elenay
door elenay Sep 14, 2006 om 21:00
Huishouden & energie

Kan kliklaminaat over vloerbedekking worden gelegd?

Wie heeft hier ervaring mee?

Dit is de situatie: Etage woning, betonnen vloer met heel laag polige vloerbedekking. Droge woning. De een zegt hier kan kliklaminaat over worden gelegd. De ander zegt, vanwege vocht kan vloerbedekking gaan schimmelen. Ik denk dan van vocht gaat nu toch ook het beton in. En het is geen benedenhuis, dus over welk vocht spreken ze dan? Op het laminaat staat dat het wel over de vloerbedekking kan. Wie heeft gelijk en wie heeft hier ervaring mee?

92484 48 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet kunnen, want een ondervloer voor laminaat schimmelt wanneer het vochtig is net zo makkelijk.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry voor u was natuurlijk wel een goede geluids demping geweest mmar u geeft zelf al half het goede andwoort het kan niet niet alleen door vocht kan het fout gaan met het laminaat maar ook door te weinig ondersteuning van het laminaat waardoor er schade kan onstaan op het klik systeem door te veel druk met doorbuigen   groetjes jacbigboss

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry nog een klein extratje  ik had het antwoord van blinka nog niet gelezen maar om daar op terug te komen  ondervloer van laminaat is vocht werend of totaal vocht dicht

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag elenay,

Je zegt "dus over welk vocht spreken we dan"? Voorzover ik weet is er in elke luchtruimte (dus ook een kamer) sprake van een bepaalde mate van luchtvochtigheid. Dit wordt gemeten door een hygrometer. Een normale waarde ligt tussen de 40 en de 70. Zou je een kamer van binnen compleet isoleren, dan worden de muren, het plafond en de vloer na verloop van tijd kleddernat. Ik zou dus een mogelijk vochtprobleem zeker niet onderschatten en dat van te voren goed uitzoeken. Verder kan ik je met je vragen niet helpen. Er zullen zeker 'experts' zijn die daarop wél antwoord kunnen geven.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ binka en jacbigboss

Ja binka dat eerste met dat vocht is me uitgelegd bij Gamma, maar mijn omgeving zegt dan van ze willen natuurlijk ook een goede ondervloer verkopen. Gamma zegt kan beiden, maar ze atenderen op het vochtprobleem.

En ik heb zoiets van welk vocht, de vloer is kurkdroog. Ik ga er wel vanuit dat er eerst folie over de vloerbedekking komt en inderdaad zag ik dit als geluiddempende ondervloer.

Maar hoezo die slechte ondersteuning jacbigboss? Heb je dat dan niet met een andere ondervloer. Deze vloerbedekking is zo sterk, jute onderrug en plat, ik zou niet weten waarom dit slecht zou ondersteunen. Die onderplaten zijn echt zachter, dus wat bedoel je nu precies?

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi read,

Ja, ik heb zelf ook een hygrometer in huis, dus snap wat je bedoelt. Ik ken iemand die het net over de vloerbedekking heeft gelegd, alleen die heeft een houten vloer en zo kwam hier de discussie op gang. Dus toen ik toch bij Gamma was, dacht ik vraag ik het daar ook eens. Maar ook al is iets vochtwerend, zoals boven geschreven, waar blijft dat vocht dan dat jij bedoelt. Ik denk dan van dan houd je dat toch altijd? Kan er moeilijk luhtgaatjes in maken, haha>>>>>....

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja grootvader,

ik stel de vraag omdat ik verbaasd was te horen dat het over een vloerbedekking kan worden gelegd. Toen ik hierover informatie vroeg, werd mij door diverse mensen gezegd van kun jij ook doen hoor.

En goede tip, om die uitleg van de verpakking te bewaren. Daar stond op van kan over vinyl en laag polige vloerbedekking, zo zei degene die het nu over de vloerbedekking heeft gelegd met houten ondervloer. Tja je zou zeggen dat als het op de verpakking staat en je woont op een verdieping, dat het niets uit moet maken, behalve dan dat het je een hele ondervloer scheelt in de kosten!

Er zullen vast wel mensen hier op deze site zijn die er ervaring mee hebben, dus wie weet welke reacties we nog krijgen, alvast bedankt hoor.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag elenay,

Als de luchtvochtigheid tussen de 40 en de 70 ligt,  dan hebben de muren, het plafond en de vloer (ook als er al vloerbedekking op ligt) en vrijwel alle andere voorwerpen die zich in de kamer bevinden, voldoende absorptievermogen om het vocht te verwerken. Ligt de luchtvochtigheid op bijvoorbeeld 90 of bijna 100 dan krijg je overal vochtvlekken en na verloop van tijd zelfs zwarte schimmelvlekken die niet meer verwijdert kunnen worden. Afgezien nog van duidelijke gezondheidsproblemen die dan optreden. Dat laatste heb je overigens ook als het te droog is. Je zult echt te rade moeten gaan bij een betrouwbare en goede specialist in vloeren. Dat was eigenlijk mijn boodschap. Gamma is géén specialist in vloeren, dat is wel zeker.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De luchtvochtigheid zit hier meestal op 50, bij erg nat weer op 70 en swinters moet ik er alles aan doen om het op 40 en hoger te krijgen, zo droog kan het hier zijn, read.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2006 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft; en dat maakt duidelijker: "Op het laminaat staat dat het over vloerbedekking kan."      Bewaren dus en eventueel scannen en bewaren die leginstructie.     Bovendien, u zegt ook dat het laagpolig tapijt is.     Verder maak ik eruit op dat u in een flat woont op een tweede of hogere etage.   Ik veronderstel tevens dat u verwarmd dmv een CV-ketel.

Wie praat er dan nog over vochtrisico's?    Of er nu een nieuwe ondervloer wordt gelegd (vaak zachtboard) of dat u de oude vloerbedekking gewoon laat zitten maakt in dit geval geen enkel verschil.

Bovendien heeft u in dit geval de volledige garantie die ook zou gelden bij laminaat met een andere leg-instructie, (maar natuurlijk wel uw aankoopnota/betalingsafschrift met daaraan gehecht het -copie- van uw laminaatlegvoorschrift want dat scheelt bij een eventueel conflict een sloik op een borrel !!)

Donder ik  toch bijna weer uit m'n nest zegt deze

Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan over vloerbedekking worden gelegd als die niet veert, maar het heeft meestal niet de voorkeur, vanwege vuil en ongedierte dat in je tapijt leeft. Ook is het begrip veerkrachtig nogal betrekkelijk. I.v.m. de garantie zul je je moeten houden aan de leginstructies op de verpakking.

Of een woning droog is of niet maakt geen barst uit, er zit vocht in de lucht en die kan neerslaan op een kouder oppervlak. Daarom doe je onder het laminaat een vochtscherm. Op een bovenverdieping met houten balkvloer hoeft het niet per sé. Echter, je schrijft zelf over een betonvloer, dus sowieso een vochtscherm toepassen, waarom dan niet meteen 2 in 1 (alufoam).

En wat te denken van geluidsreductie? Je schrijft etagewoning, dan zul je minstens aan een 10dB geluidsreductie norm vast zitten, dus ofwel ondervloerplaten met vochtscherm, of de goudkleurige alufoam rollen.

Wees niet eigenwijs en pas de juiste ondervloer toe, anders kun je het later nog een keer overdoen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader je hebt groot gelijk. Als er al wat vocht zou zijn maakt het niets uit waar het in trekt. Wij zijn het levende bewijs. Bij ons ligt er nu al jaaaren laminaat overheen, en wij hebben een eengezinswoning. Geen centje pijn wat betreft vocht. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een huurhuis is, kijk dan eerst goed naar de voorwaarden van de woningbouwvereniging. In veel flats en appartementen is laminaat/arket, niet toegestaan in verband met geluidsoverlast voor onderburen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben beide toepassingen. In de woonkamer beneden de vloerbedekking weggehaald én platen én folie er onder. Op de bovenverdieping de vloerbedekking laten liggen, daarop wel folie gelegd. Beneden hebben we last van vocht en boven hebben we die problemen niet en het laminaat ligt daar ook veel beter, alle eventuele hobbeltjes zitten onder de vloerbedekking.  Als ik nu voor de keus zou staan blijft de vloerbedekking gewoon liggen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij  hebben een redelijk VOCHTIG  huis, maar hebben toch 5 jaar geleden de kliklaminaat in de woonkamer over de vloerbedekkinggelegd. Tot op nu nog geen problemen gehad of gezien met vocht. Ik zou zeggen DOEN.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben ons laminaat gewoon over de vloerbedekking gelegd. Geen enkele klacht hierover. Ik zou het dus ook gewoon doen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt inderdaad laminaat op laagpolige vloerbedekking leggen.

Je moet wel zorgen dat langs de muur de eventuele bevestigingslatten van de vloerbedekking verwijderd is.

Ik heb zelf rondom de vloerbedekking 2cm weggesneden.

Het cliclaminaat ligt er nu al 5 jaar, geen problemen en zeker niet van vocht.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Elena,

Wat een antwoorden, met name dat vochtigheids verhaal slaat echt nergens op. Een huis met een relatieve vochtigeid van 90% is gewoon niet mogelijk. Uiteraard kun je klicklaminaat over laagpolige vloerbedekking leggen, immers een geluiddempende onderlaag is ook verend. Al die verhalen over het vochtig worden van de onderlaag onzin. Komt alleen in uitzonderlijke gevallen voor, bijvoorbeeld wannneer de ruimte onder de vloer(kruipruimte) vol met water staat. Dit is echter een situatie die niet in orde is. De normale situatie is dat het vocht afgevoerd wordt via ramen, muren,deuren enz.

Stel je vraag ook eens bij de brancheorganisatie CBW enz. Stel je vraag ook bij een gerenomeerde leverancier zoals Cando. Zie internet.

Veel succes,

Henri1942

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jazeker, geen enkel probleem.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb kortgeleden dit zelf nog gedaan in een vergelijkbare situatie. Belangrijk is!!: Dat de vochtigheidsgraad in de woning laag is ± 50-55% en dat het te leggen laminaat minstens 48 uur in uitgepakte staat in de kamer waar dit laminaat gelegd gaat worden, aanwezig is. De vloer moet schoon en vlak (egaal) en droog zijn. Verder is alleen van belang dat de aanwijzingen van de fabrikant worden gevolgd.

Dus succes met de vloer, bij mij ligt die er strak en puntgaaf bij.

Groet Q

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

JA, is in eerste instantie mijn antwoord.

zoals u al begrepen heeft met het volgende voorbehoud:
- u moet geen vochtprobleem hebben, een normale betonvloer moet echter over het algemeen voldoende vochtvrij zijn in normale omstandigheden om probleemloos het laminaat te leggen. (let op; bij nieuwbouw is uw vloer pas ingedroogd na minimaal een jaar)
- afhankelijk van de vloerbedekking die u er onder heeft heeft u meer of minder contactgeluid en vering. Over het algemeen zou ik zeggen dat een vloerbedekking met fijne structuur en redelijke dikte (dus niet overduidelijke slijtage) wel moet kunnen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vraag wordt beantwoord door verschillende mensen met een bepaalde ervaring en dat lokt uw vraag ook uit. Natuurlijk is die informatie waardevol, mar niet voor U! Want de mensen die zeggen "ja hoor" het kan makkelijk - hebben misschien héél andere vloerbedekking en/of laminaat dan u. Wol reageert weer heel anders dan nylon of dralon of vinyl als het ergens onder komt te liggen.....! En is het heel, redelijk schoon of juist heel vuil.... en wat ligt er onder de huidige vloerbedekking....! Allemaal vragen en gegevens die in elk geval zeggen dat niemand (ook de leverancier niet) u kan garanderen dat er GEEN problemen kunnen ontstaan in UW situatie... Wees verstandig = haal oude vloerbedekking weg + leg een goede ondervloer en hou daarbij rekening met inderdaad vocht en (onder)buren of uw eigen woongenot! Leg daarop uw nieuwe vloer en GEGARANDEERD dat u jaren plezier heeft! Succes rdrdecorators woon & projectinrichters ---- PS: Niet één stoffeerder of parketteur zal OOIT op oude vloerbedekking werken en dat is niet voor niets!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb al 10 jaar laminaat op mijn oude vloerbedekking liggen [tegels van heugafelt en nog steets geen problemen op een betonvloer dit heeft nog een isoleerende werking zodat laminaat op oude vloerbedekking zonder problemen gelegt kan worden ja.jacobs@home.nl

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rdrdon

Begrijp waar je naar toe wilt. Ik heb geen wolle vloerbedekking, en ook niet dat harde nylon, wel synthetisch en plat, niet beschadigd en het ligt met een jute onderrug direkt op het beton.

@pekogi.......zo te lezen is het jou wel goed bevallen.

@ edwardus mijn vloerbedekking veert niet. Wat de geluidsreductie betreft dat is mij bekend. Die richtlijnen worden hier door de Vereniging van Eigenaren ook gehanteerd. Niet dat het helpt, heb net die geluidsellende van vorige buren achter de rug. Mijn huidige bovenbuur, denkt er wel om, dus dat scheelt. Vaak wordt er ook gedacht van we voldoen aan die 10db, dus niemand kan klachten hebben, maar het tegendeel is waar.

Punt is ook dat ik mijn kamer leeg zou moeten halen als ik de vloerbedekking eruit wil hebben. En daar staan nogal wat bureau's en boekenkasten in snappen jullie het probleem? Waar laat ik dat? Dus dacht ik eerst van die vloerbedekking van mij is toch zo plat, dan leg ik er wel tegels over, dan hoeft er niks aan de kant. Toen zeiden buren weer van waarom leg je geen laminaat? En zo ontstond de vraag?

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi!

Mijn ouders hebben kliklaminaat over laagpolig vloerbedekking gelegt over de gehele bovenverdieping. Er zit blijkbaar toch teveel 'vering' in de vloerbedekking, waardoor het laminaat ongelooflijk kraakt bij iedere stap die er gezet wordt. Op 1 slaapkamer hebben ze inmiddels alles eruit gehaald en de vloerbedekking verwijderd. Daar kraakt het laminaat nu niet meer. De andere twee slaapkamers en de hal moeten nu dus nog eruit gehaald worden en opnieuw worden gelegd. Zij hebben hier dus ook erg veel spijt van. Mijn advies dus om het vloerbedekking toch te verwijderen. Wij hebben zelf laminaat op een betonnen vloer (uiteraard met geluid dempend en isolerende folie) en hebben hier veel plezier van!

Succes!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS: mijn ouders hadden ook heel plat vloerbedekking, waarvan zij dachten dat het niet zou meeveren. Toch doet dat het wel. (ze hebben overigens geen vochtproblemen en hebben zich keurig aan de richtlijnen gehouden die nodig zijn voor een laminaatvloer!).

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@isabel76

Bedankt voor je reactie, dus bij jou ging het niet goed. Ik moet er niet aan denken dat mijn vloer gaat kraken, het is hier al zo gehorig.

Hm, zo te lezen wordt het of alles eruit, halleluja......................

of tegelvloerbedekking erover, als dat kan tenminste of ik doe helemaal niks meer, ook nog een optie, haha..............

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elenayik heb zelf laminaat over tapijt gelegd en dat is goed bevallen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,ik heb zelf ervaring met het leggen van laminaat over vloerbedekking.Ik zelf zal dit GEEN 2de keer meer doen en heb de andere ruimte's dus gewoon op een stevigere ondervloer gelegt.Het geld dat je er mee uitspaart wordt een grote ergenis.Hoe vaster de structuur van de onder vloer is hoe beter de vloer dempt .Aangezien tapijt ( ook laag polig) zeer open is van structuur ,dus veel lucht bevat,is de demping belabbert.Vocht speelt in dit geval niet zo'n grote rol tenzij het nieuwbouw is of je hebt schimmel op de wanden van het vocht want dan heb je wel een echt probleem,ventileren moet je altijd.Hoe vaster de ondervloer hoe sterker de druk is per vierkante cm.Dit is wel belangrijk bij het plaatsen van zware meubels.Dus als je niets geeft om geluids overlast en meubels die tijdens het lopen mee kunnen bewegen zou ik zeggen wat houd je tegen en bespaar een paar euro's en werk waar je later misschien spijt van krijgt.Er is volgens mij bij kassa al een keer de discussie geweest over klus advies van bouwmarkten en daar werd gezegd dat de bouwmarkten zich niet aansprakelijk voelde bij verkeerd advies,je kunt tenslotte niet alles weten als je daar werkt ( dit is niet negatief bedoeld ,ze geven soms goede tips), dus........ trek je conclusie.Groetjes en veel succes bij het leggen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees niet in welk vertrek het laminaat gelegd zal worden. Vaak kost het ondertapijt duurder dan het laminaat als je het voor bijvoorbeeld je slaapkamer neemt.

Wij hebben het in de slaapkamer over de vloerbedekking heen gelegd. Wel de randen van de vloerbedekking bij de muren 2 cm vrijgemaakt. (2 cm van vloerbedekking gesneden).

Het is geen probleem en geluidsdempend.

Voor een benedenwoning kun je aan vocht denken, een bovenwoning zogoed als niet. Onderburen zullen toch ook wel stoken?

En tevens is vloerbedekking ook vochtdoorlatend.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een haarhygrometer (paardehaar) deze is het meest betrouwbaar. Dit voor onze papegaai. Maar ook voor de mens moet deze tussen de 50 en 80 staan. Er onder of boven kan zorgen voor hoofdpijn, last van ogen en luchtwegen en schimmels.

Dus vocht is er altijd in huis. 40 is uit den boze.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jessybessy

Dat was dus een vervelende ervaring, zo te lezen.

Na al die uitleg heb ik er een hard hoofd in gekregen.

Ik denk dat ik voorlopig maar helaal niks doe, want of goed, of niet.

En al deze uitleg heeft anderen in mijn omgeving ook geholpen.

Dus wil ik vast iedereen bedanken voor de moeite. Mvg. E

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij moet het gewoon kunnen,kliklaminaat over vloerbedekking heen.zeker als het op de verpakking aangegeven staat;dat zullen ze niet voor niets doen denk ik.dus....gewoon doen.je kunt ook natuurlijk info inwinnen bij de winkel waar je het gekocht hebt en wordt je daar niet wijzer van,kijk dan of er een telefoonnummer van de fabrikant op de verpakking staat en bel die dan.wellicht dat zij je verder kunnen helpen.maar als het op de verpakking staat,moet het wel goed zijn en zou ik het gewoon proberen.volgens mij moet het niet uitmaken of je laagpolige vloerbedekking eronder hebt liggen of een ondervloer die je toch weer apart moet kopen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf kliklaminaat over vloerbedekking gelegd en het ligt al jaren prima.Lekker geluiddempend en absoluut geen vocht of kromtrekken of schimmel.

Doen dus.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sory dat ik niet eerder reagerde maar de ondervloer voor laminaat is better geschikt voor piekbelastingen dan vloerbedekking maar het balangrijkste is natuurlijuk dat als er niet de juiste ondervloer ligt er natuurlijk nooit garantie verstrekt word door leverancier  !

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het niet doen over de vloerbedekking heen leggen, zorg dat de betonnen vloer egaal is en daar over heen alufoam leggen en de naden met aluminium tape afplakken.Zo gaat de laminaat vloer ook langer mee omdat de messing en groef minder telijden hebben omdat er minder beweging in de laminaat delen zit. Tevens ben je gedekt bij een eventuele garantie kwestie.

Groetjes van een bouwmarktmedewerker met ruim 15 jr ervaring.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat er zoveel ongefundeerde antwoorden hier tussen staan. Een beetje van het kaliber "mijn opa rookte ook als een ketter en die is toch 90 geworden". Daarom is roken dus gezond. Of niet?

Nogmaals, beoordeel in je eigen situatie of het mogelijk is en of je de genoemde risico's wilt nemen.

Nog één tip: je stelt dat het niet mogelijk / moeilijk is vanwege de kasten e.d. in de kamer. Niets is minder waar. De ondervloer op rol is een meter breed. Dit stelt je in staat om slechts een meter tegelijk te leggen, want als de eerste meter ondervloer + laminaat gelegd is, kun je kasten en ander meubilair verhuizen naar die kant. Zware kasten kun je met een hefboom zonder moeite op een oude deken zetten en zo bijna moeiteloos verschuiven.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat kan uitstekend op vloerbedekking gelegd worden. Wij hebben het gedaan in een benedenhuis en van vocht of schimmel hebben we geen last. Het ruikt ook niet muf. Je moet toch iets op de betonnen vloer leggen, dus waarom niet de vloerbedekking laten liggen? Goede islolatie en geluiddempend. Het ligt bij ons nu 5 jaar en we zijn blij dat we destijds hebben besloten het te laten liggen. Dus....gewoon doen. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2006 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even puur uit interesse: hoe duur/goedkoop wordt de laminaat-vloer? Meer dan €15 per m²? Doe jezelf dan een lol en neem geen risico. Minder dan €15? Kijk maar.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat leggen over een zachte ondervloer van welk materiaal ook is niet verstandig, daar het laminaat bij puntbelasting kan beschadigen. Leg bij voorkeur een ondervloer van zacht board platen en er kan dan niets meer misgaan. U heeft een etagewoning dus vocht van onderaf is uitgesloten.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

als men kliklaminaat legt over vloerbedekking, is het volgens mij
verstandig om de vloerbedekking eerst grondig te reinigen, maar als je
dat laat doen door een bedrijf, dan heb je er financieel  geen
voordeel meer bij.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met vocht heeft het niets te maken. Etagewoningen met betonnen vloeren zijn juist altijd droog. Bij het laminaat heb ik de vinylvloer laten liggen en daar overheen onderplaten voor laminaat. Maar tapijt rechtstreeks onder kliklaminaat lijkt me een te slappe ondergrond.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je s.v.p. geen onzin melden. Betonvloeren zijn juist niet altijd droog. Vooral nieuwe betonvloeren kunnen nog lang vocht afscheiden, maar het gaat in z'n algemeenheid eigenlijk meer om vocht in de lucht. Dat is hetzelfde als met isolatie-materiaal, daar hoort een dampdichte folie aan de warme zijde te zitten om condensatie tegen te gaan.

Een ondergrond van vinyl kan wel als ondervloer.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik heb me maar even speciaal voor deze vraag aangemeld.... Ik werk voor een parketzaak in de functie van parketadviseur een verbazing, blijdschap en treuren alle reacties gelezen. Ten alle tijden geldt: GOED - BETER - BEST. Technisch gezien (dus niet gekeken naar kosten) geldt het volgende:

  1. Vochtwerende folie bij betonnen vloeren ALTIJD toepassen.

  2. Een goede tussenvloer verkomt veren van de vloer en hiermee dus ook kraken en of beschadiging van de verbinding.

  3. Appartement: Bijna altijd wordt hiervoor een tussenvloer geeist, die -/- 10 DB geluidsdempend is. Let er wel op dat dit volgens de NEDERLANDSE testnorm is (DUITSE testnorm geeft een waarde van ca. -/- 21 DB!). Tevens dienst deze gestest te zijn conform de NEN met een drukbelasting van 23 kg/m2. Ook de ondervloer moet ca. 1 cm van de muur af liggen.

  4. Contactgeluidsreductie: Dit is optioneel in deze. Als men het bekende groene plaatje van de bouwmarkt koopt, kan deze voldoen aan de eis voor geluidsdemping voor appartementen. Het is echter wel zo dat het loopgeluid zeer hol is, en in bepaalde gevallen in de kamer een klankkast-effect geeft. Hiervoor zijn weer ondervloeren die ook dit dempen zodat ook het eigen loopgeluid niet storend is.

  5. Over het algemeen geldt dat platen niet inzakken en dus stabielen zijn op lange termijn met betrekking tot belasting ddor meubels e.d.

De meeste fabrikanten erkennen vloerbedenking niet als geschikte ondervloer, en daarom is garantie vaak een issue. Indien door de verkopende zaak/verkoper wordt gezegd dat dit mag, laat je het OP DE FACTUUR PLAATSEN!.

Het is nogal een lang antwoord, maar alles heb ik hierin samengevat.

Groet, Nico

ve
door verwijderd - Sep 17, 2006 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elenay,

Ik leg houten en laminaatvloeren voor mn beroep en zou zeggen, ga je gang.  Wij wonen in een appartement op 2 hoog en hebben ook laminaat over laagpolig tapijt heenliggen. Geen last van vochtproblemen of andere gebreken. Als je tapijt maar niet erg zacht (verend) is, zodat het laminaat wel genoeg ondersteuning heeft tegen doorveren. Vocht kan 1 probleem zijn/geven, maar dan is de vloerbedekking al vochtig voordat je het laminaat legt. Als de vloerbedekking droog is kan er niet zomaar ineens een vochtprobleem optreden als je laminaat legt.

Bewaar wel de leginstructie met de aankoopsbewijzen.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2006 om 02:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo!!

Een "beroeps" met zo'n advies...

ve
door verwijderd - Sep 17, 2006 om 05:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ technico bedankt voor de uitleg.

@edwardus, ik snap je reactie en krijg zolangzamerhand verhuisvisioenen, dan hoef ik hier tenminste niet alles leeg te halen.

De ervaringen zijn zeer wisselend en zeer persoonlijk heb ik gelezen. Toch ook wel leerzaam. Op moment van beslissing zal ik met de uitleg van technico en anderen rekening houden of ik ga inderdaad verhuizen. You never know!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd hoe het laminaat nu is gelegd ;-)