hi
door hintveld Oct 10, 2018 om 15:03
Huishouden & energie

Koken op gas of elektrisch

Nu bekend wordt dat gas flink duurder wordt is het dan al raadzaam om over te gaan op elektrisch koken?
Ik denk aan inductie, heb daar nl al geschikte pannen voor.
De Etna Kiv154Rvs kun je aansluiten op een normaal stopcontact en is een vrijstaande kookplaat.
Heeft iemand al ervaring hierin?

15376 37 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2018 om 15:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, heb er (nog) geen ervaring mee, wel van plan. Maar is wel een goede investering zo te lezen, voor de toekomst. En dat u er al pannen voor heeft is natuurlijk mooi meegenomen. Succes met het (inductie) koken.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 10, 2018 om 15:31
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet er nog niet zoveel van.
Als het even duurt tot er een ervaringsdeskundige langskomt is hier alvast een link die u kunt doornemen:
https://www.bcc.nl/blog/producten/overstappen-van-gas-naar-elektrisch-koken-inductie-keramisch/

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2018 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe verwarmt u uw huis? Met een cv ketel? Dan zet stoppen met gasverbruik voor het koken helemaal geen zoden aan de dijk.

Een gemiddeld gezin van vier personen gebruikt nog geen 100 m3 gas per jaar daarvoor.

En als u die pannen al op gas gebruikt hebt, zult u ze ongetwijfeld niet meer kunnen gebruiken voor de inductieplaten.

tenormin
door tenormin Oct 10, 2018 om 16:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@hintveld schrijft dat er al inductie pannen zijn; neem aan dat hij/zij ook wel weet dat dit soort pannen niet op gas gebruikt kunnen worden.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2018 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is de vraag nog maar of de Ts dat weet.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En houdt u er ook wel rekening mee dat hoewel deze kookplaat op een normaal stopcontact aangesloten mag en kan worden er geen andere stopcontacten of lichtpunten in diezelfde groep mogen en kunnen zitten in verband met de maximale belasting van 3.680 Watt?

panter22
door panter22 Oct 10, 2018 om 19:08
6599 Antwoorden / Vragen

Dus ook geen afzuigkap.

Ad
door Ad007 Oct 13, 2018 om 11:53
13 Antwoorden / Vragen

Nee!!!!!!!!!!!!!! Normaal wordt voor 4 kookzones 400 Volt krachtstroom aansluiting gevraagd en daar word dan weer 2x 230V aansluitingen vangebruikt.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2018 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ad097

Bekijk de specificaties van dat apparaat eens, dan weet u beter.

me
door mein33 - Oct 10, 2018 om 16:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu bekend wordt dat gas flink duurder wordt is het dan al raadzaam om over te gaan op elektrisch koken?

Nee, de kosten van het kleine beetje gas dat er voor koken wordt gebruikt weegt in het geheel niet op tegen de aankoopprijs van een electrisch kookplaatje, nog afgezien de kosten die moeten worden gemaakt voor een "veilige" en normaal bruikbare aansluiting op het electra netwerk (er kan tijdens het gebruik niets meer bij op de gebruikte groep).
Ook zijn reeds op gas gebruikte pannen meestal niet meer vlak genoeg om de overstap naar electrisch te maken.

marita5
door marita5 - Oct 10, 2018 om 16:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hintveld ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels.

https://www.verbouwkosten.com/koken-gas-elektrisch/

https://goedkopeenergieengas.nl/energieprijzen-2019/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2018 om 17:04
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Goede ervaringen. Goedkoper dan gas en ook veiliger.
Ik heb wel is waar ook nog een gasplaat maar mijn electrische dubbelplaat staat dsar bovenop. Wel zeker weten of de pannen echt geschikt zijn voor inductie.
Geschikt voor infrarood wil nog niet altijd geschiktheid voor inductie betekenen.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2018 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op inductie koken is niet goedkoper dan op gas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 10, 2018 om 19:43
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: helaas  bewijst mijn energierekening heel duidelijk het tegendeel en uw ongelijk.
Sand rancune.☺

Gr
door Grunn1 Oct 10, 2018 om 22:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, waar kookt u nu eigenlijk op, electrisch of inductie? Is een groot verschil. Inductie verbruikt veel meer stroom dan electrisch. Je hebt het maar over een dubbele plaat terwijl de meesten toch echt een 4 pits gaskookplaat hebben of een 4 plaats inductie.
 En is het ook van belang waar men nu op kookt en of men speciaal een inductie kookplaat moet aanschaffen.
Indien men een gaskookplaat heeft en wil overstappen op inductie is men wel degelijk veel meer kwijt dan blijven koken op gas. Het verschil in kookkosten is niet enorm hoog maar de aanschaf van een inductieplaat haal je er pas na vele jaren uit en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je voor een 4 pits inductieplaat wel een goede aansluiting moet hebben.

he
door henkie.penkie Oct 12, 2018 om 22:25
149 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Epcot, hoe kom je aan die waanzin van inductie gebruikt veel meer stroom . Vriend dit is groot gelul van jouw. Inductie koken gebruikt zelfs nog veel minder stroom dan elektrisch koken en keramisch koken . Waarom pakken de meeste inductie kookplaten ten eerste gaat het koken veel sneller dan keramisch en electrisch. En ten tweede omdat deze ideaal zijn als je zelf energie opwekt via Zonnepanelen. Verder een kwh stroom kost je ongeveer 18 eurocent exclusief btw een kubike meter gas kost je 45 eurocent excl. btw wat is dan goedkoper. Transport kosten tel ik niet mee. Dit is vast bedrag en heeft niets met het stroom en gas verbruik te maken. Het gaat alleen of elektrisch koken of op gas koken goedkoper is. Ga er maar gerust van uit dat op inductie koken goedkoper is omdat dit ook nog sneller gaat. Dit laatste houd wel in dat de inductie kookplaat volgens de voorschriften volgens het Bouwbesluit NEN 1010 Is aangesloten

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2018 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henkie

Alles onderstrepen en schuttingwoorden gebruiken is niet nodig.

rembrantd
door rembrantd - Oct 10, 2018 om 17:24
116 Antwoorden / 36 Vragen

In een standaard huishouden is het gasverbruik als volgt: 75% verwarming, 20% douchen en 5% koken. De bezuiniging die je maakt met koken op inductie is verwaarloosbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 10, 2018 om 19:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Net als mijn reactie als aan TIJGER1@  mijn energieafrekening geeft bewijs van het tegendeel. Electrisch koken is televant goedkoper dan op gas. En ook veiliger????

he
door henkie.penkie Oct 12, 2018 om 22:38
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook goedkoper dan gas. Pas een inductie plaat 5 units gekocht via internet van het merk bosch met alles er op of aan.Was afgeprijsd van € 2395 voor €999 kwam nog een kleine €100 bij voor de electrische aansluitng . En onze ondervinding is omdat wij ook zonnepanelen hebben dat op inductie koken voordeliger en sneller is met opgewekte energie zowel als op het energie net. Dus op inductie koken is niet duurder dan op gas koken. Op gas koken is duurder.Voordeel van zonnepanelen is dat de opgewekte energie gelijk gebruikt wordt

he
door henkie.penkie Oct 13, 2018 om 10:13
149 Antwoorden / 0 Vragen

Meneer Janpatat, die bereking van jouw kun je veel beter naar Mark Rutte sturen, meen je echt dat er mensen zijn die hem geloven. Ik niet die grootte bullenbak. Het is gewoon weg een waardeloze redenering dat koken op inductie te verwaarloze is. Inductie koken is wel degelijk goedkoper dan op gas koken punt uit. Waarom stappen de meeste mensen over op inductie koken is alleen duurder in de aanschaf maar dit verdient zich beslist terug over een paar jaar genomen en je gas verbruik gaat weldegelijk omlaag. Want die 5% wat jij aangeeft klopt niet dat zijn alleen berekingen die van de regering afkomen. Daarom heb jij soms een energie zuinig gaskook toestel !

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 10, 2018 om 17:48
7179 Antwoorden / 3 Vragen

De enige reden voor mij om op inductie over te gaan is om de gaswinning te beperken nu er zoveel onrust en angst in die streken daarover is ontstaan.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2018 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor het maken van die inductieplaat is geen gas nodig?

Men bespaart meer op gasgebruik door standaard de thermostaat één graad lager te zetten.

En in de winter maakt het koken op gas ook nog eens de keuken warm. Winst.:-))

sjjoppy
door sjjoppy Oct 10, 2018 om 20:03
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga over op rauwkost.

aurora1
door aurora1 Oct 10, 2018 om 23:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@sjoppie: +10.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 11, 2018 om 15:27
7179 Antwoorden / 3 Vragen

;-)

jo
door jorisw Oct 14, 2018 om 18:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger: om een goede energietransitie te kunnen doen moeten er zo veel mogelijk energiegebruikers op elektriciteit werken. Nu kunnen we dan voldoende elektriciteit opwekken middels fossiele brandstoffen en geleidelijk aan wordt dat vervangen door andere manieren om elektriciteit op te wekken. Andersom kan niet: als we geen gas meer hebben kunnen we geen gas uit elektriciteit genereren.

R81
door R81 - Oct 10, 2018 om 17:52
25 Antwoorden / 4 Vragen

Men probeert om nieuwe pannen te verkopen. Als U een magneet neemt en die "pakt" dan kunt U de pannen gewoon gebruiken tenzij ze ontzettend krom zijn maar dat is normaal gesproken niet het geval

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2018 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan hoe lang ze op gas gebruikt zijn.

R81
door R81 Oct 10, 2018 om 21:33
25 Antwoorden / 4 Vragen

Een fatsoenlijke pan wordt niet krom van gas

ja
door janf43 Oct 10, 2018 om 21:39
733 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt vooral af van de dikte van de bodem. De pannen die we 22 jaar geleden bij onze, toen dure, inductieplaat cadeau kregen hebben een dikke bodem. Koken daarin gaat beduidend sneller dan in pannen die we later hebben aangeschaft en die een dunnere bodem hebben.
De warmte wordt in de bodem gegeneerd door een wisselend magnetisch veld. Een spleet tussen de spoel onder de glasplaat en de magnetische bodem heeft enige invloed op het rendement van het proces, maar het zal zeker werken als de bodem optisch vlak is.

mo
door moetdat Oct 12, 2018 om 13:26
104 Antwoorden / 19 Vragen

Als u de kookplaat op een 16amp kan aansluiten betekend dat in de regel dat u maar twee pannen kan gebruiken. En de kookplaat ook geen booster fuctie heeft. Dus u bent beperkt, of de stroom afname is veel minder zodat het langer zal duren eer het water kookt.

newmikey
door newmikey - Oct 10, 2018 om 20:31
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toen we 10 jaar geleden in deze jaren-70 woning trokken gekozen voor electrisch koken maar niet voor inductie maar keramisch. Ik vond de meerwaarde van inductie tegenover keramisch niet overtuigend en het prijsverschil te groot.

Het heeft even gekost om te wennen, komende van 30 jaar koken op gas. De redenen voor overstap hadden niets te maken met milieu overwegingen maar eerder met gemak. Als de kookplaat uit staat, is het gewoon een onderdeel van het aanrechtblad waar je je snijplank op kunt leggen of borden, schalen etc. kunt zetten bij het afruimen. Ook vond ik de optie om veilig aan "slow cooking" te kunnen doen of dingen warm te houden heel aantrekkelijk (wat bij de door u genoemde Etna bijvoorbeeld niet mogelijk is). Als laatste is het schoonmaken zo ontzettend veel makkelijker dan met een gastoestel.

Ik zou nog even wat research doen en de redenen voor zo'n overstap op een rijtje zetten: gas vs. keramisch vs. inductie en dáár uw keuze op te baseren in plaats van een wazig toekomstperspectief dat uberhaupt pas gaat spelen nadat de economische levensduur van wat u nu gaat aanschaffen allang voorbij zal zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2018 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Uw energierekening zegt natuurlijk niets. Koken op gas is echt (nog) voordeliger.

Uiteraard is koken op elektra veiliger, want er is geen open vuur.

https://www.olino.org/articles/2014/06/02/de-energiemeester-vertelt-wat-is-duurder-aardgas-of-elektriciteit/

Maar zoals gezegd, voor de kosten hoeft men zeker niet over te stappen, want de kosten voor koken zijn maar een minimaal deel van de energierekening.

audb
door audb Oct 12, 2018 om 14:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Òp gas is duurder dan electrisch omdat het hier gaat om een inductie en niet om een kermische.

Een kermische moet eerst opwarmen voor deze echt warmte gaat afgeven en een inductie warmt de pan op en wordt zelf amper warm.

Nog goedkoper is om in een magnetron te gaan koken maar niet iedereen vind daar de smaak lekker van of snapt niet hoe het werkt.

he
door henkie.penkie Oct 12, 2018 om 23:04
149 Antwoorden / 0 Vragen

Inductie koken werkt op de dezelfde manier als een magnetron dus op magnetisme.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Oct 10, 2018 om 23:25
51 Antwoorden / Vragen

Wij hebben ook een 1 fase (220 volt) inductie kookplaat van Inventum op de koelkast staan en werk zeer goed. Zit aangesloten op een stopcontact waar ook een magnetron, koelkast, afzuigkap en een vaatwasser aan vast zit. Als het water voor de aardappels op de boostfunctie staat gaat ook de magnetron aan voor de soep die we net uit de grote pan hebben geschept. Als het water voor de aardappels na 3 min begint te koken gooi ik er de aardappels in en ga verder op stand 5 (werkt perfect) met deksel er op. Daarna ga je vlees bakken en dat kun je dan op max stand 7 (dat is meer dan genoeg). Omdat de aardappels al op 5 staat kun je niet hoger. Je kunt maar één boostfunctie tegelijk gebruiken en mag er geen andere pit aanstaan. Heb je meer pitten in gebruik dan is stand 7 het maximale. Wat pannen betreft. Ik zweer op Tri-Ply (stainless steel) pannen maar de pannen waarbij AH zegt dat ze ook voor inductie geschikt zijn werken ook wel.

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2018 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@juffrouwcarla

Ja, zo doe ik het bijvoorbeeld ook aan boord. Als je weet dat je maar bijvoorbeeld 10 of 16 ampere hebt, dit aan maar dan niet dat. Of dat aan maar dan niet dit.

Maar dat is natuurlijk compleet waardeloos in een keuken aan de wal.

Oftewel gepruts in de ruimte. Er zal maar een vreemde voor je moeten gaan koken, slaan de stoppen door.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2018 om 15:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@juffrouwkarla,
Dat u de magnetron kan kombineren met uw kookplaat is geheel afhankelijk welke zone op welke stand staat. Het vermogen van uw zone's is 2x 1,5kw en 2x 2,3kw. Zou u meerdere platen ingeschakeld hebben, al dan niet in de booststand, en daarbij de magnetron aanzetten is het krapjes aan, en is de kans dat uw zekering "plof" doet als u dan ook nog bv. koffie wilt zetten niet denkbeeldig. Verstandig is dan ook de kookplaat op een eigen groep te zetten, iets wat door een "echte" leverancier normaal gesproken ook geadviseerd wordt.

jo
door jorisw - Oct 11, 2018 om 16:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een hekel aan alle vormen van elektrisch koken, maar ik zou (als ik nu wat nieuws moet kopen) geen spullen op gas meer kopen. Vandeweek was er ook weer die uitspraak van de rechter dat de overheid (wij dus) de CO2 uitstoot moet beperken, dus het niet gek om te verwachten dat er drastischere maatregelen gaan komen om dat te kunnen realiseren. Plus dat het ook niet ondenkbaar is dat de gaswinning in Groningen versneld wordt afgebouwd. En dan lachen de Russen zich rot: die kunnen ieder bedrag gaan vragen wat ze willen als wij niet tijdig de boel hebben omgebouwd.

hi
door hintveld - Oct 12, 2018 om 10:37
5 Antwoorden / 4 Vragen

Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik ga er nog maar eens goed over nadenken.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2018 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Oct 12, 2018 om 13:24
51 Antwoorden / Vragen

Wij hebben deze gekocht in Januari en hebben er absoluut geen spijt van. Via essent hebben wij een slimme meter en krijg je om de twee maanden een mailtje met de stand van zaken wat betreft je gebruik in de afgelopen 2 maanden. Je krijgt als eerst de melding dat je veel minder gas hebt verbruikt en als je naar die betreffende grafieken kijkt zie je een enorme duikeling van je gasverbruik. Daarbij komt natuurlijk wel dat je stroomverbruik iets omhoog gaat maar dat is niet veel. Ik denk dat je uiteindelijk op het einde van het jaar wat kosten betreft gelijk zit maar met inductie heb je wel meer plezier in koken. Zonder de aanschaf van die  "speciale pannen" kun je OOK sneller alles lekker klaarmaken met die goedkopere pannen van Blokker.

eb
door ebanen - Oct 12, 2018 om 13:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kook al 10 jaar inductie, ingebouwde glasplaat, en vind het heerlijk. Een glasplaat is makkelijker schoon te houden dan een gasfornuis.
Vele (oude) pannen kun je gebruiken en er bestaat een plaatje die je op de plaat legt en dan kan je zelfs aardewerk (geschikt voor oven) warm krijgen. De kooktijd is gelijk aan koken op gas dus dat hoef je niet te leren.

d.
door d.schaap - Oct 12, 2018 om 13:57
5 Antwoorden / Vragen

WKookplaattype
KIV154RVS
Inductie
x
Aansluiting
230V - 50/60Hz
Aantal fasen
Max. vermogen kookzones en diameter
Linksvoor
2,0 kW (Ø 180)
Linksachter
1,4 kW (Ø 160)
Rechtsachter
2,3 kW (Ø 200)
Rechtsvoor
1,4 kW (Ø 160)
Aansluitwaarde
Totale aansluitwaarde
3,68 kW
Maten
Toestel
breedte x diepte
540 x 560 mm
Dit betekend dat deze inductieplaat moet worden aangesloten op een pirilex contactdoos. De voeding daarop moet gebracht worden van 2 groepen x 16 ampère (rechtsvoor + rechtsachter = 3,7 KW  en linksvoor +linksachter = 3,4 KW). Dus niet zomaar via een gewone stekker aansluiten.De aangegeven aansluitwaarde is misleidend want de echte waarde is 7,1 KW

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2018 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees even verder. Deze platen begrenzen zichzelf tot 3.680 watt maximaal verbruik.

Dus één volkomen vrij stopcontact is voldoende, maar mijns inziens echt gepruts als je flinke maaltijden moet koken.

gerbera
door gerbera Oct 13, 2018 om 16:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De aangegeven aansluitwaarde is misleidend want de echte waarde is 7,1 KW

Dat is dus niet waar, u gooit de boel door elkaar. de max aansluitwaarde is 3.68 kw hetgeen overeenkomt met het gebruik van een zekering van 16 amp. Er is een groot verschil tussen vermogen en aansluitwaarde. Het opgegeven vermogen per plaat wordt bereikt als betreffende plaat alleen is ingeschakeld. En het is wat @tijger1 schrijft, de platen worden, afhankelijk van het aantal ingeschakelde, begrensd tot de max aansluitwaarde. Dus zijn er meerdere platen ingeschakeld zal het vermogen per plaat minder worden. U kunt niet zomaar de waarde per plaat bij elkaar optellen dus is er, met de aansluitwaarde, niets misleidend. Zou dat het geval zijn dan zou, volgens uw telling, de zekering er direct "uitknallen" Dus geen pirilex aansluiting maar gewoon 230v. Het zou ook te gek voor woorden zijn als de fabrikant aangeeft dat deze op een normaal stopcontact kan worden aangesloten terwijl dat niet zo zou zijn.

ro
door ron503 - Oct 12, 2018 om 14:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De hype van het gas af is door de aardbevingen in het noorden van het land actueel geworden maar heeft niets van doen met een tekort aan gas in de gehele wereld. De huidige gaswet is er op gebaseerd dat iedere woning die van de nutsvoorzieningen gebruik kan maken ook op die voorzieningen aangesloten dient te worden. Er zijn mensen die het daar niet mee eens zijn en willen dat die verplichting uit de gaswet gehaald wordt en de aardbevingen gebruiken als middel om die wet er door te drukken. Overgaan op elektrisch koken is een keuze maar of dat zoden aan de dijk zet durf ik te betwijfelen omdat de kosten niet tegen de baten opwegen.

ge
door geensaus Oct 12, 2018 om 16:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

Goed antwoord.

audb
door audb - Oct 12, 2018 om 14:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan op een stop contackt maar beter is om alsnog een extra/kook groep bij te laten plaatsen en daar de kookplaat op aan te sluiten.

Wat men graag vergeet te vertellen is dat als er ooit kortsluiting ontstaat en de boel vliegt in de fik de verzekering de schuld gaat geven aan overbelasting en dan betalen ze niets uit.

Een extra groep er bij laten plaatsen kan wel aardig wat kosten (afhankelijk welke werkzaam heden er moet gebeuren) dat is waar maar is zeker de moeite waard en al helemaal als u een koop woning heeft.

Informeer gewoon eens wat het u gaat kosten bij ons heeft een bevriende installateur het gedaan voor €150 maar het kan wel eens zo €500 kostenals het een moeilijke klus is.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2018 om 14:34
3132 Antwoorden / 0 Vragen

op electra koken is een stukje duurder, ook na de verhoging, lekker op gas blijven koken voorlopig, laat je niet gek maken...

ha
door harrybre - Oct 12, 2018 om 14:42
240 Antwoorden / Vragen

Daar we geen gas, doch stadsverwarming hebben, moesten we op electrisch koken overgaan. Goedkoper of duurder ?  Geen idee.
Voordeel van inductie is, dat de plaat zelf lang niet zo heet wordt (handig met kleine kinderhandjes in de buurt + krant over de plaat en oliespatten zijn met het oprollen van de krant weg) , veel sneller reageert als een keramische plaat, doch nog steeds nagloeit. Daarom doe ik de plaat onder de pan met kokende eierren uit, waarna het hete water +plaat alsnog voor het koken van de eieren zorgt.
Probleem is de pan, waarvan de bodem geheel plat moet zijn ( dus niet kromgetrokken op gas of keramisch) en voldoende magnetisch materiaal moet hebben in dei bodem, want DAT is de warmte-overbrenger. ( dus kleine pannetjes, 10 cm dia.. pech gehad vaak).
Kans op brand natuurlijk veel kleiner.

ke
door kerstdag - Oct 12, 2018 om 15:42
68 Antwoorden / 9 Vragen

Het lijkt mij duidelijk dat electrich koken goedkoper is dan gas. Immers zien we jaarlijks de gasprijs stijgen en de prijs voor stroom lager worden. Zelf heb ik zonnepanelen. In het voor en najaar, gebruiken wij een electrich kacheltje. Warm water via de c.v. ketel? Nee toch! Gewoon de waterkoker aanzetten. Met dit gas en stroomverbruik, gebruiken wij hooguit 400 m3 Gas en stroom uiteraard 0. Dit is pas goedkoop toch? Belangrijk is het om te weten dat we een gelijkvloerse woning hebben met 2 personen. Mijn maandbedrag aan de energieleverancier is dan ook maar € 35,00 en hier krijg ik nog een bedrag van terug ook. Denk dat u op de goede weg zit.

ka
door kama - Oct 12, 2018 om 16:39
161 Antwoorden / 19 Vragen

Wij koken nu al bijna 20 jaar niet meer op gas. Hadden eerst gemengd keramisch/inductie. Daarna alleen inductie. In onze nieuwe woning hebben we gelijk weer een inductieplaat laten zetten. Heerlijk koken. Schoon, werkt net zo snel als gas (direct warmer bij hoger zetten en direct kouder bij lager zetten, dit gebeurt niet bij keramisch). Geen gedoe meer met het schoonmaken van de gaspitten. Kortom: heb je er geld voor? Gelijk overstappen!

koekeloer
door koekeloer - Oct 12, 2018 om 17:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

De pannen kunnen alleen gebruikt worden voor inductiekoken als ze niet al eerder op gas zijn gebruikt. Is dat zo bij u?

ka
door kama Oct 12, 2018 om 20:51
161 Antwoorden / 19 Vragen

Als dat een vraag aan mij was: We hebben voor ons trouwen emaille pannen gekregen. Stevige pannen. Deze hebben we eerst bijna 20 jaar op gas gebruikt. Omdast het goede pannen zijn is de bodem goed gebleven.

Met koekenpannen is het wat anders: die trekken veel sneller krom.

he
door henkie.penkie - Oct 12, 2018 om 20:31
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt overstappen op elektrisch koken zou ik het jouw aan te bevelen om dit direct te doen. En zeer zeker als je voor inductie kiest. Verder het fabeltje om een kookplaat op een Wandcontactdoos aan te sluiten gaat voor een 4 pits of een 5 pits niet op. Hier zijn voorschriften voor opgenomen in het Bouwbesluit Nen 1010. Er zijn dus wel extra kosten om elektrisch koken waar te maken maar deze kosten heb je zeer snel terug verdient. Dit houd in dat je een rechtstreekse aansluiting vanuit je meterkast via een Fornuis-automaat via aardlekschakelaar 40/30mAmp bij een 1 fase aansluiting en bij een 3 fase aansluiting een 4 polige schakelaar 16 Ampere via aardlek 4polig 40/30mAmp of een aardlekautomaat 16Amp/ 40/30mAmp. Deze laatste is namelijk een module van 2 in een. Dat wil zeggen Zekering en aardlek in een. Aan te bevelen bij een 3fase aansluiting. Heb je Zonnepanelen dan is het veel beter om voor elektrisch koken te kiezen. Want je gebruikt dan gelijk de opgewekte energie van je Zonnepanelen. Voor een enkele of een dubbele kookplaat zijn geen regels aan gebonden.Let wel op het totaal vermogen van de kookplaat of platen. (1 of 2 plaats). Dat je zekering in de meterkast 16 Amp flink of traag is van de groep waar je de kookplaat op aansluit. 16 Amp traag is dan aan te bevelen. Maar zodra je kiest voor een kookplaat met 4 of 5 kook eenheden dan zijn er voorschriften aan verbonden. Advies is laat het niet door Jan de Beunhaas aansluiten die kunnen alles. Maar veiligheid gaat nog altijd boven alles.

gerbera
door gerbera Oct 13, 2018 om 16:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Verder het fabeltje om een kookplaat op een Wandcontactdoos aan te sluiten gaat voor een 4 pits of een 5 pits niet op.

Onzin, betreffende plaat heeft 4 kookzone's en kan wel degelijk op een 230v (1 fase) stopcontact. Dat het is aan te raden deze op een afzonderlijke groep aan te sluiten is buiten kijf maar uw opmerrking over NEN 1010 is hier niet van toepassing. De plaat heeft de eigenschap dat als alle kookzone's zijn ingeschakeld het vermogen per plaat verminderd tot de max aansluitwaarde van 3,68 kw.

he
door henkie.penkie Oct 15, 2018 om 15:31
149 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerbera, dan ben je zeker bij de Gamma geweest die je dit verteld hebben. Het is namelijk zo dat ieder apparaat met een vermogen hoger dan 2000 Watt moet tegenwoordig op een aparte groep rechtstreeks naar de meterkast worden aangesloten. sinds 2017 .

gerbera
door gerbera Oct 15, 2018 om 22:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo henkie.penkie, dan heeft u niet goed gelezen, dit schreef ik;

Dat het is aan te raden deze op een afzonderlijke groep aan te sluiten is buiten kijf .
En waarom, om het risico van overbelasting van een groep te voorkomen.

een aparte groep rechtstreeks naar de meterkast worden aangesloten. sinds 2017 .
Hoe dacht u het dan anders te doen dan naar de meterkast?
Kijk meteen even wat het verschil tussen vermogen en aansluitwaarde is en hoe een 1 fase kookplaat werkt.
En helaas voor u, ik weet waar ik het over heb daar heb ik de Gamma niet voor nodig.

ro
door ron503 - Oct 13, 2018 om 11:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Deze kookplaat is ontworpen voor één fase 230 volt en wordt geleverd met de bijbehorende stekker en is het dus niet mogelijk om de kookplaat anders dan op één fase 230 volt aan te sluiten. Koken op elektra is anno nu niet meer te vergelijken met de elektrische kookplaten uit het verleden want die waren niet elektronisch geregeld en kenden net als een gasfornuis 3 standen die door vermogensweerstanden geregeld werden en bepaald energiezuinig was dat niet. De huidige keramische en inductie kookplaten zijn wel elektronisch geregeld en schakelen de kookzone's af als de ingestelde temperatuur is bereikt om vervolgens weer in te schakelen als de kooktemperatuur daalt terwijl dat bij een elektrische kookplaat zelf diende te doen. Koken op zo'n elektrische kookplaat was als je gas gewend was een hele klus omdat de plaat heel erg lang heet bleef nadat je de laagste stand had ingesteld met aangebrande aardappels tot gevolg. Gevaarlijk waren ze ook omdat het wel een uur kon duren voordat de platen afgekoeld waren en de kans op brandwonden bij niet goed uitkijken aanwezig was. De huidige generatie keramische en inductie kookplaten zijn veel zuiniger in elektra verbruik en veel gebruiksvriendelijker om een goed gerecht te kunnen maken. Als je ook nog eens voor het gemak van schoonmaken gaat dan is zo'n kookplaat ideaal want een glasplaat is makkelijker schoon te maken dan met een spons o.i.d. een gaskookplaat van vuil te ontdoen.

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2018 om 13:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Hintveld,

Voor dat je je iets aan gaat trekken van reacties van de zogenaamde "experts" voor wat betreft het niet meer kunnen gebruiken van pannen die eens op gas zijn gebruikt, verdiep je in de materie, dat zouden die zeveraars die dat beweren ook eens moeten doen, het zal ze er heel misschien van weerhouden onzin te gaan verkopen en heel misschien zich eerst eens zich gaan inlezen in de materie eer ze iets gaan schrijven.

De werking van een magnetisch veld, wat inductie is, is totaal anders als de werking van een keramische kookplaat, een beetje krom getrokken bodem van een pan heeft geen invloed op de werking van dit magnetische inductieveld.

Quote:
De meest gehoorde opmerking in winkels en bij klanten is dat u - bij de overstap van gas naar inductie - u nieuwe pannen moeten kopen. Dit omdat bij gebruik van pannen op gas de bodem hiervan kromgetrokken zou kunnen zijn. Dit verhaal is echter van toepassing op keramische kookplaten, maar niet op inductie. Aangezien inductie tot maximaal 3 cm. boven de zone de warmte over kan geven is een niet vlakke onderzijde van de pan geen enkel probleem.

Wel is het belangrijk dat u controleert of u pan magnetisch is en of deze geschikt is voor gebruik op inductie. Echter de pannensets van de laatste jaren zijn dit bijna allemaal.

Verder lezen, klik-> Hier

jo
door jorisw Oct 14, 2018 om 18:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet alleen niet dat er veel pannen zijn met een sandwich bodem waar o.a. ook aluminium in zit. Ondanks dat de pan dan magnetische is, kan de werking op een inductiekookplaat minder zijn. Aan de andere kant, een paar pannen kosten je ook de kop niet en die gaan weer jaren mee,

gompy2
door gompy2 - Oct 13, 2018 om 16:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor die mensen die beweren dat een bodem persé vlak moet zijn en een eenmal op gas gebruikte pan niet meer goed zou werken omdat dan de bodem mogelijk iets krom zou zijn, bekijk dit filmpje goed.

Er wordt zelfs met inductie gewerkt met een magzine er tussen.
Klik hier-> Voor de no-no's

panter22
door panter22 - Oct 13, 2018 om 19:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt er beter voor zorgen dat de basis goed is. Dus een of meer extra groepen laten plaaten in de meterkast.
Is niet goedkoop, maar daar krijg je, bij een eigen huis, geen spijt van.
Zonder extra groep is het schipperen met hoe je gaat koken. Je wilt toch gewoon al die platen tegelijk voluit laten branden als je gaat koken?
En tegelijkertijd een appeltaart in de oven kunnen bakken en de senseo aanzetten?
Bovendien koop je nu een kookplaat alleen omdat die in een normaal stopcontact past.
Heb je een extra groep, dan kun je de kookplaat kiezen die je het mooist vindt.

ma
door maarten heest - Oct 14, 2018 om 09:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

Als koken 'maar' 5 % uitmaakt van het gasverbruik maar je dat gasverbruik vermenigvuldigt met 7,8 miljoen huishoudens, dan wordt het in eens zeer zinvol om op elektrisch koken over te schakelen. Zeker als u zonnepanelen op uw dak legt of ander dak laat leggen.
Het is niet de vraag óf er in de zeer toekomst elektrisch gekookt gaat worden maar wánneer. Dat kon maar zo eens rapper zijn dan iedereen denkt.
En dat is maar goed ook, voordat onze aardbol aan de kook raakt.

gompy2
door gompy2 - Oct 14, 2018 om 19:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw,

> Vergeet alleen niet dat er veel pannen zijn met een sandwich bodem waar o.a. ook aluminium in zit. Ondanks dat de pan dan magnetische is, kan >de werking op een inductiekookplaat minder zijn. Aan de andere kant, een paar pannen kosten je ook de kop niet en die gaan weer jaren mee,

Quote:

Het inductiehitteveld reageert namelijk alleen op magnetiseerbaar metaal dat in direct contact staat met de kookplaat. De pannen moeten degelijk zijn, ze mogen niet kromtrekken. Pannen met een dikke bodem, het liefst opgebouwd uit verschillende lagen (sandwichbodem) hebben het minste last van kromtrekken en zijn daarom het beste voor inductie.

Bron, klik-> Hier

En quote:
Vanaf 1963 hebben alle RVS kookpannen van BK een sandwichbodem. Onder de pan wordt een plaat gemaakt met aluminium en 18/0 staal. Het aluminium zorgt voor een goede warmte verdeling en het 18/0 staal zorgt ervoor dat de pan ook geschikt is voor inductiekookplaten.
Bron, -> Hier

Maar het meeste belangrijke voor "experts"...

Klik-> Deze

st
door steffen777 - Feb 16, 2019 om 14:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf ben razend nu energie toch 334 euro meer gaat kosten volgend jaar. Net overgestapt via https://www.energievergelijken.net en 400 euro bespaard op de energie en nu krijg ik toch weer 334 euro aan belasting op energie aan mijn broek. Dag voordeel van het overstappen.. Is toch belachelijk dat een basisgoed als energie zo duur aan het worden is?

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met inductie koken te maken?

En door overstappen € 400 bespaard? Gelooft u het zelf? Zo’n grote bonus krijg je nergens.

En bij elke leverancier betaalt u energiebelasting.

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2019 om 16:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

€ 400,- besparen door overstap, ja als u uw voorschotbedrag over 12 maanden bij elkaar optelt bespaart u daarop € 400,- ten opzichte van uw vorig voorschotbedrag. Op uw jaaroverzicht vindt u een groot deel hiervan terug als zijnde te weinig betaald. Tel daar de verhoging van de belasting bij, wordt het aardig bijbetalen op uw jaaroverzicht. Overigens heeft dit niets met de vraag te maken.