dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Nov 13, 2008 om 09:04
Voeding & gezondheid

Waarom gaan erwten en bonen in een pot schuimen als je ze afspoelt?

Mijn kruidenier beweert dat zelf gekookte bonen dat ook zouden doen en dat er niets is toegevoegd aan de (Hak)potten.Er staat ook op 'geen conserveringsmiddelen', maar ik vind dat schuimen verdacht.

Wie weet hier meer van?

28345 17 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Nov 13, 2008 om 10:42
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Een geruststellend antwoord voor u:

Peulvruchten, zoals bonen en erwten, bevatten veel eiwitten. Bij het koken komen deze vrij, waardoor het bekende schuim ontstaat. Dit is geheel natuurlijk en komt ook voor bij verse bonen.

Deze eiwitten kunnen een beetje bitter zijn, vandaar dat vaak wordt geadviseerd om het schuim af te scheppen en/of na het koken goed af te gieten. Dat komt de smaak alleen maar ten goede.

Niets verdacht aan dat schuim dus.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Nov 13, 2008 om 10:43
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Mariegh,

Je was me net een paar tellen voor. Twee zielen, één gedachte :-)

Mvgr - B

mariegh
door mariegh - Nov 13, 2008 om 12:02
263 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is eiwit. In alle peulvruchten zit veel eiwit. Als je spliterwten voor de snert gaat koken, komt er ook altijd eerst een hoop schuim af dat je eraf moet scheppen.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 13, 2008 om 12:07
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden, mariegh en brynnar!

Grappig, ik heb me tijdenlang gestoord aan dat schuim en ben zelfs Hak gaan kopen in plaats van het huismerk, omdat dat minder schuimt!
Wist zeker te maken te hebben met iets omineus, een 'bonenverbeteraar' of iets dergelijks!

mariegh
door mariegh - Nov 14, 2008 om 09:49
263 Antwoorden / 13 Vragen

:O bonenverbeteraar! Is ook een heel vies gezicht hoor, die schuimlaag.
Brynnar, nu ik na een operatie thuis zit, kan ik iets eerder naar de dagoogst van de Kassasite kijken. Vandaar.

ci
door cisser - Nov 14, 2008 om 13:33
2 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik erwtensoep kook (en dat doe ik al 35 jaar), ontstaat in het begin ook een schuimlaag. Dat schuim schep ik er niet af, maar roer ik geleidelijk door de soep heen, totdat het geheel zachtjes pruttelt.
Ik weet niet wie bedacht heeft dat je die schuimlaag bij het erwtensoep koken eraf moet scheppen, maar mij smaakt het prima zo. Dat schuim oogt misschien niet zo fris, maar doet verder geen kwaad.

pl
door platzak - Nov 14, 2008 om 17:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij komt het schuim door een soda-achtige stof, die wordt toegevoegd om de erwten/bonen eerder gaar te laten worden.

carryoncarry
door carryoncarry - Nov 14, 2008 om 22:59
10 Antwoorden / 2 Vragen

platzak als ik mijn zelf geteelde en gedroogde bonen en erwten kook gaan ze ook schuimen hoor en ik voeg geen sodaachtige stof toe.

corkoo
door corkoo - Nov 15, 2008 om 18:56
51 Antwoorden / 25 Vragen

Brynmar schrijft dat bij het koken veel eiwitten vrijkomen en in het schuim zitten en dat het er dan afgeschept moet worden. Dat is toch zonde, al die eiwitten gooi je toch niet weg.
Wij koken de snert altijd in een snelkookpan, half hele erwten en half spliterwten. Nadat ze gaar zijn in een klein half uur doen we de staafmixer er even in en zo wordt de soep heerlijk gebonden. Van schuim is niets meer te bekennen en alle ingrediënten zitten er nog. Sommigen vinden die vliesjes van de hele erwten om van te k........, maar daar zie je niets meer van. Is heel gezond.
Dus het schuim komt niet alleen in de poterwten voor. Het is een heel natuurlijk iets waar niemand vies van hoeft te zijn.
Eet smakelijk.

brynnar
door brynnar - Nov 16, 2008 om 16:59
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Deze week de proef maar eens op de som genomen. Ben zaterdag de ganse middag erwtensoep gaan maken. En inderdaad, bij het koken van de erwten kwam inderdaad een laag schuim bovenop het water: de eiwitten. Ik heb deze geproefd en de smaak was inderdaad iets bitter. Let wel: dit zijn dan ook niet diezelfde eiwitten die oo in eieren zitten. Natuurlijk is het schuim eetbaar, maar de smaak is niet super: afscheppen dus.

De erwtensoep was uiteindelijk heerlijk: zo'n lekkere dikke drap groene prut met lekker veel knolselderij, winterpeen, prei, beenham, worst, waar je lepel rechtop in blijft staan. Stukske brood erbij. En na twee volle borden heerlijk uitbuiken met de broek op de vreethaak.

Mvgr - B

mariegh
door mariegh - Nov 19, 2008 om 10:54
263 Antwoorden / 13 Vragen

Sodium is de internationale benaming van het element dat wij in Nl natrium noemen. Zo is bijvoorbeeld natriumchloride (NaCl) de chemische benaming van keukenzout en soda (Na2Co3) heet officieel natriumcarbonaat (is die scheikunde toch nog ergens goed voor geweest).
Brynnar, ik krijg er trek van; toch maar een voorraadje gaan maken als ik weer ben opgeknapt. Het gaat tenslotte weer kouder worden.
Marie

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 19, 2008 om 11:28
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt, mariegh!

Ik had hier ook nog een aparte vraag over gesteld, met dezelfde
uitkomst. Met 'natrium' wordt natrium-chloride (NaCl) bedoeld en met
sodium hoogstwaarschijnlijk sodium-chloride (SoCl?) en die twee zijn identiek.

Máár ze zouden in theorie ook soda (Na2Co3) (of So2Co3?) kunnen bedoelen, al is dat niet waarschijnlijk. Fijn voor de consument, die etikettering.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 19, 2008 om 11:45
77 Antwoorden / 37 Vragen

De reactie van platzak heeft me weer aan twijfelen gebracht. Schuimen zelfgekookte peulvruchten echt zo erg als je ze alleen maar afspoelt?
Op het etiket van Hak witte bonen is het enige verdachte dat ik kan vinden (maar fabrikanten zijn slim) het woordje ‘sodium’. Ik kom er via Google niet goed achter wat ‘sodium’ kan zijn.

Wel vond ik het volgende: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumdodecylsulfaat
Natriumdodecylsulfaat is een sterk reinigende stof, zelfs in een sterke verdunning. Het vormt door de oppervlakte actieve werking een stevig schuim. De INCI naam is Sodium Lauryl Sulfate.
En, naar aanleiding van ‘soda-achtige stof’ :
http://www.food-knowledge.com/warenkennis/groenten/zaden.htm

Er bestaan manieren om de lange kooktijd van peulvruchten te bekorten. De beste methode is het gebruik van een hogedrukpan. Een methode die af te raden valt, is het toevoegen van zuiveringszout of dubbelkoolzure soda tijdens het koken. Dit tast het vitamine-B-gehalte aan en heeft een nadelig effect op de voedingswaarde.

Ook het NRC-Handelslblad noemt ergens de mogelijkheid ongeweekte bonen te koken met dubbelkoolzure soda. Maar als dit de oplossing is, dan zouden die Hak-bonen eerst gedroogd moeten zijn.

brynnar
door brynnar - Nov 19, 2008 om 11:47
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hi Dirkjeanna,

Ik heb je andere vraag niet gezien, maar sodium is inderdaad Engels voor natrium. Nu is de afkorting wel Na in alle talen (zie periodiek systeem der elementen) en NaCl voor zout, maar SoCl bestaat niet, want So is geen element.

Wel bestaat SOCl2 (Thyonilchloride), maar dat bestaat uit zwavel (S), zuurstof (O) en chloor (Cl). Dit goedje wil ik echter niet op de ingredientenlijst zien, wantd at is zeer giftig en wordt o.a. gebruikt voor de productie van zenuwgassen.

Mvgr - B

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 19, 2008 om 14:18
77 Antwoorden / 37 Vragen

Op de Hak-site staat: “HAK voegt geen conserveringsmiddelen en kunstmatige kleur- en geurstoffen toe”, maar op een potje Hak veldertjes lees ik: “Ingrediënten: jonge kapucijners, water, suiker, zout, antioxidant(EDTA).”
Hak is dus niet helemaal te vertrouwen.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 20, 2008 om 12:30
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt Brynnar!
Zie evt, ook mijn vraag over sodium

http://kassa.vara.nl/portal?_mod=cons&_do=createReact&_fid=1227179590023.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Nov 20, 2008 om 12:34
77 Antwoorden / 37 Vragen

Moet zijn

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=769&qid=431121