ev
door evdboomen May 5, 2010 om 14:33
Huishouden & energie

Geisoleerde garage buren levert mij schimmels

Mijn buren en ik hebben onze garages aan elkaar geschakeld, zijn verder vrijstaand. Het is 1 blok, enkelsteen met een muurtje voor de scheiding. Nu hebben zij alle muren (inclusief garagedeur) bekleed met piepschuim/tempex en daarover houten platen. Dit is voor de isolatie gaven zij aan, ze gebruiken hem niet als garage. Ik woon hier nu 6 jaar en nadat zij dit gedaan hebben, heb ik ineens last van vocht en daardoor dus ook verschimmelde spullen. In en tegen de kasten is condensvorming.
Zou dit daar door kunnen komen? En als ik ze vraag de isolatie weg te halen, moeten ze dan alles weghalen of alleen dat tegen de 'tussenmuur'? Graag jullie hulp!

14865 38 Rapporteer

vladja
door vladja - May 5, 2010 om 14:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is maar een klein gedeelte (geschakelde bouw) van 1 muur ge-isoleerd in uw garage. Daardoor kan nooit vocht in uw garage ontstaan.

Vladja

user123
door user123 - May 5, 2010 om 14:45
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd verhaal.

Ik kan 2 redenen bedenken voor het vochtprobleem (= de oorzaak van schimmel)

1. Het teveel aan vocht in UW schuur kan niet meer weg via de muur van de buren.

2. De buren doen iets met de schuur waardoor de luchtvochtigheid oploopt.

ev
door evdboomen - May 5, 2010 om 14:46
9 Antwoorden / 4 Vragen

Het condens is ook alleen in de kasten die tegen die wand staan, die muur voelt ook vochtig. Andere muren zijn niet vochtig. Daarom dacht ik dat het misschien daardoor kon komen.
Ze hebben zelf ook een waterleiding doorgetrokken en een geiser voor 30 liter water opgehangen in de garage. Maar deze hebben ze in het najaar afgesloten.

ev
door evdboomen - May 5, 2010 om 14:49
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ter verduidelijking: ik dacht dus eigenlijk dat het optrekkend vocht zou zijn, wat nu ineens alleen aan mijn kant weg kan. Maar dit kan ook helemaal verkeerd gedacht zijn, vandaar mijn vraag.

erik008
door erik008 - May 5, 2010 om 15:11
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Vocht komt door gebrek aan ventilatie.
Het kan zijn dat de ventilatie van garage naar garage ging.
Dat deze luchtstroom nu ineens onderbroken is.

Ik neem aan dat de buren wel een ruimte van lucht gelaten hebben, tussen de isolatie en de muur i.v.m. het vocht.

Vocht slaat neer op een koude muur.
Je hebt nu een koude muur minder en het vocht zal elders condenseren.

Hoe hoger de temperatuur hoe meer vocht er in de lucht kan zitten.
Als de temperatuur daalt omdat je geen warmte meer ontvangt van de buren ontstaat er condens.

Door te ventileren en iets te verwarmen kun je dit verhelpen.

ev
door evdboomen - May 5, 2010 om 17:00
9 Antwoorden / 4 Vragen

De buren hebben geen ruimte van lucht voor vocht open gelaten.

Ventileren van mijn garage is zoals hij 6 jaar geleden gebouwd is, een paar kleine openingen onderaan de muur aan de achterkant van de garage.

Verwarmen is geen optie. Dit kost in mijn ogen alleen maar energie.

Ik heb nooit problemen gehad met vocht in de 6 jaar dat ik hier woon. De buren hebben vorige zomer de garage geisoleerd en sinds deze winter heb ik last van vocht. Ik had onder een kast bij de betreffende muur op de grond een dunne plank liggen, deze is helemaal doorweekt. Hij ligt er al 6 jaar, maar nu pas nat. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik dacht dat er een relatie zou zijn.

Erik bedankt voor het meedenken! Je schrijft: 'Vocht slaat neer op een koude muur. Je hebt nu een koude muur minder en het vocht zal elders condenseren.'

Maar juist die muur waarvan jij denkt dat die niet koud is, is vochtig.

Ze hebben de garage geisoleerd om in gebruik te nemen voor een eigen kapsalon. Maar uiteindelijk doen ze er helemaal niks mee. Ik denk dus niet dat hun garage wel wordt verwarmd. Al mijn muren zijn dus koude muren. Alleen de 'tussenmuur' is vochtig.

erik008
door erik008 - May 7, 2010 om 02:23
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als de buren de isolatie direct op de steen gemonteerd hebben kan de muur niet ademen aan die kant.
Het vocht in de muur kan alleen nog aan jouw kant weg.

bo
door boortje12 - May 7, 2010 om 13:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine wietplantage misschien in de naaste schuur

1paul
door 1paul - May 7, 2010 om 13:45
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk eerder aan een ander probleem dan alleen vochtneerslag, u schrijft tussen neus en lippen door dat er een waterleiding is verlengd/aangelegd,, het kon wel es zijn dat deze iets lekt en dat daar het probleem vandaan komt.
Ik zou zeker de buren erop aanspreken (zij kunnen verzekering aanspreken bij lekkage van de leiding) en laten onderzoeken waar het probleem vandaan komt, het kan niet zo zijn dat u met de ellende blijft zitten nadat zij iets veranderen.

Gr. Paul.

robert11
door robert11 - May 7, 2010 om 14:00
310 Antwoorden / 25 Vragen

Bij de bouwzaak,
2 rosters kopen en tegenover elkaar in de muren plaatsen voor isolatie. Kappen van de gaten is gratis, roostertje met klepje kosten geen 20 € bij elkaar. Ventilatie geregeld, mits de rooster op de hoogste punt zijn aangebracht.

robert11
door robert11 - May 7, 2010 om 14:02
310 Antwoorden / 25 Vragen

aanvulling op uw aanmerking:

Ventileren van mijn garage is zoals hij 6 jaar geleden gebouwd is, een paar kleine openingen onderaan de muur aan de achterkant van de garage

roosters dus boven aanbrengen.

tvdeem
door tvdeem - May 7, 2010 om 14:05
57 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou kunnen dat u meer vocht krijgt, echter zul je ze niet kunnen dwingen de isolatie weg te halen.

Bespreek met hen eens je problemen, misschien willen ze wel meedenken/helpen met een oplossing.
Anders zit er niets anders op dan zelf uw garage ook beter te isoleren.

vladja
door vladja - May 7, 2010 om 14:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tvdeem,

Isoleren heeft invloed op de temperatuur, niet op de luchtvochtigheid.

Vladja

tvdeem
door tvdeem - May 7, 2010 om 14:12
57 Antwoorden / 3 Vragen

nou dan zou ik eens zeggen: kom in ons ongeisoleerde huis kijken. Dan zie je dat isoleren zeer zeker heel veel invloed heeft op de luchtvochtigheid.

dr
door droppiejo - May 7, 2010 om 14:31
17 Antwoorden / 8 Vragen

U bent dezelfde vraagsteller van die honden van uw buren. Nu heeft u weer last van de garage van uw buren of zijn dit andere buren. Ik begin bijna te geloven dat u gewoon vragen wil stellen in deze rubriek om reactie te krijgen in uw mailbox.

erik008
door erik008 - May 7, 2010 om 14:47
1401 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=boortje12 schreef op vrijdag 7 mei 2010, 13:30]Kleine wietplantage misschien in de naaste schuur

Een wietplantage in de schuur kun je ruiken.
De weeïge zoetige geur moet wel opvallen.
Honden stank is dan wel een mooie camouflage.

ev
door evdboomen - May 7, 2010 om 16:48
9 Antwoorden / 4 Vragen

@ droppiejo
Hoezo zou ik veel mail willen ontvangen? Ik begrijp je redenatie niet.
Ik wil gewoon weten hoe dit bouwtechnisch zit omdat ik vochtoverlast heb, is dat zo gek? Daarvoor bestaat dit forum toch?

Ik geloof niet dat ze een wietplantage hebben, zo zijn ze niet. Ik denk toch dat het komt doordat de muur niet goed kan ademen, zoals Erik aangaf.

Ik zal nog eens vragen aan mijn buren of ze er iets aan willen/ kunnen doen. Het kan toch niet zo zijn dat ik mijn garage niet kan gebruiken waar hij voor bedoeld is, doordat zij hun garage (onrechtmatig?) hebben om gebouwd?

dr
door droppiejo - May 7, 2010 om 18:15
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou toch de politie maar eens bellen, kan anoniem 0900-8844
Ik vermoed ook dat er een wietplantage in de garage zit.
Toch blijven er nog vragen open. Hoe weet u dat er een waterleiding aangelegd is en hoe weet u dat die afgesloten werd? Heeft u dan met de bewoners daarover gesproken?
Bent u wel eens in die garage geweest en zo ja wanneer was dat voor het laatst?
Zijn het diezelfde mensen als van die honden?
Is de garage altijd gesloten of kunt u er zo naar binnen kijken?
Hoort u ook vreemde geluiden, zoemen bijvoorbeeld, aan de natte muurkant?
Brand er ook snachts licht in de garage of is dat niet te zien?
Dit forum is er inderdaad om medeforumleden naar eer en geweten te helpen, maar zolang niet alle vragen beantwoord zijn blijft het voor de forumleden ook gissen.

ev
door evdboomen - May 7, 2010 om 18:56
9 Antwoorden / 4 Vragen

Het zijn idd dezelfde buren, maar ik geloof niet dat ze een wietplantage hebben.
Ik ben niet in de garage geweest en kan er niet in kijken, maar heb naast deze overlast geen aparte zaken opgemerkt. Ik heb ze onlangs gevraagd of zij de oorzaak wisten van mijn probleem. Ze hadden zelf geen idee en vertelden toen van de waterleiding en geiser die ze in het najaar hebben afgesloten ivm vorst. Ze dachten zelf dat het zou liggen aan optrekkend vocht vanuit de grond. Dit is natuurlijk mogelijk, maar waarom was dat de andere jaren dan geen probleem.

Een eenduidig antwoord zal er niet komen lijkt het. Toch een lastige zaak. Ik dacht dat het bouwtechnisch niet zo moeilijk zou zijn, heb ik even verkeerd gedacht. Niet gek dus dat ik deze vraag gesteld heb.

dr
door droppiejo - May 7, 2010 om 19:28
17 Antwoorden / 8 Vragen

Als u er zo zeker van bent dat die buren geen wietplantage in de garage hebben dan blijft er nog maar een oplossing over en dat is een bouwkundig bedrijf inschakelen. Die gaan dan bij u en bij de buren kijken wat er aan de hand is. Als de buren dat niet toestaan dan zou ik alsnog 0900-8844 bellen, en het zekere voor het onzekere nemen.
Ik ga er dus van uit dat u een koophuis bezit en anders moet u de woningbouwvereniging inschakelen.

ev
door evdboomen - May 7, 2010 om 19:40
9 Antwoorden / 4 Vragen

Een bouwkundig bedrijf, is dat bijvoorbeeld de aannemer die 6 jaar geleden de garages heeft gebouwd? Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Maar omdat we er hier zo ook niet uit komen is dat een goed idee, bedankt!

Ik zat al te denken om de opstal verzekeraar te bellen. Moet daar maar een specialist van langs komen. Alleen zal de schade waarschijnlijk nog niet hoog genoeg zijn dat er een specialist voor nodig is.

vladja
door vladja - May 7, 2010 om 19:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=evdboomen schreef op vrijdag 7 mei 2010, 19:40]

Ik zat al te denken om de opstal verzekeraar te bellen. Moet daar maar een specialist van langs komen. Alleen zal de schade waarschijnlijk nog niet hoog genoeg zijn dat er een specialist voor nodig is.

Verzekeringsmaatschappijen hebben die specialisten niet in dienst, Die huren ze in.

Dit valt niet onder de dekking van een opstalverzekering.

Vladja

dr
door droppiejo - May 7, 2010 om 22:20
17 Antwoorden / 8 Vragen

U kunt de aannemer bellen en de zaak voorleggen en vragen wat het kijken gaat kosten. Dat zijn kosten die u moet incalculeren bij het bezitten van een eigen huis.
U kunt ook de schade melden bij uw opstalverzekeraar. Als het schadebedrag hoog genoeg is dan sturen zij een expert om de schade op te nemen. Wellicht zal uw opstalverzekeraar de schade dan op uw buren verhalen.
Wanneer u een eigen risico hebt en het schadebedrag valt daar onder dan komt er niemand kijken en draait uzelf voor de kosten op.
Als dat zo is dan blijft er dus niets anders over dat een aannemer de oorzaak opzoekt. Is die gevonden dan kunt u de buren aansprakelijk stellen en de schade plus kosten van de aannemer verhalen.

vladja
door vladja - May 7, 2010 om 22:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Droopejo,

Condensvorming/vochtoverlast/lekkage, anders dan uitstromend water (gesprongen leiding) valt niet onder de dekking van een opstalverzekering.

Vladja

ev
door evdboomen - May 7, 2010 om 22:54
9 Antwoorden / 4 Vragen

Het zou de inboedelverzekering moeten zijn, niet opstal.
Maar een dergelijke schade is inderdaad uitgesloten.

Nu maar hopen dat de buren een beetje mee willen werken om dit op te lossen, dan komt alles goed.

deexpert
door deexpert - May 8, 2010 om 01:11
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 5 mei 2010, 14:43]Er is maar een klein gedeelte (geschakelde bouw) van 1 muur ge-isoleerd in uw garage. Daardoor kan nooit vocht in uw garage ontstaan.

Vladja

Onzin.

Kennelijk wordt niemand hier gehinderd door enige kennis. Zo eenvoudig is het ontstaan van vocht niet.

Maar ventileerd u voldoende in de winter?

deexpert
door deexpert - May 8, 2010 om 01:14
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=user123 schreef op woensdag 5 mei 2010, 14:45]Vreemd verhaal.

Ik kan 2 redenen bedenken voor het vochtprobleem (= de oorzaak van schimmel)

1. Het teveel aan vocht in UW schuur kan niet meer weg via de muur van de buren.

2. De buren doen iets met de schuur waardoor de luchtvochtigheid oploopt.

Ik weet er zo nog een: een niet ontdekte lekkage?

deexpert
door deexpert - May 8, 2010 om 01:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 7 mei 2010, 14:10]tvdeem,

Isoleren heeft invloed op de temperatuur, niet op de luchtvochtigheid.

Vladja

Zoals ik al zei: niet door enige kennis gehinderd

deexpert
door deexpert - May 8, 2010 om 01:29
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 7 mei 2010, 22:48]Droopejo,

Condensvorming/vochtoverlast/lekkage, anders dan uitstromend water (gesprongen leiding) valt niet onder de dekking van een opstalverzekering.

Vladja

Tsja, alweer heel kort door de bocht. Jammer dat ik niet vaker wens deel te nemen aan dit forum. Het is zeer vermakelijk.

Nee, Vladja, om dat te weten moet eerst een onderzoek gedaan worden. Vaak valt dat onderzoek onder de polisvoorwaarden, en ja van de opstalverzekering.

vladja
door vladja - May 8, 2010 om 01:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

de expert,

Geef eens aan onder welke paragraaf van een opstalverzekering dit valt?

Als je zo zeker weet dat zo is, dan kan je dat zo noemen. Verwijs met een link naar een aantal opstalverzekeringen en paragraaf van bijv, Unive, Ohra, Centraal Behher, om er eens een paar te noemen. Zelfs vraagsteller zegt al dat dat niet zo is.

Vladja

ev
door evdboomen - May 8, 2010 om 11:52
9 Antwoorden / 4 Vragen

De schade is verschimmelde spullen in mijn garage, dat valt onder een inboedel. Opstal is voor schade aan de garage zelf. Zover nu zichtbaar is dit niet het geval.

Ik heb gekeken in de voorwaarden van Interpolis. Daarin staat dat dergelijke schade is uitgesloten. Begrijp ik ergens ook wel weer. Het is misschien een schade veroorzaakt door derden, dan moet ik hen dus aansprakelijk stellen. Maar ik wilde er eigenlijk met de buren zelf uit komen. Dus ik ga hen gewoon vragen wat ze van plan zijn met de garage, evt meteen de platen weghalen als ze toch niet meer nodig zijn. Of we kunnen samen een aannemer laten komen.

Ik ben blij met iedereen die mee denkt. Expert, wat is jouw idee dan hierbij?
Ik ventileer niet extra dan destijds bouwkundig is aangebracht. De garage deur gaat regelmatig open. Ik gebruik mijn garage als een normale garage, met auto. Vanaf begin nooit problemen mee gehad.

erik008
door erik008 - May 8, 2010 om 13:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Voordat je direct begint over demonteren van de isolatie.

Vraag de buren eerst eens, of ze enig idee hebben wat de oorzaak is.
Het is best mogelijk dat het iets simpels is, zoals een lekkende knelfitting.
Of lekkage in het dak boven de muur.

orgelmuts
door orgelmuts - May 8, 2010 om 15:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=droppiejo schreef op vrijdag 7 mei 2010, 14:31]U bent dezelfde vraagsteller van die honden van uw buren. Nu heeft u weer last van de garage van uw buren of zijn dit andere buren. Ik begin bijna te geloven dat u gewoon vragen wil stellen in deze rubriek om reactie te krijgen in uw mailbox.

Ik zou haast geen vraag meer durven stellen hier, stel je voor dat droppiejo bij een andere vraag kijkt, jemig zeg!

orgelmuts
door orgelmuts - May 8, 2010 om 15:36
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=droppiejo schreef op vrijdag 7 mei 2010, 18:15]
Zijn het diezelfde mensen als van die honden?

Dat heeft er toch geen zak mee te maken, of het dezelfde mensen als van die honden zijn? Sorry hoor!

orgelmuts
door orgelmuts - May 8, 2010 om 15:40
632 Antwoorden / 58 Vragen

@droppiejo

hmmm.........3x raden van wie ik dat negatieve duimpje heb.......

ta
door tar - May 9, 2010 om 04:00
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=evdboomen schreef op woensdag 5 mei 2010, 14:33]Mijn buren en ik hebben onze garages aan elkaar geschakeld, zijn verder vrijstaand. Het is 1 blok, enkelsteen met een muurtje voor de scheiding. Nu hebben zij alle muren (inclusief garagedeur) bekleed met piepschuim/tempex en daarover houten platen. Dit is voor de isolatie gaven zij aan, ze gebruiken hem niet als garage. Ik woon hier nu 6 jaar en nadat zij dit gedaan hebben, heb ik ineens last van vocht en daardoor dus ook verschimmelde spullen. In en tegen de kasten is condensvorming.
Zou dit daar door kunnen komen? En als ik ze vraag de isolatie weg te halen, moeten ze dan alles weghalen of alleen dat tegen de 'tussenmuur'? Graag jullie hulp!

Geachte Boomen,

Uw verhaal is een natuurkundig fenomeen als naast u wordt geïsoleerd.

Het vocht in de garagelucht condenseert precies op de muur die het koudst is (het dauwpunt bereikt) en dat is in uw geval "toevallig" de geïsoleerde binnenmuur van de garage van uw buren...

Omdat deze garage-tussenmuur geïsoleerd is kan deze muur niet zo snel meer opwarmen (tijdens warm wordend weer) als de andere garagemuren en de garagedeur, waardoor deze muur in de garage als eerste het dauwpunt bereikt en dan ontstaat er vocht op deze muur en/of op de spullen die er tegenaan zijn geplaatst.

Denk aan het koude bierglas gevuld met koud bier; warmere lucht condenseert op het koudere oppervlak van het glas...

Algemeen: Hoe groter de temperatuurswisselingen; hoe meer vocht er kan ontstaan.

Zie o.a. ook deze uitleg: Condensatie

Er zijn 3 dingen mogelijk; willekeurige volgorde:

1) U isoleert de garage op dezelfde manier.

2) U verwarmt de garage.

3) U plaatst minimaal 2 (denk aan 20 cm bij 20 cm) ventilatieroosters in uw garage.

Aan u de keus.

Warme(re) lucht stijgt: zorg er dus voor dat als u ventilatieroosters plaatst:

1 ventilatierooster hoog (bij het plafond) wordt geplaatst en 1 ventilatierooster laag (bij de vloer) wordt geplaatst.

Plaats deze ventilatieroosters zo ver mogelijk van elkaar vandaan; zodat de luchtverplaatsing altijd ongehinderd! door de gehele garage kan geschieden.

Voorzie, (als dit niet het geval is) de ventilatieroosters van metaalgaas tegen ongedierte.

Om zoveel mogelijk condensvorming te voorkomen is het raadzaam om geen kasten en of andere spullen direct tegen de "koude" tussenmuur van de garage te zetten.
Als het niet anders kan, zorg dan voor een tussenruimte van ongeveer 10 centimeter tussen de kast en de garagemuur, zodat vocht kan worden afgevoerd door de "ventilatie"-lucht.

Het is trouwens nooit aan te raden om kasten en of spullen direct tegen een koudere (enkelsteens) buitenmuur te plaatsen.

Succes!

te
door terpstra - May 10, 2010 om 01:07
174 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte v.d. Boomen. Zoek eerst eens uit of de pas aangelegde waterleiding en de daarbij behorende afvoer wel goed zijn aangebracht. Ik ben bang dat er een minimale lekkage is. Wat Tar schrijft is een denkfout. Die tussenmuur is eenzijdig geisoleerd. Die zal dus warmer zijn en blijven dan de andere drie muren. Zijn advies betreffend de roosters is juist. Maar kan het probleem niet oplossen. Hooguit afdekken. Sterkte, en succes. H.
P.s. controleer ook even op regenafvoer.
Vraag uw buren wat ze werkelijk hebben gedaan. misschien krijgt u een eerlijk antwoord.

ta
door tar - May 10, 2010 om 07:05
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=terpstra schreef op maandag 10 mei 2010, 01:07]Geachte v.d. Boomen. Zoek eerst eens uit of de pas aangelegde waterleiding en de daarbij behorende afvoer wel goed zijn aangebracht. Ik ben bang dat er een minimale lekkage is. Wat Tar schrijft is een denkfout. Die tussenmuur is eenzijdig geisoleerd. Die zal dus warmer zijn en blijven dan de andere drie muren. Zijn advies betreffend de roosters is juist. Maar kan het probleem niet oplossen. Hooguit afdekken. Sterkte, en succes. H.
P.s. controleer ook even op regenafvoer.
Vraag uw buren wat ze werkelijk hebben gedaan. misschien krijgt u een eerlijk antwoord.

@ Terpstra

Of ik een denkfout maak is de vraag.

U zei: "Die tussenmuur is eenzijdig geïsoleerd. Die zal dus warmer zijn en blijven dan de andere drie muren".

Volgens mij heeft die garage 1 dak 1 buiten-achtermuur 1 buiten-zijmuur 1 garagedeur en 1 binnen-tussenmuur.

Als je een muur gaat isoleren verander je ALTIJD de Cw-waarde van die muur; de geïsoleerde tussenmuur blijft bij het oplopen van de buitentemperatuur langer kouder dan de muren die niet zijn geïsoleerd en direct blootstaan aan de buitentemperatuur.

De muur die het langst "koud" blijft in de garage, DAAR zal bij oplopende buitentemperatuur condensatie op ontstaan (waarschijnlijk in de middag) en dat is "toevallig" de tussenmuur.

De heer/mevrouw Boomen kan dit makkelijk zelf onderzoeken door te kijken of bijna de gehele muur vochtig is.
Is de muur in zijn geheel vochtig dan is het waarschijnlijk condensatie.

Of het een lek in de pas aangelegde waterleiding is? Boomen schrijft:

"Ze hadden zelf geen idee en vertelden toen van de waterleiding en geiser die ze in het najaar hebben afgesloten ivm vorst".

Nu kunnen de buren weer het water "aansluiten" en kan er gekeken worden of en waar het eventueel lekt.

Een waterleiding die lekt in een muur geeft over het algemeen een plaatselijke vochtplek in een (onbehandelde) muur; dat is dan te zien of gewoon te meten met een eenvoudige vochtmeter: B.v. voor 15 euro bij Conrad te koop.

(Kleine waterlekken kunnen pas na weken zichtbaar of meetbaar zijn).

Vochtmeters

(Goede professionele vochtmeters zijn ook voor een paar euro per dag te huur).

Het is een goed idee om (jaarlijks) de regenwaterafvoer te controleren en dan meteen even het dak te inspecteren op eventuele lekkages.

Algemeen:

Over de Hennepplantage:

Om een Hennepplantage ongemerkt te kunnen exploiteren moet je een professionele afzuiginstallatie hebben met een koolstoffilter die 24/7 de lucht ververst en onderdruk creëert.

Als er in de buurt van de garage een dergelijke afzuiginstallatie is te vinden en/of er luchtbehandelingskanalen richting garage lopen weet je waarschijnlijke genoeg.