ja
door janboezeroen Jul 9, 2013 om 23:37
Huishouden & energie

Jaarafrekening Eneco

Zijn er anderen die de meterstanden voor de jaarafrekening voor 1 juni j.l. moesten inleveren en nu 6 weken na dato ook nog steeds wachten op die jaarrekening van Eneco?
Volgens de "klantenservice" al die komen 26, toen 27 toen 28 juni en gelijk op internet staan. Vandaag 9 juli maar nog steeds geen jaarrekening. Wat maakt het uit denkt u misschien? Mijn jaarrekening zal circa 500 euro bedragen maar Eneco heeft mij een voorschot van 130 euro per maand laten betalen. Hier kwam ik helaas veel te laat achter omdat ik eerst in een huis woonde waar alles electrisch was en de jaarnota dus veel hoger. Mij is al verteld dat ik eerst de jaarrekening kreeg en ze dan ook nog circa 14 dagen nodig hadden om mijn geld terug te geven. Krijg ik vreemd smaakje in de mond als ik Eneco hoor de leverancier die ik al mijn hele leven had en altijd dacht dat ze niet de goedkoopste zijn maar wel klantvriendelijk, verkeerd gedacht maar je bent nooit te oud om te leren. Ze willen graag klanten houden dus vragen ze je eerst contact op te nemen met ze voor je overstapt. Ik heb een variabel contract en als ik een 1 jarig contract aanga bespaar ik bij Eneco 17 euro op mijn huidige contractprijs. Nou ja besparen de prijzen van energie zijn ondertussen gedaald dus tel uit je winst.
Kun je dit onder oplichting rekenen, weet wel dat ik ooit mijn geld terugkrijg maar de vraag is nu toch wanneer.

5794 23 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 9, 2013 om 23:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo gaat dat als men moetbetalen zit men vast aan een termijn, maar zelf houden zij zich er niet aan.En daar kan niets anders aan doen dan te denken wat in het vat zit verzuurt niet, Gewoon even geduldt hebben.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2013 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overdrijft u niet een beetje?

Dus u denkt dat uw jaarafrekening in totaal € 500,00 zal zijn en u hebt al € 130,00 per maand vooruit betaald?

Als u regelmatig uw standen had opgenomen, had u al veel eerder gezien dat u eventueel teveel betaalde en dan had u het maandbedrag kunnen laten aanpassen.

U bent niet de enige klant waar een jaarafrekening voor moet worden opgemaakt.

Dus een beetje geduld kan geen kwaad.

dearagain
door dearagain - Jul 10, 2013 om 18:23
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dit kun je natuurlijk geen oplichting noemen, hoogstens zou er sprake kunnen zijn van misleiding

*maar.......................je had je huiswerk ook zelf beter kunnen maken, dus ook bij misleiding zet ik een groot vraagteken

ja
door janboezeroen - Jul 11, 2013 om 23:34
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 10 jul 2013, 09:41]Overdrijft u niet een beetje?

Dus u denkt dat uw jaarafrekening in totaal € 500,00 zal zijn en u hebt al € 130,00 per maand vooruit betaald?

Als u regelmatig uw standen had opgenomen, had u al veel eerder gezien dat u eventueel teveel betaalde en dan had u het maandbedrag kunnen laten aanpassen.

U bent niet de enige klant waar een jaarafrekening voor moet worden opgemaakt.

Dus een beetje geduld kan geen kwaad.
Het zal u verbazen maar ik neem elke dag de meterstanden op van electra en gas, een kleine moeite als je het gewend bent dus dat was niet het probleem. Mijn probleem was dat ik geen idee had wat 1 persoon in een nieuwbouw flat (dus goed geisoleerd) ongeveer gebruikt aan gas verwarming, had tot nu toe immers alleen electra ook voor verwarming en was dus gewend aan betrekkelijk hoge electra rekening ook van ENECO. Toen ik verleden jaar verhuisde heb ik dus contact gehad met Eneco en ze wisten dat ik alleen was. Toen ben ik in de fout gegaan door te denken dat er professonals zaten bij Eneco die wisten wat ongeveer het verbruik van 1 persoon zal zijn. Ze hadden zelfs ondertussen een eenvoudig bereken dingetje op de website gezet en daarmee kwam ik uit op 70 euro per maand. Mijn vertrouwen was te groot in mijn energieleverancier en ik voel mij dus nu absoluut belazerd temeer daar ik wel mijn geld ondertussen terugheb maar nog steeds geen jaarrekening heb ontvangen ondanks vele emails en telefoontjes. En nee ik ben niet de enige die een jaarrekening krijgt maar ik dacht echt dat we in een computertijd leefde waarin energieleveranciers toch bepaalde programma's hebben om een jaarrekening uit te rekenen simpel door het verbruik in te voeren en de rest allemaal automatisch gaat. Hoelang kan het duren om een paar cijfertjes in te vullen?
Denk dat Eneco nog de arrogante houding hebben van de tijd dat ze toch het monopolie hadden en niet van plan zijn klantvriendelijk te worden.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2013 om 00:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus Eneco had uitgerekend dat U ca. € 70 per maand kwijt zou zijn, maar u wilde € 130 betalen?

U hebt uw geld al terug, maar nog niet de afrekening? Heel ongebruikelijk, als het dan al uitgerekend is, is de afrekening misschien niet aangekomen. Log eens in bij Eneco, dan kunt u de jaarafrekening zien.

ja
door janboezeroen - Jul 13, 2013 om 01:34
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 jul 2013, 00:34]Dus Eneco had uitgerekend dat U ca. € 70 per maand kwijt zou zijn, maar u wilde € 130 betalen?

U hebt uw geld al terug, maar nog niet de afrekening? Heel ongebruikelijk, als het dan al uitgerekend is, is de afrekening misschien niet aangekomen. Log eens in bij Eneco, dan kunt u de jaarafrekening zien.

ja
door janboezeroen - Jul 13, 2013 om 01:51
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 jul 2013, 00:34]Dus Eneco had uitgerekend dat U ca. € 70 per maand kwijt zou zijn, maar u wilde € 130 betalen?

U hebt uw geld al terug, maar nog niet de afrekening? Heel ongebruikelijk, als het dan al uitgerekend is, is de afrekening misschien niet aangekomen. Log eens in bij Eneco, dan kunt u de jaarafrekening zien.

Niet goed gelezen? Eneco had in eerste instantie de voorschotnota op 150 euro gezet. Dat vond ik wel heel veel en na contact met Eneco is dat 130 euro geworden. Pas sinds kort hebben ze op de website een programma'tje waarin je ongeveer kunt berekenen wat je verbruikt hadden ze dit verleden jaar gehad dan had ik nooit 130 euro betaald maar zoals het programma aangaf circa 70 euro. Als dit uit een programma van Eneco komt begrijp ik niet dat ze een voorschot van 150 euro hadden voorgesteld.
Nu heb ik ineens een email met als bijlage de jaarafrekening die volgens hen ineens op 1 juli 2013 was verzonden ! Ben al sinds eind juni toen mij duidelijk was geworden dat ik eenvoudig veel te veel voorschot had betaald bezig geweest om deze jaarafrekening te krijgen en heb dan ook de laatste 3 betaling gestorneerd anders had ik 3x het bedrag betaald.
Op de website "Mijn Eneco" staat alleen een jaarnota 2009 van mijn oude adres met als bedrag niet het bedrag van de rekening maar wat ik teveel betaald had. Dat is de enige jaarnota die op Mijn Eneco staat dus ga ondertussen denken dat de administratie bij Eneco een aardige chaos aan het worden is.
Ben niet de enige begrijp ik uit de vele klachten. Misschien als ze genoeg klanten verliezen dat ze begrijpen dat hun monopoliepositie als energieleverancier echt voorbij is en de klant misschien weer belangrijk is, zelfs klanten zoals ik die energiezuinig leven.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2013 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekkere klant bent u. De laatste drie betalingen gestorneerd? Storneren kan tot 56 dagen terug, niet drie maanden. En dat doet u aan de hand van een programmaatje?

En zo ongebruikelijk is € 130 per maand voor een alleenstaande niet hoor.

Met uw activiteiten maakkt u er zelf een chaos van.

En is het voorschotbedrag nu naar € 70 per maand?

Cookies
door Cookies - Jul 13, 2013 om 09:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Op de website "Mijn Eneco" staat alleen een jaarnota 2009 van mijn oude adres met als bedrag niet het bedrag van de rekening maar wat ik teveel betaald had. Dat is de enige jaarnota die op Mijn Eneco staat dus ga ondertussen denken dat de administratie bij Eneco een aardige chaos aan het worden is.......

Krijg eerder de indruk dat je er zelf een administratieve chaos van maakt. Bij 'mijn eneco' kun je de laatste jaarafrekening (en van voorgaande jaren) vinden. Erg vreemd dat dit nou net bij jou niet kan.

Cookies
door Cookies - Jul 13, 2013 om 09:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens is het dan nog maar de vraag of die jaarafrekening klopt. Kans dat die storneringen van jou nog niet verwerkt zijn, is aanwezig.

O, en ik betaal zelf als alleenstaande ook 130,- per maand. En nee, ik krijg nauwelijks wat terug bij jaarafrekening.

ja
door janboezeroen - Jul 21, 2013 om 01:50
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 jul 2013, 09:33]Lekkere klant bent u. De laatste drie betalingen gestorneerd? Storneren kan tot 56 dagen terug, niet drie maanden. En dat doet u aan de hand van een programmaatje?

En zo ongebruikelijk is € 130 per maand voor een alleenstaande niet hoor.

Met uw activiteiten maakkt u er zelf een chaos van.

En is het voorschotbedrag nu naar € 70 per maand?[/quote

Dit is werkelijk de onnozelste reactie tot nu toe. Lezen en begrijpen is vast niet uw sterkste punt.
Ja, ik heb 3 maanden gestorneerd natuurlijk niet in een keer kunt u dat begrijpen? Daardoor heb ik er een chaos van gemaakt volgens u? Dus als u zeker weet dat u maandenlang al teveel heeft betaald gaat hier rustig mee door omdat het geld toch wel terugkomt en u geen chaos wilt veroorzaken? Eneco heeft in eerste instantie de chaos veroorzaakt door van de onwetendheid van iemand die nooit gas had gehad misbruik te maken. Hadden ze eerder het "hulpprogramma op de website gezet zodat ik dit ook eerder had kunnen berekenen dan had ik natuurlijk niet zolang dat voorschot betaald maar het allang naar beneden gebracht.
Mijn eindrekening was voor het hele jaar 520 euro dus zelfs die 70 euro waren al teveel. Heb ondertussen meer dan 600 euro teruggekregen (natuurlijk zonder een cent rente) maar dit is wel mijn eigen geld.
Natuurlijk zijn er alleenstaanden die 130 of meer betalen, zag zelfs iemand die een maandbedrag van 1000 euro had, ze had wel zwembad/jaccuzi etc maar hoeveel hebben dat?
Ik heb geen wasdroger of vaatwasmachine ook geen electrisch espressoautomaat maar een simpele ijzeren espresso die je gewoon op het gas zet en de beste espresso geeft. Afwassen voor 1 persoon in een vaatwasser? Mijn ervaring is dat als je eters hebt die meestal willen helpen afwassen. De stroomwreters zoals stofzuiger en wasmachine laat ik zoveel mogelijk in het weekend draaien als ik goedkope stroom heb. Laat niet in het hele huis alle lichten branden hoewel ik led lampjes heb gekocht. Ben dus zuinig zonder ook maar een stukje comfort in te leveren. we hebben immers van die handige knopjes waardoor je lichtjes aan en uit kan zetten en ik kan niet in alle kamers tegelijk zijn.

Carola, je betaalt ook 130 euro permaand en krijgt nooit wat terug? Een goede raad bekijk je energiegebruik eens goed of heb je doortocht huis?

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2013 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan werkelijk zo weinig gebruikt, is het ook nog voordeliger om alles volgens een tarief te nemen. Hoeft u niet uit te zuinigen door in het weekend te stofzuigen.

ro
door ron530 - Jul 21, 2013 om 11:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat de terug betaling eerder is gedaan dan de publicatie van de jaarrekening komt niet vaak voor, goochelen met data van publicatie echter nooit op 1 juli verzonden naar uw mailbox is ook 1 juli. Wat betreft het voorschot, u bent verhuisd en kunt in principe nog niet weten wat het gebruik van energie zal zijn Eneco gaat adviseren over het gemiddeld gebruik van andere huishoudens. Het voorschot wordt veelal naar boven bijgesteld en in het tweede jaar aangepast, niets mis mee want het teveel betaalde wordt teruggestort. Wat u verder allemaal uitgehaald heeft met storneren en zo meer levert u wel een vette achterstand op waar ze bij Eneco niet blij mee zullen zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2013 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: Sinds eind juni was het u duidelijk dat u teveel voorschot hebt betaald. Ook schrijft u dat u drie termijnen hebt gestorneerd. Wanneer dan?

Als u dus gestorneerd hebt nadat u de jaarafrekening hebt ontvangen, krijgt u nu grote problemen, want bij die jaarafrekening is wel rekening gehouden met die betaalde termijnen.

ja
door janboezeroen - Jul 21, 2013 om 19:13
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 jul 2013, 09:47]Als u dan werkelijk zo weinig gebruikt, is het ook nog voordeliger om alles volgens een tarief te nemen. Hoeft u niet uit te zuinigen door in het weekend te stofzuigen.

Heeft u een dubbele meter? Als die geinstalleerd is MOET je die gebruiken of een enkele meter laten installeren op eigen kosten. Dit zijn dingen die niet gevraagd worden.

ja
door janboezeroen - Jul 21, 2013 om 19:15
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 jul 2013, 13:59]U schrijft: Sinds eind juni was het u duidelijk dat u teveel voorschot hebt betaald. Ook schrijft u dat u drie termijnen hebt gestorneerd. Wanneer dan?

Als u dus gestorneerd hebt nadat u de jaarafrekening hebt ontvangen, krijgt u nu grote problemen, want bij die jaarafrekening is wel rekening gehouden met die betaalde termijnen.

Nou zo dom is Eneco echt niet want ze hebben die 3 termijnen echt niet betaald !

Bij de jaarafrekening is weliswaar rekening gehouden met die 3 termijnen maar bij de terugbetaling zijn ze afgetrokken.

ja
door janboezeroen - Jul 21, 2013 om 19:16
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 jul 2013, 13:59]U schrijft: Sinds eind juni was het u duidelijk dat u teveel voorschot hebt betaald. Ook schrijft u dat u drie termijnen hebt gestorneerd. Wanneer dan?

Als u dus gestorneerd hebt nadat u de jaarafrekening hebt ontvangen, krijgt u nu grote problemen, want bij die jaarafrekening is wel rekening gehouden met die betaalde termijnen.

ja
door janboezeroen - Jul 21, 2013 om 19:30
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 21 jul 2013, 11:23]Dat de terug betaling eerder is gedaan dan de publicatie van de jaarrekening komt niet vaak voor, goochelen met data van publicatie echter nooit op 1 juli verzonden naar uw mailbox is ook 1 juli. Wat betreft het voorschot, u bent verhuisd en kunt in principe nog niet weten wat het gebruik van energie zal zijn Eneco gaat adviseren over het gemiddeld gebruik van andere huishoudens. Het voorschot wordt veelal naar boven bijgesteld en in het tweede jaar aangepast, niets mis mee want het teveel betaalde wordt teruggestort. Wat u verder allemaal uitgehaald heeft met storneren en zo meer levert u wel een vette achterstand op waar ze bij Eneco niet blij mee zullen zijn.

Nee ik kon het niet weten maar is dit de eerste nieuwbouw voor Eneco? Deze hele wijk is nieuw dus naar de buren konden ze niet kijken maar is dit de eerste nieuwbouw wijk voor Eneco, zullen ze echt niet soorgelijke nieuwbouw hebben aangesloten? Denk dat ondertussen alle nieuwbouw goed geisoleerd zijn.
Blijf mij verbazen over mijn landgenoten die honderden teveel aan voorschotten betalen en daar geen enkel probleem mee hebben want we krijgen het toch wel terug zonder rente.
Zijn dat dezelfde landgenoten die grote risico's met hun spaargeld hebben genomen voor een half procentje meer rente?
Of reageren hier alleen sponsors van Eneco waar ik ondertussen natuurlijk niet meer toe behoor.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2013 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=janboezeroen schreef op zondag 21 jul 2013, 19:13][quote=tijger1 schreef op zondag 21 jul 2013, 09:47]Als u dan werkelijk zo weinig gebruikt, is het ook nog voordeliger om alles volgens een tarief te nemen. Hoeft u niet uit te zuinigen door in het weekend te stofzuigen.

Heeft u een dubbele meter? Als die geinstalleerd is MOET je die gebruiken of een enkele meter laten installeren op eigen kosten. Dit zijn dingen die niet gevraagd worden.

Dat is niet waar. Men hoeft geen enkele meter te laten installeren. Beide telwerken kunnen tegen 1 tarief worden afgerekend. En dan wordt ook alleen de enkel tarief meter in rekening gebracht.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2013 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op 9 juli opent u dit topic. Vol verontwaardiging over Eneco. Maar eind juni hebt u al drie termijnen laten storneren
Voor 21 juli hebt u de jaarrekening gehad en al het geld terug.

Maar u blijft maar griepen. Succes ermee.

di
door dirk23 - Jul 26, 2013 om 15:45
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik ben een jonge vrijgezel en ik betaal altid rond de 50 euro. 130 euro is wel erg veel om helemaal op te verbruiken. Als je iets weet over het verbruik van verschillende apparaten kan je er wel voor zorgen dat je niet 130 per maand hoeft te betalen. Oude koelkast, plasma of oudere tft tv misschien? Koop eens een energiemeter dat zal je helpen je kosten naar beneden te halen.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2013 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dirk23

Maar dan eet u altijd zeker bij uw moeder en doet zij de was en de strijk voor u? (Lol)

ja
door janboezeroen - Jul 27, 2013 om 00:30
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 jul 2013, 19:35]Op 9 juli opent u dit topic. Vol verontwaardiging over Eneco. Maar eind juni hebt u al drie termijnen laten storneren
Voor 21 juli hebt u de jaarrekening gehad en al het geld terug.

Maar u blijft maar griepen. Succes ermee.

Had ik niet gestorneerd dan had ik meer dan 1000 euro teveel betaald, waarschijnlijk voor u geen probleem maar ik vind dat heel veel geld om renteloos in bewaring te geven aan Enaco.
Blijft natuurlijk dat als je op 1 juni de standen hebt doorgegeven en eindelijk op 13 juli de jaarnota
nb gedateerd op 1 juli ontvangt, hebben ze dus 31 dagen overgedaan. Op 9 juli ontving ik eindelijk het teveel betaalde 40 dagen na het doorgeven van de standen. Ook nu nog staat deze jaarnota nog steeds niet op "Mijn Eneco". Ze hebben kennelijk een groot computer probleem.
Maar dat is mijn probleem niet meer en u kunt rustig nog jaren doorgaan met Eneco te verdedigen maar voor mij is Eneco verleden tijd.
Heb een pracht aanbod gekregen via de Consumentenbond.