snah
door snah Aug 15, 2013 om 23:19
Huishouden & energie

Energie en overstappen

Hallo ,
Ik heb mij 3 jaar geleden door de nem laten overhalen voor een 3 jarig contract , mijn maandlasten werden minder , maar u raad het al bij de eindafrekening moest ik dus bijbetalen . Ik hou niet van dit soort praktijken . Nu loopt mijn contract 1-11-13 af en overweeg overstappen .
Zeker na het telefoontje vandaag van de nem om mijn contract te verlengen ik zou dan wederom minder per maand gaan betalen .

Op een vergelijkingssite zie ik dat Budgetenergie voor mij het voordeligst is .
Wat is uw advies , overstappen , 1 of 3 jaar vast ?

Mvg
Hans

4378 32 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2013 om 23:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

snah, ik neem aan dat je deze site al eerst bekeken hebt? vergelijk. Heb zelf nooit de overstap naar een ander durven wagen maar kreeg een aanbieding van mijn 'eigen leverancier'; vorig jaar veel teruggekregen maar....dit jaar denk ik niet, vanwege de langdurige kou, maar ik lees vaak verschillende ervaringen, tegenvallende kosten. Zit zelf bij de slechtst bekend staande Eneco, ben totaal niet ontevreden. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

snah
door snah - Aug 15, 2013 om 23:40
654 Antwoorden / 61 Vragen

Tenormin

Dit is geen antwoord op mijn vraag

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2013 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeker niet voor drie jaar gaan. En kijk eens op vergelijkingssites. Als u overstapt voor een jaar, krijgt u vaak nog een bonus.

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2013 om 23:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dan moet je voor een jaar ergens vastzetten en de hoogste prijs per maand betalen, ben je er zeker van dat je een bonus en geld terugkrijgt.

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2013 om 23:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ook op meerdere vergelijkingssites kijken, want bij bonussen kan de hoogte ervan ook nog verschillen, en ik zou voor 1 jaar kiezen.

vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2013 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 15 aug 2013, 23:47]Dan moet je voor een jaar ergens vastzetten en de hoogste prijs per maand betalen, ben je er zeker van dat je een bonus en geld terugkrijgt.

"De hoogste prijs per maand" heeft er helemaal niets mee te maken.

sw
door swat1500 - Aug 16, 2013 om 00:26
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het uitgangspunt is ook niet juist. Je moet niet kijken wat je per maand moet betalen maar wie de laagste energieprijs rekent en wat je geschatte verbruik zal zijn en met welk bedrag per maand je quitte speelt.
Het klinkt leuk als je maar 50 euro (voorschot) per maand mag betalen maar als je feitelijk 200 euro aan energie verbruikt kan je de donder erop zeggen dat je bij de eindafrekening moet bijbetalen.

fe
door festinger - Aug 16, 2013 om 02:52
410 Antwoorden / 18 Vragen

Kan geen advies geven want vergelijken is onmogelijk. De meest geraadpleegde sites krijgen van de leveranciers kortingen bij aanbrengen, dus onafhankelijk is het absoluut niet. Heb het ooit zelf geprobeerd een leverancier te vinden. Heb gemaild-gebeld en vergeleken, maar dat is onmogelijk te doen. Heb de basisvraag voor de aanbieders simpel gehouden namelijk wat is uw variabele gasprijs zonder belasting en kosten. Niemand kon dit produceren. Terwijl heel veel huishoudens een energienota krijgen waarbij gasverbruik 75% van de nota uitmaakt.

Net bedonderen en bedrog met wettelijke goedkeuring. Denk je door vrije marktwerking een superdeal te sluiten betaal je juist meer zonder het te weten of te beseffen. Kan 100 pm besparen door net over de grens een contract af te sluiten. Echter dat mag niet. Net als mobiel en internet en bankieren hebben deze ondernemers vrij spel in ons land. Neem ze niets kwalijk want het mag en kan.

Oplossing is of terug naar overheid die bepaald of een echte vrije democratische economie waarbij consument hier een nieuwe auto uit Roemenië kan halen voor kwart van de prijs hier, met het risico dat het salaris ook langzaam zakt naar Roemeense begrippen.

U zegt het maar. M;oeten we vooral voor onszelf kiezen of eerlijker delen.

diumenge
door diumenge - Aug 16, 2013 om 06:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vergelijken is inderdaad lastig, maar je moet ergens van uit gaan. Als budgetenergie volgens de vergelijker goedkoper is dan zou ik overstappen en voor één jaar vast zetten. Dan kan je over een jaar zien of dat een goede keuze was.

Ik zit zelf overigens bij BudgetEnergie en heb geen klachten, maar ik heb wel 3 jaar vastgezet. Denk dat ik dat achteraf niet meer zou doen. Zit er overigens bijna een jaar, dus binnenkort weet ik of het een goede keuze was als ik de eerste jaarafrekening krijg.

sl
door slobberbone - Aug 16, 2013 om 08:40
508 Antwoorden / 2 Vragen

Altijd een eenjarige contract met goede welkomspremie is altijd het goedkoopst indien men niet te veel gebruikt.

Ben je grootgebruiker dan kun je beter een lage Kw/M3 afspreken en dat is vaak goedkoper als je bv meer dan 2000 M3 en 5000Kw verbruikt.

zoekster
door zoekster - Aug 16, 2013 om 09:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er zijn aardig wat klachten over Budgetenergie, zou het dan maar voor 1 jaar doen als ik jou was. Sowieso niet voor 3 jaar een vaste prijs afspreken, want de energieprijzen gaan niet per definitie omhoog de komende jaren. Mensen die 2 jaar geleden een vaste prijs hebben afgesproken zijn slechter af dan mensen die bij de variabele prijzen zijn gebleven.
Het maandbedrag wordt wel steeds hoger, maar dat komt door belastingen, netwerkkosten enz. .
Voor mezelf sprekende, ik ben gewoon met variabele prijzen bij dezelfde aanbieder (nuon) gebleven en nauwelijks verhoging van de maandlasten en bijna niets bijbetalen. Zelfs niet na die langdurende winter.

Lees ook mijn tip klik HIER
(die geloof ik niemand interesseerde ;-))

ro
door ron530 - Aug 16, 2013 om 10:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Overstappen naar een andere energieboer is nog niet zo gemakkelijk. Let op een paar zaken, zijn netwerkkosten in het voorschot meegenomen!. Wat is het verschil in energieprijs bij vaste contracten (deze zijn vaak per contract hoger), is er een mogelijkheid tot een variabel contract (lage energieprijs met het risico dat energieprijzen stijgen en winst als de prijzen dalen) en ook uw eigen verbruik is die laag dan valt er weinig winst te behalen. Tot slot de welkomstpremie of cadeau die zijn altijd een sigaar uit eigen doos.
Veel wijsheid gewenst maar uit ervaring weet ik dat variabel tot nu toe de goedkoopste contractvorm is.

wi
door wimswims - Aug 16, 2013 om 11:41
15 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk in elk geval hier voor de beste / onafhankelijke energievergelijkers: http://bit.ly/16PBIe0.
Elk jaar overstappen met bonus is helemaal niet zo slecht.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2013 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Vanaf 1 augustus 2013 brengt de energieleverancier ook de netwerkkosten in rekening, dus men krijgt niet meer eventueel twee facturen.

gr
door gravin4 - Aug 16, 2013 om 11:44
52 Antwoorden / 19 Vragen

Tot nu toe ben ik 3X overgestapt via de Consumentenbond en dat bevalt me het beste.
De service per leverancier verschilt soms wel, maar je hebt zo wel de laagste prijs!!!

me
door mein33 - Aug 16, 2013 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat u moet bijbetalen op uw eindafrekening heeft te maken met het verbruik en zegt niet over uw leverancier en heeft niets te maken met de duur van uw contract.
De verbruiksperiode is altijd een aaneensluitend blok van twaalf maanden.
Uw maandelijkse betaling is slechts een voorschot en deze worden aan het einde van de verbruiksperiode verrekend met uw daadwerkelijke verbruik.
Ik kan mij niet voorstellen dat u van mening bent dat u met de maandelijkse (voorschot) betaling klaar zou zijn en vraag mij af hoe u zou reageren als u minder had verbruikt en geld terug zou moeten/kunnen krijgen.

Advies: variabel tarief, meestal het goedkoopste en maximaal twee maal per jaar een tariefaanpassing, zowel naar boven alsook naar beneden.

jpm
door jpm - Aug 16, 2013 om 12:14
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het beste is besparen door het beperken van het gebruik. Omdat ik als gehandicapte sowieso moeilijk kan besparen heb ik enige jaren geleden besloten om via Consumers United water, gas en elektra af te nemen bij maatschappijen die zij hebben uitgekozen. Zo krijg ik, omdat ik ook mijn auto via hun liet verzekeren en met mijn CU-pasje tank, enorme stapelkortingen. Elk jaar krijg ik gemiddeld 600 euro terug door die stapelkortingen. Vanmorgen nog weer een bericht dat op energie wederom 163 euro extra bij mijn besparingen wordt bijgeschreven, daar werd ik dus wel blij van. Ik neem die besparingen nu nog niet op, wellicht volgend jaar na de afrekeningen die door de strengere winter wat hoger kunnen uitvallen. Heb ik toch ook daarop weer kortingen verdiend.

cl
door clementine - Aug 16, 2013 om 12:23
23 Antwoorden / 16 Vragen

ik stap al 5 jaar ieder jaar over via prize wize en/of consumentenbond waar je geen lid van hoeft te zijn om mee te doen met hun energiecollectief.
ik ga voor de hoogste bonus maar kijk wel degelijk naar de kw prijs, vastrecht etc een beetje rekenen
heeft mij al honderden euros bespaard
ook kijk ik of de betreffende energieleverancier goed bereikbaar is via mail en telefoon
energiedirect en eon scoren bij mij het hoogst met de prijzen en bonussen en over service nog niets te klagen gehad.
je kan je energievergelijken op gaslicht.com enne goed je nieuwe contract nalezen of al het beloofde er wel instaat!
ik zou zeggen doen! voor 1 jaar.

ro
door ron530 - Aug 16, 2013 om 12:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb even een vergelijking op mijn huishouden losgelaten middels prize wize maar die is ronduit misleidend want de welkomstpremie wordt in mindering op de totale jaarrekening gebracht. Sec gezien betaal ik nu met mijn gebruik 1013 euro per jaar variabel, E-on is voor mij de goedkoopste maar die kennen een actie prijs zonder welkomstpremie totale winst net 50 euro op jaarbasis. Al met al komt mijn huidige leverancier er met een variabel tarief het goedkoopste uit de bus en laat dat nu net de nuon zijn.

ro
door ron530 - Aug 16, 2013 om 16:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het voorschot dat u maandelijks betaald is een schatting over een heel jaar gebaseerd op het verwachte verbruik. Het is vrij simpel te verklaren dat de energieboer die hoger inschat want weet u exact wat u gaat verbruiken? dacht het niet. Het voorschot verlagen is voor eigen rekening en risico, bij een nabetaling is er geen regeling meer mogelijk. Overstappen naar een goeiekopere energieboer is en blijft een risico die voor de kleinverbruiker nagenoeg geen voordeel biedt.

ta
door tanteriet - Aug 16, 2013 om 16:24
87 Antwoorden / 10 Vragen

Nou Ruitenboer, je kunt wel degelijk verdienen door over te stappen omdat je als nieuwe klant vaak een welkomstbonus krijgt. Als je nu telkens na ruim een jaar overstapt (eerst je jaarcontract volledig uitdienen zodat de bonus is veiliggesteld) verdien je ca 150 a 200 euro per jaar aan eenmalige bonussen. Blijven bij dezelfde energieboer is dief van eigen portemonnee.
En bang zijn? Waarom? Je krijgt geen nieuwe leidingen of zo. Een energiebedrijf is feitelijk niet meer en niet minder dan een administratiekantoor die de rekeningen mag opstellen. Gas en Stroom blijven uit dezelfde bronnen komen, daar verandert niets aan.

ru
door ruitenboer - Aug 16, 2013 om 16:33
64 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf uitrekenen wat je bij de aanbieders kwijt bent voor:

Vastrecht. Hoe minder je verbruikt hoe meer het vastrechtbedrag op de kale kWh prijs drukt.

De kWh prijs. Het grootste deel van de kosten verdwijnt in de zak van de overheid. Dat deel is voor alle aanbieders hetzelfde.

De gas m3 prijs. Ook hier is het grootste deel voor de overheid. Ook hier geld het vastrecht tarief.

Gebruik als basis je gemiddelde verbruik van de laatste 3 jaar.

Overigens hoef je verder niet zo bang voor overstappen te zijn.

Ik sloot bv dit jaar mijn 3e 3-jaarcontact af bij Eneco.
Je zou denken, dan loopt alles naadloos door. Fout.

Ik heb nog nooit zoveel gehannes gehad als dit jaar.
Het telefoongesprek over de verlenging verliep prima met duidelijke afspraken.

De schriftelijke bevestiging van de elektra- en gasprijs verliep ook nog goed.
Maar daarna begon het.
Een rekening voor het door mij verlaagde maandelijkse voorschot. Dit moest eerst betaald worden hoewel de medewerkers van Eneco het vreemd vond dat mijn maandbedrag vorige keer zoveel verhoogd was. Dit op basis van mijn verbruik.

Toen een berekening van mijn nieuwe voorschot bedrag waarop een onduidelijk bedrag overige producten van 9,18 euro per maand stond waarvan men bij Eneco niet begreep wat het was. Dat leverde in ieder geval een uitgebreide discussie op die er toe leidde dat mijn voorschot net zo hoog ( 128 euro) werd als vorig jaar terwijl de kWh prijs 2 cent lager en de gasprijs 2,5 cent lager was.

Maar nog geen week later kreeg ik een brief van mijnheer Joeri Kamp (directeur services) die me schreef dat mijn termijn bedrag 188 euro werd.

En dat is toch een aardig verschil met de 118 euro die de eerste berekeningen met de dame waarmee ik het nieuwe contact afsloot uitkwam.

Laat je door de rompslomp dus niet afschrikken. Die kun je overal hebben, zelfs als trouwe klant van Eneco.

Laat je overigens niet wijsmaken dat je honderden euro's kunt besparen/

De kWh prijs waar de concurrentie plaats vind is voor elektra circa 5,5 cent en voor gas 32 cent. Reken dan maar eens uit waar die honderden euro's vandaan moeten komen. Bij een gemiddeld verbruik is dat dus ongeveer 550 euro.
Voor de honderden euro's moeten ze dus ver onder de kostprijs leveren en dat dot er geen een.

ph
door philip36 - Aug 16, 2013 om 16:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zag juist op RTLZ, Zet energieprijs niet vast.
Steenkool uit USA wordt in Europa voor dumpprijs op de markt gebracht.
Europa gaat voor energieopwekking meer steenkool gebruiken waardoor energieprijs daalt.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2013 om 16:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 16 aug 2013, 16:36]Zag juist op RTLZ, Zet energieprijs niet vast.
Steenkool uit USA wordt in Europa voor dumpprijs op de markt gebracht.
Europa gaat voor energieopwekking meer steenkool gebruiken waardoor energieprijs daalt.

Ja, die daalt voor de leveranciers; ik geloof niet dat de klanten daar een cent minder door gaan betalen.

ma
door manwijf - Aug 16, 2013 om 18:19
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het eens met Clementine en tante Riet. Ik stap nu ook ieder jaar over. In oktober kijk ik op een paar vergelijkingssites wie de beste aanbieding heeft. Je weet hoeveel je hebt verbruikt het afgelopen jaar, dus dat vul je in. Let op wat vaste kosten zijn en wat variabele. En kijk naar een eventuele bonus. Wie zo het goedkoopst is wordt het. Je nieuwe leverancier zegt je oude contract op. Zo niet, dan even in je agenda noteren wanneer je het zelf moet doen.

Ik neem altijd een jaarcontract voor een vaste prijs. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Ook neem ik steeds hetzelfde maanbedrag. Aan het eind van het jaar krijg ik dan bijna meestal iets terug.

Het scheelt op jaarbasis honderden euro's en ik hoef er nauwelijks iets voor te doen. Ik zit dit jaar bij EON. Voorgaande jaren bij de NEM en Greenchoice. Zoals al gezegd, het is slechts kwestie van administratie.

snah
door snah - Aug 16, 2013 om 18:36
654 Antwoorden / 61 Vragen

Dank voor de antwoorden .
Ik ga overstappen en ga voor een één jarig contract .
Denk niet dat dit per jaar honderden euro's goedloper is , maar met een paar tientjes ben ik al blij .

Als je bij verschillende vergelijkings site's dezelfde gegevens invult krijg je ook verschillende uitslagen , dus deze site's zijn niet objectief ( zij moeten ook verdienen ) .

-- Toen ik jong was, was ik bang in het donker . Maar nu als ik mijn energierekening zie ben ik bang voor het licht --

dearagain
door dearagain - Aug 16, 2013 om 19:14
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*heel verstandig dat je bij de NEM weggaat!

cdi
door cdi - Aug 17, 2013 om 22:09
16 Antwoorden / 3 Vragen

ik zou zeker niet naar budgetenergie overstappen. ben daar vorig jaar naartoe overgestapt omdat ze ook als gunstigste uit de bus kwamen. hun administratie is een grote warboel. had voor kwartaal betaling gekozen......die werd ook afgeschreven, maar daarnaast werd er ook nog eens per maand afgeschreven. het duurde even voor ik het in de gaten had. aan het einde van de looptijd wilde ik weer naar m'n oude leverancier ( energie direct) overstappen.....hielden ze me nog 3 maanden aan het lijntje omdat dat zg standaard was bij de meeste maatschappijen.......kul natuurlijk en stom van mij dat ik het niet eerder in de gaten had.ze hadden energie direct wijsgemaakt dat mijn contract tot 1 april dit jaar liep, terwijl het op 1 januari was afgelopen. moest ook nog fors bijbetalen en ben er nog steeds niet uit of het klopt. krijg van hen nauwelijks inzage in hun berekening en ben ervan overtuigd dat ze me teveel berekend hebben.
een gewaarschuwd mens telt voor twee:)
energiedirect daarentegen is een prima maatschappij en zeer voordelig.

alk
door alk - Aug 18, 2013 om 17:56
86 Antwoorden / 9 Vragen

Overstappen op zich is niet verkeerd, maar stap NOOIT, maar dan ook NOOIT over op Budgetenergie. Ik heb er één jaar gezeten en ik dank God op mijn blote knieën dat ik er weg ben. Ik heb gigantisch veel problemen gehad, vele tientallen keren minimaal een kwartier aan de telefoon gezeten en de problemen werden alleen maar groter. Alle medewerkers zijn begripvol, vriendelijk en beloven je de hemel op aarde. Helaas deugt het administratiesysteem van geen kant. Alle beloftes blijken loze beloftes, geld wordt onrechtmatig van je rekening gehaald. Foutje, duurt 6 weken voordat je het weer terug krijgt. En dit was alleen nog maar in de eerste maanden. Daarna stapelden de problemen zich nog verder op.

alfatrion
door alfatrion - Aug 18, 2013 om 18:08
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan je ook afraden om naar BudgetEnergie over te stappen. Hier loopt een rechtszaak tegen ze omdat ze de jaarafrekening van 2012 wilde opmaken. Ver na het betekenen van de dagvaarding eindelijk een jaarafrekening ontvangen en is mijn voorschotbedrag verlaagt. Maar volgens hun berekening ligt deze wel c.a. 20% hoger dan wat ik in het afgelopen jaar gemiddeld per maand heb verbruikt.

dearagain
door dearagain - Aug 18, 2013 om 18:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*heel verstandig dat je bij de NEM weggaat! (herhaling)

*en dus nog onverstandiger om naar BudgetEnergie over te stappen (gezien de laatste 2 berichten)

nleservice
door nleservice - Aug 19, 2013 om 13:02
26 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans,

Het termijnbedrag is een voorschot op uw jaarnota.Uw jaarnota wordt opgemaakt naar aanleiding van de opgegeven meterstanden. De reeds betaalde termijnbedragen worden met uw jaarnota verrekend. Om in de toekomst te voorkomen dat u moet bijbetalen kunnen wij adviseren om het termijnbedrag te verhogen.

Graag willen wij met u kijken naar een passende oplossing. Kunt u uw contactgegevens mailen naar onlineklantenservice@nle.nl? Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

NLE Klantenservice