lo
door lotus71 Oct 29, 2008 om 20:33
Huishouden & energie

Problemen na schuren en lakken parket vloer Bruynzeel.

Hallo,

Wij hebben vorig jaar onze parketvloer (eiken), laten schuren en lakken
door Bruynzeel. Hij was oorspronkelijk ook door hun gelegd, dus
logische keus.

Het begon toen al met vage vlekken en slecht afgewerkte vloer. Maar
aangezien wij geen zin hadden in weer het huis leeg ruimen en opnieuw
schuren hebben wij genoegen genomen met een geldbedrag van 500 euro.

Nu bijna een jaar laten hebben we de volgende problemen waarvan ik graag wil weten of dit mag, kan?

Ten eerst ontstaan er in de keuken vlekken van vet en mijn man
heeft een keer met massage olie gemorst wat na 1 nacht ook een vlek
gaf. Reactie van bruinzeel schade van buitenaf. en olie geeft vlekken.
Is dit zo op een gelakte voer????

Verder zijn er in de keuken vlekken die ontstaan door water. In de
keuken drupt er nu eenmaal wel eens water op de grond, moet ik elk
druppeltje angstvallig wegvegen? Daarover is mij niets verteld. Ik heb
juist voor lak gekozen omdat ik dacht dat dat wel ergens tegen kon.
Reactie bruynzeel slecht onderhoud. Is dit zo? Na minder dan een jaar.

En dan het laatste grootste probleem. De vloer is er gedeeltelijk
uitgehaald vanwege een lekkage. Maar nu staan bij de achterdeur, waar
het ook heeft gelekt de barsten in het hout. Hier is de vloer er niet
uitgehaald. Hij stond hier ook niet bol. De barsten zitten tussen de
naden maar ook midden in een plank.

En in de keuken zie je ook de andere naden werken. Hierdoor krijg
je bruine randen en het baart mij wel zorgen, want hoe gaat dit verder.

Ik zou graag van een deskundige horen wat ik kan en mag verwachten van een gelakte vloer.

En hoe pak ik dit nu verder aan???

Bruynzeel heeft tot nu toe de klacht afgewezen, maar in deze brief
werden niet de barsten genoemd, dus hierover wil ik nog nagaan of dit
wel goed is doorgegeven. Maar voordat er van bruynzeel een deskundige
komt wil ik ook graag zelf meer weten over mijn rechten

hierin zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

lotus71

9069 1 Rapporteer

pkalter
door pkalter - Dec 1, 2008 om 23:08
38 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken vlekt water en olie niet op een gelakte vloer. Vermoedelijk is de lak niet dik genoeg opgezet. Dit zou ook de vage vlekken verklaren. Lak moet in drie keer opgebrecht worden en er moet ongeveer 6 m2 vloer gelakt worden per liter lak en per lakbeurt. Op 50 m2 gaat dan ook 25 liter lak!

U vermeld niet hoe uw vloer gelegd is, maar meestal legt Bruynzeel volgens de tapis methode, dus een toplaag van 6 mm. hout verlijmd en vernageld op een spaanplaat ondervloer. De naden zijn vermoedelijk te verklaren doordat niet alle aangetaste delen verwijderd zijn. Het duurt vaak erg lang voordat het vocht door de lijm is. Met het verwijderen van de delen moet je dan ook met de vochtmeter het vochtpercentage in de delen meten.

De vloer zet door het vocht langzaam uit en krimpt dan geleidelijk terug. Aangezien een tapisvloer genageld is, zit deze zo vast dat het hout eerder scheurt dan dat het los komt. De naden in de keuken kan ik alleen verklaren door te weinig lak. vocht trekt dan in het hout waardoor het uitzet. Nu er weer gestookt wordt wordt het droger in huis en krimpt de vloer weer. Herstellen van de luchtvochtigheid tot RH 60% kan het enigzins oplossen, maar de enige echte oplossing is vervanging van de aangetaste delen, opnieuw schuren en goed lakken van de vloer.