qu
door question_1 Jun 17, 2006 om 20:32
Huishouden & energie

Vogelnesten in de dakgoot

Goedenavond, ik heb sinds een aantal maanden, weken 2 vogelnesten in de dakgoot. Ik wil ze verwijderen want die vogels laten een hoop poep op mijn huis achter. Maar ik wil ze niet eerder verwijderen voordat de vogels uitgevlogen zijn. Weet iemand wanneer dat ongeveer is?

25013 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 17, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ze het beste na de zomer verwijderen, dan zijn de jongen zeker uitgevlogen, en heb je in de herfst weer schone goot die het regenwater weer makkelijk af kan voeren.
Zodra ze uitgevlogen zijn is de overlast van poep ook voorbij.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2006 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ik weet niet welke vogel er bij jou nesteld, maar ik vond dit;

Broedseizoen
Niet elke vogel broedt in de meimaand. Sommige vogelsoorten, zoals de blauwe reiger en de bosuil, beginnen al in februari te broeden en bepaalde (zang) vogels broeden nog in augustus. De meeste vogels in dorpen, steden en bossen broeden echter ongeveer tussen 15 maart en 15 juli. Moerasvogels en andere watervogels broeden meestal tussen 1 april en 15 augustus.

Kijk anders nog even rond op deze site;

http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=967

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal is het de huismus die nestelt in dakgoten en onder de dakpannen.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 02:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

beverburcht.

Je hebt  gelijk- ws betreft het de huismus- maar eh... volgens onderzoek neemt hun aantal schrikbarend af.Questionwees blij dat dat ze bij jou nog nestelen. Hun "poep" regent er in de winter of tijdens een stortbui echt wel af..

Wat wil je een "poepvrije" gevel of een toekomst zonder onze mus...?? kennelijk hebben zij het door ons veranderd patroon van leven: tafelkleden niet meer buiten uitschudden, geen broodkruimels meer etc. al zo moeilijk dat ze eigenlijk niet meer kunnen overleven.

Op een goede  dag kennen onze kinderen misschien alleen nog maar een 'robot' vogeltje i.p.v. de huismus...

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 08:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Stacey, het is een nest van de huismus en een nest van de zwaluw. Bedankt voor de link ik ga het even op mijn gemak doorlezen. Ik wil de nesten niet eerder verwijderen dan dat het kan voor de vogels

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt het is een nest van de huismus en een nest van de zwaluw.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Polletje, nee hun poep regent dus niet af. De dakgoot zit nu bijna verstopt en ze poepen langs de dakgoot heen zodat de hele bovenkant van mijn huis eronder zit. Verder zitten die nesten boven mijn terras zodat ook mijn stoelen,kussens, parasol eronder zitten. Verder zitten de nesten precies boven het kamertje van mijn zoon die regelmatig om 4.30 wakker wordt van het gekwetter. Die nesten gaan echt weg. De vogels zoeken maar een ander onderkomen.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet het de komende tijd even in de gaten houden wat er nu in het nest zit.

De vogels beginnen in het voorjaar een nest te bouwen dat duurt, naar gelang ze materiaal kunnen vinden, een weekje daarna leggen ze een aantal dagen een eitje en dan begint het echte broeden pas. Kan eventjes meer dan 2 weken duren voordat de eitjes uitkomen en als de jongen gaan mee vliegen ben je weer een week of 3 verder. Voor de nacht komen ze nog een tijdje terug en daarna zijn het of de ouders of de jongen die er in blijven wonen.

Het zelfde nest kan dus zowel door de ouders of door deze (in het zelfde jaar dat ze geboren zijn) jongen wederom gebruikt worden voor een nieuw nest met jongen.

Zijn ze eenmaal groot en eten ze zelf dan kan je het nest zonder problemen opruimen, ze vinden wel weer een nieuwe geschikte plek.

Dus even aankijken en op het juiste moment weghalen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Question,

Momenteel zie ik in mijn tuin nog maar weinig mussen die hun jongen voeden (eten in de bek stoppen). Dus... de jongen kunnen nu kennelijk voorzichzelf zorgen...

Sorry zwaluwen nestelen hier niet, dus heb ik geen ervaring mee..

Het is prachtig weer, dus klim op de ladder en maak je dakgoot schoon...! Ws. overleven jouw vogels het nu ook wel zonder nest en ben jij van de narigheid af!

Voor af-en-toe (dagelijks): "een natte boterham in stukjes" in je tuin gooien zullen zij je zeker dankbaar zijn..! Maar eh.. als je hier eenmaal aan begint zullen ze je wel dagelijks opwachten...het zijn nu immers "jouw mussen"!!  Bij jou horen ze nu..! Er geen zin in hebben..?  Gewoon vergeten die overlastbezorgers, hopen dat ze elders kans zien te overleven!

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van de mussen zul je (behalve getjilp) amper last hebben. Het nest kan eind van de zomer weggehaald worden (zit waarschijnlijk onder een dakpan?) Van een zwaluwnest heb je waarschijnlijk meer overlast in die zin dat ze de boel versmeren. Door een plank horizontaal een stukje onder het nest te bevestigen zal die de meeste poep opvangen en blijft de muur schoon. De jongen hangen nl. hun gat over het randje om te poepen.

Persoonlijk zou ik heel erg in mijn nopjes zijn met een zwaluwnest bij huis.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ach laat die beesten toch lekker zitten,waarom niet een vogeldakpan,die beesten hebben toch al zo,n weinig ruimte je ziet tegenwoordig geen boom meer in de tuin.het is allemaal tegels.dus die vogels gaan toch een nest zoekke,stuur ze anders maar naar mij toe ik vind het niet erg als dr een beetje poep op de daken zit een goeie renbui en het is weg dus waar maak je je druk om.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal, gister met gevaar voor eigen leven de nesten verwijderd. Er zaten inderdaad geen kleine vogeltjes meer in.  Vervolgens gaas over de gehele dakgoot gespannen. 1 mus was er niet blij mee want die heeft me zeer venijnig in mijn oor gepikt. Aangezien ik stond te wiebelen op een ladder was het moeilijk om de vogel af te weren. Enfin, de nesten zijn weg, de dakgoot en de gevel zijn weer schoon. Bedankt voor de adviezen en het meedenken. Top!

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het uitvliegen is al gesproken.

Om bladeren tegen de houden in de goot, zou u in de dakgoot een gootdrain kunnen aanbrengen. Dit is halfrond en flexibel. Ze zijn te koop in lengtes van 3 meter.

Deze weerhouden ook grotendeels dat vogels zich gaan nestelen in of net boven de goot (onder de dakpannen).

Zie: Gootdrain

Gr. Hutch