jeuneke
door jeuneke Jan 24, 2012 om 14:18
Huishouden & energie

Isoleren of dubbel glas

Wij hebben een ouder huis (1955), vrijstaand. Enige tijd geleden hebben we een stuk aangebouwd en dat is goed geïsoleerd en voorzien van dubbel glas. De warmte blijft echt veel beter hangen dan in de rest van het huis. Nu willen we de rest van het huis ook isoleren, dan wel dubbel glas nemen. Waar kunnen we het beste mee beginnen?

5853 19 Rapporteer

gr
door grootvader_1 - Jan 24, 2012 om 14:57
153 Antwoorden / 44 Vragen

Persoonlijk zou ik van iemand een nachtkijker lenen en vn buitenaf eens (in het donker) kijken waar de grootste warmtelekken zijn = Hoe witter - hoe warmer en inderdaad is dat vaak bij het dak.

Is het een woning met een bovenverdieping en de zolder bereikbaar dan zou daar met glaswoldekens en betimmering dat dak (beter) geïsoleerd kunnen worden.
Ook een goed bereikbare kruipruimte dan ook daar isoleren.
Geen zolder maar een plat dak dan zal kruipruimte EN plafondísolatie ook een goede optie zijn.
Maar.................. eerst met die moderne hulpmiddelen eerst de warmtelekken opsporen.

Trouwens, zo'n nachtkijker werkend in het infra-rood is ook wel leuk om het nachtleven van dieren te bekijken.

De Vrije Vogel

rj
door rjw - Jan 24, 2012 om 15:55
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn ervaring is dat dubbel glas het meeste zoden aan de dijk zet (qua comfort in ieder geval; over de kostenbeparing kan je discussieren). Een volgende stap kan zijn dat je de rest van de woning gaat isoleren.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 24, 2012 om 17:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dubbel glas is het eerste wat u moet laten doen, darna kan u bepalen of spouw isolatie noodzakelijk is.

mostertpot
door mostertpot - Jan 25, 2012 om 11:36
162 Antwoorden / 13 Vragen

Begin met eerst alle onnodige kieren dicht te maken, vooral bij de aansluiting van het dak op de buitenmuren. Maar ook rond de kozijnen. Let wel op, dat je ventilatie houdt in de woning, anders krijg je weer vocht- en schimmelproblemen. Verder is het afhankelijk van de afmetingen van de ramen ten opzichte van de muren, welke je eerst moet aanpakken. De grootste oppervlakten eerst. Vooral bij hoekhuizen wil men nog wel eens erg veel muur hebben.
Heb je al een klokthermostaat? Die leverde mij mijn grootste besparing op tegenover een zeer gering investering.

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2012 om 11:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dubbel glas heeft een tweetal voordelen. Het houdt de warmte in de winter binnen en de warmte buiten in de zomer buiten, of te wel, het is met dubbelglas ook koeler in huis (met dichte ramen natuurlijk) als met enkele beglazing.

audb
door audb - Jan 25, 2012 om 14:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het isoleren van een vloer kan al heel wat geld besparen en dat kan evt ook zelf worden gedaan al zijn er wel mensen voor nodig die dat kunnen.

Dak isolatie is ook zelf te doen maar als de vloer van de zolder nog open ligt dan kan ook die gedaan worden maar let dan wel op de elektra leidingen.

Het voordeel is dat het isoleren van een zoldervloer goedkoper is dan een dak.

Zelf dubbel glas plaatsen kan alleen als de oppervlakte niet te groot wordt en kan honderden euro`s schelen.
Echter subsidie kan u dan wel vergeten blijkbaar moet het gedaan worden :(

wi
door wimami22 - Jan 25, 2012 om 15:09
11 Antwoorden / 3 Vragen

Isoleren, prima. Maar hoe staat het met de ventilatie? Lijkt mij ook belangrijk. Oude spouwmuren volspuiten geeft een aanwerkende zuiging van buiten naar binnen met als gevolg "spocht*

akkefiet
door akkefiet - Jan 25, 2012 om 15:15
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Doorgaans zorgen de ramen voor het meeste warmteverlies.

Bekijk ook eens deze advieswijzer van milieucentraal.

Ook de energiebespaarwijzer kan interessant zijn.

zw
door zwaardvis - Jan 25, 2012 om 15:34
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 24 jan 2012, 15:55]Mijn ervaring is dat dubbel glas het meeste zoden aan de dijk zet (qua comfort in ieder geval; over de kostenbeparing kan je discussieren).
Qua comfort schrijft u. Waar zit dat comfort dan in vergeleken met enkel glas, als jet het dus niet over de stookkostenbesparing hebt?

hendrikbos
door hendrikbos - Jan 25, 2012 om 18:00
113 Antwoorden / 22 Vragen

Eergisteren was op de Duits zender 3SAT, een documentaire over isolatie van bestaande bouw. Hierin werd een lijst gegeven (gebaseerd op gemiddelde waarden) van de meest energiebesparende maatregelen:

- Huisverwarmingsinstallatie 24%
- Dakisolatie 22%
- Buitenmuurisolatie 14%
- Warmwatervoorziening 12%
- Glasisolatie 10%

De percentage's zijn in de praktijk afhankelijk van de daadwerkelijk aanwezige muur- en glasoppervlak, evenals van het verbruik van gas voor huisverwarming en warmwater.
Maar je krijgt met dit overzicht wel een redelijk inzicht waar gemiddeld gezien de meeste energiewinst te behalen is.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

ma
door mascherm - Jan 25, 2012 om 20:13
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jeuneke,
De volgorde van maatregelen is heel belangrijk bij oudere woningen. Ik neem niet aan dat je een goede bouwkundige tekening hebt van je woning. Probeer dan als eerste bij gemeente waar je woont, een copie te bemachtigen van de complete woning.
Met die tekening kun je aan energieadviseur een Energie Prestatieadvies vragen. Dit advies zal een paar honderd euro kosten. Wil je dat geld niet uitgeven dan zijn er op internet ook heel erg veel energiebesparingsites te vinden die voornamelijk zijn gericht op hun verkoopproduct en niet zijn gericht op de wensen van de klant.
De enige goede website die ben tegen gekomen is die van Milieu Centraal en die is te vinden onder www.verbeteruwhuis.nl
Deze website is erg uitgebreid en je kunt hier terzake doende informatie invoeren. Op de openingspagina van die website kun je de eenvoudige invulling kiezen maar onder aan die pagina is ook een uitgebreidere keuze voor "professionals".
Het invullen van de gegevens levert aan het eind besparingmaatregelen op
met een ca. besparingsbedrag en wat ook heel belangrijk een benadering van het investeringsbedrag.
Let wel op dat het geen absolute bedragen zijn maar je kunt duidelijk zien wat maatregelen kosten en wat ze opbrengen.
De grote fout die vaak wordt gemaakt is dat er eerst een HR-ketel geplaatst en een paar jaar later spouwmuurisolatie, HR++ glas wordt waarbij de capaciteit van de ketel te groot en dan eigenlijk niet meer efficient werkt.
Oriënteer je op internet of een biblotheek over isolatiemogelijkheden die je zelf kunt uitvoeren en ook heel belangrijk, hoe je ze moet uitvoeren.
Zelf doen kan zeer veel geld besparen.
Heb je verder vragen dan kun je die altijd stellen via deze website.

jeuneke
door jeuneke - Jan 25, 2012 om 21:08
65 Antwoorden / 34 Vragen

Dankjewel voor al deze opmerkingen. Ik zal de websites een bezoeken en dan een beslissing nemen.

hendrikbos
door hendrikbos - Jan 26, 2012 om 10:52
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote]mascherm schreef op woensdag 25 jan 2012, 20:13]De grote fout die vaak wordt gemaakt is dat er eerst een HR-ketel geplaatst en een paar jaar later spouwmuurisolatie, HR++ glas wordt waarbij de capaciteit van de ketel te groot en dan eigenlijk niet meer efficiënt werkt.
Of de capaciteit van de HR-ketel nu iets te groot is of niet, is niet zo'n punt.

Het punt waar het om gaat bij een HR-ketel is, dat de retourwater laag genoeg is. Alleen dan kan het hoge rendement van de ketel worden gehaald.

De grote fout die vaak wordt gemaakt bij het plaatsen van een HR-ketel is, dat men vergeet de kwaliteit van de radiatoren aan te passen aan de kwaliteit van de HR-ketel.
De efficiëntie(rendement) van een HR-ketel wordt mede bepaald door de retourwatertemperatuur, en deze wordt bepaald door efficiëntie(afstraalcapaciteit) van de radiatoren.
De zwakste schakel in een verwarmingsketen bepaald de efficiëntie van het gehele verwarmingssysteem. En de zwakste schakel in een verwarmingssysteem, na plaatsing van een HR-ketel, wordt gevormd door de radiatoren.

Wanneer mensen een HR-ketel aanschaffen, wordt zelden gedacht aan de verbetering van de radiatoren. Want ook al heb je een HR-ketel met nog zo'n hoog rendement, dit rendement kan alleen dan worden gehaald wanneer de retourwatertemperatuur laag genoeg is. En de retourwatertemperatuur wordt alleen bepaald door de kwaliteit(afstraalcapaciteit) van de radiatoren.

Em
door Emmap - Jan 27, 2012 om 15:27
162 Antwoorden / 8 Vragen

Informeer jezelf goed, van te voren. Je bent al begonnen :-) dus ga door met kennis vergaren:
- Je kan via een adviesbureau een warmtebeeldcamera-foto van de buitenkant van je huis laten maken. Ca. 50 E. per foto, van elke gevel / kant van het huis één.
- Kijk even naar je verbruikscijfers van de laatste jaren, bv. drie of vijf of tien jaar... (hangt er een beetje van af of je er een 'sport' van wil maken).
Behalve besparing (terugverdientijd) speelt ook comfort een rol: wat wil je?

Besparen kan door technische maatregelen en voorzieningen (bv. een thermostatische klok voor de cv, ideaal als je een min of meer vast weekprogramma hebt met tijden van opstaan, huis verlaten, thuis komen, bedtijd - een half uur vóór de verandering gaat de kachel aan of uit, net wat nodig is.)

Besparen kan door gedrag (zelf alert zijn op lichten uit in ruimten waar niemand is, spaarlampen waar mogelijk en dat is bijna overal)

Oriënteer je goed op de materialen en de prijsverschillen daarvan.

Er zijn hier en daar nog subsidiemogelijkheden voor woningverbetering, mogelijk valt isolatie daaronder, informeer bij je gemeente en bij je provincie!

Website van MilieuCentraal is al genoemd, prima site.

Succes!

pe
door pelgrom1956 - Jan 27, 2012 om 16:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

een hele goedemiddag samen

Allereerst heb ik een aantal vragen voordat ik u van een goed advies kan dienen

Heeft u Centrale verwarming?
hoe oud is deze ketel?
is de gevel geisoleerd?
is het dak geisoleerd?
is de vloer geisoleerd?

ik zie u antwoorden graag tegemoet

vriendelijke groet

pe
door pelgrom1956 - Jan 27, 2012 om 16:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 24 jan 2012, 17:42]Dubbel glas is het eerste wat u moet laten doen, daarna kan u bepalen of spouw isolatie noodzakelijk is.
onjuist advies!!

pe
door pelgrom1956 - Jan 27, 2012 om 17:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hendrikbos schreef op donderdag 26 jan 2012, 10:52][quote]mascherm schreef op woensdag 25 jan 2012, 20:13]De grote fout die vaak wordt gemaakt is dat er eerst een HR-ketel geplaatst en een paar jaar later spouwmuurisolatie, HR++ glas wordt waarbij de capaciteit van de ketel te groot en dan eigenlijk niet meer efficiënt werkt.
Of de capaciteit van de HR-ketel nu iets te groot is of niet, is niet zo'n punt.

Het punt waar het om gaat bij een HR-ketel is, dat de retourwater laag genoeg is. Alleen dan kan het hoge rendement van de ketel worden gehaald.

De grote fout die vaak wordt gemaakt bij het plaatsen van een HR-ketel is, dat men vergeet de kwaliteit van de radiatoren aan te passen aan de kwaliteit van de HR-ketel.
De efficiëntie(rendement) van een HR-ketel wordt mede bepaald door de retourwatertemperatuur, en deze wordt bepaald door efficiëntie(afstraalcapaciteit) van de radiatoren.
De zwakste schakel in een verwarmingsketen bepaald de efficiëntie van het gehele verwarmingssysteem. En de zwakste schakel in een verwarmingssysteem, na plaatsing van een HR-ketel, wordt gevormd door de radiatoren.

Wanneer mensen een HR-ketel aanschaffen, wordt zelden gedacht aan de verbetering van de radiatoren. Want ook al heb je een HR-ketel met nog zo'n hoog rendement, dit rendement kan alleen dan worden gehaald wanneer de retourwatertemperatuur laag genoeg is. En de retourwatertemperatuur wordt alleen bepaald door de kwaliteit(afstraalcapaciteit) van de radiatoren.

een hele goedemiddag

Kunt u mij mischien vertellen wat voor radiatoren dit moeten zijn dan ??

hendrikbos
door hendrikbos - Jan 27, 2012 om 18:31
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=pelgrom1956 schreef op vrijdag 27 jan 2012, 17:00]
Kunt u mij mischien vertellen wat voor radiatoren dit moeten zijn dan ??

Beste Pelgrom,

Met jouw achtergrond verwacht ik een dergelijk vraag niet, maar juist een aantal tips.
Maar goed tegen beter weten in dan.

- Hoevaak wordt een radiator niet overschildert waardoor de afstraalcapaciteit van de radiator alleen maar afneemt.
- Lange radiatoren met een geringe hoogte worden vaak onjuist aangesloten, ja zelfs door installateurs (uit gemakzucht). Zelden wordt in dat geval een radiator geplaatst met een straalbuis in de retouraansluiting. Door de aanwezigheid van een straalbuis in de radiator, hoeft de retourleiding niet diagonaal te worden aangesloten. Wat een netter gezicht is.
- Een radiator zou eigen altijd van een straalbuis in de retouraansluiting voorzien moeten zijn. Het ontbreken hiervan is mede de oorzaak van een te hoge retourwatertemperatuur.
- De toepassing van een groot oppervlakte radiator (vloer, wand of plafondverwarming) is gunstig voor het verkrijgen van een lage retourwatertemperatuur.

Resumerend:
- Verf een radiator niet, maar spuit deze dun met speciale radiatorverf. Opm.:oude laag vooraf goed schuren.
- Neem een radiator die voorzien is van een straalbuis. Anders de radiator diagonaal aansluiten.
- Zorg voor een gunstige radiator maatverhouding. Een hoge radiator is beter dan een lage. Naar mate een radiator lager is, wordt de kans op een te hoge retourwatertemperatuur groter, en wordt het belang van een straalbuis of diagonaalaansluiting groter.

ma
door mascherm - Jan 28, 2012 om 22:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jeuneke,

In toevoeging op mijn eerdere informatie een aantal websites met uitgelezen informatie om een woning energiezuinig te maken. Wat ook belangrijk is dat het recente informatie is.
Zelf zoek ik al langdurig op internet om onze ergiezuinige vrijstaande woning nog meer onafhankelijker van de energieboeren te laten worden.

Google eens op: geen energierekening meer- Home-Weebly
In deze website is ook een link te vinden naar www.passiefhuis.nl
en naar een Duitse website www.passiv.de
Ik wil wel waarschuwen voor de Duitse websites dat t.o.v. Nederlandse huizen
de toegepaste isolatiesystemen vaak voor woningen afwijken evenals de opbouw van technische componenten voor installaties. Ramen zijn kleiner en in hoger gelegen gebieden wordt vaak driedubbel isolatieglas toegepast.
Daardoor kan het lastig zijn hoe je procentuele besparingen moet plaatsen.
De Nederlandse energiebedrijven weten er wat dat betreft ook raad mee want je bespaart met een nieuwe HR-ketel ca. 250 euro per jaar waarbij er "vergeten" wordt dat aan het eind van de tachtiger jaren van de vorige eeuw al een aantal merken met VR- en HR ketels op de markt waren
Een oude HR-ketel uitwisselen voor een nieuwe HR-ketel levert niet zo erg veel op.