bl
door bloepje Aug 13, 2014 om 08:46
Huishouden & energie

Werkt de slimme meter echt goed?

Mijn ouders hebben een jaarafrekening gekregen en er blijkt meer dan de helft meer stroom verbruikt te zijn. Zij hebben sinds eind 2012 een slimme meter. Dus op zoek naar alles over de slimme meter. Nu lees ik dat veel mensen dit is overkomen en er ook zeker van zijn dat het hoge verbruik niet aan het apparatuur in huis ligt. Helaas lees ik dan heel weinig resultaten, wat deze mensen uiteindelijk bereikt hebben. Als consument sta je met je rug tegen de muur. Het kost kennelijk veel geld om je gelijk te behalen. Is het de moeite om door te gaan hiermee?

10350 57 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er niets anders gewijzigd in het huishouden van uw ouders?

zw
door zwaardvis - Aug 13, 2014 om 09:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, daar ben ik ook bang voor. Ik heb nog een oude analoge ferraris meter maar binnen 5 jaar moet iedereen over naar een slimme digitale meter. Je hoort inderdaad veel verhalen dat het stroomverbruik plots 50% tot 100% meer is. Rekende de oude te weinig of de nieuwe te veel? Waarom doet kassa of Radar of een andere betrouwbare organisatie niet een test met 2 meters achterelkaar een week lang. Die zouden toch hetzelfde moeten weergeven dan?

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2014 om 09:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb de slimme meter geweigerd, bij vervanging een gewone digitale aangevraagd. Dat had nog heel wat voeten in aarde. Heb er ook geen vertrouwen in. Het vreemde was, de monteurs gaven me groot gelijk.

Ik meen dat die slimme meters bedoeld waren om mensen minder te laten verbruiken, omdat ze dan zien wat het kost, maar ik heb daar nog nooit een positief verhaal over gehoord.

jantje7
door jantje7 - Aug 13, 2014 om 09:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Met deze gegevens is het moeilijk een goed antwoord te geven. Als alles goed is vergeleken, zoals het aantal dagen waarover de jaarafrekening is berekend, de meterstand van de oude meter goed is verwerkt is in de vorige jaarafrekening en verder geen extra energie gebruikende apparaten zijn bijgeplaatst of meer zijn gaan verbruiken door slijtage kan pas een zinnige conclusie worden getrokken. Beter zou zijn de jaarafrekeningen van een aantal jaren te vergelijken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de oude meter te weinig aangaf.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is sowieso verstandig zelf wekelijks op een vaste dag de standen te noteren. Dan springen afwijkingen zo naar voren en wordt men niet na pas een jaar verrast.

Ik kan zo in mijn lijstje zien wanneer het heet was, airco aan, meer stroomverbruik.

Ik heb nor nergens iets positiefs gelezen over zo'n ding. Ik zal hem ook zeker weigeren.

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2014 om 09:53
11549 Antwoorden / 51 Vragen

@Zwaardvis, je schrijft: "maar binnen 5 jaar moet iedereen over naar een slimme digitale meter".
Deze stelling wordt graag gezien door de energieboeren. Er staat als je even doorklikt in de materie, dat je NIET verplicht bent om de slimme meter te accepteren. Je mag hem gewoon weigeren. En dat zal ik doen ook als ze mij post sturen of voor de deur staan.

Een kort onderzoekje bij de energieverkoper en enexis in mijn geval leert mij dat deze "zogenaamde" slimme meter alleen en uitsluitend voordelen biedt voor de energieleverlancier en enexis. En geen enkel wezenlijk voordeel voor de consument. Maar dit alles terzijde.

Wat de vraag betreft: schakel eens één uur alle stroomverbruikers uit en kijk of er dan wel of niet energie verbruikt wordt. Neem eens een week lang elke dag op een vaste tijd de meterstanden op en kijk eens of daar pieken in zitten.

ro
door ron530 - Aug 13, 2014 om 10:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als uw ouders nu pas een afrekening ontvangen kan die maar zo op 1,5 jaar gebaseerd zijn, begin 2013 tot juli 2014. Is er sprake van een hoge bijbetaling of loopt de afrekening in de pas met het aantal betaalde voorschotten?.

audb
door audb - Aug 13, 2014 om 10:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het klopt wat Ron530 zegt.
Zelf heb ik ook een "slimme" stroom en gas meter gehad van OXXIO en daar kreeg ik ook eerst een veel hogere jaar afrekening dan een jaar daar voor maar daarna ging ik wel een heel stuk minder betalen.
Maar het kan ook zijn dat ze de meter hebben getest en als dan blijkt dat je te weinig hebt betaald ... dan ga je dokken :(

pi
door pieterwolters - Aug 13, 2014 om 11:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijift natuurlijk altijd maar de vraag of de nieuwe meter teveel aangeeft, of dat de oude meter zo versleten was dat deze te weinig aan gaf. Als een oude meter opeens (veel) meer aan gaat geven laat men hem wel ijken, maar als het minder is niet natuurlijk.

Maar als je het niet vertrouwd, kan je de slimme meter altijd laten ijken natuurlijk. Dan kijkt er een onafhankelijke instantie naar (Kassa en Radar zijn niet onafhankelijk of betrouwbaar: die moeten immers kijkcijfers scoren en dat lukt niet met een saai onderwerp waaruit blijkt dat het probleem niet bij de meter zit).

ha
door harryromijn - Aug 13, 2014 om 11:20
272 Antwoorden / 0 Vragen

Meters, ook die van gas, elektriciteit, water en warmte, worden allemaal geijkt. Dat gebeurt doro ambtenaren, die nog erger zijn als de gewone, want deze club is nog minder flexibel als de St Gotthard pas ( er komen zelfs geen aardbevingen daar voor ) : God maakt misschien fouten, doch het IJkwezen nooit.
Zelf de warmtemeter van Essent altijd gewantrouwd. Gisteren de uitslag van een meter, die een tijd daarnaast heeft gehangen: tot op de o,o1 GJ ( oftewel Euro 0,03) nauwkeurig.

Ik zou dus eerst eens gaan kijken over welke periode de rekening gaat; Onzin natuurlijk als de ene rekening over 6 wintermaanden gaat en de ander over 6 zomermaanden, of zelfs de ene 12 mnd en de ander 18 mnd.

Die slimme meter heeft vlg mij een veel groter nadeel: als die op afstand via Internet uitgelezen kan worden, is het een kwestie van tijd, en criminelen kunnen dat ook. Waar is de afgelopen 9 dagen geen water en stroom verbruikt, ofwel: waar is men op vakantie ? Daar dus even langsgaan. Hetzelfde als een briefje op de deur: "wij zijn op vakantie".
En DAAR heb ik nog geen oplossing op gezien.

Ik vul de verbruikscijfers wel in via Internet. Geloven ze me niet: komen ze maar kijken. En wil ik mijn verbruik weten: regelmatig bijhouden in een spreadsheet. Heb ik af 2004. Leuk om de verschillende jaren te zien.

simon55
door simon55 - Aug 13, 2014 om 11:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Meer dan de helft meer stroom verbruikt...........jaja daarom heet t ook de SLIMME meter

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 11:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Is een slimme meter niet gewoon een meter die op afstand uitgelezen kan worden?
Verder ben ik het met @harryromijn eens v.w.b. de nadelen: als de energieleverancier ze kan uitlezen, dan kunnen kwaadwillenden dat in principe ook. Al was het maar een medewerker van de leverancier die er een dubieuze hobby/bijverdienste op na houdt.

pe
door peterkeller - Aug 13, 2014 om 12:42
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me even af of de slimmer niet (wel dus) moet voldoen aan een NENnorm. Er moet toch controle van overheidswege zijn.

Wat ik zoals bij klachten gelezen heb(bijvoorbeeld klacht.nl) komt het incidenteel voor dat de meter flink uit de pas gaat lopen. Dan begint de ellende met de bewijslast tegen/voor de energieleverancier. Met je eigen historie in een simpel Excelbestandje maak je bepaalde tendensen aannemelijker.

Vaak zijn de cijfertjes en grafieken al op de site goed zichtbaar. Daar heb je geen slimme meter voor nodig. Maar met de slimmer meter kun je met je pc veel meer zien en vogelen met cijfertjes. Dat moet je wel leuk vinden. Ik dus wel!

Er zijn begrijpelijke reactie over de kwaadwilligheid, maar dat zal zo’n vaart toch niet lopen. Je bankgegevens liggen op straat en je wordt in de hele binnenstad opgenomen met beveiligingscamera’s. Nou en? Gewoon doorgaan met ademhalen.

de
door dejeeper - Aug 13, 2014 om 12:46
54 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben reeds jaren een slimme meter. Volgens onze ontvangen informatie wordt er 1 keer per maand contact gezocht met "onze" meter en wordt deze uitgelezen. Je betaald dus ook het verbruik over die maand. Dit kan een vertekend beeld geven omdat je eerder een vast bedrag per maand betaalde en nu betaal je de verbruikte energie. Onze ervaring is dat op jaar basis er geen verschil is in verbruik tussen de oude en nieuwe meter. Wij houden wekelijks de meterstanden bij en hebben dus een redelijke controle op het verbruik. Enige jaren geleden werden wij geconfronteerd met een hoger verbruik. Wij hebben daarop een losse verbruiksmeter gekocht en gedurende enige tijd alle elektrische apparaten in huis telkens gedurende een week getest. Bleek dat de wekkerradio meer dan 65 wat per uur verbruikte. Oorzaak niet duidelijk. De wekkerradio uitgeschakeld en het verbruik daalde weer naar normaal.

ro
door ron530 - Aug 13, 2014 om 13:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U betaald een vast voorschotbedrag per maand het is dus niet zo dat u elke maand exact betaald voor wat u heeft gebruikt. Het slimme meter idee is om meer inzicht te hebben in uw totale energiegebruik, u kunt online uw gebruik inzien en thats it. Uw wekkerradio die omgerekend 1,5 kwh per 24 uur opstookt moet er wel één van 19 Flintstone zijn.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2014 om 13:13
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals zoekster wel had, ik had geen keus; dus die "slimme jongen" werd geplaatst. Als ik mijn grafiekjes zo eens heb bekeken de afgelopen 2 jaar dat dit ding in huis zit: ik ben voordeliger uit. Maar...dat kan ook komen door het feit dat ik wat minder lampen heb branden, wat er brand led lampjes zijn én dat je in je uppie minder geneigd bent om het "gezellig" te maken. D.w.z. geen schemerlampjes aan maar de zo veel geprezen Ikea kaarsjes aansteekt. Dat is geen bewezen feit natuurlijk, gewoon mijn eigen idee. Vroeger, als ik naar PC kamer ging bleef in de woonkamer alles branden, nu niet meer. Dus voor hetzelfde geld was het ook zonder slimme meter voordeliger geworden,dat weet ik niet.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het verbruik met een slimme meter is niet meer of minder dan met een andere.

Zo'n meter registreert het verbruik, dat is alles.

De mens zit zelf aan de knoppen, of de schakelaars in dit geval.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 13:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:08]Het slimme meter idee is om meer inzicht te hebben in uw totale energiegebruik, ...

Volgens mij is het slimme meter idee alleen maar om te voorkomen dat de meteropnemer niet elk jaar de deuren af hoeft om bij de helft toch voor een dichte deur te staan.
Kortom: een bezuinigingsmaatregel.

Als je inzicht wilt hebben in je eigen verbruik, dan kun je dat prima zelf regelen, dat hoeft niet te worden opgedrongen door de energieleverancier.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meteropnemer komt al jaren niet meer elk jaar langs.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 13:35
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:30]De meteropnemer komt al jaren niet meer elk jasr langs.

Vaak wel om een briefje in de bus te gooien :-)
Maar 1 keer in de 3 jaar willen ze zelf controleren.
Mensen geven namelijk gewoon andere standen op en als de 'schulden' te ver oplopen moet het energiebedrijf maar zien dat ze hun centen ooit nog terug zien. Het liefst controleren ze per maand.

Die zgn. slimme meters hebben nog heel wat voeten in aarde gehad: KLIK

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Rotterdam komen ze echt maar maximaal om de drie jaar. En heus niet tussendoor om een briefje in de bus te doen.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 13:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:43]In Rotterdam komen ze echt maar maximaal om de drie jaar. En heus niet tussendoor om een briefje in de bus te doen.

Ja, daar noem je ook wat.
Als geboren Rotterdammer heb ik ruim 5 jaar geleden al gezworen me nooit meer in de buurt van dat achterlijke dorp te begeven. Dus ik kan me voorstellen dat dat voor anderen ook geldt :-)
Ik ben toch niet off topic?

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:53][quote=tijger1 schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:43]In Rotterdam komen ze echt maar maximaal om de drie jaar. En heus niet tussendoor om een briefje in de bus te doen.

Ja, daar noem je ook wat.
Als geboren Rotterdammer heb ik ruim 5 jaar geleden al gezworen me nooit meer in de buurt van dat achterlijke dorp te begeven. Dus ik kan me voorstellen dat dat voor anderen ook geldt :-)
Ik ben toch niet off topic?

Het lijkt me eerder achterlijk als ze jaarlijks langskomen om een briefje in de bus te doen. Maar ja, in Duitsland is alles besser. ;-))

endemion
door endemion - Aug 13, 2014 om 14:06
237 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je "Take Back Your Power" ook al gezien (dit is enkel een interview met de maker vd docu)?
Echt, zo'n ding wil je absoluut niet in of aan je huis.

de
door dejeeper - Aug 13, 2014 om 14:06
54 Antwoorden / 0 Vragen

Berichtje voor Ron530.
Dat vind ik nu altijd zo knap dat mensen precies weten wat er bij iemand anders gebeurt. Als u goed gelezen had wat ik schreef dan had u begrepen dat ik plotseling meer stroom ging gebruiken. Daarop heb ik mijn verbruikers gecontroleerd en kwam bij de radiowekker een afwijkend verbruik tegen en heb die dus weg gedaan. Voor deze storing verbruikte de wekker iets van 5 watt. U schrijft dat ik elke maand hetzelfde bedrag betaal (voorschot) en een jaarlijkse afrekening krijg. Dat is dus niet zo. Ik wil met alle plezier mijn rekening overzichten aan u toesturen. Misschien is het bij u wel zo dat u een vast bedrag per maand betaald. Overigens is dat inderdaad in Nederland meestal zo. In Italie krijgt men gewoon aan het einde van het jaar een rekening die u dient te betalen. Dus geen voorschotten. In Zweden betaal je elke maand wat er verbruikt is en dat is meen ik zelfs voor geschreven binnen Europa.
Dat is ook vrij normaal, want andere energie (LPG - Benzine etc) betaal je ook gelijk.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 14:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:56]Maar ja, in Duitsland is alles besser. ;-))

In ieder geval veel vriendelijker :-)
Maar dat gold voor Hengelo ook al hoor ...
Ik zal er eens een discussie over starten.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus helemaal niet voorgeschreven in Europa.

de
door dejeeper - Aug 13, 2014 om 14:15
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de belangrijkste reden voor het invoeren van de slimme meter is het tegen gaan van stroom diefstal. Men meet het verbruik in het verdeel station. Men vergelijkt dat met het verbruik van de meters die aangesloten zijn op het verdeel station. En het verschil wordt gestolen. Overigens is het zo dat alle diefstallen van stroom door de betalende klanten betaald wordt. Dus het is niet alleen het gemak voor het energie bedrijf.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard wordt de gestolen stroom door betalende klanten betaald. Het tarief is gewoon hoger.

ar
door aram - Aug 13, 2014 om 14:16
136 Antwoorden / 1 Vragen

Verschil tussen die analoge en slimme meter is , dat die oude aangeeft wat er
door vloeit . Verbruik je gaan de kosten omhoog en lever je gaan de kosten omlaag .
Denk maar aan windmolens en zonnepanelen .
Die slimme meters zijn standaard zo ingesteld dat ze alleen het verbruik aangegeven .
Daarbij komt dat sommige apparaten blind stroom verbruiken , deze word niet waargenomen door de analoge maar wel door die slimme .
Vermoed dat die blind stroom elektra terug levert wat bij de meeste slimme meters uitgeschakeld is .

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Apparaten die stroom gebruiken wat niet door de meter gemeten wordt? Nog gekker.

de
door dejeeper - Aug 13, 2014 om 14:23
54 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1: Welk tarief is hoger??

Aram: Welke apparaten zijn dat?

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dejeeper schreef op woensdag 13 aug 2014, 14:23]Tijger1: Welk tarief is hoger??

Aram: Welke apparaten zijn dat?

Elk tarief. Er wordt gewoon rekening gehouden met diefstal. Net zo goed als in bijvoorbeeld een supermarkt.

zwemmer
door zwemmer - Aug 13, 2014 om 14:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Mocht je echt ontevreden of wantrouwend zijn laat die meter dan vervangen. Dat gaat heel makkelijk
en scheelt ook weer in huurkosten.. Ik heb de meter die bij mij geplaatst was er af laten halen en de oude terug laten zetten. Dat ging probleemloos. De slimme meter is overigens alleen zinvol als je grootverbruiker bent.

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 14:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=aram schreef op woensdag 13 aug 2014, 14:16]
Daarbij komt dat sommige apparaten blind stroom verbruiken , deze word niet waargenomen door de analoge maar wel door die slimme.

Bijna goed.
We hebben het bij blindgebruik over de cos-phi factor.
Dat verschijnsel treedt vooral op bij apparaten met een trafo, bijna al onze apparaten dus.
Elektrische motoren ook overigens (alles met een spoel erin).
Daarbij geldt dat de werkelijke hoeveelheid energie die wordt verbruikt hoger is dan de meter aangeeft.

Bij hele grote bedrijven worden periodiek cos-phi metingen uitgevoerd en hun rekening wordt dan op het meerverbruik bijgesteld. Bij super-grote bedrijven wordt er een permanente cos-phi meter geplaatst. Een cos-phi meter is echter veel en veel te duur om in huishoudens te plaatsen.

Vergeet ook niet dat consumenten veel meer betalen per kWh dan hele grote bedrijven.

Een cos-phi van 1 betekent geen blindverbruik, alles daaronder wel.
Een cos-phi van 0,9 of hoger wordt aangeraden, maar sommige apparaten komen niet veel verder dan 0,6 of 0,7. Vooral LED-lampen zijn een bron van zorg voor de energieleveranciers.

Kortom, blindverbruik bestaat wel degelijk, maar het wordt niet gemeten door de nieuwe slimme meters.

ar
door aram - Aug 13, 2014 om 14:50
136 Antwoorden / 1 Vragen

Als je wat wilt weten over blindstroom .
Tik het maar eens in en zoek het op internet .
Blindstroom of welke naam je er ook aan geeft (spookstroom) kan rare effecten hebben .

gompy2
door gompy2 - Aug 13, 2014 om 15:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 09:28]Ik heb de slimme meter geweigerd, bij vervanging een gewone digitale aangevraagd. Dat had nog heel wat voeten in aarde. Heb er ook geen vertrouwen in. Het vreemde was, de monteurs gaven me groot gelijk.Zoekster kun je ook aangeven welke strubbelingen je ondervond toen je die slimme meter weigerde?

Ik heb ook bericht gehad (Eneco) dat in de toekomst er slimme meters geplaatst zullen worden, maar ik ben dat helemaal niet van plan. De woning waar ik woon is 10 jaar oud, dus van een oude versleten meter is ook geen sprake.
En als ik het zo lees naar wat ik opgezocht is men ook helemaal niet verplicht om een slimme meter te accepteren.

Quote van Stedin mijn netbeheerder:

Vraag

Is de slimme meter verplicht?
Antwoord

U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen. Hebt u hier bezwaar tegen, dan kunnen wij deze functie voor u uitzetten. Uw slimme meter functioneert dan als een traditionele meter. Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. U houdt dan uw oude meter. Deze traditionele meter is niet geschikt voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw energieverbruik omlaag te brengen. Bovendien moet u dan zelf uw meterstanden aan ons blijven doorgeven.

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2014 om 15:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@gompy2.

Ik kreeg een brief van Liander dat ze de leidingen en de meters gingen vervangen. Nergens te lezen dat het om slimme meters ging, maar ik was meteen op mijn hoede. Na een week kwam het bedrijf dat ze plaatste langs met twee mannen. Ik vroeg: gaat dit om slimme meters? Nee, dit ging om gewone digitale meters. Not to worry!
Enfin, na een paar maanden kreeg ik bericht dat het over 2 weken ging gebeuren. Ik bellen: Gaat dit om slimme meters? Ja, het ging inderdaad om slimme meters!
Ik meteen bij Liander een document ingevuld online, dat ik absoluut geen slimme meter wilde. Ook nog een klacht ingediend over de foute/onvolledige informatie.

Toch nog op mijn hoede bel ik een paar dagen voor het plaatsen naar het plaatsingsbedrijf of ik echt geen slimme meter kreeg? Iedereen kreeg een slimme meter en die kon ik gewoon uitzetten hoor! Grrrr. Ik wil gewoon geen slimme meter ook geen slimme meter die je uit kan zetten (dat houdt op den duur toch geen stand).
Dus weer flink wat heen en weer bellen naar Liander en dan weer naar het bedrijf en uiteindelijk was het rond. Madame Zoekster kreeg een gewone digitale meter. Er kwam ook nog een extra aantekening en ik kreeg het telefoonnummer van de vrouw van Liander die er over ging, mocht er toch nog wat mis gaan.

Totdat de monteurs bij me aanbelden ben ik er niet gerust op geweest, maar ik heb uiteindelijk een gewone digitale meter gekregen. Als enige in de buurt. De rest had niet eens door dat er een keuze was.

Overigens schijnt Stedin niet aan gewone digitale meters te doen. Ze keuren jouw meter gewoon af en dan wordt je voor een voldongen feit gesteld.

gompy2
door gompy2 - Aug 13, 2014 om 16:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Begrepen Zoekster en bedankt voor de uitgebreide uitleg..

=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:58:
Overigens schijnt Stedin niet aan gewone digitale meters te doen. Ze keuren jouw meter gewoon af en dan wordt je voor een voldongen feit gesteld.

Waarom zèg je dat nou weer, slaap ik wéér nachten niet.. ;-)

Kan best dat ze dat doen, maar -> deze meter zit er goed 10 jaar in, dan zullen ze me toch aan moeten tonen dat die niet goed meer is.
Maar dat ze die dingen er door proberen te drukken kan men wel aannemen, de voordelen voor hun zijn groot

czar
door czar - Aug 13, 2014 om 16:17
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:58]
Overigens schijnt Stedin niet aan gewone digitale meters te doen. Ze keuren jouw meter gewoon af en dan wordt je voor een voldongen feit gesteld.

In de wet is geregeld dat je een slimme meter kunt weigeren.
Ze dienen dan een normale meter te plaatsen, dat mag wel een digitale meter zijn.
Ze kunnen een 'niet' Slimme meter niet op afstand uitlezen en je ook niet op afstand afsluiten (dat kunnen ze overigens wel in de straat).

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2014 om 16:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 13 aug 2014, 16:17][quote=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 15:58]
Overigens schijnt Stedin niet aan gewone digitale meters te doen. Ze keuren jouw meter gewoon af en dan wordt je voor een voldongen feit gesteld.

In de wet is geregeld dat je een slimme meter kunt weigeren.
Ze dienen dan een normale meter te plaatsen, dat mag wel een digitale meter zijn.
Ze kunnen een 'niet' Slimme meter niet op afstand uitlezen en je ook niet op afstand afsluiten (dat kunnen ze overigens wel in de straat).

Tja, recht hebben en recht krijgen...

KLIK

Sorry gompy2, ik wil je nachtrust niet verstoren. Maar gaan ze moeilijk doen, dien dan in ieder geval een klacht bij de ACM in via consuwijzer.

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 13, 2014 om 18:26
31 Antwoorden / 0 Vragen

De slimme meter ( gas & elektra ) heeft die naam gekregen, omdat :
> de opnames van de meterstanden niet meer door de mens gedaan worden ( bij fouten veel ergernis, zowel bij klant als leverancier) maar per kwartaal door netbeheerder
> in principe de klant ook over de (dagelijkse ) meterstanden kan beschikken, om het verbruik te weten en de gevolgen van gewijzigd gedrag
> de KWh meter op afstand uitgeschakeld KAN worden, indien noodzakelijk ( denk aan wanbetaling of calamiteit )

Verder is er geen verschil met de bekende meters. De slimme KWh meter meet exact hetzelfde verbruik als de ferrarismeter (meter met schijfje) en de elektronische KWh meter.
De KWh meter registreert ook het teruggeleverd vermogen als men zonnepanelen heeft of een HR-e CV ketel. (ketel die ook stroom opwekt)
Dat de slimme KWh meter af zou kunnen wijken ( meer registreert dan het werkelijk verbruik), is klinkklare onzin. Ook wordt er geen blindvermogen gemeten.
EN het eigen stroomverbruik van de KWh meter wordt NIET gemeten.

Waarom klanten klagen, dat hun verbruik "enorm" hoger is na plaatsing van de slimme meter, kan mogelijk alleen maar liggen aan het feit, dat men dan pas bewust wordt van verbruik. Vóór die tijd keek men niet om naar de meter(standen) .

Als men ( net als ik & velen met mij) wekelijks de meterstanden ( gas, water + elektra) bijhoudt, dan :
> weet je wat je verbruik is
> merk je onmiddellijk afwijkingen op :
* garagelampen aan gelaten: meer dan gemiddelde KWh stand
* kamerthermostaat defect: meer gas dan verwacht volgens de
buitentemperatuur
* kinderen uit huis, lager waterverbruik

In 43 jaar heb ik alle typen meters mogen aflezen in mijn woning, als laatste nu de slimme meters voor gas en elektra.

Sinds 2008 werkzaam als onafhankelijk energie adviseur en heel wat woningen en situaties gezien; tot nu toe heb ik altijd het verbruik kunnen verklaren, zowel hoog of extreem laag verbruik. Uiteraard vaak m.b.v. meetopstellingen.

De mooiste toepassing van de slimme meters is de samenwerking van hen met TOON, de slimme kamer thermostaat van Eneco.
DAT is het summum van < de dagelijkse kijk op je energiegebruik > en zeer mensvriendelijk . http://toon.eneco.nl/

gompy2
door gompy2 - Aug 13, 2014 om 18:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 16:47]
KLIK
Sorry gompy2, ik wil je nachtrust niet verstoren. Maar gaan ze moeilijk doen, dien dan in ieder geval een klacht bij de ACM in via consuwijzer.
Ik heb die link bij m'n duizend andere bladwijzers gezet zoekster, dan vergeet ik hem ook niet mocht het ooit zover komen. ;-)
Hopelijk snap je de smiley ;-) wel in mijn vorige reactie?

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2014 om 18:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@jpcantineau. Voor Toon moet je betalen. Flauwekul zeg!

Toon kost 200 euro plus 75 voor installatie en dan ook nog eens abokosten van €3,50 per maand.

Mooie adviseur ben jij! Hoe onafhankelijk ben je eigenlijk?

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2014 om 18:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 13 aug 2014, 18:30]
Hopelijk snap je de smiley ;-) wel in mijn vorige reactie?

Ja hoor ;-)

Alles sal reg kom!

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2014 om 18:42
11549 Antwoorden / 51 Vragen

Leuk verhaal, jpcantineau, maar bij mij komt die slimme meter er NIET in, nu niet en nooit niet. Tegenwoordig wordt alles al slim genoemd, slimme tandpasta, slimme ov chip card en ga maar door. Zolang ik zelf nog bij machte ben om wat cijfertjes door te geven zal ik dat doen. Met je betalingen hebben ze ook al het allerliefste dat je de bedrijven allemaal machtigt. Geen wonder dat er maandenland doden in huis liggen.

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 13, 2014 om 18:48
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 13 aug 2014, 18:37]@jpcantineau. Voor Toon moet je betalen. Flauwekul zeg!

Toon kost 200 euro plus 75 voor installatie en dan ook nog eens abokosten van €3,50 per maand.

Mooie adviseur ben jij! Hoe onafhankelijk ben je eigenlijk?

Dat is een voorbeeld om de energiemeters uit te lezen en doordat men bewust wordt van het VERbruik, wordt je vanzelf zuiniger en VERDIEN je de abonn. kosten à € 3,50/mnd meer dan terug.
Men koopt ook thermostaten die met de smartphone te bedienen zijn, is totaal zinloos en kost ook elke keer geld aan telefoonkosten.

gompy2
door gompy2 - Aug 13, 2014 om 18:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jpcantineau schreef op woensdag 13 aug 2014, 18:26]
De mooiste toepassing van de slimme meters is de samenwerking van hen met TOON, de slimme kamer thermostaat van Eneco.
DAT is het summum van < de dagelijkse kijk op je energiegebruik > en zeer mensvriendelijk . http://toon.eneco.nl/

Zoekster heeft je al van repliek gediend over jouw zuinige Toontje \o/ , maar als je nou echt een zuinig Toontje wilt hebben, die bovendien nog echt gratis is ook, neem dan mijn Toontje.
Een handig Toontje, je blijft er door in beweging want je moet even naar de meterkast lopen, het kost iets meer tijd als je hem dagelijks wil aanspreken, maar tijd hebben de meesten van ons hier wel genoeg..
Dus, klik voor-> Mijn Toontje

Ik aai Toontje dagelijks over zijn bol, al vele jaren, en het is nog steeds een trouwe gratis (laatste paar jaar wegens grote belangstelling) makker die me alle ins en outs van mijn energieverbruik laat zien, op warme dagen, op koude dagen, alles verklaart ie...

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2014 om 18:57
11549 Antwoorden / 51 Vragen

@jpcantineau,

weleens gehoord van Excell en een pc? en eens per week noteren? Ik bespaar door GEEN slim systeem en of een domme toon en een "gewone honywell" te gebruiken.

mahadma
door mahadma - Aug 13, 2014 om 19:03
11549 Antwoorden / 51 Vragen

@Gompy2, toonTJE even gedownload, ziet er jofel uit. Thanks.

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 13, 2014 om 19:11
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 13 aug 2014, 18:57]@jpcantineau,

weleens gehoord van Excell en een pc? en eens per week noteren? Ik bespaar door GEEN slim systeem en of een domme toon en een "gewone honywell" te gebruiken.

Met het gratis programma op de website van kun je de meterstanden invullen, elke dag, week of wanneer dan ook en krijg je een prachtig overzicht van je verbruik, vergeleken met je voorgaande maanden en het gas of warmte verbruik in vergelijk met de buiten temperatuur. Dan pas heb je een goed overzicht en inzicht in je verbruik en zie je direct wat de gevolgen zijn van de maatregelen die je genomen hebt.

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 13, 2014 om 19:15
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 13 aug 2014, 18:57]@jpcantineau,

weleens gehoord van Excell en een pc? en eens per week noteren? Ik bespaar door GEEN slim systeem en of een domme toon en een "gewone honywell" te gebruiken.
[url=http://energiemanageronline.nl/][website/url]

gompy2
door gompy2 - Aug 13, 2014 om 19:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 13 aug 2014, 19:03]@Gompy2, toonTJE even gedownload, ziet er jofel uit. Thanks.Oh oh, Toontje is zo'n FG (Fijne Gabber), echt..
Serieus mahadma.
Vergeet niet de KNMI-gegevens te downloaden en te installeren, staat in 1 van de tabs bovenin, maar meestal doet het programma dat al de eerste keer.
Anders kun je de langdurige weer-dag-gegevens van je eigen omgeving wel downloaden met het KNMI en die in het programma importeren.
Nu staan de gegeven van De Bilt sinds 1901 er in, maar als je die van jouw omgeving er bij zoekt, download, en importeert heb je het nauwkeuriger voor jouw specifieke omgeving.

Klik-> Daggegevens van het weer in Nederland

Links midden-boven de plaats selecteren, dan op "toon" klikken (alweer die toon) voor het laten zien van de gegevens van nu.

Rechts-midden-onder op download klikken, dan de plaats selecteren die je wilt, dan de etmgeg gegevens uitpakken, de etmgeg_260 gegevens in de ECOhome directory vervangen door die je zelf wilt.
Daarna op de tab Export/Import klikken, dan op "importeer meetgegevens KNMI", en de meetgegevens van jouw omgeving staat in het programma.

ar
door aram - Aug 13, 2014 om 21:38
136 Antwoorden / 1 Vragen

Beste jpcantineau , vind het een leuk verhaal .
Maar als het klopt hoe verklaar je dan de verschillen ?
Doet mij denken aan die OV-chipkaart , daarmee zou je ook goedkoper en prettiger mee reizen .
Een slimme meter heeft zo zijn voordelen , maar er zit ook een paar negatieve kanten aan .
Gemak heeft een duur prijskaartje , dat gaat voor alles op .
Het is niet alleen Nederland zo daarbuiten hebben ze ook zo hun bedenkingen tegen die meter . .
Zal wel niet de enige zijn die denkt van op afstand in en uitschakelen dan kun je ook het verbruik ervan verhogen of verlagen en hoe moet ik dan bewijzen dat ik een lager verbruik heb .
Heb te vaak een te hoge telefoonrekening gehad voor mijn vaste aansluiting .
Daar was het ook 0,0 wat ik terugkreeg . Doe het nu al jaren zonder .

.

ar
door aram - Aug 14, 2014 om 09:01
136 Antwoorden / 1 Vragen

Als die met de schijf of die digitale hetzelfde doen maakt het niet uit .
Denk dat die digitale een langere levens duur heeft .
Tegen de slimme heb ik wat tegen .
Hoe kun je nu per apparaat te weten komen wat het verbruik ervan is , als het totaal aangegeven wordt .
Die meterkast daar kom ik een tig keer per dag langs , kleine moeite om hem te openen om de stand te noteren .
Om per apparaat te weten komen wat het verbruik is plaats ik tijdelijk zo'n metertje er tussen om erachter te komen .
En dat gezeur van de meeste dat het verbruik te hoog is komt omdat er niet veel zijn die hetzelfde patroon hebben . Denk maar aan een extra was of drogen of iets dergelijks wat ze vergeten hebben . Ook die nieuwe apparaten kunnen meer verbruiken dan ze verwachten (te gunstige voorstelling van de fabrikant).
Je verbruik hangt af wat voor spul je koopt en hoe je ermee omgaat .
Zie die slimme meter als onnodige luxe .
Waar ik mij meer aan stoor is dat als de prijzen omhoog kunnen zijn ze als de kippen erbij .
Kunnen de prijzen omlaag dan gaat het met de traagheid van een slak .

mi
door misman_1 - Aug 14, 2014 om 12:22
27 Antwoorden / 18 Vragen

Nadat ik een slimme meter had gekregen was mijn aanslag ook veel te hoog. Na bellen bleek dat de energiemaatschappij dit niet in het bestand had staan en dat daar het probleem zat. Dit is recht getrokken en de keer daarop ging het goed

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2014 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=misman schreef op donderdag 14 aug 2014, 12:22]Nadat ik een slimme meter had gekregen was mijn aanslag ook veel te hoog. Na bellen bleek dat de energiemaatschappij dit niet in het bestand had staan en dat daar het probleem zat. Dit is recht getrokken en de keer daarop ging het goed

Een "slimme" meter verandert niets aan uw "aanslag".

U gebruikt niets meer of minder door die nieuwe meter.