is
door isaez Jun 3, 2011 om 19:22
Vakantie & reizen

Wat zijn mijn rechten?

Beste mensen,

In februari ben ik op vakantie geweest in Chili en op terugvlucht zou ik vliegen met TAM (operated by LAN Chili) via Sao Paulo met KLM naar A'dam. De vlucht Santiago - Sau Paulo had veel vertraging en het werd duidelijk dat ik mijn connectie niet zou halen.
Ik werd overgeboekt met een vlucht LAN Chili naar Frankfurt en van daaruit zou ik met Scandinavian Airlines (SKA) naar A'dam vliegen. In Frankfurt aangekomen - met de nodige vertraging - bleek dat mijn SKA vlucht naar Stockholm vloog. Er was niemand van LAN aanwezig om mij te helpen en uiteindelijk heb ik maar zelf een ticket van Lufthansa naar A'dam gekocht voor 454 euro! Ik moest de volgende dag op mijn werk zijn en kon het me niet permitteren om 'even' naar Stockholm te vliegen.
Volgens mij heb ik recht op teruggave van dat geld. Ik heb LAN Benelux benaderd en ze verwezen me door naar LAN Chili. Daar hebben ze om alle informatie gevraagd maar nu is het weken later en ik hoor niets. Ik doe ze ongeveer elke week mailen maar krijg geen antwoord. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bij voorbaat dank.
mvg,

Ivan

5748 17 Rapporteer

ma
door mardien - Jun 8, 2011 om 03:03
26 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Isaez, ik weet niet echt een oplossing, maar heb wel een suggestie.
Er schijnt op Schiphol een loket te zijn, dat zich bezig houdt met terughalen van geld maar dan voor vliegtuigen die te laat of helemaal niet vertrekken. Zij doen dan al het werk wel voor een vergoeding denk ik. Ik weet niet of zij dat ook doen voor reizen in het buitenland, maar je kan allicht vragen of zij het doen en anders of zij verder nog oplossingen hebben.
Succes. Mardien

is
door isaez - Jun 8, 2011 om 10:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mardien,

bedankt voor de tip. Ik zal kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.

mvg,

Ivan

p.s. ik heb ook antwoord gehad van consuwijzer. Ze raden me aan om een brief te scrhijven en als dat niet helpt dan de rechter in te schakelen.

ja
door jake - Jun 10, 2011 om 10:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van EU claim (www.euclaim.nl) kun je checken of je "volgens de regels" recht hebt op een vergoeding. De airlines hebben echter op dit moment nog lak aan deze regels en doen moeilijk met uitkeren.

Succes!

koekeloer
door koekeloer - Jun 10, 2011 om 11:00
562 Antwoorden / 18 Vragen

ik vrees dat het zelf kopen van een ticket niet de beste stap was. Je had goedkoper per trein kunnen gaan. Via zweden vliegen was trouwens niet veel om.

Geld terugkrijgen wordt een zeer langdurige (en dure) zaak. Ik zou dit geld maar afschrijven.

Ik had grote vertraging (26 uur) met KLM en het krijgen van de compensatie via de geschillencommissie luchtvaart staat nu al een jaar in de koelkast door allerhande vertragingstactieken van KLM. pas op 24 juli a.s. wordt mijn zaak behandeld voor een vertraging van 14 mei 2010 !

an
door andrea - Jun 10, 2011 om 11:09
21 Antwoorden / 5 Vragen

mijn zoon vloog half december naar Bali. Door het weer vertrok hij later en vloog voor een tussenstop niet naar Singapore maar naar Bangkok. daardoor miste hij ook weer zijn aansluiting naar Bali. Later bleek hij niet in aanmerking te komen voor een vergoeding omdat het om verschillende vluchten ging ondanks dat hij 12 uur later aankwam dan de bedoeling was.
Ook mijn dochter die via Duitsland naar Florida vloog en veel vertraging had kreeg nul op het rekest. Ze kreeg alleen een kleine vergoeding omdat de bagage 2 dagen pas aankwam. Ik denk dus dat u ook bot vangt.

ci
door cieta - Jun 10, 2011 om 11:13
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jake schreef op vrijdag 10 jun 2011, 10:59]Op de site van EU claim (www.euclaim.nl) kun je checken of je "volgens de regels" recht hebt op een vergoeding. De airlines hebben echter op dit moment nog lak aan deze regels en doen moeilijk met uitkeren.

Succes!
Wij hebben 1,5 jaar geleden ook 25 uur vertraging(naar de usa) gehad en zouden in eerste instantie ook niks terug krijgen van de maatschappij.We hebben toen EU-claim(geweldige instantie!) ingeschakeld en kregen binnen 2 maanden het maximum van 600 euro p.p. terug!! 27% van het bedrag is dan wel voor EU-claim.

ro
door roosevelt - Jun 10, 2011 om 12:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vorig jaar zelf een week vertraging gehad door de vulkaan uitbarsting in ijsland.
Ik was dus gedwongen om een week langer op mallorca te blijven.
Ik vloog met easy jet deze maatschappij bood me dus een retourvlucht aan een week later.
Ik kon wel diezelfde dag met air Berlin vliegen maar dat ging dan wel op eigen kosten omdat easy jet me een omboek vluvht aangeboden had.
Ik heb natuurlijk onkosten gehad door een week langer in het hotel te blijven.
Maar deze heeft easy jet allemaal netjes vergoed. Andere onkosten zoals huurauto en dergelijke kon ik indienen bij mijn reisverzekering.

Eerst moet je alle onkosten bij de vliegtuigmaatschappij indienen.
Als hun iets weigeren dan moet je het balletje bij de reisverzekering leggen (indien je er een heb afgesloten) dan betalen hun de onkosten en verhalen het wel op de vlieg maatschappij

an
door anlumar - Jun 10, 2011 om 12:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dit voorjaar vertraging (vlucht geannuleerd) van 13 uur gehad. Bij thuiskomst (2 weken later)
reisverzekering ingeschakeld en binnen 1 maand werd schadevergoeding uitgekeerd! Zonder problemen...

mo
door mof - Jun 10, 2011 om 14:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt ervan af of het een Europese (binnen de EU zelfs) luchtvaartmaatschappij is of niet. Voor deze luchtvaartmaatschappijen
gelden de vertragings regels etc.
Voor Buiteneuropese maatschappijen gelden de europese regels niet: als je bijv.
met een USA maatschappij (Delta bijvvorbeeld) vliegt, kun je het vergeten.
Je zult de maatschappij aansprakelijk moeten stellen voor de vertraging en gemiste vlucht etc. Dat wordt een lange en langdurige procedure ...
die 4½ honderd euro ben je ws. gewoon kwijt tenzij je dat de moeite waard vindt te procederen in een internationale procedure: ws. moet je in het land van het hoofdkantoor iets beginnen.
Overigens: met de trein (ICE) van Frankfurt naar Amsterdam was een stuk goedkoper geweest, en duurt ook maar 4 uur. Dit is ws. met overstappen op een andere vlucht meegerekend een beter alternatief voor de volgende keer ...

in
door inew - Jun 10, 2011 om 16:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ik kan je vertellen dat euclaim.nl perfeckt werk levert ,wij hebben nu na 2 jr en 3mnd ons geld gekregen voor n vlucht van martinair waar wij ook geweigerd waren en met air france naar parijs en weer met vertraging [en verdwenen koffers ] naar schiphol konden de aanhouder was euclaim we reizen veel en de vluchten waren van martinair nooit op tijd dus ik zou echt euclaim inschakelen die hebben de prof mensen in huis .
ik kreeg t niet voor elkaar zei wel .
groeten en sterkte ermee

vu
door vuurdraak - Jun 11, 2011 om 00:18
11 Antwoorden / 6 Vragen

Door meerdere fouten van Delta Airline hebben wij meerdere vluchten gemist vorig jaar toen wij naar Amerika gingen.
Toen wij na 30 uur eindelijk bij ons hotel kwamen bleek onze kamer te zijn weggegeven.(protocol)
Aangezien wij niet op tijd bij ons hotel kwamen hadden zij naar Delta Airlines gebeld en door weer een fout van hun hadden zij gezegt dat onze reis geannuleerd was.
Gelukkig kregen wij toch een andere kamer,maar niet waarvoor wij betaald hadden.
Thuisgekomen gelijk naar ons reisbureau gegaan voor onze klachten.
Weet je wat wij kregen; 2 tegoedbonnen van 200$ pp te gebruiken bij Delta airlines en deze moesten wij gebuiken binnen een jaar voor een vlucht na;
Ja hoor Amerika.
Jarenlang gespaard voor deze reis en voor de aankomende 5 jaar kan ik niet zo lang op vacantie.
Onze hele vacantie naar de knoppen want toen wij terug wilden gaan met ons vliegtuig was deze voor ons ook geannuleerd door D.A.
Veel gedoe voor een schamele 200 dollar die wij niet kunnen gebruiken.
Ik ben er niet mee accoord gegaan en heb ze aangetekend een nieuwe brief gestuurd maar op antwoord wacht ik nog steeds.
Ja met een schadeloosstelling moet je maar geluk hebben.

ci
door cieta - Jun 11, 2011 om 11:17
14 Antwoorden / 0 Vragen

Vuurdraak,zie mijn bericht hier boven.Wij vlogen toen ook mijn Delta naar Amerika en hadden meteen 25 uur vertraging bij vertrek,vliegtuig was defect.We kregen wel 'n overnachting in 'n hotel,maar doordat we de volgende dag pas vertrokken moesten we in Atlanta bij de tussenlanding 8 uur wachten op de volgende vlucht (ipv. 2 uur wat we eigenlijk geboekt hadden).Toen we in het vliegtuig zaten hebben we nog 1 uur moeten wachten tot we vertrokken,dus dat was al 9 uur.Toen we in L.A.aankwamen kregen we ook ieder een bon van 200 dollar,te besteden binnen 'n jaar bij Delta.Die staat niet op naam,dus die hebben wij (wij waren met 3 pers.) afgegeven aan 'n familielid in Amerika,die daarvoor later 'n keer naar Ned. is gevlogen,want wij hadden ook niet het plan om binnen het jaar weer naar Amerika te gaan. 'n paar weken naar onze thuiskomst hebben wij dit aan EU-claim voorgelegd en die vertelde meteen dat wij recht hadden op de maximale uitkering van 600 euro p.p. Die hebben we ook binnen 2 maanden gestort gekregen.Leg jouw zaak gewoon voor bij EU-claim,probeer het!! Succes!

mo
door mof - Jun 11, 2011 om 16:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de duidelijkheid (van de euclaim site gehaald), je hebt recht op vergoeding als:

1) je vlucht binnen de EU was, of,

2) je vliegt vanuit de EU naar een land buiten de EU geldt voor àlle, dus ook niet-Europese luchtvaartmaatschappijen, of,

3) alle vluchten die van buiten de EU binnen de EU aankomen, mits het een
EU luchtvaartmaatschappij betreft.

Als LAN of TAM een Chileense maatschappij is die vanuit Chili op Europa vliegt
voldoet die niet aan deze regels dus kun je ws. geen aanspraak op de EU regeling 261/2004 maken.

In het geval van Cieta (Delta Airlines naar de USA) is het inderdaad volgens 2)
dat er € 600 betaald wordt. Helaas is het andersom niet zo.

ir
door irenelopes - Jun 13, 2011 om 10:22
7 Antwoorden / 3 Vragen

klik op deze link voor informatie.

http://www.refunddesk.nl/?gclid=CNinyJW5sqkCFcOHDgodi1uXLg

is
door isaez - Jun 13, 2011 om 10:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Dank aan iedereen die gereageerd heeft. Refunddesk en Euclaim zijn volgens mij dezelfde organisatie. Ik heb gisteren een mail gestuurd aan Euclaim. We zien wel wat ze te zeggen hebben.
En voor al die mensen die reageren dat ik geen ticket had moeten kopen en naar Stockholm had moeten vliegen of de trein had moeten nemen en zo. Dan zeg ik: de luchtvaartmaatschappij had mij goed in kunnen lichten. Ze komen ermee weg elke keer.
En ik had al gemaild dat ik de volgende dag op mijn werk moest zijn. Ik had, in mijn ogen, geen alternatief.

mvg,

Ivan

vu
door vuurdraak - Jun 14, 2011 om 20:26
11 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas stond deze bon van $ 200 dollar wel op naam zodat wij er niets mee konden doen.
Helaas is het nu een jaar geleden dus kunnen wij er niets meer aan doen.
Ook al heb ik hun een nieuwe brief gestuurd ,ik wacht nog steeds op antwoord.
Ik denk dat ze die al in de prullenbak hebben gedaan want volgens hun hebben ze met die tegoed bon de boel netjes afgehandeld.

is
door isaez - Jun 14, 2011 om 20:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik heb EUclaim gevraagd wat ze voor mij konden betekenen en dit is hun antwoord:
"Hartelijk dank voor uw e-mail.

Helaas kunnen wij uw claim niet in behandeling nemen. Uw vlucht is uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij vanuit een niet-Europees land, de Europese wetgeving is dan niet van toepassing op deze vlucht. U heeft dus geen recht op de financiële compensatie op basis van de EU verordening.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Dus zoals iemand al aangaf valt mijn geval niet onder de EU verordening. Jammer.

mvg,

Ivan