lo
door loenie Jan 29, 2008 om 20:39
Huishouden & energie

Valse parkiet

Hallo,

Onze parkiet (plm 3 jaar) is bij ons gekomen toen hij een paar weken oud was en hebben hem redelijk handtam kunnen maken. Aanraken heeft 'ie altijd een hekel aan gehad. Wel kwam 'ie vaak uit z'n kooi, vloog even rond en landde vervolgens op je schouder of kwam gezellig bij je op de tafel zitten. Een paar maanden geleden is zijn gedrag veranderd. Hij kwam zoals gewoonlijk op je schouder zitten, maar in een keer vloog 'ie je aan, recht in het gezicht. Ondanks onze pogingen om het weer te proberen door de parkiet vrij te laten vliegen, komen we hier weer snel op terug doordat hij een van ons weer in het gezicht aangevallen heeft.

Vraag: waar kan dit gedrag door veroorzaakt worden, is er iets tegen te doen?

Alvast bedankt voor de reactie.

7532 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Loenie

Is dat nu? Nieuwe variatie op de Birds? Heb ook zo'n gare parkiet! Nee hoor, heel lief maar wil ook niet bij je zitten. Wel hele dag eruit! En als ie 't zat is, zoekt hij zelf zijn huis weer op. Lekker makkelijk.

Maar nu 't probleem van uw Pietje. Pietje ligt in de stress lijkt mij. Is ie gepest? En dat aanvallen? Doet hij dat altijd bij dezelfde persoon? Klinkt misschien raar. Maar ik ken een geval van voorkeur! Dat Pietje is gek op mannen. Als een vrouw zich met hem bemoeid, wordt hij ook agressief.

Vreemde zaak, maar zal hem toch maar zo nu en dan uit zijn kooi laten. Wie weet lost het vanzelf weer op. En is hij tijdelijk even 'out of order'.

m.vr.gr. Kiran

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft uw parkietje een spiegeltje in zijn kooitje hangen? zo ja haal dat er maar even uit zodat hij zichzelf even niet kan zien en koesteren, verder denk ik toch dat hij ergens van is geschrokken want dat hij daarvan een tik heeft gekregen, een vogel kan niet zonder rede van de ene op de andere minuut veranderen in een monstertje, Wat ook niet echt prettig voor een vogel is is dat de kooi hangt, beter is de kooi ergens op te zeggen en dan wel op een goede hoogte dat u op hem neerkijkt en niet andersom. Probeer hem toch zo lief mogelijk te blijven benaderen en zoek uit wat hij echt lekker vindt en probeer hem daarmee te paaien om weer rustig en lief te worden.  Succes

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor soort parkiet is het? En is het een mannetje of een vrouwtje?

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heb ik zelf eens mee gemaakt omdat ik in de vakantie de Parkiet van school te verzorgen kreeg.
Hij was hartstikke vals, en toen heb er een lieve tamme Parkiet bijgezet en na een paar dagen ging het steeds beter en was heel erg mak geworden.

Het is misschien dat hij zich alleen voelt.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een probleem waar een deskundige naar moet kijken.
Op dit gebied is in Nederland dr. J. Hooimeiijer in Meppel DE
specialist.
Hier is de Website: http://www.kliniekvoorvogels.nl/
Ik ben ooit bij een lezing van deze man geweest en was zeer onder de
indruk. Hij kent de psyche van kakatoes, papegaaien en kleinere vogels
als geen ander.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, een dier gaat zich vooral hechten aan de persoon die hem verzorgt, kooi schoonmaken, eten geven enz. Als er geen spiegeltje in de kooi hangt, kan hij de verzorger gaan zien als zijn partner. De andere aanwezigen kunnen dan aangezien en behandeld worden als vijanden. Dat dit pas na 3 jaar gebeurt is niet zo vreemd omdat een relatie nu eenmaal moet groeien. Dat hij wel op de schouder gaat zitten komt door het enorme verschil in grootte, de parkiet ziet die schouder niet als onderdeel van het bekende gezicht, maar als een zitplaats. Een parkiet is maar een klein vogeltje terwijl een mens vele malen groter is. Oplossing??? Misschien moet een andere aanwezige een tijdje de parkiet helemaal verzorgen en de huidige verzorger voorlopig uit de buurt van de parkiet blijven. De parkiet kan zo ontwennen en aan de ander wennen. Als hij weer normaal gaat doen, dan beide de verzorging doen. Of een nieuwe parkiet erbij zetten.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze parkiet komt ook op onze schouders zitten. Mijn vrouw bijt hij in de oren, mij niet. Hij heeft het een paar keer gedaan en heb hem toen een paar verantwoorde tikjes tegen zijn snavel gegeven. Hetzelfde met pikken in de vingers. Ik wordt niet meer gepikt, mijn vrouw wel. Ik heb hem echt niet pijn gedaan hoor want hij zit meer bij mij dan bij mijn vrouw. Je moet zeker niet laten blijken dat je bang bent.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk je hem soms vaak recht in de ogen? Er was een aap in een dierentuin welke een vrouw aanviel omdat die vrouw de aap vaak aankeek.

Grapje natuurlijk, een mens veranderd een dier veranderd en een vogel is ook een dier en aan veranderingen onderhevig. Nog een parkiet erbij doen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet ik...
Ik wil niet alleen in een kooi...

Maar of zomaar een partner gewenst is?
Het zou kunnen maar ook oorlog kunnen worden!
Pleur op, mijn kooi is ook mogelijk en ik weet dat deskundige vaker foutjes maakte en in plaats van een paartje een Homo Of Lesbo relatie probeerde omdat het lastig zichtbaar is....

Niet elke vogel houd evenveel van mensen als andersom, en deze maffe Pinguïn kreeg hier dus ook veel niet zo leuke berichten maar bleef toch ook doorgaan, ik denk soms als dier en omdat je het dan anders benaderde....
Hoe maak je mensen die jou gepiep duidelijk dat er iets is dat jij niet wil?
Als je een slapende vogel via op de kooi rammen met veel lawaai wakker maakte of radio urenlang te hard zodat je mij niet kunt horen?
Vogels willen stilte en zelf ook wel eens iets zeggen...
Denk eens als deze parkiet en respecteer zijn gedrag en mogelijk heden.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit lijkt erg moeilijk te zijn om hem dat af te leren. En toch is er een mogelijkheid daar snel verandering in aan te brengen. Ik weet natuurlijk niet wat u voor ramen heeft. Als u van die ouderwetse schuiframen heb, tilt u het raam aan de handgrepen zo hoog mogelijk op en geef uw pietje de kans eens iemand buiten het raam z'n kunstjes te laten beproeven. Met openslaande ramen is het anders. Met de kruk kan je de ramen ontgrendelen waarna ze ook geopend kunnen worden. U zal zien beste mevrouw dat uw vogeltje dit alles best waardeerd en u NOOIT meer zal pikken. Veel succes.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Loenie, ik heb al heel wat jaren parkieten, maar dit heb ik nog niet mee gemaakt, ik zou er ook zo 1, 2, 3, geen antwoord op hebben, maar al je wil, wil ik je berichtje wel doorsturen naar de parkieten groepen waar ik lid van ben? je weet maar nooit, als je me privè een mailtje stuurt met je mailadres, dan zal ik je mailtje doorsturen, groetjes Elly ;-), je kan mij bereiken op: [verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slecht nieuws voor u: een parkiet, ongeacht het soort, is een sociaal dier dat (veel) gezelschap nodig heeft om geestelijk gezond te blijven. Zeker een grasparkiet is daarbij ook nog eens een koloniebroeder. Na al die jaren, letterlijk wezensvreemd, alleen te zijn gehouden zullen nu de geslachtshormonen op volle kracht door het lijfje gieren en is het dier geheel gek. Dat klinkt hard maar is wel waar. Hoogstwaarschijnlijk wordt een natuurlijke partner ook niet meer geaccepteerd omdat hij/zij niet weet wat dat voor beest is! Alles dus het directe gevolg van het solitair houden voor uw genoegen. Ramen open zetten leidt zonder enige twijfel ook tot een ellendige dood omdat aanpassing niet meer zal gaan. Daarvoor is het dier te oud. Dus 3 mogelijkheden: afmaken, of in een grote kooi houden zonder uitvlucht, of huidige situatie accepteren (u hebt die tenslotte zelf veroorzaakt).
En nooit, dus nooit, meer een parkiet of andere kromsnavel tot levenslange eenzame opsluiting veroordelen! Maar doet u dat toch dan bent u wel verantwoordelijk voor de gevolgen, zelfs als dat het doden om erger te voorkomen betekent.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

een parkiet is nooit uit zich zelf vals, er is zeer zeker iets gebeurd waardoor hij zo reageerd. Probeer daar achter te komen, mischien is de kooi verplaatst, nieuwe huisraad aangeschaft,..

Ga op googenle en zoek naar een parkieten forum en vraag daar de oplossing om je parkiet weer aangenaam gedrag te laten vertonen

veel succes

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb voor u eén goede raad. Voer uw parkiet gedurende een paar dagen achterelkaar alleen uit úw hand. Dus voer op uw hand doen en de parkiet alleen uit úw hand laten eten. Wel voldoende water neerzetten de hele dag. Geef de parkiet per keer net zoveel als hij dan wil eten en dan een paar keer per dag maar niet te vaak. Houd hem maar een beetje van u afhankelijk. Dus géén voer in de kooi achterlaten.

veel succes

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ zeevisje

Ik heb nog nooit zoiets achterlijks gehoord! Zit u hier alleen maar om de boel op te ruien! Leuk voor de vragensteller. Moet die ook in de stress?

Ik heb over een tijdsbestek van 25 jaren, verschillende parkieten gehad. Allemaal solitair!! Leeftijd van dood gaan varieerde van 8 tot zelfs 13 jaar! Dus afmaken? U bent echt een dierenliefhebber!

@ Loenie: trek je hier niets van aan. Je beestje is gestresst, door gepest, angst ....misschien ergens heel erg van geschrokken. Geduld en het komt vast weer goed. Laat je niks door deze negatieveling aanpraten! Probeer wat normale tips hier gegeven, te gebruiken ....

@jvdorst: ben het helemaal met u eens, redaktie mag verwijderen!

Wat een achterlijke idioterie!!!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeevisje is de enige die zinnig antwoord geeft: uw parkiet is niet vals, maar vertoont gewoon territoriumgedrag - zijn hormonen spelen op. Ik wil wedden dat het diertje een mannetje is, en omdat hij alleen is beschouwt hij een van u beiden als zijn substituut-partner, maar de ander als indringer. En die indringer wordt verjaagd, of aangevallen en gepikt (zie het verhaal van een van de antwoordgevers). Oplossing: 1) laat de hormonen gewoon uitrazen en laat de "indringer" voorlopig uit de buurt van zijn denkbeeldig nestje blijven; of 2) kortwieken (door een dierenarts als u het zelf niet kunt), zodat hij een groot deel zijn energie in het vliegen moet stoppen en de rangorde in uw huis wordt hersteld. De gekortwiekte pennen groeien in een paar weken weer aan, hoor, en hij heeft nergens last van.

Zeevisje heeft verder groot gelijk als hij zegt dat kromsnavels groepsdieren zijn en NIET in hun eentje moeten worden gehouden. De briefschrijvers die zeggen dat zij wel jarenlang één vogel probleemloos in een kooitje hebben gehad, zien niet dat dit solitaire diertje zijn baas of bazin of een speeltje in zijn kooi als substituut uitkiest. Mijn advies daarom: laat dit mannetje uitrazen en koop dan een parkiet erbij (niet bij een dierenwinkel, ga naar een goede kweker of een site, bijv. www.grasparkiet.com) en hoop dat uw vogel de nieuweling accepteert. Is het een popje? Dan is er kans op eieren, met alle consequenties van dien. Is het een mannetje? Dan is er kans op knokken in het begin. Maar er is ook kans dat ze de beste maatjes worden.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zee visje
afmaken, of in een grote kooi houden zonder uitvlucht,

U houd vast heel veel van dieren,maar denk persoonlijk dat u in een verkeerde tijd bent geboren.

Een partner voor het beestje lijkt mij de oplossing,heb geen vogels maar grote honden,misschien wat om ze op u af te sturen zeg je zoiets nooit meer.
Vriendelijke groet,
A.F.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - May 14, 2008 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

martin gaus??