Betaald voor reparatie, die niet uitgevoerd is
Graag wil ik jullie om een advies / hulp vragen.
Op 9 juni heb ik mijn auto naar Nefkens Peugeot garage in Eindhoven gebracht voor APK, grote beurt en vervanging van distributieriem. De prijsindicatie was 650-700 euro. Achteraf hebben ze gebeld en nog 'wat' bijzonderheden gevonden, uiteindelijk moest auto nog 1 dag extra blijven en ik heb een factuur van bijna 1200 euro betaald.
Ze hebben aangegeven dat de auto misschien olielekkage heeft en dat ik weer terug moet komen, als die 1000 km is gelopen. Dus op 25 juni ben ik weer naartoe gegaan. Zij hebben "een olielekkage aan de motorkap vastgesteld en olie komt op de distributieriem te recht, waardoor die stuk gaat en waardoor ik geen garantie meer heb op die, net vervangen distributieriem. Ze stellen voor, een kopverpakking te vervangen en de distributieriem moet natuurlijk ook nog een keer vervangen worden. Dat kost weer ca 860 euro'.
Ik vond het raar verhaal en ben met de auto naar een andere garage gegaan voor een second opinion. Het blijkt, dat er geen olielekkage is en dat de distributieriem helemaal niet vervangen is!
Ik heb bij Nefkens gebeld en verteld dat de distributieriem niet vervangen is en wilde graag langs komen zodat ze er zelf naar kunnen kijken. Maar dat kwam niet in vraag, dat wilden ze niet, en als ze dat wel gaan doen, dan kost dat kijken 42,95 euro. Ik heb aangegeven dat ik die 40 euro best wil geven (als je 1200 euro weggooit voor niks, dan maken die 40 euro ook geen verschil meer). Toen hebben ze aangegeven dat ze op dit moment geen tijd voor hebben.
Ik heb met DEKRA gebeld, zodat ik een bewijs tegen Nefkens krijg. Helaas hebben ze pas eind augustus / begin september weer tijd voor een afspraak.
Nu ga ik volgende week zaterdag op vakantie met die auto, distributieriem kan elk moment stuk gaan en ik heb dus geen garantie... Ik wil het niet geloven dat ik zo machtloos sta en dat ik dat zo moet accepteren. Want die riem moet zeker vervangen worden voordat ik op vakantie ga, en dan is mijn bewijs ook weg...
Heeft iemand een idee of ik iets aan kan doen?
Als u lid bent van de ANWB kan deze mogelijk voor u bemiddelen.
#
Ik heb een conflict met mijn dealer en het ziet er naar uit dat we er samen niet uitkomen. Waar kan ik met mijn klachten terecht?
Voor bemiddeling kunt u terecht bij het ANWB/Bovag bemiddelingsbureau, telefoon 0900 269 22 68.
Bron: klik
Bedankt Tdehond. De zelfde advies heb ik gekregen van de garage, waar ik om second opinion heb gevraagd. Ik heb met ANWB gebeld, ze hebben mij telefoonnummer van DEKRA doorgegeven. Experts van Dekra maken een onafhankelijk rapport en gaan kijken wat er aan de auto wel en niet gedaan is. Met het rapport kan men verder bij geschillenkomissie te recht. Het probleem is echter dat Dekra pas in september (of evtl. eind augustus) een afsprak kan maken ivm vakanties etc. En ik kan helaas niet zo lang wachten, omdat die distributieriem echt vervangen moet worden voordat ik met de auto op vakantie ga.
Als je nu de distributieriem zelf ergens anders gaat laten vervangen, dan valt er niet veel meer te bewijzen.
Alternatief is een expertise van de "gedane" reparatie te laten uitvoeren door een gerenommeerd technisch expertisebureau. Let er dan wel op dat de expert is aangesloten bij het NIVRE. Die kosten moet je wel zelf moeten betalen.
Begin met aangetekende brief met ontvangstbewijs aan Nefkens, waarin je de zaken duidelijk op schrift stelt en zet daar ook in dat je een gerenommeerd expertisebureau heb ingeschakeld om onafhankelijk de aan jou doorberekende reparatie te laten onderzoeken en te beoordelen.
Geen naam noemen van het expertisebureau of van de garage, waar je geweest bent. Het is een klein wereldje.
Nodig ze uit om bij de expertise aanwezig te zijn en als daar prijs op stellen je ze dan de naam, tijdstip en plaats zal doorgeven.
Dat je over 3 dagen contact met ze op zal nemen om hun standpunt in deze zaak te horen.
Vladja
almaa
Mijn advies is, dat je de riem gewoon tijdig kunt laten vervangen door een vakman en niet door een oplichter. Je moet dan die riem wel terugkrijgen, omdat je met die versleten riem kunt bewijzen dat Nefkens de riem niet heeft vervangen, maar het vervangen van die riem bij de laatste beurt wél in rekening heeft gebracht. Vervolgens stel je dit fraaie bedrijf in gebreke en eist de niet verschuldigde reparatiekosten per direct retour. Verstuur die brief wél aangetekend en met bewijs van ontvangst. Ook zou ik de BOVAG inlichten over de ******** handelwijze van deze dealer.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Laten vervangen bij een echte monteur en deze vragen een schriftelijke verklaring op te stellen omtrent de staat van de distributieriem, foto's maken is ook altijd handig. Tevens het oude exemplaar bewaren. Na de vakantie kun je de slag met die oplichters dealer aan gaan, met de steun van de Bovag.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je bij een bij de Bovag aangesloten garagebedrijf betelen moet voor een niet uitgevoerde reparatie want dat heet oplichting. Desnoods span je ze een rechtszaak aan, evt. via een rechtsbijstand verzekering.
Nog even. Je schrijft dat ze hebben voorgesteld om de koppakking te vervangen en de distributiesnaar te vervangen, maar dat jij voor een second opinion naar een ander bent gegaan. Dan is het toch logisch dat die reparatie nog niet uitgevoerd is? Hoe zit het nou werkelijk?
Met een versleten distributieriem onder je arm aan komen lopen, is geen bewijs dat die riem afkomstig is uit jouw auto.
Vanwege de bewijslast, raad ik je met klem aan om de riem niet te laten vervangen voordat door een onafhankelijk technisch expert is vastgesteld en vastgelegd dat de distrubutieriem, die nu in het motorblok zit een oude distributieriem is. Laat de expert de oude riem merken met handtekening o.i.d. Daarna kan je de riem laten vervangen. Een garagebedrijf, dat de riem vervangt, is niet onafhankelijk, omdat die een geldelijk belang hebben in de uitvoering van de werkzaamheden.
Laat de expert ook kijken na de mogelijke olielekkage en of die lekkage afkomstig is van een lekke koppakking. Als de koppakking lek is, zou ik er beslist niet mee op vakantie gaan. Ook al omdat je mogelijk het recht de hulpverlening onderweg verspeelt, want je bent gaan rijden met een auto met mankementen. Het principe: dikke bult, eigen schuld.
Probeer bij de Dekra uit te vinden, wie zij een betrouwbaar, technisch voldoende onderlegd expertisebureau vinden. Er lopen massa's schade-experts rond, maar die zijn bijna allemaal gespecialiseerd in schade aan de carrosserie.
Een nieuwe distributieriem moet altijd nagesteld worden na een aantal kilometers, dat is een normaal gegeven. De riem is dan ingelopen (gerekt/lekker op zijn plaats) en er kan dan een minimale spanningsafname ontstaan. Dit verhaal klopt.
Vladja
uw uitleg begrijp ik niet helemaal. waar lekt hij ??? kan zijn bij kleppendeksel, koppakking. wat voor type en motor zit er in de auto?? heeft u een rekening waar op staat distr vervangen??. en wat vladja schrijft dat een db riem nagespannen moet worden klopt helaas niet. ik ben met edwardus eens dat het op het ogenblik allemaal erg verwarrend is. dus aub meer duidelijk heid.!!!
Volgens mij is dit bewijsbare fraude, niet uitgevoerde en wel in rekening gebrachte riem is voor Politie ook zichtbaar dus ga naar garage en verwijder beschermkap en vraag Politie en doe aangifte tegen oplichting.
U mag omdat niet duidelijk is wat wel en niet is uitgevoerd het gehele bedrag terug eisen + alle door U gemaakte kosten bij andere garage.
Maak vooral een goede digitale foto als bewijs, en claim al het betaalde terug.
Indien noodzakelijk kunt U er een rechtszaak van maken nadat de Politie de aangifte van oplichting heeft opgenomen en zelf heeft gezien dat het een oude riem was.
Dus Bovag of keuring is in dit duidelijke geval niet nodig, en tijdelijke huurauto wegens niet uitgevoerde noodzakelijke riem vervanging is ook te claimen.
Dus als Uw verhaal klopt is het een makkelijke rechtszaak die U moeiteloos kunt winnen.
Grindweg, ik moest destijds wel terugkomen (zat in de prijs van de vervanging inbegrepen). Was een oud diesel bestelautootje.
Vladja
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer