Wi
door Willy.Greveling Jul 26, 2017 om 12:27
Huishouden & energie

Wat kost een goede water ontharder

Wat mag een goede  water ontharder kosten en wat bespaard mij dat.

68425 28 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 26, 2017 om 12:35
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Willy Greveling ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.waterontharder-expert.nl/prijs-waterontharder

https://www.10beste.com/beste-waterontharder/

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2017 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u wel zeker dat u een waterontharder nodig hebt? In het overgrote deel van Nederland is het water niet te hard. En waarop denkt u dan te kunnen besparen?

kv
door kvjapio - Jul 26, 2017 om 12:43
281 Antwoorden / Vragen

Dat hangt van het doel af waarvoor u hem gebruikt. Voor de koffie of thee volstaat een kan die het water filtert. Die kost ongeveer twee tientjes.
Maar volgens mij is het vooral gevoel - dat natuurlijk niet in geld is uit te drukken. Wij hebben zeer goed water in Nederland. Ik schijn in een gebied te wonen met redelijk hard water, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt.

Cookies
door Cookies - Jul 26, 2017 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Veel te veel en n.m.m. weggegooid geld.

Wat kost een goede water ontharder

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2017 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier ook nog wat aan ter informatie?

https://www.aquacell-waterontharder.nl/waterhardheid

gerbera
door gerbera - Jul 26, 2017 om 16:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

1- Wat mag een goede  water ontharder kosten
2- en wat bespaard mij dat.

1- Maar net wat u er voor over heeft, maar altijd te veel.
2- Totaal niets, u blijft net zoveel water gebruiken als altijd.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 28, 2017 om 11:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera, de verkopers claimen dat je wasmachine bijvoorbeeld langer meegaat. Dat is een besparing dit geldt ook voor een vaatwasser, CV installatie enz.

gerbera
door gerbera Jul 28, 2017 om 11:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@diewilik, dat roepen ze met Calgon ook, merk daar echter niets van. Het is dus pure onzin en geldverspilling.

panter22
door panter22 - Jul 26, 2017 om 19:44
6599 Antwoorden / Vragen

Besparen doe je waarschijnlijk niet. Het is een duur apparaat wat stroom en onderhoud nodig heeft.
https://waterontharderkiezen.nl/hoe-werkt-een-waterontharder

pi
door pieterhen Jul 28, 2017 om 11:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je bespaart wel degelijk. Je bent maar weinig zeeppoeders nodig. Evenals vaatwastabletten, verleden tijd. Een heel klein beetje poeder. Het water is lekkerder. Geen jeuk meer. Die van ons gaat niet op stroom. Staat in de meterkast.  Nooit meer ontkalken. Echt een aanrader.

panter22
door panter22 Jul 28, 2017 om 12:46
6599 Antwoorden / Vragen

En het apparaat kost niets? Het onderhoud ook niet?
Je moet je ook de investering meerekenen.
Vaatwastabletten kosten bijna niets en een wasmiddel is vaak 2 halen 1 betalen.
Dat het lekkerder water is, kan een argument zijn om het apparaat aan te schaffen.

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterhen.
De meeste mensen gebruiken sowieso veel te veel zeeppoeder. Gooi eens een hand soda bij uw was. Is het water nog veel zachter.

En de meeste afwasmachines kunnen met een half tablet toe.

En hebt u dat water al eens blind geproeft?

karelstromph
door karelstromph - Jul 28, 2017 om 11:12
95 Antwoorden / 5 Vragen

Voor zover ik weet is in NL vrijwel overal "zacht"- water. De reclames voor ontharder is puur voor de handel.

ji
door jingle - Jul 28, 2017 om 11:33
36 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard bespaar je wel...

Je gebruikt minder zeep en je apparatuur gaat langer mee.. (tenminste als het om kalk gaat) Een motor die doorbrand is natuurlijk een ander verhaal...
Verder minder onderhoud van bepaalde apparatuur immers kalk wat er niet komt hoeft niet weggehaald te worden of stoort niet in functioneren.

Laatst hier een badkamer vernieuwd en de WC-pot gaf 1 cm kalk (na 20 jaar) en zelfs deze kalk verdwijnt als je onthard water gebruikt..

Aan de andere kant gebruik je onthardingszout wat je toch al gauw een 10 euro p/j kost (50kg).
Maar als je je wasmachine een paar jaar langer kunt gebruiken dan streept zich dat tegen elkaar weg..

Ik zoek eigenlijk nog een manier om het onthardingszout te hergruiken.
Zijn er hier verder mensen die met de Kinetico 2200cc ervaring hebben??

mo
door motorman - Jul 28, 2017 om 11:37
18 Antwoorden / 1 Vragen

Het is duidelijk dat de meeste antwoorden zijn van zij die in gebieden wonen die goed drinkwater hebben.
maar als je in delen van Overijssel woont is het een ramp.
wij wonen b.v. In Deventer daar zit heel veel kalk in het water na elke douche moet je alles droog maken want de kalk aanslag zie je gelijk.
het ergste is b.v. De apparatuur deze zijn veel sneller kapot dus daar zou je met een waterontharder je geld al terug verdienen.
thermostaat kranen zijn in de regel binnen 2 jaar aan vervanging toe.
dus niet overal in Nederland hebben wij goed water

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2017 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het water in Deventer is nauwelijks harder dan in Rotterdam of Amsterdam.
Ik heb daar meer dan 20 jaar met een thermostaatkraan gedaan. Mankeerde niets aan. Ern douche droogmaken moet je overal.

panter22
door panter22 Jul 28, 2017 om 12:57
6599 Antwoorden / Vragen

Het water in sommige delen van Overijssel kan harder zijn dan gemiddeld. Dan is er sprake van een bijzondere situatie.
http://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-nederland

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2017 om 00:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Douche/badkamer drogen moet je overal. Gebruik eens wat azijn of een scheut azijn in gekookt water en spuit dat regelmatig op de tegels.
Ik heb nog nergens een defecte thermostaatkraan o.i.d. gehad en op verschillende plaatsen gewoond.

ro
door ron503 - Jul 28, 2017 om 11:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als schijnveiligheid en angst in geld uit te drukken was dan onbetaalbaar. De waterkwaliteit in Nederland is goed te noemen dus is in mijn optiek geld uitgeven voor zo'n apparaat grote onzin.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2017 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het water in Deventer is nauwelijks harder dan in Rotterdam of Amsterdam.

El
door Eliza100 - Jul 28, 2017 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben daar ook naar op zoek maar er zijn wat haken en ogen, heb ik gehoord. De ontharder moet geplaatst worden bij een afvoer (dat is niet altijd mogelijk en een afvoer creëren is duur) en ik heb gehoord dat het bijvullen van de verwarmingsketel NIET met onthard water mag, dat zou slecht zijn voor de ketel.
Graag reactie(s)

ki
door kiekkiek - Jul 28, 2017 om 12:20
6 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit eens en vraag je dan nog eens af of je een ontharder nodig hebt. Naar mijn idee weggegooid geld.

http://www.kraanwater.nu/SiteCollectionDocuments/Artikelen%20WvhW%202007/Zin%20en%20onzin%20over%20water.pdf

ki
door kiekkiek - Jul 28, 2017 om 12:22
6 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit eens en vraag je dan nog eens af of je een ontharder nodig hebt. Naar mijn idee weggegooid geld.

 http://www.kraanwater.nu/SiteCollectionDocuments/Artikelen%20WvhW%202007/Zin%20en%20onzin%20over%20water.pdf

reflecs
door reflecs - Jul 28, 2017 om 12:55
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hoeveel het u bespaart?

Die vraag is toch niet te beantwoorden?
Ten eerste hangt het ervan af voor welke prijs u zo'n apparaat dan koopt, eventueel het laten installeren en onderhoud.
Dat zijn eerst kosten die u moet terugverdienen.

Wat u minder zou kunnen uitgeven hangt dan weer af van de samenstelling van uw gezin, welke apparaten u heeft, hoe vaak u ontkalkt en waarmee.
Schoonmaakazijn of HG die pakweg 10x zoveel kost.
Je zou besparen op zeep en schoonmaakmiddelen.
Dat geloof ik wel, dat het iets kan schelen, maar zou u daar werkelijk iedere keer op letten?

ha
door harryromijn - Jul 28, 2017 om 13:00
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een waterintharder wisselt Ca en Mg ( calsium en magnesium-ionen uit voor Na (natrium).
Als je kijkt naar de reclame van de leveranciers, ga je heel spoedig en pijlijk dood, stopt je (af)wasmachine er in no-time mee wegens kalk ( Ca en Mg) aanslag op de verwarmingselementen en nog veel meer onzin. Mijn wasmachine ( Breda) heeft al 15 jaar geen ontharder gezien en heeft (zo goed als) geen aanslag op de elementen. Je hebt echt een loep nodig om iets te kunnen zien. De afwasser krijgt wel af-en-toe zout ( Na-Cl ) om wat kalk kwijt te kraken, maar dat is meer voor een kalksluier op de glazen. De koffiezetter wordt ca 1x/jr met schoonmaak-azijn doorgespoed, en dat is het dan.
Kijk naar de gegevens van je leidingwater bedrijf. Enkel in Zuid - Limburg ( mergel) heb je wat hogere hardheidswaarden. Voor de rest hebben de waterleidingbedrijven de afgelopen 40 jaar al heel veel gedaan, om de hardheid van hun water terug te dringen.

koekeloer
door koekeloer - Jul 28, 2017 om 14:29
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het kost U alleen maar extra geld, geen besparing.

ge
door geensaus - Jul 28, 2017 om 14:54
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat u iets bespaart (stam +t) en dat uw apparaten langer mee zouden gaan geloof ik ook niet. Mijn vaatwasser is 26 jaar oud (ik gebruik hem bijna elke dag), mijn wasmachine is 17 jaar. Ze hebben deze respectabele leeftijden bereikt zonder waterontharder.

corkoo
door corkoo - Jul 28, 2017 om 18:12
51 Antwoorden / 25 Vragen

Hier alle informatie van VITENS over water:
https://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit#qa-4-waterhardheid-wat-is-het-en-wat-merkt-u-ervan
Hierin is ook een link naar het hardheidsoverzicht van NL. U zult zien dat er erg weinig gebieden in NL zijn waar hard water is.
In het NL leidingwater zitten ook stoffen die goed voor ons zijn. Die worden er door een waterontharder deels uitgehaald.

Wat die WC betreft met 1 cm kalk: dat kun je voorkomen door geregeld wat bleekwater in het restwater te doen. Ook in wasmachines en koffiezetapparaten en waterkokers doet het wonderen. Waterontharders zijn hier in principe overbodig maar misschien vindt iemand anders het wel een prettige bijkomstigheid dat het wat zachter aanvoelt. Ieder zijn smaak.

ji
door jingle Jul 28, 2017 om 18:36
36 Antwoorden / 0 Vragen

Bleekwater helpt niet.... en dacht U dat er in die 20 jaar nooit geen bleekwater gebruikt is??

Als het zou helpen dan adviseer ik U uw koffiezetapparaat eens met bleekwater te ontkalken...

tenormin
door tenormin Jul 30, 2017 om 00:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@corkoo - 10. Bleekwater?? Schoonmaakazijn misschien. ;-((

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2017 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zal azijn bedoeld worden.....

il
door iljaha - Jul 28, 2017 om 18:51
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een waterontkalker (dus niet een ontharder). Kalk verdwijnt uit al je water-apparaten en dat gaat redelijk snel. Systeem wat ik heb kost ca € 2.000,-- + € 50,-- ontkalkinszout per jaar. Echter: onderhoudsvrij systeem dat ook niet op het elektriciteitsnet is aangesloten.

Wat bespaart het u: POETSKRACHT in de badkamer: gewoon schoonmaken voldoet, maar je hoeft de douchecabine niet af te drogen omdat je anders kalksporen krijgt (wel als je dat netter vindt natuurlijk). Geen kalk in het water betekent minder zeep nodig voor (af)wasmachine, maar ook onder de douche (dat streep ik weg tegen die € 50,-- ontkalkingszout) en minder energie nodig omdat je verwarmingselementen (eenmaal schoon) niet meer door de kalklaag heen moeten verwarmen. Verder is het gewoon COMFORT wat het oplevert. Hier staat 'ie nu 2,5 jaar en ik heb er nog geen halve seconde spijt van gehad.

di
door divert - Jul 28, 2017 om 20:53
16 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 2010 ben ik ervaringsdeskundige m.b.t. een waterontharder in huis.

Mijn waterontharder is geplaatst door de firma Waterluxe uit Haaksbergen.

De ontharder kostte ongeveer 1200 euro, inclusief installatie en afstelling.

Ik woon in Breda en daar zit het nodige kalk in het water. Ik lees hier een andere reactie van iemand die het wel mee vindt vallen, maar bij mij sloeg alles in de badkamer wit uit van het calcium, dus ik vond het een beetje jamer van mijn nieuwe badkamer.

Sinds de waterontharder hier staat heb ik geen kalkuitslag in de badkamer meer en hoef ik ook niet meer met ontkalker aan de gang in de keuken, toilet, espressoapparaat e.d. Zelfs de waterkoker is nog als nieuw.

Nog wat feitjes:
Ik gebruik minder zeep, shampoo en wasmiddel in de wasmachine (wasmiddel in de wasmachine ontkalkt namelijk ook, dus geen kalk in het water betekent minder wasmiddel en vanwege de ontkalkende werking van wasmiddel heb je dus geen kalk in je wasmachine!)
Espressoapparaat hoeft niet meer ontkalkt te worden, heb dus geen dure ontkalker meer nodig speciaal voor espressomachines.
In de vaatwasser hoeft geen onthardingszout meer, maar ik gebruik nog wel net zoveel zeep in de vaatwasser. Logisch ook, de vaatwasser heeft normaal gesproken een eigen ingebouwde ontharder (die nu dus niet meer wordt gebruikt).
Nergens in huis meer kalkaanslag van water, niet meer op kranen, wasbakken, reservoir van toilet etc.
Ik gebruik ongeveer voor 50 euro per jaar aan onthardingszout.
Mijn CV ketel mag niet bijgevuld worden met onthard water. Ik weet niet of daar echt een reden voor is, of dat de fabrikant gewoon voorzichtig is (Nefit), maar het is ook geen probleem: de ontharder heeft een bypass functie waardoor het water niet door de ontharder stroomt, maar rechtstreeks. Wordt dus gebruikt voor het vullen van de CV ketel, of tuin sproeien etc.

Samengevat: naar mijn inschatting worden de kosten van het onthardingszout op jaarbasis ruimschoots gecompenseerd door het verminderde zeepgebruik, wasmiddel en schoonmaakmiddelen. Levensduur van apparaten wordt er denk ik niet door verlengd. Zoals ik al schreef: de vaatwasser heeft normaal een eigen ontkalker en de wasautomaat wordt ontkalkt door extra wasmiddel.

De aanschafkosten van de ontharder zelf is een ander verhaal. Zelfs met alle besparingen denk ik niet dat je het ding ooit terug zal verdienen. Daar staat echter het comfort tegenover. Schoonmaken is een fluitje van een cent, niet meer met ontkalkrotzooi de badkamer schoonmaken, de gootsteen glimt na even een doekje er doorheen te halen, geen kalk in de WC, espressomachine na jaren nog als nieuw, geen kranen meer die verstopt raken door kalk. Ik heb ook de indruk dat de smaak van het water lekkerder is, maar dat is persoonlijk en moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

du
door duc - Jul 30, 2017 om 09:49
9 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer deze site is, geeft andere waarden dan de site die eerder opgegeven is.
https://www.vitens.nl/over-water/hardheid-water
Kopieer de link als deze niet direct werkt.

du
door duc - Jul 30, 2017 om 09:53
9 Antwoorden / 0 Vragen

co
DOOR CORKOO - 28 JUL. 2017 OM 18:12
51 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

Hier alle informatie van VITENS over water:
https://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit#qa-4-waterhardheid-wat-is-het-en-wat-merkt-u-ervan
Hierin is ook een link naar het hardheidsoverzicht van NL. U zult zien dat er erg weinig gebieden in NL zijn waar hard water is.
In het NL leidingwater zitten ook stoffen die goed voor ons zijn. Die worden er door een waterontharder deels uitgehaald.

Wat die WC betreft met 1 cm kalk: dat kun je voorkomen door geregeld wat bleekwater in het restwater te doen. Ook in wasmachines en koffiezetapparaten en waterkokers doet het wonderen. Waterontharders zijn hier in principe overbodig maar misschien vindt iemand anders het wel een prettige bijkomstigheid dat het wat zachter aanvoelt. Ieder zijn smaak.

Azijn (schoonmaak zowel als natuurazijn) zijn beter om te ontkalken dan Chloor en milieu vriendelijker ook eens.
schoonmaakazijn is chemisch gemaakt, natuurazijn door bacteriën, schoonmaakazijn heeft een hogere concentratie dan natuurazijn en werkt daarom ook iets beter. De basis van beide azijnen hebben dezelfde chemische samenstelling.

hansje klein
door hansje klein - Jul 30, 2017 om 10:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het internet staat er bol van ...

Ik kan aan deze never-ending-discussie tenminste nog één andere discussie toevoegen:  ervaringen

ji
door jingle - Jul 30, 2017 om 11:15
36 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot mijn eerdere reactie heb ik besloten de ontharder niet aan te schaffen en wel om de volgende reden:

1 Gezondheid (het lichaam heeft kalk en mineralen nodig)
2 Gezondheid (hoe klein de kans ook is.. maar er kan bacteriegroei in de apparatuur plaatsvinden)

Alle overige argumenten zijn naar mijn mening verder secundair en ondergeschikt..

Terugkomen van vakantie en je ontharder vol met bacterieën en ziektes lijkt me niet prettig..

di
door divert Aug 1, 2017 om 16:55
16 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft voor mij zo'n ding niet aan te schaffen, maar je laat je afschrikken door onzinverhalen.

1: Je lichaam haalt praktisch geen calcium en magnesium uit leidingwater. Je hebt 30 liter water nodig om aan de ADH calcium te komen. Dat wordt je dood. En al zou je 30 liter koud water per dag kunnen verdragen, dan kan je lichaam het niet eens meer opnemen.

Volgens het Voedingscentrum haalt je lichaam calcium uit: melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Water wordt niet eens genoemd. Verder heb je vitamine D nodig om je lichaam uberhaubt calcium op te laten nemen.

2: Bacteriegroei in een ontharder is praktisch onmogelijk. Een ontharder is een vat waar water instroomt en weer uitstroomt. Daar kunnen geen bacterien in komen. De enige extra verbinding met de "buitenwereld" voor een onthardingstank is een vat met pekelwater wat regelmatig automatisch de onthardingstank spoelt om de boel te regenereren. En laat nou net pekelwater een killer zijn voor bacterien.

Dus, maak je eigen keuzes, maar laat je niet afschepen en bang maken met onzinverhalen.