kr
door kraanenj Dec 8, 2011 om 22:07
Voeding & gezondheid

Conserveermiddel in mandarijnen

Hallo

Altijd gedacht als je fruit eet zit je goed geen bijvoegingen,Nee dus
Op een zak clementines uit Spanje vond ik op de zak:geconserveerd met Imazallortophenol.Thiabendazol

Wie weet waarom

24380 15 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Dec 8, 2011 om 22:12
949 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo kraanenj,

Is het niet gewoon de schil die behandeld is om uw ogen te strelen met een aantrekkelijke oranje kleur?

vladja
door vladja - Dec 8, 2011 om 22:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Thiabendazol is een uitstekend fungicide die vele schimmels doodt. Het zit op de schil van de mandarijn en niet in de mandarijn.

Het is een "dood"-middel, d.w.z. het koopt en kruipt niet. Dat doen schimmels onzichtbaar wel. Die kruipen door de schil van de mandarijn en kunnen ook de vrucht zelf aantasten. Er kan ook nog een waslaagje op de schil aangebracht zijn om de mandarijn mooi te laten glimmen en uitdrogen te voorkomen.

Hetzelfde geldt voor citroenen, sinaasappels etc. Dus nooit citroenrasp van de schil gebruiken in een recept.

Zo lang je de schillen niet eet, is er niets aan de hand.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Dec 8, 2011 om 22:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Juist het is om de schimmel van de buiten kant tegen te houden ook bij sinaasappels wordt dit gebruikt.

tenormin
door tenormin - Dec 8, 2011 om 23:11
16847 Antwoorden / 108 Vragen

dus nooit citroenrasp van de schil gebruiken in een recept... Ik zie Jamie Olivier en andere koks niets anders doen dan dat. Of haal je dat "spul" eraf met goed wassen?

an
door angelique69 - Dec 9, 2011 om 11:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

Zij gebruiken biologische citrusvruchten die niet worden behandeld met GBM-middelen. In veel recepten wordt dit er vaak ook bij vermeld.

vladja
door vladja - Dec 9, 2011 om 11:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 8 dec 2011, 23:11]dus nooit citroenrasp van de schil gebruiken in een recept... Ik zie Jamie Olivier en andere koks niets anders doen dan dat. Of haal je dat "spul" eraf met goed wassen?

Als je even gegoogled had (wat je heel vaak doet) dan had je kunnen lezen dat je dat "spul" er met goed wassen nooit helemaal afkrijgt.

Vladja

butterfly
door butterfly - Dec 9, 2011 om 11:36
4 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt het verschil ook duidelijk merken wanneer je een bespoten citroen wil raspen is dat bijna niet mogelijk terwijl een biologische citroen makkelijk te raspen is.

ka
door kaartendraak - Dec 9, 2011 om 11:38
184 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, die waslagen en weet ik wat voor rommel trekt wel degelijk in de schil van alle soorten citrusfruit. Heb dat ooit gezien in het programma 'Keuringsdienst van waarde'. Daar onderzochten ze citroenen. De waslaag was gewoon schellak onder een mooie naam, terwijl het helemaal niet nodig is om een waslaag op de schil te doen, als de schillen met speciale borstels opgepoetst worden krijgt ie van zichzelf een natuurlijke waslaag van de olie die door het poetsen uit de schil komt zetten. Ook dat lieten ze in dat programma zien.

Je kan dus wel proberen schillen wassen om het eraf te krijgen, wat gewoon niet gaat werken, want het trekt toch door de hele vrucht door de poriën van de schil heen.

Helaas zullen voedsefabrikanten en weet ik veel wie nog meer gewoon ontkennen dat dit kan alsook dat het 'geen kwaad kan' voor de volksgezondheid. Persoonlijk heb ik mijn conclusies getrokken na het zien van dat programma en denk ik er het mijne van

rj
door rjw - Dec 9, 2011 om 11:59
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als we gewoon eens gaan stoppen met eten van producten die hier niet vandaan komen dan hebben we al een stuk minder hulpstoffen nodig. Als we dan vervolgens onszelf gaan beperken tot seizoensproducten dan komt het helemaal goed.

ka
door kaartendraak - Dec 9, 2011 om 12:21
184 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=rjw schreef op vrijdag 9 dec 2011, 11:59]Als we gewoon eens gaan stoppen met eten van producten die hier niet vandaan komen dan hebben we al een stuk minder hulpstoffen nodig. Als we dan vervolgens onszelf gaan beperken tot seizoensproducten dan komt het helemaal goed.

Lijkt me lastig als het meeste van hier ge-exporteerd wordt. Mandarijnen worden volgens mij niet eens hier verbouwd?? Misschien een beetje zwart/wit denken, maar het zouden denk ik karige maaltijden gaan worden:

Bruine bonen, varkenslapjes(of van de koe) en aardappels en dat een paar keer per week, want veel andere groente hebben we niet het hele jaar door. Krijg je Volgens mij echt middeleeuwse maaltijden, eten wat er op dat moment op het land groeit.

ka
door kama - Dec 9, 2011 om 12:40
162 Antwoorden / 19 Vragen

Sorry, off topic. Maar ik ben er ondertussen wel heel erg flauw van dat in bijna alle onderwerpen die ik lees de bijdragen van Tenormin gelijk worden afgekat door een paar anderen.
Toen de handjes wegwaren was het even wat beter, maar nu begint het weer in dezelfde mate.
Ik ken Tenormin niet en ook de reageerders niet, ik vind het als neutrale lezer alleen maar erg irritant dat het regelmatig meer om het elkaar afkraken lijkt te gaan dan om het beantwoorden van de vraag.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 9, 2011 om 13:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kama schreef op vrijdag 9 dec 2011, 12:40]Sorry, off topic. Maar ik ben er ondertussen wel heel erg flauw van dat in bijna alle onderwerpen die ik lees de bijdragen van Tenormin gelijk worden afgekat door een paar anderen.
Toen de handjes wegwaren was het even wat beter, maar nu begint het weer in dezelfde mate.
Ik ken Tenormin niet en ook de reageerders niet, ik vind het als neutrale lezer alleen maar erg irritant dat het regelmatig meer om het elkaar afkraken lijkt te gaan dan om het beantwoorden van de vraag.

Ja dit is een vorm van afgunst en om punten te halen veel commentaar geven loopt het puntentotaal omhoog. Dus met afschaffing van het duimen stelsel zijn er wer andere middellen gevonden om als je geen antwoord weet.Commentaar is goed maar geef dan wel het goede of probeer het.

vr1944
door vr1944 - Dec 9, 2011 om 16:23
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het goede antwoord is al gegeven.De hoeveel die gebruikt wordt is zo weinig en is minder schadelijker dan het drinken van alcoholische versnapering of levensmiddelen met kleur of smaakstoffen .Dus het raspen van het schilletje kan echt geen kwaad.Biologisch citrusfruit is komt uit dezelfde boomgaard en is alleen duurder omdat het meestal ongekleurd met de noemer biologisch verkocht wordt . Biologische oplichterij dus .
.

inburger
door inburger - Dec 9, 2011 om 16:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Soms zien mandarijnen er verdacht fel oranje uit. Als je ze pelt blijkt ook de witte binnenkant van de schil, en zelfs de witte velletjes tussen de partjes, oranje gekleurd te zijn. De kleurstof die de mandarijnen "aantrekkelijk" moet maken is dus door de schil heen gedrongen. Lijkt me ook niet echt gezond... Ik koop dan toch maar liever de minder aantrekkelijke gelige mandarijntjes...

ma
door manwijf - Dec 12, 2011 om 11:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb op de lagere school al geleerd, dat bv. Surinaamse sinaasappelen die vnl groen van kleur waren, voor de Nederlandse markt in een verfbad gingen. Maar ja, dat was nog in een tijd, dat je op school goed onderwijs kreeg, dus dat telt niet.
Als je op buitenlandse markten komt, dan zie je ook dat het fruit een heel andere, veel natuurlijkere kleur heeft. Een veel betere smaak ook trouwens.
Ja, en stel je voor dat je seizoen's groente en fruit zou eten! Wat een verarming zeg. Veel te goedkoop ook.
Pizza's, snacks en ander kant-en-klaar voer van nu, zonder fruit en groente afkomstig uit de andere kant van de wereld, smaakt natuurlijk lang zo lekker niet.
De realiteit is dat er er m.n. door de jeugd schrikbarend weinig fruit en groente wordt geconsumeerd. Ik noem geen namen, maar een basiscursus koken kan ook geen kwaad. Is uit de de opvoeding weg bezuinigd. Iedereen wil tegenwoordig een dure keuken, maar de meesten zijn beter af met een batterij magnetrons. PING!