ct
door cteodor Feb 5, 2012 om 14:45
Auto & vervoer

Schade oldtimer

Met de lage tempereturen (-19) wilde mijn Mercedes oldtimer uit 1978 niet meer starten. Ik heb mijn garage gebeld, hij is gekomen en geconstateerd dat de startmotor kapot was.
Hij heeft geprobeerd de auto te starten middels kopelen van 2 accus aan elkaar (dus 24 volt). Op dat moment is een stuk kabelboom van de auto verschroeit, waar door grote schade is ontstaan in de electrische bedrading onder de dashboard.
Wat zijn nu mijn rechten , hoe kan ik nu deze schade vergoed krijgen als de garage zijn schuld niet erkent, wat overigens nog niet het gevaal is?
Ik wil graag voorbereid in gesprek met deze man gaan, en dus weten wat mijn rechten zijn.

4712 29 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 5, 2012 om 14:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U stond erbij en keek er naar???
Waarom 2 accu's aan elkaar koppelen?
Uw systeem is toch ook 12 volt?
Niet echt slim bezig geweest, u allebei dus.

Normaal start je met een draaiende motor van de hulpauto.
Eerst de startkabels op de accu van de niet startende auto, de hulpauto starten, en dan zelf starten in de niet startende auto.

lesje hoe start ik met hulpkabels

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Feb 5, 2012 om 15:01
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Video instruktie.

VIDEO Instruktie hulpstartkabels

Vr.gr. poltol

vladja
door vladja - Feb 5, 2012 om 15:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Poltol,

Is een beetje mosterd na de maaltijd. Het ongeluk is al gebeurd.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 5, 2012 om 15:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is mogelijk om accu's parallel te schakelen. Dan blijft het 12 Volt. Dan dient wel de plus aan de plus en de min aan de min te worden gekoppeld en dan het beste bij gelijkwaardige accu's.

Hebben ze daar een fout mee gemaakt door ze in serie te zetten door 1 kabel te gebruiken en de plus van de 1 aan de min van de ander te koppelen? Dan ontstaat er 24 Volt.

Vladja

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2012 om 16:10
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben het met Vladja eens. Als je 2 accu's aan elkaar koppelt, wordt het beschikbare amperage twee keer zo groot in de parallelschakeling. Dus kan er meer kracht gevraagd worden (zeker bij - 19 graden celsius) en is de kans van starten/aanslaan van de motor beter. Het is dus zeker aannemlijk dat de kabels in serie gezet zijn en er dus 24 volt op een 12 volt systeem ius gezet, want anders is er geen kabelboom verbrand. De garage (in casu de monteur) is in mijn ogen de "dader" en daarmee verantwoordelijk. Immers, van de garage mag je verwachten dat ze een monteur sturen die weet wat hij/zij doet. Blijft de vraag: hoe "kapot" de startmotor was. Als deze werkelijk 100% kapot was, zal een verhoogd amperage toch ook geen effect hebben.

poltol
door poltol - Feb 5, 2012 om 17:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 5 feb 2012, 15:06]Poltol,

Is een beetje mosterd na de maaltijd. Het ongeluk is al gebeurd.

Vladja

Jaaaaaaaaaaaaaaaa.
En .........................

Kan TS toch wel even zien wat er fout gegaan is.
De monteur is de pineut maar TS stond erbij en keek er naar.
Had ook kunnen vragen / zeggen, gaat dit wel goed??????????????????/

Fijne week verder, poltol

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2012 om 17:41
11548 Antwoorden / 51 Vragen

De vraag is dan: Weet TS dat twee accu's (fout?) aan elkaar koppelen niet goed is en heeft TS de daarvoor noodzakelijke kennis in huis? Je mag toch aannemen dat een garage die een monteur stuurt weet wat de monteur kan en doet.

vladja
door vladja - Feb 5, 2012 om 18:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 5 feb 2012, 17:41]De vraag is dan: Weet TS dat twee accu's (fout?) aan elkaar koppelen niet goed is en heeft TS de daarvoor noodzakelijke kennis in huis? Je mag toch aannemen dat een garage die een monteur stuurt weet wat de monteur kan en doet.

Zo is het. Starten met startkabels, wiel verwisselen etc. kan je van een gewone automobilist verwachten. Maar accu's koppelen is een heel ander verhaal. Dat wist kennelijk die monteur ook niet.

Vladja

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2012 om 18:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het lijkt mij vreemd dat een monteur het verschil tussen start baterijen in serie of paralel schakelen niet weet.
ik denk veel eerder dat de maasa aansluiting niet goed is en daardoor massa getrokken is door de draad bundel wat dus wel vaker voorkomt.
om dan te starten is het beter om de massa klem rechtstreeks op de motor te zetten zodat de start stroom niet via de gewone massa loopt.
ik kan hiervandaan niet constateren zonder meerdere gegevens of de monteur het fout gedaan heeft.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2012 om 20:47
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op de verschillende reacties en het feit van de verschroeide kabelboom is voor mij één ding zeker, bij een normale starthulp was je kabelboom niet verschroeid. Door de tweede accu en het idee van grindweg (slechte massa) zou de schroeischade zeker ook ontstaan kunnen zijn.

In elk geval zou ik met de garagehouder, directeur nivo, de zaak bespreken en de schade in eerste aanzet zeker onder de verantwoording van de garage brengen. Wellicht is een telefoontje/bezoek met/aan het Juridisch loket geen luxe, het zal best een aantal euro's gaan kosten qua herstellen.

pauls0
door pauls0 - Feb 5, 2012 om 21:27
149 Antwoorden / 2 Vragen

Het moet wel zware accu's zijn geweest??

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2012 om 21:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

waarom reageert ts niet ??

pauls0
door pauls0 - Feb 5, 2012 om 21:54
149 Antwoorden / 2 Vragen

Grindweg, TS moet zijn auto aanslingeren, starten wil niet meer..

jo
door jorisw - Feb 5, 2012 om 21:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grindweg schreef op zondag 5 feb 2012, 18:23]het lijkt mij vreemd dat een monteur het verschil tussen start baterijen in serie of paralel schakelen niet weet.
ik denk veel eerder dat de maasa aansluiting niet goed is en daardoor massa getrokken is door de draad bundel wat dus wel vaker voorkomt.
om dan te starten is het beter om de massa klem rechtstreeks op de motor te zetten zodat de start stroom niet via de gewone massa loopt.
ik kan hiervandaan niet constateren zonder meerdere gegevens of de monteur het fout gedaan heeft.

Ik dat die monteur dat wel weet (2 accu's zet je immers niet even per ongeluk in serie). Het lijkt me dat de monteur creatief bezig was en dacht dat als je de spanning even wat hoger maakte dat de startmotor wel op gang gebracht kon worden (deed ik vroeger met mijn oudere elektrische trein ook: die wilde niet gaan draaien met 12V erop, maar wel door even een piek van 18V te geven).

Dat de kabels zijn gaan schroeien van de 24V lijkt me trouwens ook raar. Als alles verder goed was verdubbeld de stroom, maar daar gaat een kabel niet zomaar van kapot. Als er ergens een kortsluiting zat wordt de stroom wel veel hoger, en kan het wel gaan schroeien.

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2012 om 22:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 5 feb 2012, 21:58][quote=grindweg schreef op zondag 5 feb 2012, 18:23]het lijkt mij vreemd dat een monteur het verschil tussen start baterijen in serie of paralel schakelen niet weet.
ik denk veel eerder dat de maasa aansluiting niet goed is en daardoor massa getrokken is door de draad bundel wat dus wel vaker voorkomt.
om dan te starten is het beter om de massa klem rechtstreeks op de motor te zetten zodat de start stroom niet via de gewone massa loopt.
ik kan hiervandaan niet constateren zonder meerdere gegevens of de monteur het fout gedaan heeft.

Ik dat die monteur dat wel weet (2 accu's zet je immers niet even per ongeluk in serie). Het lijkt me dat de monteur creatief bezig was en dacht dat als je de spanning even wat hoger maakte dat de startmotor wel op gang gebracht kon worden (deed ik vroeger met mijn oudere elektrische trein ook: die wilde niet gaan draaien met 12V erop, maar wel door even een piek van 18V te geven).

Dat de kabels zijn gaan schroeien van de 24V lijkt me trouwens ook raar. Als alles verder goed was verdubbeld de stroom, maar daar gaat een kabel niet zomaar van kapot. Als er ergens een kortsluiting zat wordt de stroom wel veel hoger, en kan het wel gaan schroeien.

daarom mijn antwoord door ervaring

kleinepier
door kleinepier - Feb 6, 2012 om 14:19
42 Antwoorden / 0 Vragen

oke ik heb 35 jaar met n truk op het buitenland gereden dus ik weet wel waar ik het over heb en kwam ik dat ook nog al eens tegen . maar waar de meesten de fout mee maken is dat ze de startkabels er op zetten en dan gelijk starten als je nu even 10 min uten wacht zodat de lege accu ook wat bij laad krijgt die niet zoon grote klap van de andere en altijd eerst de plus en dan de min er op zetten in verband met kortsluiting maar voor 24 volt moet je wel n korte door koppel kabel hebben dus met twee startkabels lukt dit NIET

1paul
door 1paul - Feb 6, 2012 om 14:58
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Tja wat noem je koppelen van 2 accu's, u gaat er gelijk van uit dat door te koppelen er 24 volt ontstaat maar dit hoeft niet o te zijn, als de monteur gewoon de plus op de plus heeft gezet en de min op de min is er OOK een koppeling van twee accu's maar blijft de stroom 12 volt....

Zo worden heel veel auto's gestart die even niet willen, niets aan de hand dus, het kan heel goed zijn dat de accu die eraan gekoppeld is veel zwaarder (hogere ampere) was dan de bedrading van uw auto kon hebben op dat moment niet alleen omdat het al oudere bedrading is die niet op zo een hoge amperage berekend is maar ook misschien omdat er "ergens" een lekstrompje liep waardoor uw kabelboom beschadigd is...

U kunt niet zo maar stellen dat dit de schuld zou zijn van de monteur, het kan net zo goed liggen aan slechtere bedrading of het niet kunnen verdragen van een hogere amperage dit zult u samen met de garagist eerst moeten uitzoeken...

Als de schuld ligt bij een (te) hoge amperage dan kunt u eventueel in overleg er uit zien te komen met de garagist dit had de monteur niet direct moeten weten maar hij had op zijn minst even kunnen kijken op uw accu welke amperage deze heeft en dan kunnen vaststellen of hij deze wel op deze manier kon starten...

be
door benzje - Feb 6, 2012 om 16:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U geen rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt U die toch inschakelen, dan weet U snel of U rechten heeft. Er wordt geschreven, dat U niet slim bezig bent geweest, dat vind ik niet van belang. U heeft een garage ingeschakeld en dan mag U verwachten deskundig te worden geholpen!!!!!!!!!!

Succes en laat eens weten, wat er is uitgekomen.

groert, benzje

de
door dewollf - Feb 6, 2012 om 17:11
54 Antwoorden / 0 Vragen

ff starten op 24v wordt zelfs door de wegenwacht vaker gedaan en kan als het maar kortstondig gebeurd geen kwaad.
vermoedelijk rijdt u in een diesel met nog een oud voorgloeisysteem en dat icm met dikke olie en -19, dan heb je een probleem.
de enige manier om dan de motor rond te krijgen is starten op 24v, maar dat hierdoor de bedrading is verbrand betweifel ik ten zeerste. . alles is zo koud en dik dat de startmotor de motor niet rond krijgt. de startmotor kan hierdoor overbelast raken en doorbranden. wel vreemd vind ik dat de monteur het met 2 accu geprobeerd heeft, als idd de stortmotor stuk is had deze actie ook geen enkele zin. in ieder geval een moeilijk verhaal, waarbij de bewijslast heel moeilijk ligt. voor het zelfde geld is een doorvoertule verteerd geweest en is hierdoor de isolatie v an een stroomdraad beschadigd.
een ongelukkige samenkoop van omstandigheden.
ik verwacht dan ook niet dat u geen gehoor zal krijgen bij de garage.

haagee
door haagee - Feb 6, 2012 om 17:48
80 Antwoorden / 0 Vragen

Even dit: een benz van 78 is geen oldtimer maar gewoon een oude auto.

Als geconstateerd is dat de starmotor stuk is helpt het opstarten met een extra acu niet.de startmoror zit vast of staat op een dood punt met de rotor op het anker. Vaak helpt het even de auto in de versnelling op en neer te bewegen en daardoor draait de startmotor van zijn dode punt en voila hij doet het weer. Kenners van oude amerikaanse autos hebben vaak een hamer bij zich om de starmotor een tik te geven, met hetzelfde effect als hierboven beschreven.
Waarschijnlijk is door de grote spanning op een nietwerkende startmotor het anker verbrand en de spanning bleef erop en gaf warmte inde bedrading daardoor is een kortsluiting gekomen met als gevolg gedeelteijke verbranding.

Had een ( echte) monteur dat moet weten, ja dat had hij.
Wat is de reactie van uw garage over dit probleem? ben benieuwd

haagee
door haagee - Feb 6, 2012 om 17:49
80 Antwoorden / 0 Vragen

acu moet zijn accu.

sorry

confix
door confix - Feb 6, 2012 om 18:55
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een kapotte startmotor (voor 12V) proberen aan de praat te krijgen met 24V is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Kapot? Dan draait hij op 12V ook niet meer. De oplossing van haagee kan dan nog iets opleveren.
Draait hij wel, maar moeizaam? Dan zakt de spanning van je accu te ver in (door het extra vermogen dat je nodig heb om de koude motor met stroop rond te draaien en het feit dat de accuspanning bij lage temperaturen en lage ladingstoestand sneller inzakt. Een derde reden: een slechte aardaansluiting van de accu (dat heeft mijn start/accuproblemen na lang zoeken en twee nieuwe accu's, volledig opgelost, ook nu met deze winter! Dus tip: maak de aardaansluiting aan je motorblok schoon, vervang hem evt. om moeilijkheden te voorkomen).
Sluit je een extra accu aan dan los je dat inzakken deels op in de hoop dat je je motor toch aankrijgt en je normale accu voldoende kunt laden voor de volgende keer. Twee accu's parallel kan ook, de spanning blijft dan nl. 12V, maar de capaciteit van de accu's neemt toe..
Twee accu's in serie leveren samen 24V en dus gaat je elektrisch systeem op die spanning werken. Je eigen accu gaat als een gek laden, immers de aangesloten spanning ligt boven de spanning die hij afgeeft (je dynamo is begrensd op ong. 14,4V, anders gaat de accu overladen en sneuvelt hij)) . De spanning die uiteindelijk op het totaal komt te staan hangt af van de weerstanden in het systeem, maar de kans is reëel dat die boven de 12V uitkomt en daar is dat systeem dus niet op berekend, met alle mogelijke gevolgen van dien. Een 2x zo grote spanning levert nl. in componenten (je ventilator etc.) een twee keer zo grote stroom (als de weerstand constant is) en dus een 4x zo groot vermogen. Dat kan niet elk apparaat of stuk draad hebben. Warmte ontwikkeling is het gevolg.
Bovendien zal je met die grotere spanning ook weer meer risico hebben dat je startmotor kapot gaat. Kortom, vragen om moeilijkheden. Ik zou dit zeker nooit doen, ook niet als mensen van de ANWB dit (soms) schijnen te doen. Dat lijkt mij nl. een sterk verhaal, tenzij ze een hele slimme truuk hebben om de spanning op het systeem tot 12V te beperken, een goede verzekering hebben, of om werk verlegen zitten. Spanning en stroom zijn nl. andere dingen en je kunt niet zomaar de spanning verdubbelen (een lamp uit de USA. gaat in NL snel kapot, die is nl. gemaakt voor 110V)!

Aan jou dus de taak te bewijzen waar de oorzaak ligt: heeft de monteur de accu's in serie aangesloten op je systeem? Dan kán dat heel goed de oorzaak van dit knelpunt zijn. Niet makkelijk lijkt mij. Een analyse van wát er kapot is (alleen gesmolten draden, of ook componenten?) en op welke manier dat dan gebeurd is zal hierover uitsluitsel moeten geven. Tijd voor een vakman!!

Als een monteur je auto verkeerd behandelt lijkt mij dat de garage de schade herstelt. Ik neem aan dat dat recht ook bij deze garage geldt (zeker als het een BOVAG garage is). Het probleem is: wat is de oorzaak van de schade en erkent de garage zijn eventuele fout

Succes, hopelijk komt er een oplossing.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Feb 7, 2012 om 00:10
86 Antwoorden / 6 Vragen

H E E L B E L A N G R I J K ! !

Als de startkabels worden aangesloten MOET eerst de "PLUS" kabel.

Maar..................de "MIN" kabel mag N O O I T ! ! OP DE ACCU POOL VANWEGE GAS(uit de accu) EN VONKEN(door het aansluiten),DUS KANS OP ONTPLOFFFINGEN ! !

De aansluiting moet gewoon op een duidelijk "Massa" punt vèr van de accu ! !

pauls0
door pauls0 - Feb 7, 2012 om 00:41
149 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe zit het met een elektrische auto? Dan mag je wel uitkijken met starthulp??

grindweg
door grindweg - Feb 7, 2012 om 21:35
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op dinsdag 7 feb 2012, 00:10]H E E L B E L A N G R I J K ! !

Als de startkabels worden aangesloten MOET eerst de "PLUS" kabel.

Maar..................de "MIN" kabel mag N O O I T ! ! OP DE ACCU POOL VANWEGE GAS(uit de accu) EN VONKEN(door het aansluiten),DUS KANS OP ONTPLOFFFINGEN ! !

De aansluiting moet gewoon op een duidelijk "Massa" punt vèr van de accu ! !wat een berg onzin in en over dit onderwerp.
wat een hoop onzin.

te
door terpstra - Feb 10, 2012 om 22:56
174 Antwoorden / 5 Vragen

cteodor.
Zoals grindweg reeds vermelde , er staat veel onzin in de "adviezen."
Een twaalf volt gelijkstroom motor aansluiten op 24 volt is geen enkel probleem. De stroom zal bij inschakelen halveren. I=P/U.
Bij vorst van -20 graad zal de capaciteit van uw accu terug lopen. Afhankelijk van leeftijd accu.kan dat wel 40a50% zijn. Op uw accu staat de koudstart stroom aangegeven. Dat is iets anders dan Ah. (Ampere uur.)
Dat uw auto niet wilde starten kan komen door een geoxideerde minpool zoals Grindweg al aangaf. De monteur die twee accu's parrallel heeft aangesloten omdat hij geen spanningsverlies wilde hebben ,en er van uit mag gaan dat de accu van uw auto half leeg is, heeft dat m.i. goed gedaan. Ook al had hij deze in serie geschakeld, die 24 V. kan een gelijkstroom installatie bedrading gemakkelijk aan.
Zijn opmerking dat uw startmotor stuk is vind ik bijzonder knap.Tenzij hij dat gezegd heeft na de start poging. Veelal is dat een slecht start relais wat soms afgesteld kan worden. Dat is denk ik bij u niet aan de orde gelet op uw beperkte info. Dat uw bedrading verbrand is , door overstroom, kan ik op afstand niet beoordelen. Grindweg heeft een punt met zijn massa. Ook kan het zijn dat een draad doorgeschuurt is tegen massa en nu door langdurig doorstarten met weinig spannings verlies en volle stroom is doorgeslagen.
Ga een goed gesprek aan met uw garage is het enige concrete advies wat ik u kan geven.Plus een beetje kennis van de materie. Succes.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Feb 10, 2012 om 23:48
86 Antwoorden / 6 Vragen

grindweg doet er verstandig aan om in de leer te gaan bij de Wegenwacht !

Het door mij beschrevene is een standaard handeling v/d Wegenwacht.

Ook in de auto cursussen v/d ANWB wordt hier op gewezen als zijnde crusiaal.

Een voeding van 24 Volt aansluiten op een accu van 12Volt is zéér gevaarlijk en die accu en wellicht ook de voeding zijn dan defect en de kabel is verbrandt.

Mbt. de voeding is de zg. Ri waarde belangrijk.(Ri= inwendige weerstand in Ohm)

E=I X R !

E= Spanning ( in Volt).
I= Stroom (Ampère)
R= Weerstand ( in Ohm)

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 11, 2012 om 08:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Was het nu de startmotor of accu?

De startmotor is te testen.
De losse accu na het laden ook.

Verder adviseer ik niet hier maar op een Mercedes Forum te zoeken.
Daar zijn diverse Yong Timers te vinden.
Een stuk kabelboom van sloopwrak knippen en door solderen bespaarde je de hele kabel boom overzetten wat erg veel werk is.
Na isolatie kous krimpen over deze las is het waterdicht en liefst een beetje tectyl er nog over...

Verder is ook bij deze Oudere goed onderhoud noodzakelijk voor voorkomen van problemen.
Een 170 D uit 1956 start nog probleemloos elke dag.
Dat deze nog steeds niet is weggerot komt door mijn maffe idee.
Ik heb deze half verrotte diesel ooit laten galvaniseren na inlassen diverse stukken.
Daarna moest deze wel erg lang op de richtbank maar is nu weer 100% recht en strak en nog steeds roestvrij.
Deze Zwarte ex Taxi heeft dus op diverse plaatsen de vangrail grijze kleur!

Wel weet ik dat je nooit te lang met een accu vervangen moet wachten, ook ik moest ooit een doorgebrande dynamo vervangen en omdat die niet meer leverbaar waren dus duur opnieuw laten wikkelen.....
Dit kwam omdat bij te hard rijden de accu de stroom niet meer opnam en de dynamo bleef laden dus een relatief goedkope accu veroorzaakte veel schade!

Daarom, zoek eens via Google naar de vele Forums en kijk of er iemand in jou buurt woonde die jou kan helpen met deze relatief nieuwe Mercedes!
Deze is gezien onze 170 D dus nog maar halverwege zijn levensduur!

grindweg
door grindweg - Feb 11, 2012 om 18:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op vrijdag 10 feb 2012, 23:48]grindweg doet er verstandig aan om in de leer te gaan bij de Wegenwacht !

Het door mij beschrevene is een standaard handeling v/d Wegenwacht.

Ook in de auto cursussen v/d ANWB wordt hier op gewezen als zijnde crusiaal.

Een voeding van 24 Volt aansluiten op een accu van 12Volt is zéér gevaarlijk en die accu en wellicht ook de voeding zijn dan defect en de kabel is verbrandt.

Mbt. de voeding is de zg. Ri waarde belangrijk.(Ri= inwendige weerstand in Ohm)

ons bedrijf werkt pas 10 jaar voor de anwb.
u heeft nog batterijen in uw hoofd van 10 jaar voor christus.
droom lekker verder.
E=I X R !

E= Spanning ( in Volt).
I= Stroom (Ampère)
R= Weerstand ( in Ohm)