Oplevering nieuwbouw huurwoning
Goedemorgen,
Per 01-04-2023 heb ik (met een 12-tal anderen) een contract getekend voor een nieuwbouw (huur)woning. De sleuteloverdracht is morgen, maar ik krijg plots vanochtend een email met daarin het bericht dat de internetaansluiting vanuit Ziggo pas 27-30 april gerealiseerd kan worden. In eerdere nieuwsbrieven is steeds volgehouden dat de aansluiting voor zowel internet als water op tijd klaar waren. In het huurcontract staat dat huurders zelf verantwoordelijk zijn voor de leveringscontracten van internet en water; echter, zolang er nog geen aansluiting ligt kunnen huurders geen contract afsluiten (omdat het een nieuw adres betreft en deze dus nog onbekend is in de Ziggo-database).
In verband met thuiswerken is een woning zonder internetaansluiting voor mij niet bewoonbaar (het gaat hier dus om de aansluiting die te laat schijnt aangevraagd te zijn). Ik heb netjes op tijd aan de betalingsverplichting voldaan, en vind het niet chic dat dit pas een dag voor de sleuteloverdracht kenbaar gemaakt wordt. In het contract staat dat het pand nog in aanbouw is, en dat het dus voor kan komen dat de opleverdatum niet gehaald wordt. Dat is hier niet van toepassing, omdat er akkoord is gegeven aan alle nieuwe bewoners om per 01-04 in te huizen. In mijn ogen kun je dat niet accorderen zolang basisvoorzieningen (zoals een internetaansluiting -al helemaal in deze tijd) nog niet in orde zijn. Om dan vervolgens de aansluiting pas 4-5 weken later (27 april is immers een feestdag) te laten realiseren is vanuit de verhuurder in mijn ogen een kwalijke zaak. Ik kan morgen de sleuteloverdracht niet accepteren, maar dan heb ik niets... Ik ben verder alleen en niemand schijnt te weten wat ik hier het beste mee moet doen...
Tja, u kunt hoog of laag springen maar morgen heeft u geen internet.
Misschien kunt u tijdelijk mobiel internetten via een dongel of zo?
Internet is (nog) geen basis voorziening. Nu een werkende bedrade internet verbinding niet is opgenomen in het huur contract kunt u de verhuurder tot niets verplichten.
Dat zou wellicht anders zijn als de infrastructuur in het pand nog aangelegd zou moeten worden.
Als echter alle bedrading aanwezig is in het pand en het alleen wachten is op de aansluiting met Ziggo dan is het geen probleem van de verhuurder.
Als u reeds een contract met Ziggo heeft en deze garandeerde aansluiting per 1 april 2023 dan moet u bij Ziggo zijn. Een korting van 1 maand abonnement is waarschijnlijk het enige wat u kan verwachten.
Sleutel weigeren gaat betekenen dat een ander de woning gaat krijgen en u mogelijk zakt op de wacht lijst.
Zoals geopperd dan maar even mobiel internetten. Gebruik uw mobiele telefoon als hotspot.en probeer bij uw werkgever een vergoeding daarvoor te krijgen.
Infrastructuur voor internet en TV is inderdaad nog niet aanwezig en moet nog worden gerealiseerd voor zover ik begrijp. Heb me net even verdiept in dongels; jammer dat dat weer een 100-125 euro extra gaat kosten (waar ik zelf voor op mag draaien), maar kan in ieder geval vooruit. Dank voor de tip!
@Klaas1992,
beetje dom dat je eerste een contract afsluit en dan pas gaat bedenken of de infrastructuur er ligt. Overigens moet ik wel zeggen dat Ziggo dat bij het afsluiten van je contract had kunnen/moeten weten dat het een wijk in aanbouw is.
Ik zou er net als Klaas ook zeker vanuit gegaan zijn dat die aansluiting rond is op het moment dat de huur aanvangt.
De meest logische en meest voorkomende situatie.
Er is nog geen contract met Ziggo afgesloten, omdat het adres nog niet is aangemeld als zijnde beschikbaar voor Ziggo (staat ook in de originele post). Als er in de aanloop specifiek meermaals wordt benoemd -en dat ook meeweegt in het besluit om voor deze woning te gaan- dat alle aansluitingen gereed zijn per aanvang huur (01-04), verwacht ik inderdaad dat er onder andere stroom, water, -en ja- ook internet/tv beschikbaar is.
@klaas1992
Energie en water zijn aanwezig, maar het trekken van kabels voor internet/tv gebeurt, mijn ervaring, over het algemeen pas als al het zware bouwverkeer van de bouwplaats af is.
Oké,
je hebt een nieuwbouwwoning dat houdt dus in dat er nog meer gebouwd wordt en dat houdt weer in dat er (al dan niet regelmatig) er nog (zwaar) bouwverkeer rondrijdt. Denk je nu werkelijk dat Ziggo haar buitenmonteurs (die zijn verantwoordelijk voor de buitenaansluitingen) in gevaar brengt door ze te laten werken met al dat verkeer?
Het is niet meer dan normaal dat een nieuwe huurder zelf voor contracten (energie, water en internet) zorgt. Energie en gas liggen er al omdat het bouwbedrijf elektriciteit en water in jouw woning gebruikt. Ergo die meters staan niet op 0, maar... Bij het krijgen van de je sleutel neemt de wbv samen met jou en de vertegenwoordiger van het bouwbedrijf de meterstanden op. Deze worden jouw beginstanden en worden door gegeven aan jouw energie- en waterbedrijf door gegeven.
Echter... ik vermoed dat de binnenbekabeling van Ziggo in jouw woning al aanwezig is, maar dat er dus nog geen aansluiting vanuit buiten in jouw woning is. Trouwens het is helemaal geen zaak van de verhuurder om een internet- of wat voor aansluiting te realiseren. Daar zijn andere partijen verantwoordelijk voor.
Wat je het beste kunt doen is afwachten tot Ziggo ongehinder de wijk/straatkast kan aansluiten en daarmee jouw internet en tv binnen in bedrijf kan stellen. Ga zoals geopperd door @Juliomariner even mobiel internetten. Neem contact op met je provider voor mobiele telefoon en verander je abonnement in onbeperkt data als je dat nog niet mocht hebben.
Trouwens vooralsnog is internet geen eerste levensbehoefte...
Zie andere antwoorden. Alle werkzaamheden buiten reeds voltooid dus geen 'gevaar' voor de monteurs. Als je aandachtig de post leest gaat het hier niet om het afsluiten van het contract (daar ben ik zelf verantwoordelijk voor), maar de mogelijkheid tot het afsluiten die nu niet bestaat. Als er in de aanloop naar de verhuizing meermaals is beloofd dat alle aansluitingen in orde zijn per 01-04 (en dat er anders niet overgedragen wordt), vind ik het op zijn zachtst gezegd merkwaardig dat we dan nog een maand op de aansluiting moeten wachten (nogmaals, niet vanuit KPN/Ziggo). Vooral omdat dit nu pas een dag van tevoren medegedeeld wordt. Ik ga de mogelijkheden bekijken om alternatief 4-6 weken te internetten.
DOOR KLAAS1992 MAR 30, 2023
De sleuteloverdracht is morgen.
De internetaansluiting vanuit Ziggo pas 27-30 april gerealiseerd kan worden.
In verband met thuiswerken is een woning zonder internetaansluiting voor mij niet bewoonbaar.
@klaas1992,
Denkelijk heeft u geen idee in welke staat een nieuwbouw woning wordt opgeleverd.
De woning wordt niet instapklaar (gestoffeerd en gemeulileerd) aan u opgeleverd.
Heeft u het schoonmaken, de muurafwerking, het leggen van vloerbedekking en het plaatsen overige woningstoffering, de verhuizing en de verdere inrichting allemaal al geregeld en en liggen alle data al vast wanneer deze worden uitgevoerd.
Hopelijk komen alle leveranciers en installateurs hun afspraken over levering en plaatsing volgens afspraak na.
Alvorens u de woning werkelijk kunt gaan bewonen en als werkplek kunt gaan gebruiken zal er nog wel enige tijd (na 1 april) verstrijken.
Zowaar, bij de bezichtigingen maanden geleden en in alle daaropvolgende communicatie is duidelijk gespecificeerd dat de woningen instapklaar (dus ja, ook gestoffeerd, vloer en gordijnen) werden opgeleverd. Van tevoren is slechts duidelijk gemaakt dat de tuinen en straatwerken nog niet af zouden kunnen zijn (belangrijk omdat we op de begane grond gaan wonen); dat was akkoord. Vervolgens krijg ik in de aanloop naar 01-04 alleen maar positieve berichten (buiten dat het straatwerk inderdaad begrijpelijkerwijs niet klaar zou zijn) en dat alles in orde is. Dan ben ik op zijn zachtst gezegd verbaasd dat er dan een dag voor aanvang ineens toch een aantal zaken -die wel in orde zouden gemaakt zijn- niet kloppen. Ik ga er even vanuit dat een aantal randzaken (stroom, water, internet) in orde moeten zijn voordat je iets met fatsoen oplevert.
Helemaal met u eens Klaas. U hebt denkelijk goed in beeld wat u mag verwachten van een nieuwbouwhuis wat mij betreft.
U kunt uw mobiel met internet gebruiken als draadloze hub naar uw laptop. Werkt bij mij altijd.
Hallo, het is mij niet helemaal duidelijk wie nu precies verantwoordelijk is voor wat in dit geval. Dat geldt vast ook voor u ;)
U zou eens kunnen beginnen met Ziggo te bellen of men u tijdelijk wil helpen met een mobiele verbinding ook omdat u thuis werkt.
Misschien kan men u dan meteen vertellen waar het nu mis is gegaan en wie daarvoor de verantwoordelijkheid draagt.
Succes en plezier in de nieuwe woning.
Heb je vanaf 1-4 een contract met Ziggo? Zo nee, dan is niemand verantwoordelijk. Dan is hwt domweg dat niet alle infrastructuur beschikbaar is. Vergelijk het met nieuwbouwwijken waar de bestrating nog niet klaar is. Daar moet je ook met wat improvisatie bij je woning komen.
Zoals ik het lees zijn alle aansluitingen in de woning aanwezig en behalve de internet aansluiting ook aangesloten. Dat denkt dat de bouwer van de woning de internetaansluiting te laat ingedient heeft is een aanname die u niet op bewijs kunt staven. Voordat het bouwproces van start gaat worden alle nodige voorzieningen al aangevraagd dus ook die voor de internet/tv aansluiting die een toevoeging op de noodzakelijke nutsvoorzieningen is. In dit geval kan Ziggo de gemaakte aansluitdatum niet halen maar dat maakt nog niet dat de verhuurder de sleuteloverdracht uit moet gaan stellen en zeker niet omdat één huurder u dus stelt dat er geen aangesloten internet verbinding aanwezig is. U had internet voor thuiswerken nodig en dat maakt dat u bij een provider al een contract had en had u ook van de verhuisservice gebruik kunnen maken omdat in nieuw gebouwde woningen over het algemeen ook glasvezel aansluitingen door KPN aangelegd worden.
Ik neem aan dat u (in deze tijd) toch wel een nieuw huis te kunnen bewonen, de achterstand met woningzoekenden is gigantisch, dat ik u zou adviseren om toch de woning NU te accepteren. Dat thuiswerk even niet gaat, dan maar bij uw werkgever te gaan werken. Anders staat u achteraan in de rij en duurt het weet ik veel hoe lang voordat u weer een kans krijgt. En of die kans ook net zoals nu is isblijuft een groot vraagteken.
Uw huurcontract staat los van uw internetcontract. Als u de sleutel wegert bent u de opzegtermijn huur verschuldigd.
u kunt ziggo aansprakelijk stellen voor de kosten van telefoononternet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer