ke
door kessel45 Feb 5, 2012 om 12:23
Huishouden & energie

Spaarlampen gevaarlijk?

Heb onlangs een mailtje gekregen waarin staat dat spaarlampen gevaarlijk zijn omdat er het nodige kwik in zit. Als ze aan zijn verspreiden ze kankerverwekkende stof. Er stonden ook foto's bij van een kapotgevallen spaarlamp waar iemand in getrapt was, met een verbrande voet. Zelfs de stukken mag je niet opzuigen maar opvegen omdat de stofzuiger weer deeltjes kan verspreiden. Wat is nou waar?

15464 45 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2012 om 12:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens Elsevier klopt dat verhaal.

freya
door freya - Feb 5, 2012 om 12:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo kessel45,

Alsof dat zo bijzonder is......
Ook bij de aloude TL-buis is dat het verhaal. Die kun je ook maar beter 'heel' laten, want als die springt komt er ook een giftig goedje (dat witte poeder) vrij. Kortom, dat soort lampen gewoon 'heel' laten en als ze 'defect' zijn, bij het chemisch afval dumpen en dan is er niets aan de hand.
Laat je niet gek maken door dat soort verhalen, want dan heb je geen leven meer......

m.vr.gr. Freya

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2012 om 12:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@freya

De waarschuwing dat je de resten niet mag opzuigen vanwege het verspreiden van kwikdampen lijkt met toch zeer relevant. Ik had het nog niet eerder gehoord (ook al is het bericht van begin 2008).[quote]Er mag absoluut geen stofzuiger gebruikt worden om het kwik op te ruimen, want dan kan er kwikdamp ontstaan. De restanten moeten in een afgesloten plastic zak worden gestopt, waarna de zak als chemisch afval moet worden verwerkt.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2012 om 13:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb de verwijzing van diumenge gelezen doch één ding is me dan niet duidelijk: hoe ruim je dan, zonder stofzuiger, het glas en vrijgekomen kwikdeeltjes op? Handschoenen en mondkapje? En waar laat je het in de tussentijd als (bij ons de chemo-kar) nog niet langs is gekomen?

ke
door kessel45 - Feb 5, 2012 om 13:07
75 Antwoorden / 45 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 5 feb 2012, 13:03]Heb de verwijzing van diumenge gelezen doch één ding is me dan niet duidelijk: hoe ruim je dan, zonder stofzuiger, het glas en vrijgekomen kwikdeeltjes op? Handschoenen en mondkapje? En waar laat je het in de tussentijd als (bij ons de chemo-kar) nog niet langs is gekomen?

ja met mondkapje, blik en handveger

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2012 om 13:15
16836 Antwoorden / 108 Vragen

kessel45, okay, maar stoffer en blik moeten dan ook weg, lijkt me. Rest de vraag: waar dan veilig te bewaren, buiten op balkon of zo?

poltol
door poltol - Feb 5, 2012 om 13:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 5 feb 2012, 13:03]Heb de verwijzing van diumenge gelezen doch één ding is me dan niet duidelijk: hoe ruim je dan, zonder stofzuiger, het glas en vrijgekomen kwikdeeltjes op? Handschoenen en mondkapje? En waar laat je het in de tussentijd als (bij ons de chemo-kar) nog niet langs is gekomen?

Hallo,

De kwikdeeltjes komen alleen vrij bij verhitting, dus bv in een warme stofzuiger.
Of op het moment dat de warme spaarlamp uit elkaar valt.
Verwissel je een kapotte, KOUDE spaarlamp, dan is er weinig aan de hand als die kapot valt. De kwik deeltjes zitten dan vast aan het glas.
Het kwik is dan niet vluchtig maar een vaste stof.
Opvegen kan dan gewoon plaats vinden.
Het veegblik moet dan wel koel zijn. ;-))
En de resten dan, rustig, in een plastick tasje doen en dan inleveren bij KCA.

Vr.gr. poltol.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2012 om 14:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@poltol, dat is dan een duidelijk antwoord, waar ik wel wat mee kan. Waarom ik doorvroeg? Noem het toeval. Half uur vóór deze vraag kwam wilde ik een spaarlamp verwisselen die uit mijn handen viel. Was dus koud. Kan mijn blik moeilijk warm maken, is van plastic! ;-)) Hoef dus niet tot morgen te wachten om mondkapje te kopen. Voor mij extra meegenomen.

jo
door jozu - Feb 5, 2012 om 16:09
72 Antwoorden / 2 Vragen

Kwik deeltjes er in, ik kan niets ontdekken op het doosje over deze stof.

Ik had een Philips 11 Watt licht 60Watt 8 years garantie type genie ww827
e27 es 8000h
Helaas ging deze binnen een half jaar kapot, en weinig gebruikt,en bij het er uit draaien verbrandde ik mijn vingers zo heet werd het.......
Ik weet zeker dat er brand zou ontstaan ,als ik de stroom niet had afgesloten.
Hoe veilig zijn ze eigenlijk ?
Ik zou toch wat meer informatie op het doosje willen,of een goede bijsluiter.

gabriele
door gabriele - Feb 6, 2012 om 13:48
107 Antwoorden / 2 Vragen

ja het moet niet gekker gaan wordenin wat voor een wereld leven we eigenlijk? gewone lampen weg en nu deze giftlampen er voor in de plaats!!! en langer meegaan ?? fabeltje ze gaan niet langer mee dus ,dus ben je altijd duurder uit!!! en ik ga echt niet met mondkapje etc want heb dat niet eens in huis gewoon op vegen en hup vuilbak inje betaalt je groen en gel in je tuin staan 3 grote lelijke bakken op mijn grond dus en daar moet ik dan ook nog voor betalen ook !! en dan allerlei zaken wat wel en wat niet mag ,dan moeten ze maar mondkapjes bij de lampen leveren in stofzuiger doe ik het niet gaat de zak stuk en dan ben ik nog verder van huis dus gaan ze deze dingen ook op school leren ?????

ke
door kessel45 - Feb 6, 2012 om 14:05
75 Antwoorden / 45 Vragen

[quote=wong schreef op maandag 6 feb 2012, 13:53]Ik geloof dat Kassa deze rubriek beter op kan heffen. Je zit gewoon met kromme tenen te lezen over de baarlijk nonsens die wordt verkondigd door zogenaamde 'would be' deskundigen. Bijv. dat kwik niet vluchtig is, maar een vaste stof. Hoe verzinnen ze het. Laat ze desnoods maar eerst even googlen voordat ze wat aan internet toevertrouwen. Dat zou anderen een hoop ergernis besparen. :-((

Mijnheer Wong, U heeft volkomen gelijk. Ik krijg vele reacties binnen maar er zijn er maar weinig waar ik iets mee kan. Ga u dan ook een topantwoord geven.
Ik vraag deskundig advies en als men dat niet heeft of iets niet zeker weet, hoeft men van mij niet te regeren.

gabriele
door gabriele - Feb 6, 2012 om 14:05
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ongedierte
HooikoortsReuzenberenklauwZwemwaterGezondheidslijn
Neem contact op
010 - 433 99 66 Kwik en spaarlampen
Iedere spaarlamp bevat een klein beetje kwik. Dit is nodig om de lamp goed te laten werken. Kwik is erg giftig. Daarom moet u de resten van een gebroken lamp heel goed opruimen.

Wat moet u niet doen als een lamp breekt?
U mag niet stofzuigen. Wanneer u toch de stofzuiger hebt gebruikt dan moet u deze als chemisch afval wegbrengen en een nieuwe stofzuiger aanschaffen
het verhaal is nog veel langer maar deze van de stofzuiger vind ik heel zorgelijk en dan wordt zo een lampje wel heel erg duur vinden jullie ook niet???????

wong
door wong - Feb 6, 2012 om 14:05
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof dat Kassa deze rubriek beter op kan heffen. Je zit gewoon met kromme tenen te lezen over de baarlijk nonsens die wordt verkondigd door zogenaamde 'would be' deskundigen. Bijv. dat kwik niet vluchtig is, maar een vaste stof. Hoe verzinnen ze het. Laat ze desnoods maar eerst even googlen voordat ze wat aan internet toevertrouwen. Dat zou anderen een hoop ergernis besparen. :-((

eva369
door eva369 - Feb 6, 2012 om 14:07
308 Antwoorden / 2 Vragen

je gaat ergens dood aan, die eventuele kwik uit een spaarlamp zal het niet veel versnellen.

ko
door kokkie l - Feb 6, 2012 om 14:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kessel 45 en andere spaarlampgebruikers.
Hierbij mijn bijdrage aan de diskussie.
Vrijdagavond 4 januari 2008 zat ik naar het nieuws van BBC te kijken.
Daarin werd gewezen op kwik in spaarlampen en de risico’s.
Ik heb toen een mail gestuurd naar Diederik Samson, en dit was zijn antwoord:

maandag 7 januari 2008 22:57 Beste L,
Het klopt dat er in spaarlampen kwik zit. Maar de door jou beschreven procedure is echt niet nodig als de lamp gewoon stuk is (het niet meer doet). Slechts wanneer de lamp volledig aan diggelen zou zijn, kun je dit overwegen – als je geen enkel chemisch risico wilt lopen. Maar een dergelijke opstelling maakt een gewoon huishouden erg lastig: dan moet je soortgelijke procedures ook bij heel veel gewone schoonmaakwerkzaamheden ondernemen. Het enige dat echt klopt is dat de lamp bij het chemisch afval moet, dat geldt ook voor TL-balken overigens. En dat staat ook op de verpakking. Dat zorgt dan meteen voor de recycling van het kwik; een stuk milieuvriendelijker dan de kwikuitstoot die gewone lampen veroorzaken: die hebben namelijk veel meer stroom nodig en bij de stroomopwekking door centrales veel kwik de lucht in.
Met vriendelijke groet, Diederik Samsom

hi
door hipppo - Feb 6, 2012 om 14:31
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gabriele schreef op maandag 6 feb 2012, 14:05]

Wat moet u niet doen als een lamp breekt?
U mag niet stofzuigen. Wanneer u toch de stofzuiger hebt gebruikt dan moet u deze als chemisch afval wegbrengen en een nieuwe stofzuiger aanschaffen
het verhaal is nog veel langer maar deze van de stofzuiger vind ik heel zorgelijk en dan wordt zo een lampje wel heel erg duur vinden jullie ook niet???????

Niet de hele stofzuiger maar slechts de stofzuigerzak moet als chemisch afval beschouwd en behandeld worden.......

traporgel
door traporgel - Feb 6, 2012 om 14:45
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gabriele schreef op maandag 6 feb 2012, 14:05] Wanneer u toch de stofzuiger hebt gebruikt dan moet u deze als chemisch afval wegbrengen en een nieuwe stofzuiger aanschaffen[...]

Eigenlijk weet ik het al jarenlang, maar heb het verzwegen. Philips maakt bewust spaarlampen zo dat ze altijd uit elkaar spatten als ze aanstaan, nooit als ze ijskoud zijn.

De diepere bedoeling is uiteraard dat u 2 keer per jaar een nieuwe Philips Stofzuiger moet kopen.

[Alleen reageren als u dit verhaaltje gelooft. ;=p]

1paul
door 1paul - Feb 6, 2012 om 14:49
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Zit niet alleen kwik in maar ook fosfor, ook dit is niet ongevaarlijk...

Een kapotte lamp altijd met zorg behandelen en zo min mogelijk laten stuiven als het even kan ook opzuigen is uit den boze in ieder geval eerst zoveel als mogelijk opvegen en dan nog het liefst met een mondkapje voor...

Dat s hoe het idealiter zou moeten in de praktijk word dit echter nagenoeg nooit gedaan...

Kapotte spaarlamp moet dan ook behandeld worden als chemisch afval...

po
door postil - Feb 6, 2012 om 15:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mensen, dit alles lezende, ik ga over op iets moderns nl. GASVERLICHTING, ik wil alle kwikellende niet in mijn huis hebben. We hebben niet voor niks Slochteren!

zoekster
door zoekster - Feb 6, 2012 om 15:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben bezig mijn spaarlampen te vervangen door led, gewoon weer warm licht, de lampen gaan heel lang mee en zijn nog energiezuiniger dan spaarlampen. Ook kun je ze rustig in de vuilisbak weggooienen hoef je geen gebruik te maken van de chemische afvalbak.
Ben altijd al tegen die gifdingen (spaarlampen) geweest, ook al zweerden milieuliefhebbers (!) erbij. Gelukkig is er een alternatief. Ledlicht.
Helaas hebben ze nog niet alle lichtsterkten, maar dat is een kwestie van tijd, neem ik aan, en hopelijk worden ze op termijn ook wat goedkoper.

ma
door marly18 - Feb 6, 2012 om 15:55
27 Antwoorden / 0 Vragen

De Belgische consumentenbond heeft laten onderzoeken hoe schadelijk kwik in spaarlampen is. Daaruit blijkt dat er maar heel weinig kwik wordt gebruikt in spaarlampen: geen enkele spaarlamp bleek ook maar in de verste verte de wettelijk bepaalde maximumhoeveelheid van 5 mg te overschrijden. Dat is zo weinig dat het geen kwaad kan als er eens een lamp breekt in je omgeving.
Opruimen met veger en blik of de stofzuiger is dus geen probleem.

ma
door marly18 - Feb 6, 2012 om 15:58
27 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens klopt het dat in LED-lampen helemaal geen kwik zit. Ikea verkoopt ze (i.e. ledlampen met een gewone fitting) tegenwoordig ook, voor maar 7 euro per stuk! Ze zijn niet zo fel (zo'n 200 lumen), maar voldoende voor bijvoorbeeld het toilet of de kelder. Twee stuks zijn genoeg voor de slaapkamer.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2012 om 18:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

WONG,

een betere schuilnaam voor u zou wrong zijn (voor wie het niet weet : dat is engels)
Met kromme tenen zit ik uw onzinverhaal te lezen.
(Zoals u zelf schrijft)
Waar iemand die totaal geen verstand heeft van chemie het stempel topantwoord op drukt.
U bent zelf een "would be" deskundige.
Noem een ander niet zo.
Kwik is helemaal niet vluchtig, zoals u stelt.
Kwik is een vloeibaar metaal.
In de chemie wordt een stof vluchtig genoemd als deze uit zichzelf verdampt bij kamertemperatuur.
Bv water, benzine, vloeibare gassen, alcohol.
En kwik moet je eerst verhitten voordat het damp afgeeft.
Dus is kwik een vaste stof.
Zoals u zelf al schrijft : even Googleloeren.
Dat zou anderen een hoop ergernis besparen.
(Zoals u zelf schrijft)

Dat geldt ook voor TS, dan kon TS kiezen uit honderden correcte antwoorden.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=wong schreef op maandag 6 feb 2012, 13:53: Ik geloof dat Kassa deze rubriek beter op kan heffen. Je zit gewoon met kromme tenen te lezen over de baarlijk nonsens die wordt verkondigd door zogenaamde 'would be' deskundigen. Bijv. dat kwik niet vluchtig is, maar een vaste stof. Hoe verzinnen ze het. Laat ze desnoods maar eerst even googlen voordat ze wat aan internet toevertrouwen. Dat zou anderen een hoop ergernis besparen. :-((

wong
door wong - Feb 6, 2012 om 18:40
33 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wimmi20,
Op uw ongenuanceerd betoog past eigenlijk maar 1 antwoord:

Stultorum infinitus numerus est (het aantal dwazen is oneindig)

Verder zal ik er geen woorden aan vuil maken.

hi
door hipppo - Feb 6, 2012 om 19:03
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wong schreef op maandag 6 feb 2012, 13:53]Ik geloof dat Kassa deze rubriek beter op kan heffen. Je zit gewoon met kromme tenen te lezen over de baarlijk nonsens die wordt verkondigd door zogenaamde 'would be' deskundigen. Bijv. dat kwik niet vluchtig is, maar een vaste stof. Hoe verzinnen ze het. Laat ze desnoods maar eerst even googlen voordat ze wat aan internet toevertrouwen. Dat zou anderen een hoop ergernis besparen. :-((

Wong zou er goed aan doen zijn bijdrage eerst nog eens goed na te lezen alvorens deze op het forum te zetten. Zogenaamde 'would be' deskundigen is een formulering die de vraag oproept wat Wong nu eigenlijk echt bedoelde: zogenaamde OF 'would be' deskundigen. Beetje dubbelop a.h.w.
Doet me denken aan wat een verzekeringsjurist ooit in een aan mij gerichte brief schreef: gederfd inkomensverlies.
Kwik is overigens niet vluchtig en evenmin een vaste stof, althans bij kamertemperatuur. Het is een vloeibaar metaal.
Dus Wimmi en Wong hebben allebei een beetje (on)gelijk

poltol
door poltol - Feb 6, 2012 om 19:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

uit België

Vr.gr. poltol

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 19:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=poltol schreef op maandag 6 feb 2012, 19:25]Hallo,

uit België

Vr.gr. poltol

Nou, jij bent me een lekkertje. Dacht ik gisteren dat je goede oplossing aangaf (weet ik veel) kom je nu met dit verhaal. Als je een tijdje niks hoort (hondje) zal je wel blij zijn, toch!

diumenge
door diumenge - Feb 6, 2012 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Link voor de mensen die nog twijfelen.

an
door ankhor - Feb 6, 2012 om 19:55
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, kwik is giftig, wolfraam is trouwens ook niet zo best.
En als je nu lampen koopt wordt dat led, dus deze zijn ook op hun retour.
MAAR, als jullie vinden dat ze niet zo lang meegaan, dan geef ik jullie gelijk, en
ik weet dat het anders kan, mijn vader verhuisde net in de tijd dat die dingen begonnen, en besloot er een paar te kopen, destijds behoorlijk duur, maar hij was niet arm ;o)
Het waren van die oude modellen, je weet wel met zo'n hele jampot er nog omheen,
Ik heb er twee georven, waarvan er 1 na 23 jaar het begaf en de andere doet het nu nogsteeds, en altijd volop gebruikt(ik dacht dat het een SL9 was, maar ik hem niet uitschroeven om te kijken ;o) ) . Dus ze kunnen het dus wel, maar ja, dan verkoop ja natuurlijk te weinig. En ons systeem is erop gericht om te blijven verkopen. De nieuwe leds zouden dus ook 30 jaa meemoeten volgende de berichten, maar ik weet dat een gewone spaarlamp dit dus ook kan.

rhoek
door rhoek - Feb 6, 2012 om 21:23
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=poltol schreef op zondag 5 feb 2012, 13:41]
Verwissel je een kapotte, KOUDE spaarlamp, dan is er weinig aan de hand als die kapot valt. De kwik deeltjes zitten dan vast aan het glas.
Het kwik is dan niet vluchtig maar een vaste stof.

Ik neem aan dat je bedoeld 'vloeistof'... ;)

gabriele
door gabriele - Feb 6, 2012 om 21:31
107 Antwoorden / 2 Vragen

maarbij doen ze het hooguit 1 jaar ik gebruik ze dus al jaren nu een ledlamp.kijken hoe lang deze het doet

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2012 om 21:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hippo, Hippo toch,

In uw betoog kakelt u mij na : KWIK IS EEN VLOEIBAAR METAAL.
Dat schrijft u gewoon over van mijn betoog.
En er vlak onder schrijft u : Wimmi heeft een beetje (on)gelijk.
Als ik ongelijk heb : waarom schrijft u dan woordelijk mijn tekst over ?
En doet u of u het zelf heeft bedacht ?
Gekker moet het niet worden !

En voor meneer Wong : wat leuk dat u ook het Fries beheerst !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=hipppo schreef op maandag 6 feb 2012, 19:03:
=wong schreef op maandag 6 feb 2012, 13:53: Ik geloof dat Kassa deze rubriek beter op kan heffen. Je zit gewoon met kromme tenen te lezen over de baarlijk nonsens die wordt verkondigd door zogenaamde 'would be' deskundigen. Bijv. dat kwik niet vluchtig is, maar een vaste stof. Hoe verzinnen ze het. Laat ze desnoods maar eerst even googlen voordat ze wat aan internet toevertrouwen. Dat zou anderen een hoop ergernis besparen. :-((

Wong zou er goed aan doen zijn bijdrage eerst nog eens goed na te lezen alvorens deze op het forum te zetten. Zogenaamde 'would be' deskundigen is een formulering die de vraag oproept wat Wong nu eigenlijk echt bedoelde: zogenaamde OF 'would be' deskundigen. Beetje dubbelop a.h.w.
Doet me denken aan wat een verzekeringsjurist ooit in een aan mij gerichte brief schreef: gederfd inkomensverlies.
Kwik is overigens niet vluchtig en evenmin een vaste stof, althans bij kamertemperatuur. Het is een vloeibaar metaal.
Dus Wimmi en Wong hebben allebei een beetje (on)gelijk

hi
door hipppo - Feb 6, 2012 om 22:13
303 Antwoorden / 2 Vragen

Neen Wimmi,

Ik keek even op wikipedia en daar zag ik nergens dat kwik een vaste stof is, althans bij kamertemperatuur, terwijl Wimmi in zijn tekst dat wel beweerde. Een beetje ongelijk dus had Wimmi.

wong
door wong - Feb 6, 2012 om 22:31
33 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wimmi20,
Omissis iocis.
Volventibus annis aliquando et insanire iucundum est.

(Ale gekheid op een stokje. Naarmate de jaren verstrijken is dwaas doen ook soms aangenaam).

valerius-2
door valerius-2 - Feb 6, 2012 om 22:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn nu eenmaal verhalen in het omloop sommege mensen vinden het leuk om een ander op stang te jagen. Niet alleen met met dit geval maar er zijn nog steeds meer van die broodje aap verhalen.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2012 om 23:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb in mijn betoog beweerd dat kwik een vloeibaar metaal is.
En aangezien kwik scheikundig onder de zware metalen valt, valt het in de categorie vaste stoffen.
Dat, en niets anders heb ik beweerd.
Lezen is dus echt een kunst die niet iedereen beheerst.
Nog een weetje over kwik : bij min 38.37 graden celcius (een flink nachtvorstje) is kwik niet meer vloeibaar, dan is het onbeweegbaar metaal geworden.
Volgens Hippo is gesmolten ijzer dus opeens geen ijzer meer omdat het vloeibaar is.
Als ik dus beweer dat klei onder de vaste stoffen valt dan zegt Hippo dat het niet waar is, want je kunt het kneden.

En voor heer Wong : datare es niblogo con susperium da lucium !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++================

=hipppo schreef op maandag 6 feb 2012, 22:13: Neen Wimmi,

Ik keek even op wikipedia en daar zag ik nergens dat kwik een vaste stof is, althans bij kamertemperatuur, terwijl Wimmi in zijn tekst dat wel beweerde. Een beetje ongelijk dus had Wimmi.

hi
door hipppo - Feb 7, 2012 om 14:36
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 6 feb 2012, 18:18]WONG,

Dus is kwik een vaste stof.

-((

Wimmi20, goed lezen is inderdaad niet iedereen gegeven, daar heb je gelijk in. Maar wat te denken van lieden die niet (meer) weten wat ze zelf geschreven hebben of niet de moeite nemen om dat nog even te controleren?
Voorts schuif je mij een wijze vanm redeneren in de schoenen die uit mijn tekst nergens valt af te leiden, maar laat ik dat dan maar beschouwen als een voorbeeld van iemand die niet logisch kan redeneren.

poltol
door poltol - Feb 7, 2012 om 14:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=rhoek schreef op maandag 6 feb 2012, 21:23][quote=poltol schreef op zondag 5 feb 2012, 13:41]
Verwissel je een kapotte, KOUDE spaarlamp, dan is er weinig aan de hand als die kapot valt. De kwik deeltjes zitten dan vast aan het glas.
Het kwik is dan niet vluchtig maar een vaste stof.

Ik neem aan dat je bedoeld 'vloeistof'... ;)

Ja en nee, zie bovenstaande reacties.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Feb 7, 2012 om 15:00
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Voor hier mijn laatste [kwik] bijdrage.

voor wie het echt allemaal al weet is dit toch even handig om te lezen

Vr.gr. poltol

gabriele
door gabriele - Feb 7, 2012 om 15:05
107 Antwoorden / 2 Vragen

en dan vraag ik me toch af waarom deze lampen er zo doorgedrukt worden ?????

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2012 om 15:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gabriele schreef op dinsdag 7 feb 2012, 15:05]en dan vraag ik me toch af waarom deze lampen er zo doorgedrukt worden ?????

Liedje van Wim Sonneveld: Poen, poen, poen, poen, wat je........
De eerste spaarlampen waren onbetaalbaar en onverwoestbaar; de nieuwe generatie is betaalbaar en (bijna) zo snel kapot als de geliefde, mooie 100w gloeilamp.

sj
door sjaantje109 - Feb 27, 2012 om 13:13
52 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb dat mailtje ook gehad, en het is inderdaad erg afschrikwekkend. Ik had ook deze vraag willen stellen op het forum, maar er is dus al een hele discussie gaande, waar ik eerlijk gezegd niet echt veel wijzer van word.

Ik denk dat het inderdaad het beste is om de spaarlampen maar zoveel mogelijk "links" te laten liggen.......

ba
door bananenschil - Nov 21, 2012 om 15:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gisteren is er in de gang bij ons een koude spaarlamp gevallen. Alleen de buitenste laag was kapot wat bestond uit glas met wit poeder erop en deze heb ik opgezogen met de stofzuiger en daarna de vloer goed gedweild en nog eens met een natte doek schoon gemaakt.Ook heb ik een aantal kleine stukjes opgepakt met blote handen, waardoor er dan wit poeder aan m'n handen zat. Daarna heb ik de stofzuiger bak (we hebben een zakloze stofzuiger) leeg gegooid in de container. Nou zag ik dus net pas dat je deze deeltjes niet mag opzuigen met de stofzuiger. De stofzuiger heeft na het zuigen wel een hele tijd buiten gestaan en de achterdeur heeft een tijdje opgestaan. Ik wist helemaal niet dat deze lampen zo gevaarlijk zijn. Verder heb ik dus niet gelucht. Ik maak me best wel zorgen hierover aangezien we ook twee kinderen hebben. Ook stond er nog wat nat wasgoed in de keuken vlak bij de gevallen spaarlamp, deze heb ik wat nagekeken maar zag zo geen stukjes glas van de lamp, maar heb deze wel in de droger gedaan.Wist dus helemaal niet dat het zo gevaarlijk was, zoals ik op veel sites zie, of maken die je alleen maar bang? Graag zou ik hier een antwoord op hebben. Alvast heel erg bedankt!

wong
door wong - Nov 21, 2012 om 15:26
33 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bananenschil,
Ik heb hieronder een link bijgevoegd over het opruimen van kapotte spaarlampen. Lees het maar eens door.

Wong

http://www.lichtassociatie.nl/wp-content/uploads/2012/10/Richtlijnen-RIVM-Opruimen-kapotte-spaarlamp4.pdf

tdehond
door tdehond - Nov 22, 2012 om 09:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 5 feb 2012, 13:03]Heb de verwijzing van diumenge gelezen doch één ding is me dan niet duidelijk: hoe ruim je dan, zonder stofzuiger, het glas en vrijgekomen kwikdeeltjes op? Handschoenen en mondkapje? En waar laat je het in de tussentijd als (bij ons de chemo-kar) nog niet langs is gekomen?
De chemo kar komt in mijn woonplaats niet meer langs. :(