Wi
door Wim T Jun 13, 2018 om 21:11
Auto & vervoer

FORD levert niet updates navigatiekaarten voor FORD Kuga waarvoor wel betaald is.

Voorjaar 2017 hebben we een nieuwe Ford Kuga gekocht.
Wat later bleek waren de bijgeleverde navigatiekaarten al 4-5 jaar oud, maar gelukkig hoort bij de nieuwe Kuga dat je 7 jaar gratis updates krijgt.
Bij navraag bij FORD-dealer werden we naar FORD-NL gestuurd en vice versa.
We kregen van FORD-NL reacties in gebrekkig antwoord (echt lachwekkend), met standaard teksten, of helemaal geen antwoord.
Wel hebben we begrepen dat de update in zomer 2017 zou komen, daarna uitgesteld tot Kerst 2017, voorjaar 2018 en nu eind 2018.
Oftwel: er is nog geen zicht op een update. De verouderde versie begint ondertussen storende gebreken te vertonen.
Ik ben benieuwd of er meer Kuga eigenaren zijn met deze ervaringen.
En wat ik kan doen om deze impasse te doorbreken.
Gaarne reactie!

6128 11 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 13, 2018 om 22:46
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Staat deze toezegging, met betrekking tot de updates, in uw koopovereenkomst en/of heeft u daarvoor op voorhand extra moeten betalen en staat dit op de factuur?
Zo ja, dan dient u zich te wenden tot de verkoper (de dealer waar u de auto gekocht heeft) en naleving van de overeenkomst vorderen. De verkoper mag u niet verwijzen naar Ford Nederland maar moet zelf actie ondernemen of u een passende compensatie bieden.

Dit gezegd hebben moet ik opmerken dat dit soort klachten ook bij andere merken bij ingebouwde navigatie apparaten veelvuldig voorkomen. Deze ingebouwde systemen zijn technisch snel verouderd waardoor updates creeren technisch gecompliceerd is en kostbaar zijn en daardoor vaak alweer verouderd zijn op het moment dat zij uitkomen.

Als u al een update krijgt zal blijken dat deze ook al weer zwaar verouderd is.

U kunt beter navigeren met een (gratis) navigatie app op uw smartfoon of een TomTom aanschaffen. Wellicht kunt u dit laatste als compensatie voorstellen bij de dealer.

In de huidige generatie auto's wordt voor navigatie ook vaak gekoppeld aan de smartphone of een navigatie app die via internet geupdated kan worden.

marita5
door marita5 - Jun 13, 2018 om 22:48
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wim T ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regels

https://wensveen.nl/akties/after-sales/item/35-ford-navigatie-kaartupdate-89

Ik ben benieuwd of er meer Kuga eigenaren zijn met deze ervaringen

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/sync3-navigatie-van-ford-2043

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 14, 2018 om 06:38
7188 Antwoorden / 3 Vragen

In onderstaande link staat er ook iets over te lezen:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=177483

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2018 om 14:16
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich zijn de gegeven reacties al juist maar ook ik attendeer u op het fenomeen Google Maps dat in ieder geval op android telefoons kan worden geïnstalleerd. Er zijn zeer handige houders te verkrijgen die in/aan het ventilatierooster in het dashboard bevestigd kunnen worden. Altijd op to date, zelfs m.b.t. wegversperringen en vertragingen op het reismoment.

Gr
door Grunn1 Jun 14, 2018 om 14:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lekker handig als je een nieuwe auto koopt en flink wat extra betaald hebt voor ingebouwde navigatie met gratis updates.
Een telefoon is een telefoon en navigatie op een veel groter scherm in de auto werkt makkelijker en duidelijker.

le
door lexel - Jun 18, 2018 om 16:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn Ford Kuga kocht ik begin 2016. De navigatiekaart was toen al meer dan een jaar oud. Er zouden updates komen (niet gratis) werd mij verteld. Toen ik mij later informeerde, hoorde je veel verschillende verhalen. Het kwam er op neer dat Ford nooit serieus reageerde, zoals ook te zien is via de in de reacties opgegeven linkjes.

Ook het wijzigen van de irritante stem van de navigatie ("rijdt dchie kilometech recht doch") blijkt niet mogelijk; bij TomTom kun je voor nog geen 5 € een andere stem kiezen.
Ik vrees dat de huidige Ford-bezitters pech gehad hebben. Ik kan toekomstige kopers alleen aanraden GEEN navigatiesysteem te kopen van Ford.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2018 om 21:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat bedoelt u met gebrekkig antwoord?
Om bij de tijd te zijn met kaarten kunt u het beste op uw smartphone de gratis app MapFactor installeren. Werkt als een trein, thuis even via wifi de relevante kaarten updaten en klaar.

me
door mei - Jun 20, 2018 om 16:34
50 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring met ford. Je koopt een nieuwe auto met oude software van 4 /5 jaar oud. Na een klacht bij ford werd simpel medegedeeld dat je nieuwe software kan kopen voor € 180,00 ja jullie lezen het goed. Het is een schande. Ik heb een klacht ingediend bij de ANWB. Volgens de ANWB hadden ze meerdere klachten ontvangen en waren er mee bezig. Het kan toch niet waar zijn dat je een nieuwe auto koopt met oude software. Er zitten toch ook geen banden onder van 4 jaar oud. Ik roep een ieder op die de zelfde ervaring heeft actie te ondernemen hetzij via kassa of radar. Of de ANWB. Ford kan hier toch niet zomaar mee weg komen. Je kan beter een TOMTOM kopen met minimaal 3 jaar updates voor ong €100,00.
een waarschuwing voor eventuele nieuwe kopers. Zorg dat je de laatste software krijgt en leg het vast in het koopcontract. Of nog beter eis een TOMTOM bij aanschaf

me
door mei - Jul 25, 2018 om 13:54
50 Antwoorden / 19 Vragen

'Nooit volledig uit te bannen'

Ford Nederland laat in een reactie weten dat enigszins gedateerde routekaarten nooit volledig zijn uit te bannen bij ingebouwde navigatie-apparatuur. Tussen de ontwikkeling van de kaart en de uiteindelijke verkoop van een auto zit immers veel tijd, stelt een woordvoerder. Wel kunnen Ford-rijders SYNC3 koppelen aan hun smartphone, waarmee ze actuele routekaarten van Google of Apple kunnen gebruiken.

Overigens belooft Ford een update door te voeren voor de bestaande routekaarten. Klanten hoeven daarvoor niet extra te betalen. Een concrete datum voor die update kon het bedrijf evenwel niet geven.

Lees net het bovenstaande bericht n.a.v. Klacht van de consumnenbond.
gedateerde kaarten nooit uit te bannen volgens Ford .zie boven.
Dit antwoord slaat echt helemaal nergens op. Omdat navigatie is ingebouwd. Te gek voor woorden. Een belediging van de klant.
zal mij benieuwen, maar als de consumentenbond hier niet bovenop zit zal het nooit gebeuren.

van zo een groot bedrijf zou je wel mogen verwachten dat ze hun klanten serieus nemen.
nieuwe kopers van ford zijn gewaarschuwd. Als je toch besluit een auto bij deze club te kopen. Laat in koopcontract vastleggen
dat je zeker voor 5 jaar gratis updates krijgt. Anders toch maar MAZDA kopen gratis updates zolang je de eigenaar bent

Gr
door Grunn1 Jul 25, 2018 om 15:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat krijg je met fabrikanten die een eigen navigatie ontwikkeld hebben die niet geüpdatet wordt (o.a. Ford en Opel). Meeste auto fabrikanten werken met TomTom of Garmin waarbij vaker updates uitkomen.

marita5
door marita5 - Jul 25, 2018 om 14:21
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@mei ,

De belangenclub ( consumentenbond ) vindt dat Ford klanten gebrekkig informeert over de leeftijd van de kaarten en stapt naar de Reclame Code Commissie wegens misleiding. De bond maant Ford bovendien snel met updates te komen voor de kaarten van SYNC3, zoals het gewraakte navigatiesysteem heet.

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/nieuwe-ford-heeft-verouderde-navigatie

Ge
door Genee - Jul 25, 2018 om 15:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk niet hetzelfde maar u zou eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om een navigatie app op uw smartphone via sinc op de display in de auto te gebruiken.

zie https://www.autoweek.nl/nieuws/ford-linkt-navigatie-apps-aan-sync/

me
door mei - Nov 18, 2018 om 15:49
50 Antwoorden / 19 Vragen

Ford zou omstreeks deze tijd gratis de kaartupdate verstrekken. Is er al iets bekend. Of schuiven ze het weer op de lange baan.
kan KASSA niet samen met de Consumentenbond hier meer aandacht aan  besteden. Ford trekt zich niets aan van haar klanten. Misschien kan op deze wijze druk uitgeoefend worden.