ka
door kalincka Jul 31, 2013 om 19:00
Auto & vervoer

Misbruik logo keurmerk webshop

Ik heb een geschil met Dealerdirect nav de dienst die zij op ikwilvanmijnautoaf.nl. aanbieden. Op de websites van Dealerdirect geven zij aan aangesloten te zijn bij Keurmerk webshop. Nu wij dit geschil aan de stichting Keurmerk willen voorleggen, blijkt Dealerdirect helemaal niet meer aangesloten te zijn bij het Keurmerk. Niet voor niets vermoedelijk. Het Keurmerk heeft nu deze webshophouder gesommeerd hun logo te verwijderen. Ondertussen is het geschil niet opgelost. Er is hier sprake van misleiding. Ik vraag me af inhoeverre dit onze positie in het geschil sterker maakt.
Het geschil: wij doen een beroep op de colportagewet. Wij hebben binnen de bedenktijd van 7 dagen aangegeven af te zien van aankoop van hun "product". In dit geval valt dit product onder de noemer "op afstand afnemen van diensten" (zie colportagewet) en de betreffende dienst zou zijn: bemiddeling in verkoop van auto. We hebben dus geen auto gekocht bij of via dit bedrijf, maar een dienst. Dealerdirect negeert onze emails hierover. Wel sturen zij een rekening van 300,- voor annuleringskosten.
Ik ben erg benieuwd wat onze positie is. Ik weet dat (medewerkers van) Dealerdirect regelmatig "undercover" reageren op fora wanneer er klachten over dit bedrijf gemeld worden. Verzoek aan hun is rechtstreeks contact met mij op te nemen (zij hebben de contactgegevens) want op deze plek hoop ik op objectieve reacties.

2652 29 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 31, 2013 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De bedoeling hier van is dus dat zij met u verder gaan praten, begrijp ik het goed dat dit de bedoeling is van dit topic

ka
door kalincka - Jul 31, 2013 om 19:20
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Valerius,

Dat zou natuurlijk het beste zijn, verder praten en er samen uitkomen. Helaas blijkt dat tot nu toe niet mogelijk... Nee de bedoeling van dit topic is het ontvangen van objectieve feedback over onze positie in dit geschil. Met mijn boodschap over ongewenste undercover reacties schep ik inderdaad wat verwarring. Misschien had ik dat er beter uit kunnen laten, daar heb je wel een punt.

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2013 om 19:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo is de colportagewet van toepassing, zijn ze ongevraagd bij u langsgekomen?

ka
door kalincka - Jul 31, 2013 om 19:48
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Diumenge,

Goede vraag. Veel mensen denken inderdaad aan (ongevraagde) huis-aan-huis verkoopacties als er over colportage gesproken wordt. Maar sinds 2001 is deze wet gemoderniseerd en aangepast aan de transacties van de moderne tijd.
Als je er meer over wilt lezen, zie:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Maar ook als je een bijvoorbeeld in een telefoonwinkel een telefoon met abonnement aanschaft, kun je je beroepen op deze wet en binnen een week je aankoop ongedaan maken. Maar dat dus geheel terzijde, meer bedoeld ter illustratie dat colportage nog al wat meer in houdt dan aan de deur verkopen.

dearagain
door dearagain - Jul 31, 2013 om 20:08
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*toch denk ik dat je hier niet moet spreken van colportage maar van koop op afstand

*in feite heb je een dienst gekocht en die geannuleerd binnen 7 werkdagen (dat is namelijk de bedenktijd die je bij een koop op afstand hebt als koper)

*dan mogen er GEEN annuleringskosten in rekening worden gebracht (tenzij de dienst direkt aansluitend aan de opdracht al is geleverd)

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2013 om 20:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk dat we het er inmiddels over eens zijn dat het hier om de wet Koop op afstand gaat. Wat voor dienst is het dan waar ze 300 euro voor vragen? Als ik even snel die site zie dan kan je daar je auto te koop zetten, maar ben je daarna niet verplicht om je auto ook daadwerkelijk te verkopen. Echter als er wel een transactie tot stand is gekomen, dan brengen ze bij niet-levering minimaal 300 euro in rekening. De dienst is dus direct geleverd door hen dan...

Dus licht het eens wat verder toe.

ka
door kalincka - Jul 31, 2013 om 20:28
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op woensdag 31 jul 2013, 20:08]*
*dan mogen er GEEN annuleringskosten in rekening worden gebracht (tenzij de dienst direkt aansluitend aan de opdracht al is geleverd)

ka
door kalincka - Jul 31, 2013 om 21:25
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het ging even mis met mijn quote van Dearagain.
Jullie hebben inderdaad gelijk het gaat om koop op afstand.

Maar ik wilde reageren op het "tenzij de dienst direct aansluitend aan de opdracht is geleverd".

Daar kan een hoop discussie over gevoerd worden. De dienst is bemiddelen in de tot standkoming van een transactie. Die dienst is in die zin niet geleverd; er is geen transactie tot stand gekomen. En binnen de gestelde termijn hebben we aangegeven ook niet meer van die dienst gebruik te willen maken.

Verdere toelichting? Het bekende verhaal wat op diverse fora terug te vinden is rondom Dealerdirect.
Geheel verblind door beloftes als "gratis" en "vrijblijvend" melden wij een auto te koop te hebben die om verschillende redenen niet meer kan rijden (zowel autotechnisch als verzekeringstechnisch). Dit is keurig en heel duidelijk vermeld in de advertentietekst. We accepteren een bod dat belachelijk laag is, maar zijn al lang blij dat we iemand blij kunnen maken en ook blij dat we er zelf niets meer mee hoeven te doen. Dan blijkt dat de bieder een handelaar is en zowel de bemiddelaar als de bieder melden dat wij verplicht zijn volgens de algemene voorwaarden van de bemiddelaar de auto te komen brengen.
In dezelfde algemene voorwaarden staat ook dat de aanbieder verplicht is de auto te komen afleveren, tenzij daar andere afspraken over gemaakt worden. Wij denken nog naief gebruik te mogen maken van het tenzij: dus van de mogelijkheid daar andere afspraken over te maken. Maar zowel de bemiddelaar als de bieder geven aan dat niet te willen.
Als gevolg daarvan gaat de transactie dus wat ons betreft niet door. Bemiddeling is niet gelukt; er is geen transactie tot stand gekomen. Dus betalen wij daar ook niet voor. Gelukkig was het gratis. Helaas was dat nogal misleidend, want er worden 300 euro aan kosten in rekening gebracht.
En dan is er dus een geschil. Maar gelukkig kunnen we dit geschil voorleggen aan de stichting webshop Keurmerk, veilig en betrouwbaar. Wat schetst onze verbazing: ik schreef het al in het eerste topic: Dealerdirect plaatst wel het logo van dit keurmerk en suggereert dus hierbij aangesloten te zijn, maar ze zijn daar niet bij aangesloten.
Ik zal inderdaad het juridisch loket ook bellen Zoekster.

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2013 om 21:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Duidelijk. Lijkt op een truc om 300 euro 'bemiddelingskosten' op te strijken. Maar inderdaad een lastige situatie, dus inderdaad een goed idee om met juridisch loket contact op te nemen. Of, indien je deze hebt, je rechtsbijstandverzekering.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had de algemene voorwaarden niet eerst doorgelezen?

Dat bedrijf staat heel slecht bekend. Was ook al eens een onderwerp bij de Rijdende Rechter.

ka
door kalincka - Aug 1, 2013 om 00:01
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger,

Vluchtig doorgelezen. Onderaan de algemene voorwaarden stond het logo van stichting Keurmerk, dus dan denk je dat zit hier wel goed. Vooral dom dat we niet gecheckt hebben of ze ook echt wel waren aangesloten. Heel vaak positief zaken gedaan met bedrijven die dat keurmerk dragen. En eerlijk gezegd nooit eerder gecheckt of ze daar ook werkelijk bij aangesloten waren. Te goed van vertrouwen dus. Daar leert een mens van :-) zullen we maar zeggen.

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2013 om 00:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U haalt de wet Koop op afstand en de colportagewet door elkaar. Bij koop op afstand heb je 7 werkdagen bedenktijd, bij colportage 8 dagen. U zult zich hier ongetwijfeld willen beroepen op koop op afstand.

Voor zover ik weet staat ikwilvanmijnautoaf.nl heel slecht bekend. Er schijnt gebruik te worden gemaakt van een heel aparte constructie. Op Radar loopt er al twee jaar een forumdraad over klik HIER
Eens heb ik die helemaal doorlopen, maar weet niet precies meer hoe dit in elkaar steekt en nu heb ik er even de fut niet voor.
Als ik u was zou ik maandag met het juridisch loket bellen
Tel 0900 8020 Dan kunt u alles tot in detail voorleggen.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kalinvka

Ik refereerde meer aan de algemene voorwaarden in verband met het komen brengen van het wrak.

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2013 om 09:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zit een foutje in mijn tekst, sorry, ik bedoelde morgen bellen niet maandag. Juridisch loket is 5 dagen per week open.

ka
door kalincka - Aug 1, 2013 om 10:08
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger1,

Ja ook dat vluchtig; brengen tenzij er andere afspraken over gemaakt worden... Dus dan denk je in je vluchtigheid dat er een gelegenheid is in het proces om die andere afspraken te gaan maken. Helemaal niet onderzocht waar, op welk moment. Zoals ik al zei; goed van vertrouwen.

worst
door worst - Aug 1, 2013 om 11:39
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kalincka schreef op woensdag 31 jul 2013, 19:48]
Maar ook als je een bijvoorbeeld in een telefoonwinkel een telefoon met abonnement aanschaft, kun je je beroepen op deze wet en binnen een week je aankoop ongedaan maken.

Niet dus. In een winkel is koop in principe koop. Je haalt wel een hoop wetten door elkaar, of legt ze verkeerd uit.

[quote=kalincka]Dan blijkt dat de bieder een handelaar is

Ja duh, dat staat toch heel duidelijk op die site. Alle bieders daar zijn handelaren. Als particulier kan je er niet eens kopen!

Verder stel je een dienst gekocht te hebben. Niet dus, want de bemiddeling is gratis. Als je al een dienst gekocht zou hebben, dan is die ook ingegaan, want je hebt een bod op je auto geaccepteerd. Die bemiddeling is gelukt. Jij ziet uiteindelijk zelf van de transactie af en dan krijg je te maken met een boetebeding. Dat heeft absoluut niets met colportage of koop op afstand te maken.

Jij hebt zelf niet de moeite genomen om te kijken hoe het werkt. Zelfs al zouden ze bij dat keurmerk aangesloten zijn, dan nog had je geen poot om op te staan, want alles staat keurig in de voorwaarden.

ka
door kalincka - Aug 1, 2013 om 22:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Tja Worst... Al doende leert men hè :-)
Dat van die handelaar had ik ook overheen gelezen, staat er inderdaad. En dat van die telefoons... Dat heeft mijn zoon, winkelmanager van een kpnwinkel, mij verteld, tandenknarsend van frustratie omdat de klanten inderdaad een telefoon binnen een week terug kunnen brengen en dit soms dus ook doen, soms zelfs met een gebruiksspoor er op waardoor de winkel de telefoon aan de straatstenen niet meer kwijt kan. Klinkt inderdaad ongeloofwaardig, 't is raar maar waar.
Of die bemiddeling nou gelukt is of niet, dat is juridisch de moeite van het onderzoeken nog wel even waard. Jij en Dealerdirect denken van wel. Er is een contact tot stand gebracht die tot een transactie had kùnnen leiden maar daar niet toe geleid heeft. Dus word vervolgd.

worst
door worst - Aug 2, 2013 om 01:07
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kalincka schreef op donderdag 1 aug 2013, 22:31]Tja Worst... Al doende leert men hè :-)
Dat van die handelaar had ik ook overheen gelezen, staat er inderdaad. En dat van die telefoons... Dat heeft mijn zoon, winkelmanager van een kpnwinkel, mij verteld, tandenknarsend van frustratie omdat de klanten inderdaad een telefoon binnen een week terug kunnen brengen en dit soms dus ook doen, soms zelfs met een gebruiksspoor er op waardoor de winkel de telefoon aan de straatstenen niet meer kwijt kan. Klinkt inderdaad ongeloofwaardig, 't is raar maar waar.

Dat is beleid van KPN. Dat maakt het nog geen wet.

[quote=kalincka schreef op donderdag 1 aug 2013, 22:31]Of die bemiddeling nou gelukt is of niet, dat is juridisch de moeite van het onderzoeken nog wel even waard. Jij en Dealerdirect denken van wel. Er is een contact tot stand gebracht die tot een transactie had kùnnen leiden maar daar niet toe geleid heeft. Dus word vervolgd.

Dat mag je best onderzoeken. Die bemiddeling is gewoon gelukt, want je bent accoord gegaan met het bod en ook met de aanvullende voorwaarden. Daar probeer je later weer onderuit te komen en daarvoor betaal je dan een boete. Voor die bemiddeling betaal je geen cent.

ka
door kalincka - Aug 2, 2013 om 01:22
9 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt helemaal Worst: voor die bemiddeling betaal ik geen cent. En de rechtmatigheid van de boete gaat onderwerp van verder gesprek worden. Dank voor je reacties. Ik neem aan dat de juridische overwegingen van KPN hierin verder geen discussiepunt hoeft te worden? Is tenslotte maar als voorbeeld van de ingewikkelde wetgeving op dit vlak genoemd. Ik wil daar verder niet op in gaan als je het niet erg vind.

zoekster
door zoekster - Aug 2, 2013 om 01:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je misschien iets aan de uitzending van de rijdende rechter?

Klik HIER

Ik heb een eerdere vraag hierover gevonden.
klik HIER

worst
door worst - Aug 2, 2013 om 11:46
109 Antwoorden / 0 Vragen

KPN doet maar waar ze zin in hebben.

Jij bent natuurlijk op een heel slimme manier te grazen genomen. Zij wisten dat die auto niet rijdt, maar dat wist jij ook en de voorwaarde is dat jij zorgt dat die auto op de plaats van bestemming komt, of anders een boete.
Ik hoop dat je wint, maar ik heb er een hard hoofd in.

se
door service iwvmaa - Aug 5, 2014 om 15:59
30 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kalincka,

Uit oogpunt van verdere verbetering en professionalisering van onze dienstverlening willen we toch nog graag reageren op de door jou gestelde vragen.
De door jou, en door meerdere mensen die hebben gereageerd, genoemde bedenktijden zijn van toepassing wanneer je iets koopt op het internet. Via de bemiddeling van ikwilvanmijnautoaf.nl koopt je echter geen auto, maar verkoop je je auto. Het spreekt voor zich dat er bij verkoop nooit sprake kan zijn van bedenktijd. De koper moet er immers vanuit kunnen gaan dat hij de gekochte auto ook daadwerkelijk krijgt geleverd.
Wat ik uit je reactie ook opmaak is dat we niet goed hebben gecommuniceerd. Dat spijt me om te horen. In de afgelopen periode hebben we veel geïnvesteerd om onze service te verbeteren. We gaan er ook vanuit dat dat probleem verholpen is. We zijn iedere dag tot 22 uur bereikbaar voor onze klanten op 053-7600027.

Met vriendelijke groet
Team Klantenservice - ikwilvanmijnautoaf.nl

door 14peter - Aug 5, 2014 om 16:13
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=service iwvmaa schreef op dinsdag 5 aug 2014, 15:59]Beste Kalincka,

Uit oogpunt van verdere verbetering en professionalisering van onze dienstverlening willen we toch nog graag reageren op de door jou gestelde vragen.

Zozo, een heel jaar na dato...

zoekster
door zoekster - Aug 5, 2014 om 16:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=service iwvmaa schreef op dinsdag 5 aug 2014, 15:59]

Met vriendelijke groet
Team Klantenservice - ikwilvanmijnautoaf.nl
Wat is er aan de hand, gaan de zaken zo slecht dat je ieder topic dat ooit eens over jullie bedrijf is geweest moet bumpen?

What a bore!

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel zielig voor dat team. Al die klachten. Maar goed bij een ander topic over hen staat een loftuiting.

Ook ongeloofwaardig, maar goed.

ka
door kalincka - Aug 5, 2014 om 16:33
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=14peter schreef op dinsdag 5 aug 2014, 16:13][quote=service iwvmaa schreef op dinsdag 5 aug 2014, 15:59]Beste Kalincka,

Uit oogpunt van verdere verbetering en professionalisering van onze dienstverlening willen we toch nog graag reageren op de door jou gestelde vragen.

Zozo, een heel jaar na dato...

Beter laat dan nooit. En het bevestigt dat er binnen de communicatie met de klanten wat te verbeteren viel. Wij hebben de boete vorig jaar uiteindelijk maar betaald en de auto weggegeven. Nee niet via ikwilvanmijnautoaf natuurlijk. Wel een aantal keer mensen gewaarschuwd heel voorzichtig te zijn met dit bedrijf en met de "subbedrijven" die er aan hangen. Vanwege de manier van doen maar ook vanwege het misbruik van het logo.

se
door service iwvmaa - Aug 5, 2014 om 16:48
30 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kalincka,

Bedankt voor je bericht. Ik zie nu dat we nog niet heb gereageerd op je opmerking voor wat betreft het gebruik van het keurmerk. We hebben ervoor gekozen de samenwerking met dit keurmerk te beëindigen, het logo was echter nog op een bepaalde pagina blijven staan. Dit is inmiddels al lang verwijderd. Het was nooit onze intentie de schijn te wekken hier nog bij aangesloten te zijn. We zullen binnenkort overstappen op een ander keurmerk. Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden.

Met vriendelijke groet
Team Klantenservice - ikwilvanmijnautoaf.nl

hutch
door hutch - Aug 5, 2014 om 17:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

(Ook) ik kan mij niet geheel aan de indrukking onttrekken, dat bepaalde bedrijfjes (.....) een schoonmaakslag/oppoetsbeurt/ophemelen (geef er maar een naam aan) enz. enz. aan het maken zijn.

Plotseling (...) duiken er ook op meerdere sites positieve reacties op.

Uiteraard is dat allemaal heel 'toevallig'.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2014 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zullen wel een vakantiekracht hebben aangenomen met de opdracht: ga jij een even !!! alle negatieve reactie op internet voorzien van een stichtelijk woord.

Wat moet men met zo'n bedrijf. Helemaal niets toch.