Verkoper namens Bol weigert volledige terugbetaling van mijn retourzending
Hoi,
ik heb 2 weken geleden via Bol een stofzuiger gekocht bij A.M.E.S.
Na ontvangst heb ik de stofzuiger uitgepakt en uitgeprobeerd. De speciale parketborstel voldeed echter niet. Behalve dat er al één wieltje geblokkeerd was, maakte de borstel ook een schrapend geluid op de vloer, iets wat ik met een nieuwe stofzuiger juist wilde voorkomen.
Met de andere multidfunctionele borstel was het niet veel anders, plus dat ie daarmee, ook in een minder sterke stand, een soort "vacuum" zoog op het parket. Kortom, de stofuziger voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ik heb 'm in dezelfe doos retour gestuurd. De dag erop ontving ik bericht dat zij de machine niet retour accepteerden omdat deze "gebruikt" is. Zij willen mij slechts 75% van de aanschafprijs terugbetalen omdat "er stof in de stofzak zit".
We hebben nu een verschil van mening over of de machine daadwerkelijk gebruikt is (mening AMES) of uitgeprobeerd. ( mijn mening)
Bol Com gaat mee in het verhaal van de verkoper en zegt dat 75% redelijk is. Ik ben het hier niet mee eens.
Ik vind dat ik recht heb op 100% van de aanschafprijs. Wil ook best een nieuwe stofzuigerzak naar ze opsturen of de kosten daarvan vergoeden, maar vind 25% gewoon absurd.
Wat adviseren jullie mij?
Hartelijke groet, Ester
Topantwoord
Er zit stof in de zak, dat kan alleen maar betekenen dat u hem gebruikt hebt.
Hoe wou je hem anders testen
Je mag hem helemaal niet testen.
Natuurlijk mag je stofzuiger uitproberen. Hoe kan je anders bepalen of hij voldoet aan de normaal aan een stofzuiger te stellen eisen.
U koopt rustig een gebruikte stofzuiger in de winkel?
Hallo Ekinp2021 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/
U had in de winkel (als u daar gekocht zou hebben) ook niet die speciale borstel kunnen testen.
Als u er bij retourzenden al vooraf een schone zak in gedaan had lag het anders,
In mijn visie = 75% redelijk.
Het is me opgevallen dat er tegenwoordig zelfs bij de duurdere stofzuigers als Miele en Bosch, waardeloze zuigmonden worden geleverd. Wat ik zelf doe, is een universele zuigmond kopen bij deAction of de Blokker. Kosten daarvan zijn max. € 10,-.
Misschien wil de shop je stofzuiger (gratis?) retourneren (als je 25% teveel vindt) en dan zelf een universele zuigmond kopen?
Onder testen of uitproberen wordt verstaan het kontroleren op de juiste en goede werking maar dat wil niet zeggen dat u er dan de kamer mee moet gaan zuigen. De zuigkracht kunt u controleren door de hand voor de zuigmond te houden. maar uit uw bericht maak ik op dat niet de stofzuiger als zodanig slecht is maar alleen de zuigmond. Zou dan met de verkoper kijken of deze een andere (betere) zuigmond, tegen een redelijke prijs, kan leveren. Is dat niet het geval dan maar ff elders kijken voor een zuigmond en de stofzuiger uw kant maar weer op laten komen. 75% van de prijs vindt ik redelijk omdat zowel de stofzak alsook de filters vervangen dienen te worden zodat deze hem dan vaak als 2e keus kan verkopen.
Ik noemde al Action en Blokker voor een andere zuigmond. Doen het fantastisch.
Ik wilde niet onder uw duiven schieten☺
Haha. Ik ben trouwens wat uitgekookter dan @TS, ik koop voor een paar euro een universele stofzuigerzak om uit te proberen. Bevalt hij niet, kan hij retour met de schone originele zak.;-))
Als je een nieuwe stofzuiger had gekocht met stof in de stofzak, had je hem geaccepteerd en de nieuwprijs betaald?
Ook de borstels zijn gebruikt, die zijn ook niet nieuw meer.
Als je zo kritisch bent dan kun je beter een afspraak in de winkel maken. Er zijn winkels, bv Coolblue waar je een uitgebreid een stofzuiger kunt testen.
Hier zal de wetgever de komende tijd een einde aan moeten maken als ze inderdaad willen dat mensen een product uit kunnen proberen en retourneren. Als een winkel simpelweg het verlies in verkoopbare waarde aan de klant mag doorbelasten, lees we krijgen nog maar 75% als we het als een tweede kansje kunnen verkopen, blijft er van het originele uitgangspunt weinig over. Nu is het wat mij betreft een grijsgebied waar iedereen een mening kan hebben over wat nog net wel en net niet mag.
Inbdien dit mij zou zijn overkomen zou ik hebben gemeld dat de speciale parketborstel niet naar behoren functioneerde en daar een vervanger voor gevraagd (met terugzenden van die borstel) Ik zou niet de gehele stofzuiger hebben mneegestuurd.
Mijn advies nu is, meld dat u de stofzuiger terug wenst te ontvangen met wel een andere borstel. Het probleem is verder wel dat recht hebben op iets soms kan betekenen (helaas soms ook wat vaker) dat u de nodige moeite moet doen om dan ook uw recht te krijgen. M.b.t. dat vragen kunt u mogelijk deze brief als voorbeeld benutten:
Let op dat AMES degene is die verantwoordelijk is en niet BOL.COM. Een andere optie is dan toch maar de 75% accepteren
U heeft het recht het product te testen om te zien of het aan uw verwachtingen voldoet. Maar u mag het niet in gebruik nemen. Of er echt sprake is van gebruik is niet te beoordelen op grond van alleen de stof in de stofzuigerzak. Het gaat ook om de hoeveelheid stof. En natuurlijk hoe lang u nodig hebt gehad om te testen. Als u echt de hele kamer heeft gezogen, tja, dan heeft u het apparaat in gebruik genomen.
U kunt naar de geschillencommissie, die doet een bindende uitspraak. Dat kost u 50€ tenzij u wint, dan betaalt de verkoper die 50€.
maar als u verliest hoeft de verkoper het product niet terug te nemen.
wat ik bij bol.com altijd doe is kopen met betaling achteraf. Dan vervalt de betalingsverplichting bij retourzenden. Dan kunnen zij achter hun geld aan ipv u.
mogen ze niet, ze mogen wel de werkelijke schade verhalen, principe is altijd dat je als klant het produkt uit mag proberen en als het niet bevalt mag je het produkt terug sturen.
uitproberen van een stofzuiger betekent dat er stof in de zak kan komen en dit moet door de winkel geaccepteerd worden, WEL mogen ze je de stofzak in rekening brengen maar dat is het ook....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer