. U betaalt als het goed is dan ook geen huur voor de verwarmingsinstallatie in de overige kamers. U kunt geen huur-korting krijgen omdat er bij u geen defecte verwarmingsinstallatie aanwezig is.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 8, 2019 om 20:00
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Barry,

Heb je een huurwoning van een woningbouwvereniging?
Dan kun je vragen om centrale verwarming met een CV ketel te laten aanleggen.

Een openverbrandingsinstallatie (de oude gaskachel) mag niet meer nieuw verkocht worden.

Denk ook aan je eigen veiligheid :een gaskachel kan een CO2 vergiftiging geven bij onvoldoende ventilatie..,,,

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2019 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koolmonoxide is CO en geen CO2.

Magnum007
door Magnum007 Oct 9, 2019 om 11:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt gelijk Tijger,typefoutje......:-)

ja
door janf43 - Oct 8, 2019 om 21:17
733 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn jeugd was de kachel die midden in de kamer stond de centrale verwarming. En slaapkamers koud? Dan maar een extra deken.

me
door mein33 - Oct 9, 2019 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR MAGNUM007 - 8 OKT. 2019 OM 20:00
135 ANTWOORDEN / VRAGEN

Een openverbrandingsinstallatie (de oude gaskachel) mag niet meer nieuw verkocht worden.

Gaskachels zijn niet verboden en in alle soorten en maten te koop !!

Magnum007
door Magnum007 Oct 9, 2019 om 11:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt gelijk Mein.

Mijn woningbouwvereniging heeft alle gaskachels en geisers vervangen vanwege de veiligheid.

me
door mein33 Oct 9, 2019 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@magnum,

Fijn te weten dat u een 'eigen' woningbouwvereniging heeft.  ;-))

1paul
door 1paul - Oct 9, 2019 om 14:20
3147 Antwoorden / 0 Vragen

ten tijde van de aanleg was 1 kachel in de huiskamer voldoende, dus ne, je kan geen meerdere aansluitingen eisen, je kunt deze eventuieel wel zelf op eigen kosten aan laten leggen in overleg met de verhuurder of deze voorziening aan vragen...

audb
door audb - Oct 9, 2019 om 14:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik woon in een woning uit 1962 en alleen op de "ouder" slaapkamer zat een aansluiting voor een kachel maar dat is echt een uitzondering daar een gas of toen nog een kolen kachel gewoon weg gevaarlijk kan zijn.

Maar vroeger had je dekens van wol en daar een paar van op je bed was warm genoeg vandaar er geen kachel aansluitingen in een slaapkamer zat.

Maar een CV is een betere en zeker een gezondere warmte voorziening dan een kachel.
Wel is het sterk aan te raden om een raam of raamroster open te zetten anders krijg je zeer droge lucht in huis wat weer niet gezond is.

Ook een deur een half urr perdag open zetten geeft voor de rest van de dag een betere lucht dan alles dicht te sluiten kijk maar naar nieuwbouw woningen waar bijna geen frisse lucht binnen komt hoeveel mensen daar een arlergie ontwikkelen.

wimmi20
door wimmi20 Oct 9, 2019 om 14:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

AUDB,

uw verhaal klopt niet.
In nieuwbouw woningen zitten luchtroosters en een electrisch aanzuigsysteem wat je niet uit kan zetten. Dat is wettelijk geregeld (bouwbesluit)

Iv
door Ivo W Oct 9, 2019 om 22:34
729 Antwoorden / Vragen

Alleen zetten veel bewoners die ventilatieroosters dicht en/of trekken de stekker van de mechanische ventilatie er uit. Maar dan is de slechte ventilatie eigen schuld van de bewoners en niet van de ontwerper, bouwer of bouw-eisen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 9, 2019 om 14:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Geweldig al die adviezen om een elektriek kacheltje te gebruiken.
Dat gebruikt 2 kilowatt per uur.
Dat is een tientje per dag.
En dat is € 300 in de maand !
Behalve in februari, dat heeft maar 28 dagen.

panter22
door panter22 Oct 9, 2019 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een betere oplossing?

Iv
door Ivo W Oct 9, 2019 om 22:45
729 Antwoorden / Vragen

Een 2kW kacheltje zal je op een slaapkamer hoogstwaarschijnlijk niet continu dag en nacht aan willen laten staan. Dat wordt veel te heet, tenzij je een raam open laat staan of het om andere redenen flink tocht op de kamer.

mo
door mof - Oct 9, 2019 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder is verantwoordelijk dat in elke ruimte een aangename temperatuur gehaald moet worden. Vroeger was dat iets van 18 graden, tegenwoordig meer iets van 20 graden. De verhuurder moet daarvoor voldoende verwarmingselementen/kachels aanleveren. Dit mogen ool elektrische kachels zijn.
u op uw beurt bent verplicht de ruimtes zodanig te verwarmen dat geen schimmel etc kan ontstaan. Daarvoor moet u de ruimtes op een temperatuur van 15 graden minimaal kunnen houden. Ook daar moet de verhuurder rekening mee houden als hij verwarmingselementen danwel kachels plaatst.
u kunt voor de niet verwarmde kamers een korting op de huur bedingen zolang de verhuurder geen maatregelen heeft genomen. Ga naar de huurcommissie.

panter22
door panter22 Oct 9, 2019 om 17:31
6599 Antwoorden / Vragen
he
door henkie.penkie - Oct 9, 2019 om 19:42
149 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom kies je nog voor een gasaansluiting voor een gaskachel ! Tegenwoordig zijn er let op energie-zuinige elektrische kachels in de handel die je vertrek goed verwarmen tot een kamer temperatuur van 22 graden voor veel minder kosten dan gas. En daarbij ook nog ongevaarlijk. Ten eerste bij een gaskachel zul je een afvoer voor het rook gas naar buiten moeten maken door middel van een gat door de muur.met de daarvoor bestemde materialen dit is bij een elektrische wandkachel allemaal niet nodig.
Overigens waarom kies je nog voor gas dit wordt ook nog duur verwarmen en je bent helemaal niet milieu-bewust bezig.en kan soms ook nog gevaarlijk zijn let op wat bij velen verwaarloosd wordt is het goed onderhoud plegen voor gaskachels. Deze produkten zijn niet meer van deze tijd.

Joke-Sk
door Joke-Sk - Oct 9, 2019 om 20:14
16 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft het huis geaccepteerd met 1 verwarmingsplek. U kunt de verhuurder nu dan ook niet verplichten om extra verwarmingspunten aan te leggen.
Natuurlijk kunt u ookvragen of de verhuurder meer verwarminggspunten aan te leggen.
Moch deze wens voldaan worden is wel zeker dat de maandelijkse huurprijs en verwarmingskosten een stuk omhoog gaan.
Lekker diep onder dekens liggen in een koude kamer heeft ook wel iets knus.
Zelf heb ik heel lang in huizen gewoond waar alleen de huiskamer en, deels van de tijd, de keuken warm waren. Ik vond het best lekker zo diep onder de dekens. Sokken en een trui bewaarde ik, tijdens het slapen, onder de dekens en trok ze, heerlijk voorverwarmd bij het wakker worden, onder de warme dekens aan.????